Лидерът на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов размаха от парламентарната трибуна старо интервю във в. "Преса" от 2012 година на президента Румен Радев по темата за изтребителите, докато в пленарната зала кипеше спорът за избора на нов боен самолет.
Според Цветанов във въпросното интервю в качеството си на летец и зам. шеф на ВВС Радев е бил за Ф-16, а сега - като президент, издигнат от БСП, бил на друго мнение - подкрепял „Грипен“.
Ето го интервюто:
Евгени Генов, в-к "Преса" , 18 декември 2012 г.
- Кабинетът утре вероятно ще гледа проекта за нов изтребител. Трябва ли ни такъв самолет, г-н генерал?
- Въпросът не е дали ни трябва, а кога най-скоро можем да го вземем. Причината е, че се изчерпва ресурсът на бойните си самолети и нашите ВВС губят критични за националната сигурност способности. Самолетите ни на въоръжение са малко като количество и са с ограничени способности за водене на въздушни операции, особено в рамките на НАТО. Забавянето на проекта ще доведе до загуба на въздушен суверенитет, а това е риск за националната ни сигурност.
- И все пак, какъв искаме – нов или употребяван?
- Разбира се, че нов! Най-добре е правителството да купи нов „Ф/А-18 Супер Хорнет“ или „Еврофайтър“ транш 3. Прекрасни самолети. Ценовите оферти обаче са в размер на милиарди лева. И то само за осем самолета без въоръжение. Затова искаме да постигнем оптимално съотношение между цена и способности. Този критерий е в основата на методиката ни за анализ и математически модел за сравнение на вариантите, посредством които оценяваме петнадесет предложения от девет държави, които получихме.
- И коя е най-добрата оферта?
- Внимателно разгледахме всички. И особено онези, които покриват нашите оперативни изисквания и са най-близо до финансовите възможности на МО: новопроизведени изтребители „Грипен“ от Швеция, употребявани „Еврофайтър“ транш 1 от Италия и употребявани „Ф-16 МЛУ“ от Португалия с въоръжение и наземно оборудване от САЩ. И трите типа самолети са чудесни машини, всяка със своите предимства.
- Усилено се говори, че МО е избрало употребяваните Ф-16 от Португалия? „Преса“ писа за това преди месец.
- Не търсим победители, а оптимален вариант. Ф-16 не е самоцел. Например от шест предложения за Ф-16 от четири държави, пет отхвърлихме като неизгодни. В общественото пространство се вихрят дискусии само за техническите параметри на самолетите. Но не по-малко важно е наземното оборудване. А това е скъп комплекс от сложни системи, които позволяват на летеца да се подготви предварително за полет. То включва още стендове и лаборатории за поддръжка на машините.
Без такова оборудване пилотът не може да реализира бойния потенциал на самолета, а техническото обслужване ще бъде напълно зависимо от държавата доставчик с всички последствия за автономността и цената. Освен това са важни видът и качеството на въоръжението, както и обучението на пилотите и техниците, което е един от най-сложните аспекти на проекта. Освен цената на изтребителите отчитаме и стойността на експлоатационните разходи. За момента по разбираеми причини не мога да говоря за цената на конкретните предложения.
- Каква цена можем да си позволим да дадем за новите изтребители и какво ни предлагат отделните държави?
- В ценовите предложения на "Грипен" и "Еврофайтър" са включени основно самолети без въоръжение, с минимално наземно оборудване. Пакетът на Ф-16 МЛУ освен девет самолета с напълно отремонтирани двигатели съдържа и всичко необходимо за използване на машините: последно поколение въоръжение "въздух-въздух" и "въздух-повърхност", контейнери и нашлемни системи за целеуказване, системи за обмен на видеоинформация в реално време, тренажори за летците и инженерите, системи за планиране и разбор на полетите, модерно оборудване за обслужване и ремонт, резервни двигатели и обучение. Цената на този пакет е чувствително по-ниска от другите предложения.
- Да, но португалските самолети са доста стари, на около 30 години.
- Те са с ресурс от 8000 часа без ограничения по години, а до момента са налетели 3500 часа. Това означава, че можем да ги ползваме поне 25 г. Тези изтребители са модернизирани изцяло, конструкцията им е усилена, обновени са им всички важни системи.
