„Цената на застраховката трябва да се качи около 5-6 пъти, системата "бонус - малус" няма да реши този проблем. Тези, които имат пътнотранспортни произшествия, ще трябва да плащат много високи суми”. Това коментира в предаването „Тази сутрин” по bTV Цветанка Крумова - експерт по застрахователно право, по повод промените в кодекса на застраховането.
Премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов разпореди на парламентарната група на партията да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането, докато не бъдат подложени на широк обществен дебат.
Промените бяха внесени от председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова и касаят реда и условията за определяне на имуществените и неимуществените обезщетения при застраховка „Гражданска отговорност“.
„Цената на застраховката е пряка функция на размера на обезщетенията. Ако погледнем статистиката имаме 3 800 загинали през последните 5 години, ще са нужни 900 милиона”, посочи още Крумова.
„Ако кажем, че 5 или 6 пъти се увеличи себестойността на тези застраховки, това означава, че цената на застраховката трябва да се качи 5 или 6 пъти“, обясни експертът по застрахователно право.
Според решение на ВКС се разширява кръгът на лицата, които могат да търсят обезщетение заради смъртта на свой близък. Досега компенсации се полагаха само на семейството, като средното обезщетение е в размер на 95 000 лева. По силата на това решение вече е възможно обезщетение да търсят и братя и сестри и всеки, който докаже трайна емоционална връзка.
Юристът Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи сподели, че не приема предложенията на Менда Стоянова и ГЕРБ за намаляване на обезщетенията при смърт от катастрофа. Според него това е направено за печалба на застрахователните компании.
„Пострадалите приключват с тези 20 000 лева, нямат право да предявят повече искове и от виновните, тогава излиза, че ако ваш близък почине от друго, не от катастрофа, вие имате право на обезщетение, което съдът ще ви присъди по справедливост, но ако го е блъснала кола ще страдате пет пъти по-малко за загубата му, защото тогава обезщетението ще е регламентирано със закон“, отбеляза юристът Илия Тодоров.
Румяна Чобанова, която загуби съпруга си при катастрофа на „Хемус“, изрази мнение, че чрез " Стоянова се вмъква законопроект, който е абсурден и се вмъква „на тъмно“. Според нея това е поправка, която би лишила от финансова подкрепа деца, които са загубили достатъчно, както и правото си на достойно съществуване. Възможно е застрахователите да намалят обезщетенията за по-широкия кръг от близки, предложи тя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 пътъпъ
Или тези които са причинили ПТП ще плащат много високи суми?
10:55 05.11.2018
2 Гост
10:58 05.11.2018
3 Решението е просто и ясно :
Коментиран от #8
10:59 05.11.2018
4 Без име
10:59 05.11.2018
5 ЩШШЩШ
11:00 05.11.2018
6 Гост
11:00 05.11.2018
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Гост
До коментар #3 от "Решението е просто и ясно :":
Дай Боже никога да не ти се налага да загубиш близък човек в катастрофа! Тогава друга песен ще пееш! Не, че парите ще ти решат проблема, но представи си вариант, ако имаш семейство и деца и заради някай безхаберник ти или партньора ти загинете.. Или пък и двамата... Хайде сега си представи живота на тези деца... Или може би си недосегаем, безсмъртен?!Коментиран от #13, #24, #47
11:04 05.11.2018
9 винп
И да попитам - защо аз, който имам златен талон и където има ограничение 50км/ч карам точно с толкова, да плащам ГО колкото глупака, който не зачита правилата и има ПТП по няколко пъти годишно?
