7 Март, 2016 11:12 20 418 32

Двама блогъри питат: Кой стои зад скъпия дизел?

  • дизел-
  • горива-
  • бензин

С всяко зареждане на резервоара Иво Мирчев дотира картела с 15-20 лв.

Двама блогъри питат: Кой стои зад скъпия дизел? - 1
Снимка: Фейсбук/ Иво Мирчев

Двама блогъри Иво Мирчев и Атон Полименов направиха експеримент с цената на дизела. За сравнение са взети два града, но бензиностанциите са от веригата Еко.

Иво Мирчев зарежда Avio дизел в София, а Антон Полименов Ekonomy дизел във Варна. Зареждаме в една и съща верига бензиностанции - Еко, с 8 часа разлика.

Конкуренцията във Варна частично работи и масовият дизел е с 30 стотинки по-евтин от този в София, където съществува картел.

С всяко зареждане на резервоара Иво дотира картела с 15-20 лв. Шофьорите като Иво в България са стотици хиляди. От договорката на цената картелът ежедневно печели милиони, откраднати от нас, пише в профила си в Фейсбул Иво Мирчев.

Картелът съществува, защото институциите не работят. Институциите не работят, защото няма държава. Няма държава, защото лошите са по-активни и мотивирани от добрите.

За да победят добрите не трябва да чакаме друг да ни свърши работата, защото няма ‪#‎КОЙ‬.

Това заключава блогърът Иво Мирчев.

Проверка на Факти.бг показа, че в София Ekonomy дизел се продава в бензиностанции от веригата Еко за 1,74 срещи 1,46 лв. за Варна.

Държавата бързо и елементарно може да промени закона. Да се въведат максимални надценки за търговец на дребно и на едро. По този начин ще се знае, че цената на дизела ще е между 1,45 и 1,60 лв, когато той се търгува около $30 за барел.

Самият Веселин Марешки обяви, че реалната цена на дизела за лоу коуст компании като неговата трябва да е около 1,48 лв., а в големите вериги със скъпи бензиностанции около 1,60 лв.

Според бившия икономически министър Трайчо Трайков от 2012 г. държавата си е затваряла очите за случващото се на пазара на горивата и ситуацията „брутално се е влошила”, защото се е стигнало до цени с 30% по-високи от средните за Европа.

По изчисления на Трайков санкцията за компаниите, участвали в картелно споразумение, трябва да е около 100 млн. лв. за всяка година, за която се докаже, че са се договаряли. Глоби ще има, ако Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) си свърши работата, уточни той.

В края на февруари КЗК започна проверка за споразумение, нарушаващо конкуренцията на пазара срещу Shell България, „Ромпетрол България”, „Еко България”, OMV България, „Петрол” АД и „Лукойл България”.

Допълнително срещу „Лукойл Нефтохим България” беше започнато производство за злоупотреба с господстващо положение.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Валерия

    2 2 Отговор
    Виждам дизел економи на 1,46 и авио дизел на 1,99 лв./л. Определено не са съпоставими за доказване на тезата в новината.

    Коментиран от #5

  • 2 Потърпевш

    1 1 Отговор
    Питам се кой, ами то е ясно кой, този който охранява пряко или косвено Нефтохим. Въпрос а/баба : б / Борисов : в/ дядо. Щом едно правителство не може да регулира нищо то е за историческия боклук.
  • 3 Густо Майна

    2 0 Отговор
    Хе-хе, ами тя и държавата е в картела. За справка запечатаната евтина бензиностанция в Асеновград! Калпаво и било горивото, удряла в литража - дрън, дрън. Чисто нов дизел евро 5 с фап филтър зареждах, само там. Никакъв проблем! Доказано от оторизираният сервиз. Къде е БорКор в случая май? Ама нали хем джоба по-пълен, хем ДДС-то повече - и вълка сит и агнето цяло! Измамна държава! Нема такава държава! Филма Матрицата в действие!
  • 4 олигарха виж бута бакшиш

    1 0 Отговор
    Отговора е прекалено елементарен, та чак въпроса изглежда, като реторичен, а той е:

    Как кой?
    ПРАВИТЕЛСТВОТО е това, което управлява по закон една държава, негова е отговорността да регулира и да следи за наличието на пазарна икономика на свободен принцип и да санкционира нарушенията!!!!!!!

