Системата от висши училища и научни организации в България е много фрагментирана и за да се подобри качеството на научните изследвания, е необходимо университетите да бъдат намалени до 10, а финансирането за тях да бъде увеличено двойно.
В момента те са 52. Това е една от главните препоръки от партньорското изследване за подобряване на оценката и финансирането на научните организации и висшите училища у нас, заключенията от което бяха представени вчера пред научна общност от проф. Люк Соте, съветник на еврокомисаря за изследвания, наука и иновации Карлос Моедас и ръководител на експертната група по проучването. Окончателният доклад от него се очаква да излезе в края на годината, пише в. "Сега".
Според Соте страната ни трябва да се справи с фрагментацията сега, защото останалата част от света вече се глобализира в научната сфера. "Не чакайте повече! Следвайте естонския и датския пример", апелира той.
В Дания университетите от 30 са били намалени на 8. Експертът посочи, че неписаният стандарт е на един университет да се падат 1 млн. жители, т.е. в България е най-добре висшите училища да се сведат до осем, и то такива, които имат за основна мисия да се развиват научно.
"Четири университета могат да бъдат изследователски и четири - предприемачески. Един академичен ВУЗ, който да набляга на следдипломните степени, би могъл да бъде създаден от БАН, а друг - селскостопански университет - от Селскостопанската академия, т.е. общо 10 за страната ви", обобщи проф. Соте, според когото страната ни е световен шампион по брой научни институти.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дедо Грую
Това си е открито изказване, че не им трябваме като равностойни партньори, а като евтина работна ръка, обслужващ персонал и освободена територия.
Тоя шманарок да си обслужва орките и да не дава ум де не му го искат.
Коментиран от #3
10:56 06.10.2017
2 Д-р Храчков
11:21 06.10.2017
3 Различен
До коментар #1 от "Дедо Грую":
Дедо, равностойни партньори не се става, като се дават дипломи на всички, дори и на не ходилите на лекции, както е в нашата държава!Много си е прав човека и аз от замадан време пиша, че поне една трета от университетите трябва да се закрият, да не говорим за измислените им филиали, по селца и паланки!
На времето, от 170 души поток, завършихме 27 човека, без да прекъснем! Защото се учеше яко и изискванията бяха големи. Сега започват 200 човека, пък се дипломират триста, като повечето от тях не знаят, къде се намира университета, дори!
Стана така, че е срамно да казваш, че си инж.! Като се знае сега, какви са инж.-овете!
Коментиран от #5
11:28 06.10.2017
4 пундьо
11:39 06.10.2017
5 Дедо Грую
До коментар #3 от "Различен":
Прав си, но такива "студенти" дето не знаят къде е входа на университета. и 1 да има в държавата пак за нищо няма да снават. А инак в България все още много хора учат да имат ВИСШЕ и са до там.Нека има конкуренция и фалшивите университети сами ще отпаднат. По - добре би било да не им се дава лиценз, щом не отговарят на качествените изисквания.11:44 06.10.2017
6 Хасан
12:22 06.10.2017
7 Azazel
Коментиран от #8
13:23 06.10.2017
8 Различен
До коментар #7 от "Azazel":
Абе, ти добре ли си с главата??Или си като всички преподаватели, дефектен там??
Като запазиш броя студенти, какво точно ще промениш в образУванието в България и как точно ще създадеш конкуренция между тях?
При 40 хиляди завършващи средно, има места в университетите за над 60 хиляди. Като се отчете факта, че поне 20 хиляди отиват в чужбина да учат, както направи моята дъщеря, защото това тук в България е подигравка, то реално имаме 20 хиляди млади, за студенти! Дали всички от тях стават за виШУ???
Да не говорим, за тотално изкривената представа, за професиите и специалностите, които трябва да има в университетите!
Напълнихме се със всякакви ЦоЦиолози и ни заливат с умните си мнения от ефира и екрана, а няма ни един, дето да разбира от механична и гореща обработка на металите.
Май забравих,че политиката е в България да няма промишленост, а само консуматори на социални помощи и едър бизнес с евроГейски пари, за определени хора!