11:07 05.11.2018
10 Анонимен
Коментиран от #11
11:09 05.11.2018
11 mmmm
До коментар #10 от "Анонимен":
Приятелю, доброволно можеш да застраховаш себе си, или собсвения си имот /кола/ Гражданската отговорност не застрахова теб или колата ти. Тя е застраховка, която ще изплати евентуални щети на човек, когото ти си ударил или си виновен за негова щета. Тя е точно твоята отговорност като гражданин към останалите хора в обществото. А вече застраховката, която е на твоята кола си е напълно доброволна и се нарича АвтоКаско.Коментиран от #27
11:32 05.11.2018
12 шксншщ
Коментиран от #25
11:36 05.11.2018
13 Грую
До коментар #8 от "Гост":
Според мен е цинично да се определя цена на човешки живот. Следващата стъпка ако трябва да погледнем по-абстрактно на темата е цената на това, че ако съм неудобен за някой ще може да ме смачка на пешеходната пътека срещу 20 бона и да си проблемите поне с мен. За бонусът това да се случи и за 15 бона да не говорим. При вариантът обаче да се плаща по-висока застраховка от причинилите произшествия поне засега няма как да стане, защото се застрахова автомобил, а не шофьор. Би трябвало застраховката да е на шофьора или частично на шофьора и частично на автомобила и тогава на шофьорите , причинили произшествия да им искат ако е необходимо и по 3 хиляди на година за да има право да карат отново, а не всички да плащат по равно защото някой някого утрепал на пешеходната пътека!Коментиран от #20
11:36 05.11.2018
14 Топлата вода
11:40 05.11.2018
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 нннъхйъ
След като я повишат , въпросът е дали ще има кой да я плаща ..
11:59 05.11.2018
17 БИВШО Ченге
12:02 05.11.2018
18 Сатаната
12:11 05.11.2018
19 АзСъм
12:14 05.11.2018
20 Гост
До коментар #13 от "Грую":
Да, цинично е да се слага цена на човешки живот, но на този етап няма друга алтернатива. В някои държави, се изчислява средният годишен доход на пострадалия, и в зависимост от възрастта му и средната продължителност на живот се определя обезщетението към близки и роднини. Ако пък не е загинал, а пострадал, не дай Боже инвалид за цял живот, се изчислява загулата на доходите му и разходите за доживотното му лечение.12:17 05.11.2018
21 Гост
12:20 05.11.2018
22 Гнида
12:22 05.11.2018
23 666
Коментиран от #26, #40
12:24 05.11.2018
24 Анонимен
До коментар #8 от "Гост":
За доброволна застраховка Живот чували ли сте? А и на който му е скъп живота, може да внимава и повече, или няма да ходи при мечките в гората. Знае се, че на пътя е опасно и се знае, че застраховките няма да променят този факт. А за Каско чували ли сте? Който има скъпа кола, да си я застрахова сам, а не този с кола за 300 лв да плаща колите за 300 000 лв.Коментиран от #31
12:42 05.11.2018
25 Анонимен
До коментар #12 от "шксншщ":
Невярно. Могат, и още как. Фашистите вече вдигнаха рекета ГО цели 10 пъти. Преди ЕС беше 20 лв, след това стана 200, а сега - 300 и нагоре. Защото на Запад е още в пъти по-скъпо. Даже и затвор за неплащане на рекет въведоха, никой не ги е спрял. Пак си гласувате за тях.12:46 05.11.2018
26 гост
До коментар #23 от "666":
в България, колата не е лукс а НЕОБХОДИМОСТ !!! И това си го набий в кухата кратуна.Коментиран от #29
12:54 05.11.2018
27 Анонимен
До коментар #11 от "mmmm":
Да. На който му е скъп живота или колата, може да се застрахова сам. Или просто да внимава повече, а не да се втурва на пешеходна пътека като че е цар в танк - по начин, който не предполага животът му да му е скъп, или гледайки си в телефона.12:55 05.11.2018
28 норка
13:12 05.11.2018
29 666
До коментар #26 от "гост":
Не бе, лукс е ама ти не си го разбрал!!!13:20 05.11.2018
30 Rado
13:36 05.11.2018
31 Гост
До коментар #24 от "Анонимен":
Явно си неграмотен в застраховането, но това не ти дава право да го афишираш! Най-малко не е в твой интерес! Какво общо има доброволната застраховка "живот" със задължителната застраховка "гражданска отговорност"?! А какво означава "ва не ходи в гората"?! Да не излиза от вкъщи?! Ти в кой век живееш?! Ако ти живееш в гора и пещера, където няма автомобили, то болшинството от хората живеят в съвременни общества! Не коментирам изказването ти за "каско", защото то потвърждава първото ми изречение.13:37 05.11.2018
32 агент08
Коментиран от #38
13:53 05.11.2018
33 хаха
14:16 05.11.2018
34 Лошо
14:18 05.11.2018
35 Още по-лошо
14:22 05.11.2018
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Тоти
14:41 05.11.2018
38 Кочо
До коментар #32 от "агент08":
Абе лешпер ,а руснаците ? Или те са ни ,,братя,, ?15:16 05.11.2018
39 Лупи
15:28 05.11.2018
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 123
Коментиран от #43
16:14 05.11.2018
42 бай ганьо
От целият ЕС, българина е най-окраден, гладен и лъган и то от не кой да е, а от неговите управници, сънародници, които на всичкото отгоре той си е "избрал", на които им плаща, защото го крадат.
