Учените от БАН излязоха с отворено писмо относно историческите термини, предлагани в съдържанието на учебниците в новите учебни планове на МОН. За това дали в България е имало "робство", "владичество" или "съвместно съжителство", от БАН дадоха отговор, подписан от няколко родни историци.
Публикуваме пълен текст на писмото:
"До МИНИСТЕРСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
До КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ОТВОРЕНО ПИСМО
По повод възникналия след пресконференция на министъра на МОН на Република България проф. Тодор Танев публичен дебат относно това - какъв термин да се употребява в учебното съдържание по история на България за шести клас за определяне на периода, в който българите са били поданици на Османската империя, ние долуподписаните, в качеството си на хора, които професионално изследват периода 15.-19. век от националната и балканска история, бихме искали да заявим пред ангажираните институции, заинтересованите граждани и медиите следното:
1. Както всяка друга наука, така и историята използва своя специфична терминология, чрез която дефинира и анализира своите „обекти” – събитията, личностите и процесите в миналото. Днес това легитимно право на историята да бъде наука се изземва с удивителна лекота. От нея се изисква по-скоро да бъде слугиня на политиката, а не и равноправна научна дисциплина и учебен предмет, който култивира способности за аналитично мислене.
2. От десетилетия насам в българската историческа наука се е наложило становището, че терминът, който най-адекватно описва статута на българите и взаимоотношенията им с властта през епохата, когато те са били поданици на Османската империя, е "османско владичество". В рамките на този термин най-добре могат да бъдат обяснени както съдбата на българите през първите векове след османското завоевание, така и последвалите промени в положението им и опитите им за политическо самоопределение в периода на реформите в османската държава и по време на Българското възраждане. Терминът „османско владичество”или равностойните му и почти синонимни варианти „османска власт/управление/господство” е и международно утвърденият научен термин за обозначаване на режима, при който са живели всички подвластни на Османската империя народи. Тази терминология е приета и в историографиите на съседните ни балкански страни.
3. Терминът "съжителство", така както той е използван от изследователите, а вероятно и от авторите на учебната програма за шести клас, засяга само един аспект от социалната и културна история на различните конфесионални и етнически групи, населявали нашите земи през различните исторически епохи. През периода на османското владичество българи и турци, евреи, роми и арменци, християни и мюсюлмани, православни и католици, сунити и алевити и пр. нерядко са живеели редом - най-вече в градовете, но понякога и по селата. В рамките на всекидневния си живот те често е трябвало да споделят общи отговорности и грижи, да разработват механизми за съвместни действия или за решаване на възникнали помежду им проблеми. Общуването помежду им в много голяма степен се предполагало и дори налагало от функционирането на самите османски институции – икономически, административни, военни и др. Всичко това неизбежно е довело както до взаимни влияния и културен обмен между отделните групи,така и до конфликти и негативни стереотипи за „другия”. Така или иначе "съжителството" - и с позитивните, и с негативните си измерения - е неразривна част от нашата обща история и тя няма как да бъде заобиколена и премълчана. „Съжителството” е емпиричен факт, а не оценъчно понятие. То обаче представлява само един елемент от пъстрата мозайка на живота по време на османското владичество. Следователно, терминът „съжителство” не може да замени термина „владичество” и на никой сериозен изследовател досега не е хрумвало да го налага като алтернатива.
4. Институцията на робството в Османската империя (става въпрос за т.нар. домашни роби, набирани по пътя на военнопленичеството, търговията и пр.) има специфики, които също не позволяват чрез този термин да бъде описан статутът на всички или поне на по-голямата част от българските и другите балкански поданици на султана. Поради това съвременната наука предпочита да не го използва, когато говори за положението на българите в рамките на османската социална и политическа система. Като се изключи вълната от заробвания по време на османското завоевание, българското население в империята никога не е имало робски статут. Българите били данъкоплатци и се ползвали от право на собственост, наследяване, придвижване и пр. – все права, от които робът по презумпция бил лишен. Действително, в османската държава е имало и една друга емблематична група роби – еничарите, част от които с български произход. Те имали статуса на лични роби на султана и поради тази причина именно от техните среди се рекрутирала управленската номенклатура на империята. С тези трудно контролируеми дори от централната власт „роби на султана” в никакъв случай не бихме могли да отъждествим огромната маса от подвластното население на империята, включително и българите.