Коментиран от #9
14:21 06.10.2017
9 Azazel
До коментар #8 от "Различен":
Не би трябвало да се занимавам да ти отговарям след въпроси от сорта на "добре ли съм с главата или съм дефектен", но тъй като в част от следващите ти въпроси има смисъл, ще ти отговоря на тях. Качеството на образованието не зависи от броя на студентите, а от броя и качеството на академичния състав, и от материалната база. Приетите студенти, които не отговарят на условията да се дипломират, просто отпадат в процеса (поне в университета, в който съм аз). В България броят на студентите не е голям и процентно е сходен с този в останалите европейски държави. Съвременната (да не говорим за тази на бъдещето) икономика изисква повече хора с висше образование и познания, които не могат да се придобият в училище. Да не говорим за нивото на наскоро завършилите училище - мога да ти гарантирам, че работата на университетите през първите две години, е основно да запълват пропуските им в грамотността и общата култура, както и да ги научат да разсъждават самостоятелно, а не машинално да възпроизвеждат наученото... Естествено, прав си, че университетите произвеждат твърде много висшисти в направления, от които няма нужда и твърде малко в такива, в които има, но това е въпрос на дългогодишна грешна политика в сектора. Също така, факт е, че в България на практика липсва професионално образование (за познания, като желаната от теб - "механична и гореща обработка на металите"), но, пак казвам - всичко е въпрос на политика и щом хората за трети път гласуват доверие на управлявКоментиран от #10
14:55 06.10.2017
10 Различен
До коментар #9 от "Azazel":
Ами и аз нямах намерение да споря с теб, но и аз ще направя компромис!Да разгледаме " качеството на преподавателския състав"!
Как точно се става докторант? Получаваш месечно едни пари, както и ръководителят ти, и след няколко години, се отказваш от защита и всичко пито платено! Парите не се връщат, ама на кого му пука? През времето на докторантурата, може да не си отишъл и един път в университета, освен за пари, но ниКОЙ не ти търси отговорност. Та за какви преподаватели говорим? А често на защитата, "докторанта" е с преписана от друг докторант, или хабилитирани, дисертация.
За по-горните нива, всички на властови позиции се включват във всякакви публикации. Може да не зная изобщо за какво става дума, но са там. Накрая се сформира една псевдо комисия, от наши хора, като най-важната тема е, къде след защитата, ще бъде яденето и пиенето и какво ще е то!
Та за какви преподаватели говорим??
След като си станал доцент, за професор да не говорим, ниКОЙ посмъртно не може те махна от университета. Дори да не си водиш лекциите и упражненията! Кой го интересува това? Та те студентите и без това не ходят на тях! Даже не знаят и къде се намира университета, но са студенти там! Или си водиш лекции от преди 20-30 години. На кой му пука??
И след това си говорим за преподаватели и за виШУ образУвание!
Ама голям смях!
Коментиран от #11
16:01 06.10.2017
11 Azazel
До коментар #10 от "Различен":
Това, ама изобщо не е така, поне в университета, в който съм аз.Като докторант не съм получил и стотинка, бях докторант срещу такса, която заплащах (половината докторанти са така). Три години почти всеки ден ходих в университета и освен това водих по 2-3 курса на семестър. В този период съм участвал в десетки проекти и конференции (в т.ч. международни), и имам десетина публикации. Всяка лекция съм си я писал и правил на презентация сам, специално за целта, като и до ден днешен, в дните преди да я изнеса, отново проверявам информацията, осъвременявам я, добавям нови неща и т.н. Докторската ми дисертация не просто не беше преписана от друг, а беше на тема, по която никой друг в България не беше писал преди това, а след като я защитих, вече години наред се цитира от десетки други изследователи и от студенти. Комисията ми беше изключително сериозна, с членове от БАН и два други водещи университети от научното ми направление. Никой не се интересуваше от ядене... Доцент и професор нищо не може да ме накара засега да се напъвам да ставам, тъй като академичните заплати са смехотворни и преподавам единствено като лектор на хонорар (който е още по-смехотворен, но просто ми допада атмосферата в университета и да ходя през семестъра веднъж седмично там за разнообразие). За другаде не знам, но поне в моя университет изкъсо се следи качеството на щатните преподаватели, изследователската им дейност, цитирането им в международни издания, участие им по конференции, както
Коментиран от #12
16:47 06.10.2017
12 Различен
До коментар #11 от "Azazel":
Поздравления!!Явно сте от изключенията и ангелите!
Поздравления! Макар и предводител от ада.
Коментиран от #13
17:44 06.10.2017
13 Azazel
До коментар #12 от "Различен":
Има доста изключения, особено сред по-младите колеги. Старите прашасали професори наистина често са много зле, но по-младите колеги - част от гл. асистенти, някои доценти и т.н. доста се стараят. Нямам представа дали това е така и в много други университети или е така само сред колегите, с които общувам, но все пак, кажете ми в коя професия в България не е пълно с мързели, измекяри, измамници, онези на принципа "абе, и така става", и т.н? Аз лично отговарям за себе си, правя нещата, така както вярвам, че трябва да се правят и, разбираемо, се дразня, когато се поставя под такъв общ знаменател цялото българско висше образование. Надявам се и вие във вашата професия да сте така.18:08 06.10.2017