- В парламента депутат нарече тези самолети "летящ скрап".
- Наши експерти се запознаха отблизо с тези самолети. Всички са в перфектно техническо състояние. Лично аз летях на него и изпълних разнообразни задачи. Като способности Ф-16 МЛУ версия М5 няма нищо общо с първоначалния вариант на Ф-16 блок 15. Той превъзхожда значително Ф-16 блокове 30, 40 и в някои отношения дори 50, на които също съм летял, и срещу които съм изпълнявал десетки боеве с МиГ-29. Авиониката и интегрираното въоръжение, както американско, така и европейско са впечатляващи. На всеки три години самолетът се модернизира, като разходите се споделят от петте европейски държави в които е на въоръжение: Холандия, Белгия, Норвегия, Дания и Португалия.
- Как ще поддържаме западни самолети?
- Най-лесният начин е да възприемем предлаганата от „Грипен“ и „Еврофайтър“ концепция за техническа поддръжка на две нива: дават ни минимално необходимо оборудване, свиваме драстично инженерно-техническия състав, който преминава ускорено обучение и отговаря само за ежедневното обслужване на самолетите на старта и снемане и монтаж на агрегати. Според тази концепция всички висококвалифицирани дейности по дефектация и ремонти се извършват в чужбина от фирмата производител чрез куриерска служба. Периодично там се изпращат и самолетите за инспекции с предстой от два до шест месеца. Системата работи гарантирано, но гълта много пари.
Докато от Ф-16 предлагат концепция за поддръжка на три нива: предоставят ни модерно оборудване и лаборатории, усъвършенстваме инфраструктурата, запазваме инженерно-техническия състав и инвестираме в неговото обучение. Самолетите никога не напускат България, всички инспекции и техническото им обслужване и поддръжка се изпълняват от български военни специалисти. Разходите за цялостна годишна издръжка на този „свръхсъстав“, сравнен спрямо необходимия за „Грипен“ и „Еврофайтър“ са около 2 млн. лв., но той спестява десетки милиони в сравнение с поддръжката на две нива.
- Каква ще е съдбата на проекта оттук насетне?
- Всичко зависи от това какви средства ще бъдат заделени. Ако можем да си позволим новопроизведени самолети с въоръжение и адекватно наземно оборудване, ще е прекрасно. Самоцелното купуване обаче на новопроизведен изтребител, без да останат пари за въоръжение и оборудване е все едно да си вземем самолет втора ръка без ресурс. Задачата на нашия екип е да намери баланса между всички тези сложни фактори при определена финансова рамка.
Важно е да отстояваме нашите летци да разполагат със съвременни средства за подготовка, а нашият технически състав – с модерно оборудване и квалификация.
Това са задължителни условия за модерна и боеспособна авиация. Искам да подчертая, че трябва да отчитаме и потенциални финансови рискове на бъдещето, базирайки се на уроците на историята. Ако в нашите ВВС продължава и днес да има летящи МиГ-29 и Су-25 напук на продължителните периоди на финансов геноцид над тези самолети, то е благодарение на подготовката на невероятния ни инженерно-технически състав и на наличието на техническо оборудване.
- Ще „пенсионираме“ ли руските МиГ-29?
- Не! С девет самолета, които ще вземем, не можем да готвим необходимия брой летци за бойно дежурство.
- Много опитни авиатори напуснаха, а има изисквания летците, които ще се качат на новия изтребител да са с навъртени поне 500 часа във въздуха.
