Най-голямата мистерия в случая "Хитрино" е защо не локомотивът излезе от релсите, а шестият вагон от композицията - коментира за БНТ бившият изпълнителен директор на БДЖ Владимир Дунчев, който работи по овладяването на две подобни кризи - през 1988 г. и 2000 г. Според експерта причините за инцидента може да са превишена скорост, разместена стрелка или дефект в железния път, съобщава БНТ.
Проблемът е, че на ден по българските железни пътища се превозват по 2000 тона опасни материали като полипропилен, от който се правят пластмасови изделия, и трябва да е ясна причината за катастрофата, за да не се повтаря.
В междугарията в България влаковете се движат с 80 км. в час, в Хитрино - със 70. В коловоз влакът трябва да намали до 60, а при завой - до 40. Ако скоростта е била превишена, експерт по динамика трябва да обясни изключително странния факт, че е дерайлирал 6-ият вагон от композицията, а не локомотивът, както става обичайно, обяснява Владимир Дунчев, бивш генерален директор на БДЖ.
Локомотивите единият има хартиен носител на черната кутия, устройството за следене на скоростта - хаслер, а другият е дигитален. Така че тази скорост няма как да бъде скрита". В случая и двата локомотива, и 5 вагона след това не са дерайлирали. Дерайлира шестият вагон, когато става скъсването на влака, отбелязва Дунчев.
Втората причина може да е недобре заключена и разместена стрелка, смята Дунчев.
Третата причина може да са различни уширения или дефекти по железния път, смята Дунчев. От НКЖИ твърдят, че пътят е в добро състояние. Но в социалните мрежи собственици на жп компании публикуваха видеоклипове, на които ясно се личи, че товарни немски влакове, които се движат със съобразена скорост, буквално подскачат върху релсите на 9 км. от Хитрино.
Другата голяма мистерия е защо се е спукала цистерната, смята Дунчев.
Те са специализирани цистерни за превоз на такъв вид товари - полипропилен, пропан-бутан, с усилена конструкция са. Двойни вътре са балоните. И при дерайлиране... се предполага, да стане хлътване на цистерната, а не пробив и създаване на облак около цистерната и последващ взрив, посочва бившият шеф на БДЖ.
Годишно в България се превозват над 600 000 тона опасни материали - полипропилен и други. От пристанищата се товарят на влакове и оттам - към бензиностанциите и заводите в страната. Проблемът е, че ако не се изясни причината за катастрофата в Хитрино, ще възникнат съмнения дали сегашният начин на превозване на опасни товари е достатъчно сигурен.
Подобни случаи има три: През 2000 г. композиция с цистерни с пропан-бутан пада от моста при гара Владо Тричков, но за щастие тогава няма експлозия. През 2014 г. край гара Яна дерайлира композиция с празни цистерни без пропан-бутан. През 1988 г., обаче, композиция с 20 цистерни с пропан-бутан дерайлира и се възпламенява край гара Бутово.
Подобни инциденти като Хитрино има и отпреди 20 години в швейцарския град Лозана, когато отново влакова композиция избухва в населено място. В Швейцария пътят е преместен, но в България, според експертите, това е невъзможно, тъй като повечето ни жп пътища са единични.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 анонимен
22:48 14.12.2016
2 гост
22:51 14.12.2016
3 Poly Propilenov
23:56 14.12.2016
4 Банчо
PP (Полипропилен) твърд материал с отлична химическа устойчивост.Подходящ за приложение в хранително-вкусовата и химическата промишленост
В композицията е имало пропен известен още като пропилен и пропан!
Престанете да пишете глупости с тоя полипропилен да не казвам, че в една от първите дописки във факти пишеше и тротилен !?!?!
02:32 15.12.2016
5 Васичка Атанасова
03:23 15.12.2016
6 Г(Е)РОБ
помагахме щедро да дигнем стандарта им нисък...
След толкоз години помощ на третия свят,
нямаше как да не влезем в техния списък.
03:50 15.12.2016
7 Някой си
Няма бомбена яма и като , че ли всички поражения са от едната страна , което ме навежда на мисълта че нещо бая силно е ударило цистерната отстрани !
07:49 15.12.2016
8 Жепееца пожарникар
Нещо напоследък над небето на Булгаристан много авиация,много нещо лети,хвърчи,оставя разни странни следи,колко му е заблуден летящ кюнец,ракета да удари една цистерна и да я катурне.
Дебелаците по ТВ-то се произнесоха,че отхвърлят веднага такива предположения,почнаха дебелашки да ни баламосват.Това си изглежда на злосторен акт,не е случайност...
08:34 15.12.2016
9 Киро
09:26 15.12.2016
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 доСпиро
До коментар #10 от "Спиро":
Не пропиленов, а ПОЛИпропиленов (материала от който са направени водопроводните тръби). Ще е по-твърд. И отзад!10:09 15.12.2016