Екипът на Илон Мъск, който ръководи Министерството на правителствената ефективност на САЩ (DOGE) и притежава големия производител на космически технологии SpaceX, оказва натиск върху Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) да получи договор за 2,4 млрд. USD, съобщи The Washington Post (WP), позовавайки се на свои източници.
Става дума за договор, сключен между FAA и Verizon през 2023 г. за период от 15 години с цел мащабна модернизация на комуникационните системи за контрол на въздушното движение в страната, посочва WP. Сегашната система, въведена през 2002 г., е до голяма степен остаряла и трябва да бъде заменена с модерни решения. Дискусиите по този въпрос се засилиха след сблъсъка на пътнически самолет с военен хеликоптер във Вашингтон на 30 януари, при който загинаха 67 души.
Специалисти на DOGE работят във FAA, за да рационализират текущите процеси и да идентифицират слабостите в работата на агенцията, докато екип от служители на SpaceX е изпратен в офисите на авиационния регулатор по искане на администрацията на Тръмп, за да помогне за модернизирането на остарелите технологии. Самият Мъск, чиято SpaceX изгражда глобалната комуникационна мрежа Starlink, публично критикува продуктите на Verizon, заявявайки, че „системата на Verizon е повредена и излага пътуващите със самолет на сериозен риск.“
Според източници на WP екипът на Мъск възнамерява да постигне прехвърлянето на договора от Verizon към SpaceX. Няколко високопоставени служители на FAA отказаха да подпишат документи, които биха позволили промяна на изпълнителя. След това, както посочва изданието, Мъск решава да повлияе на прехвърлянето на договора чрез министъра на транспорта на САЩ Шон Дъфи, за да постигне решение, което ще бъде изгодно за него.
Както отбелязва Джесика Тилипман, асоцииран декан по право на правителството и обществените поръчки в университета Джордж Вашингтон, прекратяването на договора ще доведе до големи транзакционни разходи и ще повдигне въпроса за корупционни рискове в дейностите на Мъск. "С настоящата позиция на Мъск в DOGE и близостта му с Тръмп, той и компанията му получават предимство и договор. „Кой го е грижа за обществения интерес, когато човекът, който съкращава бюджетите и персонала на FAA, изведнъж се опитва да спечели от друг правителствен договор?“ добави Джон Пелисеро, директор на Центъра по етика на университета в Санта Клара.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Намирисва ми
15:49 27.02.2025
3 Роко Сифреди
16:44 27.02.2025