- Факт е, че нашите летци летят опасно малко. Претоварени са с дежурства, които не могат да компенсират с почивки. Заплащането е далече под натоварването и риска, а усещането им за обществена значимост на техния труд е разклатено. Проектът за нов изтребител трябва да се развива успоредно с решително увеличаване на летателните часове и с мерки, гарантиращи сигурността на летателния и инженерно-техническия състав и безопасността на полетите. Ако това не стане, дори совалки да си купим, ефект няма да има.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Перър
Коментиран от #3
11:59 18.01.2019
2 СссереМ
Коментиран от #4, #27, #55
12:07 18.01.2019
3 999
До коментар #1 от "Перър":
Например Лада Нива с нов ТЪЧ, тапицерия и антирадар. Евтини, харчат малко и разбира се усъвършенствани с най- новият тъч скриин :-))12:07 18.01.2019
4 999
До коментар #2 от "СссереМ":
Я пак прочети внимателно статията.Коментиран от #5, #51
12:09 18.01.2019
5 Джудже
До коментар #4 от "999":
Чукча не читатель, чукча писатель.12:12 18.01.2019
6 Само питам
12:13 18.01.2019
7 плевен
Коментиран от #9
12:13 18.01.2019
8 Киро
12:14 18.01.2019
9 Пловдив
До коментар #7 от "плевен":
Докато има агресивна и милитаристична руска кочина, която мисли за възстановяването на империята гаргите ще бъдат руски!Коментиран от #18
12:15 18.01.2019
10 Просия
Коментиран от #28
12:19 18.01.2019
11 Niko
Коментиран от #21
12:24 18.01.2019
12 ПЕЕВ
Коментиран от #54
12:34 18.01.2019
13 Alpha_Lone_Wolf
Всичко с Грипен и Миг-29 бяха прах в очите, театър. Радев да се прикрие, че американофил пред електората, а Карскачана да изкопче някоя рубла от Кремъл. Нинова измете последните руски агенти от парламента и остави изкукали русофили идеалисти като Жаблянов и Христов за парлама.
12:35 18.01.2019
14 Apple
12:36 18.01.2019
15 М6677
12:37 18.01.2019
16 Монтреал
12:43 18.01.2019
17 БГколония
12:51 18.01.2019
18 плевен
До коментар #9 от "Пловдив":
....а по въпроса за плащането?13:06 18.01.2019
19 Пеньо
13:13 18.01.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Петър Андонов
До коментар #11 от "Niko":
А Пешо Коня и Гея? Има голяма конкуренция според мен.13:35 18.01.2019
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Иван
14:10 18.01.2019
24 Иван
14:11 18.01.2019
25 Next
Коментиран от #29
14:24 18.01.2019
26 Преброяване на бесните язовци
14:34 18.01.2019
27 Калинко Гербалджийски
До коментар #2 от "СссереМ":
Цветанов е добър ученик на немските гаулайтери от недалечното минало, но при него не се получава ,колкото по шпрехе за Радев,толкова по им лъсват задниците и на двамцатабоку и цвъку,страх ги е че ще бъдат изритани от генералския ботуш на Радев,и то много скоро.
14:44 18.01.2019
28 Читател
До коментар #10 от "Просия":
Подлоги има всякакви и няма да спорим кой на кого се подлага, само че хамериканските слагачи са в пъти повече, но то е защото все пак доларът е предпочитан през рублата.15:01 18.01.2019
29 Без аналог!!!
До коментар #25 от "Next":
Да , Грипен без съмнение е добър самолет , просто човека каза , преди да бъде политически обвързан , че офертата за Ф 16 включва много повече въоръжение , наземна инфраструктура и обучение , които гарантират експлоатацията на самолета без да напуска страната и без да се налага закупуване на допълнително въоръжение , което в дългосрочен план ще спести доста разходи . Също така , като пилот на МиГ , оцени доста високо авиониката на 30-годишните тогава МЛУ. Какво толкова има да го дъвчене , истината е че дори и да закупим 30 Тайфун Таблет 3(или дори очертаващият се 4) или пък Су 35 + полк С-400 , пак трудно бихме гарантирали суверенитета си без НАТО15:41 18.01.2019
30 НКВД
16:13 18.01.2019
31 Вуйчо
Сега е президент и е длъжен да представи собствената си позиция, съобразена с националните интереси!
Кой е цветан цветано? Политика, който е български гражданин, но не е българин, той е американска подлога!
Добре е да си зададете ВЪПРОСА: ДОБРЕ СЕ ОТЪРВАХМЕ ОТ ВАРШАФСКИЯ ДОГОВОР, ЗАЩО НИ ТРЯБВАШЕ ДА СЕ НАВИРАМЕ В НАТО?