Българинът е ограбван от неговите управници, дори и в чужбина!
Пример: Посолството на България в Лондон има импулсен телефон! Всяко обаждане се таксува различно, на много по висока тарифа, въобще да общуваш със сънародници не се отразява добре на джоба, особено ако са с власт, тогавва става страшно.
16:17 05.11.2018
43 бай ганьо
До коментар #41 от "123":
Абсолютно вярно, просто спираме да им плащаме и това е, купувам си един курник за 1000 лв и само карам, без да плащам.Ченгетата, ако не приемат подкуп, им хвърлям ключовете за колата и тва е.
Най-добре това да стане МАСОВО, ако се обединим и спрем масово да не плащаме, какво ще направят????? Няма да ни глобят всичките!
Трябва да сме обединени, само тогава ще сме силни, иначе ще ни рекетират до дупка.
Застрахователите си имат лобисти в парламента, които обслужват техните интереси.
16:23 05.11.2018
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 666
17:16 05.11.2018
46 Димитър Иванов
17:20 05.11.2018
47 Монтоя
До коментар #8 от "Гост":
А някой знае ли какво изпкащат въобще тея хитреци?Нека независими външни проверяващи има направят една ревизия на приходите и разходите и да видим тогава ква песен ще запеят,но...никога няма да се допус не от управляващата хунта,която е собственик на ЗК.Застраховката трябва да е лична и за МПС,което е твоя собственост,а не безумието,което е сега.18:44 05.11.2018
48 АЛ КУРОПАТКИН
вчера при опит да направя нова застраховка на 4 вноски ми предложиха 650лева за първа вноска и по 530 за останалите
19:11 05.11.2018
49 Абе алоо
на крак, о роби на труда!
Потиснати и унизени,
ставайте срещу врага!
Нек' без милост, без пощада
да сринем старий, гнилий строй!
Светът на нази днес се пада,
напред в решителния бой!......
21:04 05.11.2018
50 Анонимен
07:48 06.11.2018
51 ДОКО
09:04 06.11.2018
52 Brv
14:54 06.11.2018
53 Пешко
Всяка година плащам.Нямам провинения .
Защо трябва да плащам на луди глави...
Нека има ГО,НО ДА НЕ Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНА.„След това бройте ПТП...
На 73 и кусур години с 207лв. пенсия зя 40 години учителски стаж,КАК ДА ПЛАЩАМ. ОТ ГРАДА ОТИДОХ НА СЕЛО,ЗА ДА ЖИВЕЯ-ВОДА ОТ КЛАДЕНЕЦА,ОТОПЛЕНИЕ ОТ КАСТРЕНИ ДЪРВЕТА,ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ ОТ ГРАДИНАТА,ХЛЯБ ОТ РЕНТАТА,МЛЯКО ОТ КОЗИЧКАТА,МЕСО ОТ ЯРЕТО.....ЖИВУРКАМЕ С БАБАТА И ТЯ УЧИТЕЛКА-ПЕНСИОНЕРКА.КОЛАТА ДО ГРАДА ЗА ЛЕКАРСТВА И ЛИЧНИЯ..
АМИ СЕГА...
18:40 07.11.2018
54 Въпрос
19:14 07.11.2018