5. Изразът "турско робство", създаден от идеолозите на българското национално движение през 19. век, е част от инструментариума за мобилизиране на българите в борбата им за политическо самоопределение и еманципация от османска власт. Поради значимостта и ключовото място, което заема Възраждането в националния разказ, това емоционално определение се подема веднага след Освобождението от литературата, използва се като определящ за османския период термин в много от първите български исторически публикации и се запазва в учебниците по българска история чак до края на 70-те години на 20. век.
Като всяка наука обаче, и историята е претъпяла развитие от средата на 19. век до сега. Задълбочавайки познанията си, тя е прецезирала категорийния си апарат и е достигнала до извода, че изразът "турско робство" е терминологично непригоден да опише положението на българите в Османската империя. Разбира се, фактът, че този израз се е вкоренил в паметта на няколко поколения българи, няма как да бъде пренебрегнат. Ако присъства в обучението по българска история обаче, съвременното осмисляне на "турското робство" може да бъде основа за дебат, който да предостави на учениците терен за формиране на аналитични способности и усвояване на методите на критичния анализ.
6. Широкообсъжданият през последните 25 години термин "османско присъствие" никога не е бил използван нито от български историк, нито в учебниците по българска история за различните учебни степени - с изключение на случаите, в които се е налагало да се обяснява защо чрез този изфабрикуван незнайно от кого и с каква цел термин не може да бъде обозначен османският режим на Балканите.
Бихме желали да завършим с това, че използването на историята по манипулативен начин, на което за жалост ставаме свидетели не за първи път, възмущава. И то не само защото така се неглижират достиженията на академичното знание, но и защото историята се превръща в инструмент за прокарване на изкуствени разделения в българското общество, които с нищо не допринасят нито за националното самочувстие, нито за изграждането на модерната българска идентичност.
Оставяме нашето мнение отворено за подкрепа от всички членове на историческата колегия, които биха искали да се присъединят към него.
Проф. дин. Надя Данова - Институт по Балканистика и център по тракология, БАН
Проф. дфн Николай Аретов – Институт за литература, БАН
Доц. д-р Светлана Иванова - Исторически факултет на Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Доц. д-р Олга Тодорова - Институт за исторически изследвания, БАН
Доц. д-р Стефка Първева - Институт за исторически изследвания, БАН
Доц. д-р Росица Градева - Институт по Балканистика и център по тракология, БАН и АУБ
Доц. д-р Пламен Божинов - Институт за исторически изследвания, БАН
Кета Мирчева - историк на свободна практика
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БАН на КАЛЕ
Коментиран от #39
21:35 30.01.2016
2 неутрален
от сън се събуждайте.
Стига робство и тиранство,
всички на оръжие".
Ето от какво се страхуват съвремениниците и затова искат всичко да се преиначи. Жалки МИЖИТУРКИ!
22:06 30.01.2016
3 войвода
22:16 30.01.2016
4 яне
22:50 30.01.2016
5 обикновен
Макар и спорен един бивш министър беше казал нещо за "феодалните старци от БАН" май, май прав, ще да е бил!
За какво национално разединение сте се загрижили ве, като става национално обезличаване !!!!
22:55 30.01.2016
6 Ник
Скъпи Дами с Професорски и Доцентски титли , ако Ви го "набия един път в ауспуха", това факт ли ще е или няма да го отчетете защото не съм го "набил" на целия БАН?
23:01 30.01.2016
7 гого
23:04 30.01.2016
8 гого
23:16 30.01.2016
9 гого
23:20 30.01.2016
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 555
23:37 30.01.2016
12 Съвест
Ако ви пратя да чукате камъни ангария на околовръстното, взема децата ви и ги хвърля да проливат кръвта си за мой адет, запаля ви апартаментчетата и ви изнасиля за ваше неУДОВОЛСТВИЕ, пак ли няма да се почувствате роби?
23:49 30.01.2016
13 Само истината
Ти изобщо имаш ли на престава какво е станало по онова време?
Пий си ракията там (както са правели дедите ти по онова време) и като остарееш продължавай да разказваш небивалици (като деда ти).