    Ако Правителството не прави нищо по въпроса следва да си зададем другият въпрос:
    Защо избираме хора, които не вършат нищо?
    Както обичат да казват в този случай политиците:
    Вие сами сте си ги избрали! Сами сте си виновни!!!!!!
    Сега българина "иска" задължително гласуване, т.е. искат хем да ни плющят, хем да ги избираме, даже и браво да им кажем!
    Ами, май наистина "Сами сме си виновни".

    Извод:
    Кой е виновен?
    Ами НИЕ целокупният народ, който "избира".

    Коментиран от #9

  • 5 Боци

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Валерия":

    Виждаш .... (русата си коса в огледалото)... Напълно разбираемо! По лесно и елементарно е да гледаме картинките, а по трудно, да асимилираме и вникнем в текста под тях, а именно :
    ""Проверка на Факти.бг показа, че в София Ekonomy дизел се продава в бензиностанции от веригата Еко за 1,74 срещи 1,46 лв. за Варна.""
  • 6 Гого

    0 1 Отговор
    Никой не може да се бъзика с руската енергийна мафия. Тиквата веднъж го отнесе точно защото им се изпречи на пътя на големия шлем. И други лидери са ликвидирани точно защото са пречили на енергийния монопол и високите цени.
  • 7 специалист

    0 2 Отговор
    И на мен не ми харесва цената на горивата в България защото доходите ни са далеч от европейските, но крайно време е да разсъждаваме реално и да спрем да си мислим за картели и други подобни глупости като например, че държавата може да се намеси в цените на горивата по този начин. Може разбира се но като намали държавните тежести а не като се бори с вятърни мелници. Как си мислите за картели при толкова вносители взаимно правещи си номера? Напълно естествено е цените им да се еднакви защото в противен случай по-скъпите отпадат от пазара. Що се отнася до различната цена във Варна и София, то трябва да е ясно, че една голяма верига може да си позволи да продава на едно или няколко места без печалба и дори на загуба. Трябва да се търсят начини за намаляване на цените, но това с картелите е само прах в очите на хората и отклоняване от истинските проблеми в бранша,

    Коментиран от #16

  • 8 gost

    0 0 Отговор
    Авио дизел-а е този с двойната филтрация дето в него нема вода нали?
    Май Боинг 737 с такъв зареждат. А не грешка 737 е на керосин май малките Чесна им слагаха авио дизеил ..или пък и те бяха на бензин или кереосин? Абе тоя Авио дизил е като морското свниче и то така ние е морско ни е свинче.
  • 9 wanted

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "олигарха виж бута бакшиш":

    Донякъде си прав, но не съвсем. Проблема си е изцяло в нас, но не само защото избираме тези или онези, а защото после ги оставяме да си изкарат мандата докрай. Независимо какво вършат или не вършат. За самия избор нямаме много опции. Избираме между тези които се кандидатират. По важното е след това, да не им разрешаваме да ни будалкат, а да работят под непрекъснат натиск. За да вървят по пътя който ние им определяме, а не този който е най удобен и лесен за тях. Ако не могат да се справят, да си ходят. Иначе, отговорни хора няма да бъдат допуснати помежду им, а и те сами не биха се съгласили да работят с тях. Защото имат достойнство.
  • 10 на бабати фърчилото

    2 0 Отговор
    специалист ти си нямаш 5 стинки в тиквата
  • 11 Снайпериста

    1 0 Отговор
    ПАМЕТНИК ЗА ВЕЛИКИЯ ФЮРЕР !
  • 12 пейтриота

    0 0 Отговор
    Помните ли ФЛАШКИТЕ и Патрашките?
    Е, кой според вас ги направи и за какво?
    Това са специализирани разузнавателни средства, едва ли жегата е дошла от нашите послушковци, тука нещата са на много по високо и държавно ниво!
    Помните ли КТБ?
    На Доган и Пеевски, защо им забраниха да стъпват в Турция, защо имат охрана, все едно са президенти на САЩ?

    Определено има някакви други сили, които определят икономиката и бъдещето на страната и тези сили НЕ СА БЪЛГАРСКИ и определено не работят в интерес на българският народ.
    Който мисли, като мен да удари един +. :)
  • 13 бум бам

    0 0 Отговор
    ОТИВАЙТЕ ВЪВ ВЕНЕЦЕуЕЛА. И ВЕнЕЦУЕЛКИТЕ ИМ са РАЗЛИЧНИ ОТ НАШИТЕ ИЗУЧЕНИ БИЗНЕС ДАМИ
  • 14 todor

    2 0 Отговор
    и ако ги глобят аз какво ще спечеля?Някой ще ми върнели надвзетите пари?

