9 Януари, 2017 10:17 1 966 2

Има нелоялни практики при обявяване на цените на хранителни стоки

  • нелоялни практики-
  • обявяване-
  • цените-
  • хранителни стоки

Търговска верига подвеждала клиентите с различни цени за един вид продукт

Върховният касационен съд потвърди с окончателно решение колективен иск на Комисията за защита на потребителите (КЗП) срещу търговска верига за хранителни стоки, която е заблуждавала клиентите с две различни цени за един и същи продукт, както и с поставянето на една цена на рафта в магазина и маркирането на друга на касата. Това съобщиха от КЗП.

До завеждането на колективния иск се е стигнало поради нарушаване на влязла в сила заповед на КЗП за забрана прилагането от търговеца на цитираните нелоялни практики.

Проверка на контролния орган в няколко обекта на въпросната верига установи, че потребителите може да заплатят с до 4 лв. над обявената върху опаковката цена при покупка на предварителни разфасовки на млечни продукти. Предпоставка за това е разминаването между цената върху продуктовата опаковка, която обикновено ориентира клиента при вземането му на решение за покупка, и посочената на рафта цена, която се маркира на касата и в общия случай е с около два лева по-висока. Например, при поставена върху вакуумната опаковка на кашкавал цена 12,29 лв. за килограм и 2,26 лв. за разфасовка от 192 гр. маркираната на касата цена за килограм е 14,34 лв. и 2,76 лв. за количеството в опаковката. Това означава, че потребителят ще плати за килограм с над 2 лв. повече, отколкото очаква.

Нарушението е констатирано за около десет вида от изложените на щанда продукти, от които към момента на проверките са били налични близо общо 200 разфасовки. В някои случаи дори е установено, че върху опаковките на предварителни разфасовки от един вид продукт е поставена различна цена за килограм.

Друго регистрирано нарушение при този търговец е обявяването на по-ниски цени на щанда от маркираните на касата.

Комисията е забранила описаните нелоялни практики със заповед, потвърдена от съда. Нова проверка след влизането в сила на разпоредбата показва, че търговецът продължава да извършва същите нарушения. Следващата предприета от КЗП стъпка е завеждането на колективния иск. С потвърждаването му ВКС задължава търговеца да не прилага в бъдеще тези практики.

Съвети към потребителите:

Сравнявайте цената върху опаковката с тази на щанда.

Следете маркирането на продуктите на касата.

При две различни цени за една и съща стока или маркирането на по-висока от обявената цена, поискайте разяснения. Съмнявате ли се за заблуда, откажете се от покупката.

Препоръки към търговците:

Не се допускат две различни цени за една и съща стока в търговския обект.

Маркираната на касата цена трябва да съвпада с предварително обявената.

Цените на предварителните разфасовки се поставят върху опаковките или в непосредствена близост, отнасят се за съответната мерна единица и разфасовката, ако е различна от нея, или за брой.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Магазин

    1 0 Отговор
    Коя е тази верига?
  • 2 хаха

    0 0 Отговор
    Това е масова практика в верига "Фреш маркет"