Коментиран от #20
00:01 31.01.2016
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Петърчо
00:09 31.01.2016
16 морето
00:18 31.01.2016
17 войвода
00:37 31.01.2016
18 555
00:53 31.01.2016
19 нинджа
Сигурно не си прочел и една книга бе.
01:06 31.01.2016
20 нинджа
До коментар #13 от "Само истината":
Не се заяждай с мненията на хората,ако нямаш мнение по темата си трай там.Може би ти знаеш повече за ония времена а?Сигурно не си прочел и една книга бе
Коментиран от #22
01:08 31.01.2016
21 гост 1
01:15 31.01.2016
22 555
До коментар #20 от "нинджа":
Изглежда ти не си прочел ни една книга а може би само ,,Винету'' Някога тези неща се учиха в училище...а сега дали се учат...???01:16 31.01.2016
23 гост 1
01:20 31.01.2016
24 Петърчо
01:25 31.01.2016
25 Али Бабата
В-к „Монитор” – 18 септ. 2000
„– У нас правителствата се купуват. Ще дам пример с един договор между Световната банка и България. Когато се разискваше въпросът за отпускането на 400 млн. долара за образованието ни, аз се снабдих с условията, писах по този повод и статия. Световната банка даваше 400 млн. долара, при условие че 60 процента от тях самите те ще изразходват по свое усмотрение, възлагайки проекти на свои хора. Фактически те си ги задържаха. Останалите 40 процента беше предвидено да се разпределят от Министерството на образованието за проекти. Но в замяна на това от Световната банка си запазиха правото да одобряват учебниците и статута на цялото ни образование. Тези стачки, които сега наблюдаваме, стават затова, че прехвърлиха заплатите да ги плащат общините, които са финансово несъстоятелни, и така се стигна до днешния хал. В споразумението имаше нещо потресаващо: условието, че не може по законодателен път да се променя това споразумение. Световната банка се поставя следователно над законите на България. Така тя взе под аренда цялото ни образование, а Министерството на културата отдавна вече е купено по друга линия. Ето как младото поколение попада изцяло в ръцете на Световната банка и тя ще го възпитава чрез училището така, че да заличи у него и последния остатък от национално съзнание. При тази телевизия след 10-15 години няма да има млад човек, който да се усеща, че е българин.“
01:26 31.01.2016
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 гост 1
02:06 31.01.2016
28 справедлив
07:35 31.01.2016
29 Найденов
Даваш ли даваш, Балканджи Йово....
Първороден син за еничар,
Данък хабене на зъби,
Изнасилвания,
Рязане на глави и набучвани на колове,
Избиване и опожаряване на цели населени места,
Диарбекир,
Три синджира роби и т.н.
КОЙ ВИ ДАДЕ ТИТЛИТЕ, КОЙ?
08:01 31.01.2016
30 минчо
08:26 31.01.2016
31 mars77
Целуват му задниците на Б.Б.
08:49 31.01.2016
32 някой си
09:02 31.01.2016
33 Българин
10:36 31.01.2016
34 Бай хой
Всичките са назначени от боко тиквата. Още през 2010 година под диктата на сащ започна атаки и уволнения в БАН и се хабилитираха и назначиха продажници п...сти.
10:53 31.01.2016
35 Свидетел
11:46 31.01.2016
36 Свидетел
11:49 31.01.2016
37 Дръндьо
15:41 31.01.2016
38 по темата
18:42 31.01.2016
39 гост
До коментар #1 от "БАН на КАЛЕ":
1 ВИЕ НЕ СТЕ НИКАКВИ БЪЛГАРИ 2 НЕ СТЕ НИКАКВИ УЧЕНИ 3 ДА ВЗЕМЕТЕ ДА СИ ИЗГОРИТЕ ДИПЛОМИТЕ 4 КУПЕТЕ СИ ЕДНОПОСОЧЕН БИЛЕТ 5 НИКОГА НЕ СЕ ВРЪЩАЙТЕ ТУК!!!!Коментиран от #40
08:23 01.02.2016
40 БАН на игла
До коментар #39 от "гост":
Ти изобщо разбра ли към кого е отправен поста,а?03:17 02.02.2016
41 И ще дойдат манафите
13:19 13.02.2016