ЧИЙ Е ИНТЕРЕСА ДА СМЕ В НАТО, НАШ, ИЛИ АМЕРИКАНСКИ! ДАВАМЕ ИМ БАЗИ БЕЗВЪЗМЕЗДНО, ПОМАГАМЕ ИМ ДА ПРИТИСКАТ РУСИЯ!
КАКВА Е НАШАТА ПОЛЗА?!?!?!
16:24 18.01.2019
32 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #35
17:17 18.01.2019
33 СБОГОМ БЪЛГАРИЯ
17:22 18.01.2019
34 Курна Импексова
17:49 18.01.2019
35 Без аналог!!!
До коментар #32 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Всъщност имат поръчки за години напред за Грипен Е/Ф за Швеция и Бразилия , докато при другите възможни клиенти Индия и Канада май нещата отиват към Ф-16 и Рафал , но това беше възможност да продължат да произвеждат Ц/Д18:35 18.01.2019
36 Пичели Tzv Tzv
А иначе ГОЛЬО от плебса ще плаща лиготиите на ШАЙКАТА....
19:13 18.01.2019
37 ЦВИНОКИО
В случая няма значение дали е Ф16 или ГРИПЕН, но като знаехте, че ще се осерете(няма да спазвате правилата на конкурса и избора ще е политически) що въобще го правихте тоя конкурс, що не си избрахте директно Ф16, що не упълномощихте ЦВИНОКИО да си прибере сребърниците (комисионните) за лобирането и всичко да миряса.... защо се изложихте пред света, за т@шейк станахте!!!!!
Народа спокойно щеше да знае за кого да дитирамби и кого да псува и трича за осирането!!!! Повече от година го лъжете и омайвате тоя народ, тоя лобирал, оня лобирал ....то е ясно вече, ЛОБИСТА Tzv Tzv се прибра от Щатите и вече си похарчи сребърниците, лъжите му лъснаха на челото, а и вече е с повече апартаменти!!!!!
Ейййй гейберастка ми ти работа!!!
А Президентът не казва Ф16 или ГРИПЕН, а казва само, че правителството не спазва критериите за избор на боен самолет, които самото то дефинира. Нищо повече.
По подобен начин правителството избира строители на магистрали, така прави ремонти, които после ремонтира, така санира ... просто манталитет!!!!!
19:16 18.01.2019
38 Гошко
19:45 18.01.2019
39 Коко
20:46 18.01.2019
40 levski
21:37 18.01.2019
41 Велин
22:36 18.01.2019
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 мъката русофилска край няма
И всичко това е за МЛУ, а сега говорим за блок 70. И така русофили, Радев ви е кумир и го защитавате яко от амбразурите. Сега как ще ми обяснявате, че 16-ката била боклук на 40 години, след като той е впечатлен от втора ръка МЛУ, а да не говорим за още по-доброто - чисто нов блок 70? Мъкааа, мъка голяма е това вашето.....
23:07 18.01.2019
45 мъката русофилска край няма
До коментар #43 от "ФАКТ":
И десет пъти да го напишеш нищо няма да промениш. За това вече се каза - това споразумение не важи за ВОЕННИ ПОРЪЧКИ СВЪРЗАНИ С НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ НА СТРАНАТА! Никой не може да ни съди за нищо - няма ДОГОВОР, няма ПОДПИСАНО, няма НИЩО - само запитване и оферта.23:12 18.01.2019
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Гост
01:28 19.01.2019
49 Николенко
04:53 19.01.2019
50 Каунь
06:12 19.01.2019
51 хари
До коментар #4 от "999":
А дали може да чете рома10:15 19.01.2019
52 Редник
Да му дадат един любим руски Ан-2 да си фърка дано миряса. Ако се претрепе в някой баир още по-добре.
Такива неща, гадни
12:33 19.01.2019
53 chef
14:59 19.01.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Трол
До коментар #55 от "До герберасткия трол :":
Друго си е да ти го наКурнят по Жан Виденовкски.Тогава е Техно,техно иииимпеееекс.Нъл тъй?18:27 19.01.2019
57 хмммм
Коментиран от #59
13:49 20.01.2019
58 Бай Благой
10:07 21.01.2019
59 Запознат
До коментар #57 от "хмммм":
Радара и двигателя на Грипен са made in USA!21:57 01.09.2020