    Коментиран от #17

  • 15 anonimen

    3 0 Отговор
    То да е само дизела.Питате ли се кой печели от АЕЦ Козлодуй?Защо в Мекедония нямат АЕЦ а тока им е по евтин от нашия? Защо с държавни пари се правят проекти от които нема после полза за народа?Защо битовия ток да не е евтиния от АЕЦ , а фирмите да си плащат пазарни цени ? Нали АЕЦ е правен от народа и е на народа ? Просто теми и въпроси много ! Обират ни а ние гледаме !
  • 16 кроко

    3 0 Отговор

    До коментар #7 от "специалист":

    Пълни глупости, които дори и да са вярни, само доказват съществуването на картел - по закон е забранено да се продава под цена-себестойност, защото е нелоялна конкуренция. А дори и да го правят, значи го правят умишлено! И Марешки ли според теб продава на загуба - сигурно ще кажеш някоя глупост че иска да става кмет на Варна. Е, дори и да е така и на Айтос\Бургас ли иска да става кмет?! Както беше казал някой в този сайт - във Виена няма бензиностанция на Марешки, нито пък марешки ще става кмет на Виена, но там цените падат, а в България не падат. Значи има картел!
  • 17 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "todor":

    Нищо никой не печели понеже тези пари ще се появят фиктивно и после пак ще изчезнат фиктивно.
    Същото е и с проектите от ЕС, политци и техни общински държанки открадват парите и не изпълняват проекта или не го правят според изискването, ЕС глобява държавата, за да си върне парите, но държавата никой не уволнява, глобява, разобличава или каквото и да е логично действие.
    Колкото и да се говори, колкото и да се знае, след като няма реакция един обикновен гражданин няма какво да направи повече, което да е в рамките на закона. Може да се действа само отвъд него, понеже закона защитава мафията.
  • 18 опатропа

    0 3 Отговор
    Що никой чайник не вдига пара за цените на тока и на другите стоки , че не падат техните цени след като падна с почти лев цената на горивото , билети за градски транспорт и т.н. всички ревете че картел имало незнам кво имало дори и да има що никой не казва как се определя цената на горивата в таз нашата държава щото 1 лев са данъци и само заради това че се облага акциза (един данък ) с ДДС ( друг данък ) и само за това цената се вдига с 10 стотинки това що никой не го приказва ами само балалайкаджии тука и накрая кво Марешки да е жив и здрав и президент да стане и да ва опрай хуууубаооо ама ще видим
  • 19 опатропа

    0 3 Отговор
    пазарна икономика кой на квит цени иска на такива да продава хората да имат право на избор според тяхната преценка , като искаш по качествено гориво съответно по скъпо ще платиш щото то от край време е така евтиното винаги излиза по скъпо
  • 20 Петър

    0 3 Отговор
    На едия бон пише авио а на другия економи нормално е два вида гориво да са на две цени и изобщо не разбирам за какво дрънкат всички за месец ми трябват 50 литра нафна разлика от 20 стинки прави 10 лева на месец ако цяла България е опряла до тия 10 лева Браво тотална простотия ми се струва цялата тая работа и една голяма предизборна реклама

    Коментиран от #22

  • 21 guest

    0 3 Отговор
    Предизборна кампания и журналистически опити да привличат внимание, защото им плащат. А за качеството на тези горива някой попита ли досега ?
  • 22 Пешеходец

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "Петър":

    Петре батковото.На Теб за 10лв ти е през х...... но не прежалваш само тях.
    Аз на ден харча между 150 и 200 лт нафта по 20ст разлика (а дали е само толкова незнам) по 25 работни дни по 12 месеца в годината.......смятай.И всичко това заедно с новите цени на винетките ...за Вас +30лв са нищо..... но при Мен са +500лв и нови данъци и застраховки и..........!!!!!! И не Съм само Аз. А всичко това трябва да се вземе от някъде. Затова го прибави към тия 10лв на месец защото то е заложено в хляба сиренето месото дори и в цигарите кафето и биричката Ти.
    И сега помисли дали плащаш +10лв повече нафта и +30лв повече винетка и дали те хапе бълха или те ръфа бесна глутница вълци.
    По между другото това се отнася не само за Петър а за всеки един от Нас.
  • 23 диан

