Шофьорът е най-важният елемент. Това заяви заместник-министърът на транспорта Ангел Попов по време на представяне на индекса за пътна безопасност. Ангел Попов изтъкна колко е важна темата у нас.
Не трябва да си прехвърляме топката от една институция на друга, смята Попов.
Над 80% от катастрофите се дължат на водача - разсейване или неговото недобро състояние, отбелязва news.bg.
Българските шофьори имат висока оценка за себе си (национален SDIndex – 89.6/100) и тя често ги кара да действат самоуверено и да не забелязват реални опасности на пътя. Това показват актуалните данни и анализ от заключителния доклад от изследователския проект “Индекс за безопасно шофиране/ Save Drive Index”. Данните бяха представени на специално събитие в София Хотел Балкан в присъствието на Ангел Попов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Бойко Рановски, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“; Алекси Кесяков, секретар на „Държавно-обществената комисия по безопасност на движението“; Мария Ботева, Отдел “Пътна полиция”, ГДНП, Пламен Димитров, председател на Управителния съвет на Дружеството на психолозите в България; Лазар Георгиев, изпълнителен директор на SDI Group и Яна Спасова, управител на изследователска агенция „Експлика”.
Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (133 хил. души, 6% от всички активни водачи) са с високорисково поведение и следователно – с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране, обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен. Водачите в тази група са мъже и жени на различни възрасти, което позволява да се твърди, че рисковото поведение на пътя не зависи от демографските характеристики. Поведението зависи от спецификите на автомобила, стажа, годишния пробег на водачите, от психологическите им особености, от познатата културна среда. Тези водачи смятат, че рисковото шофиране е характерно за България и затова е необходимо да шофират по този начин.
В доклада са включени данни и от онлайн версията на изследването – SDIndex Quiz. За периода от стартирането на онлайн проучването – на 02.07.2018 г., до 30.09.2018 г., онлайн анкетата е попълнена от над 22 000 души, което прави SDIndex Quiz най-мащабното проучване за оценка на поведението на пътя, провеждано някога у нас. От всички попълнили анкетата 11 137 лица са отговорили на всички въпроси, вкл. са посочили и социално-демографска информация. Проучването е напълно анонимно и е осъществено при стриктно спазване на изискванията на Регламента за защитата на личните данни.
Нискорисковите водачи (над 1.4 млн. души, 60% от всички активни водачи) са с SDIndex над 90, т.е. над средния за страната. Според отговорите им в DBQ, те реагират по-скоро правилно и рядко попадат в рисковани ситуации. Лицата с SDIndex над средния за страната са с равни дялове сред мъжете и жените шофьори. Преобладават във възрастовите групи над 50 г., както и сред хората с основно и по-ниско образование, сред лицата с по-ниски доходи, живеещите в селата и шофиращите автомобили с по-ниска мощност.
Проектът е инициатива на SDI Застрахователен брокер и се осъществява в партньорство с Министерство на вътрешните работи, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на образованието и науката, Дружеството на психолозите в България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Само питам
18:27 30.10.2018
2 Патриот
18:32 30.10.2018
3 Миризлив Пор
18:37 30.10.2018
4 Eeee
19:05 30.10.2018
5 Аз съм
Коментиран от #7
19:05 30.10.2018
6 гост
Коментиран от #10, #14, #24
19:19 30.10.2018
7 бай шиле
До коментар #5 от "Аз съм":
И как разбра че статистиката е "напълно вярна"? Изригват само старите модели БМВ? Голям умник!19:46 30.10.2018
8 пилот джедай
19:51 30.10.2018
9 Deathless91
Коментиран от #22
19:52 30.10.2018
10 Антон
До коментар #6 от "гост":
Ако си мислиш че с китайския си видеорегистратор ще ме плашиш си в жестока заблуда. В най-лошия случай да ми напишат акт за неправилно изпреварване, който ще падне в съда. обаче чувството за малоценност в тебе ще остане.20:57 30.10.2018
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 дебил
21:09 30.10.2018
13 Живко циганина
21:38 30.10.2018
14 бай Коста
До коментар #6 от "гост":
по добре ще е, да си сложим броячи регистратори ) на ,,,членовете си ,,Коментиран от #25
21:45 30.10.2018
15 Цгх
22:13 30.10.2018
16 Онзи
22:23 30.10.2018
17 Колю
23:38 30.10.2018
18 АНТИКОМУНИСТ
Коментиран от #21
00:13 31.10.2018
19 Зайко Байко многознайко
00:26 31.10.2018
20 ЕКСПЕРТА
02:11 31.10.2018
21 кат
До коментар #18 от "АНТИКОМУНИСТ":
В храстите сме. Пълним си касичката-прасенце за нашата тиква.07:38 31.10.2018
22 гост
До коментар #9 от "Deathless91":
Така е. Лошото е, че примера ни е лош и трябва да го разберем това по трудния начин. Когато хора, при които си се возил, карат неразумно и ти караш така докато не ти се случат рискови ситуации и не осъзнаеш, че това поведение е лошо и застрашаваш живота си и още по-зле този на другите. Много е глупаво на всяка права отсечка да се опитваш да вдигаш висока скорост, да не даяваш път на пешеходна и да правиш нарушения за спиране, паркиране и непредвидими маневри. Хора, карайте както е по закон и както са ви учили на курса, а не както карат другите. Пътищата са ни лоши, за да си позволяваме рискове.08:28 31.10.2018
23 Boxer
10:33 31.10.2018
24 Boxer
До коментар #6 от "гост":
Може би забелязваш, че на прасетата свинарника им харесва. Немойш туку той да ги извадиш от кочината...10:36 31.10.2018
25 гост
До коментар #14 от "бай Коста":
По полезно ще е да сложиш брояч на задника си !!! Там ще ти е най полезен !!!!18:04 31.10.2018
26 Morgoth
19:42 01.11.2018
27 бай шиле
23:38 02.11.2018