    1 0 Отговор
    КОЙ СТОИ ЗАД СКЪПИЯ НЕ ЗНАМ
    НО ПРЕКРАСНО ЗНАМ
    КОЙ Е ЗАД ЕВТИНИЯ
    ще им кажа
    МАРЕШКИИИИИИИ
  • 24 опсмопсус

    1 0 Отговор
    "Koй стои зад скъпия дизел"?
    Тъпият български народ!
    "Не народ, а мърша, туй ще кажа и ще свърша"
    Малко ви е 1.90, три лева да ви го направят роби, пак ще наведете глава и ще зареждате!
  • 25 1231

    0 1 Отговор
    страаашен експеримент. предлагам също толкова безмислен опит:
    1. зареждате обикновен дизел на еко на 1.77;
    2. местите се на съседната колонка и зареждате свръх топ секретното гориво - авио дизел на 1.99.

    разлика 22 стотинки на един и същ обект, с разлика от 3 минути и две различни колонки. не виждам полза от това да се зареждат тези две горива в два различни града и да се сравняват. резултатът е също толкова малоумен.
  • 26 Рино

    1 0 Отговор
    Кой стои зад скъпия ток? Или зад скъпата вода? Или зад скъпото парно? Но няма кой да се захване истински с тези монополисти!
  • 27 781 лв

    1 0 Отговор
    тук става на въпрос, че едната фактура е за литър нафта е платил 1.46 лв, а на другата е за литър 1.99 лв дори да беше сложил от по евтината нафта тя е за литър 1.77 лв разлика между двете евтини нафти е от от 31 ст. за литър, за един резервоар от 70 л. разликата е 21.70 лв, аз лично харча х 3 резервоара на месец това е разлика от 65.1 лв за една година 781.2 лв НЕ СА 10 ЛВ.
  • 28 Петър

    1 0 Отговор
    Ще започна коментара си с думите - много ни е слаба държавата, който разбрал, разбрал, и аз се хиля зад клавиатурата, спокойно. Коментатър ми е насочен към теб. Това е икономика и всеки има право да продава на каква то цена прецени и ти го разбираш това приятелю, защото си над средното ниво на интелект. Винаги е имало опции, абсолютно винаги, опцията са малките бензиностанции, но народа иска да зареди в ГОЛЯМА верига, понеже качеството им било по добро, ами не е по добро - същото е, понеже колонките им били по точни, ами не една и съща агенция ги проверява и са в същите допуски. Просто ако зареждате на малки бензиностанции ще спестите пари, ще спомогнете на малкия бизнес да се развива и другия път когато в малкия ви бизнес(било магазин, автомивка, тенекеджия, гумаджия и т.н) дойде човек, който се оказва собственикът на съседната малка бензиностанция ще се получи това, което е едно от най-добрите неща в икономиката - парите да останат в държавата, а не да изхвърчат навън.

    Коментиран от #29

  • 29 Пешеходец

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "Петър":

    Радвам се че си прозрял някаква истина.Но ако го правиш а не само говориш тогава едно голямо евала.Аз лично отдавна на големи вериги не пазарувам.Кварталния гастроном Ми е по-близо и по-ефтин.Малката квартална месарница е малко по-скъпа но пък купувам истински пресно месо кайма и колбаси.Малка частна бензиностанция с карта за отстъпка и много по-качествено гориво е моя фаворит и не само на Мен.Преди години тая "война" на горивата я имаше и Нашия град но явно човека който я почна не беше с такъв сериозен гръб та продължи само 2 години.Дано Марешки устиска и задържи така а не се окаже поредния предизборен фишек.
    И дано народа се събуди и да потърси сметка и на енергото ВиК-тата топлофикацийте данъчните пътното и всички тия обирджийски институций.
  • 30 опсмопсус

    0 0 Отговор
    НАВЕДЕТЕ ГЛАВА РОБИ И ЗАРЕЖДАЙТЕ, 3 ЛЕВА ЩЕ ВИ НАПРАВИМ БЕНЗИНА!
  • 31 Хейтър

    0 0 Отговор
    А аз питам, защо не сме по улуците на национален протест!!?
  • 32 guest

    0 0 Отговор
    Защо ви е да сте по улиците ? Не зареждайте 1 седмица и ще стане.