5 Декември, 2019 19:12 4 170 43

Застрахователите: "Бонус - малус" щади водачите

  • бонус-малус-
  • гражданска отговорност-
  • застрахователи

През 2018-та имаме загинали на пътя 611 души и ранени 8471

Предлаганата в момента от Комисията за финансов надзор система за "бонус-малус" върху застраховката гражданска отговорност на автомобилистите е възможно най-щадящата за водачите на моторни превозни средства и не води до увеличаване на премийните приходи на застрахователните компании. Това е позицията на Асоциацията на българските застрахователи. По време на представянето на своите виждания по предлаганата система те подкрепиха тези свои твърдения с факти от статистиката на Гаранционния фонд и на МВР.

Според Асоциацията сравнителните данни показват, че прилагането на "бонус-малус" в сегашния му вид ще награди с 25% бонус 44.2% от водачите, а с максимален малус от 400% ще са 0.6% или 21 хиляди автомобилисти.

"През 2018-та имаме загинали на пътя 611 души и ранени 8471. Към 28 октомври 2019-та загиналите са 511 човека, което автоматично означава, че тази година ще имаме ръст на загиналите. Около 1 млрд. евро са щетите, които всяка година търпи държавата заради убити, ранени и трайно инвадилизирани. Действително системата "бонус-малус" няма да реши всички въпроси с превенцията, но ще спомогне всички водачи да се замислим, когато правим една или друга маневра или преценяваме с каква скорост се движим по пътищата.

По отношение на вредите - на първо място като причина за пътнотранспортни произшествия е несъобразената скорост - 21%. На второ е неспазването на дистанция - 16% и на трето е отнемане на предимство - 11%. Затова скоростта е намерила толкова сериозно място в скалата при определяне на "бонус-малус", каза Юри Копач, изпълнителен директор на "Дженерали застраховане". Той смята, че ефективната средна премия по гражданска отговорност ще продължи да пада. Според Копач, към средата на 2019-та по данни на Гаранционния фонд средната премия по застраховка "Гражданска отговорност на автомобилистите" е била 281.27 лв. за леките автомобили, към ноември тя е 278.52 лева. Тя продължава да пада преди внедряването на системата.

По данни на КАТ 10% от шофьорите извършват всички пътно транспортни произшествия, а около 20% могат да влязат в онази група нарушения, формиращи малуса. Това на свой ред показва какъв значителен процент от водачите ще се включат в бонуса на системата. И според застрахователите това е добре за тях, защото означава едно по-отговорно поведение на пътя, намаляване на щетите от ПТП и на броя на ранените и убитите.

Според председателя на АБЗ и изпълнителен директор на "Армеец" Константин Велев, системата "бонус - малус" е само един от елементите за повишаване на безопасността на пътя. "Тази система не може да има за задача да оптимизира схемите за поставяне на знаци по пътя или на разполагане на патрулните автомобили на КАТ, но и проблемите в тези практики не бива да са причина да се откажем от "бонус-малус" или да я осакатяваме", заяви Велев. Той също даде пример защо при липсата на системни и сериозни нарушения предлаганата система няма да води до сериозно оскъпяване на застраховката. "Ако имаме превишение на скоростта с 20 километра извън населено място, това води сега до отнемане на една точка , а по системата "бонус-малус" до 10% оскъпяване, но върху базовата застрахователна премия. В случай, че водачът преди е нямал щети и влиза във възрастовата група с нисък рисков профил, той първо ще получи отстъпки в базовата си застраховка и едва върху нея вече ще се начислява малуса, който може и да е по-малък от получените отстъпки", коментира Велев.

Главният изпълнителен директор на "Булстрад Виена Иншурънс Груп" Светла Несторова, също подчерта, че скоростта е една от основните причини за жертви по пътищата. И точно по тази причина тя е толкова широко залегнала в системата "бонус-малус". "Когато говорим за това дали надвишаването на ограниченията с 20 или 30 км. е много или малко, трябва да имаме предвид, че това са стойности над разрешеното от закона и при тази формулировка се предполага, че онзи, който е правил закона, е преценил правилно кое да е разрешеното ниво. Това не е работа на застрахователите. Ако и когато се прецени, че поради ред причини разрешеното ниво на скорост се увеличи, тогава автомобилистите ще могат да се движат по-бързо. Но това също не е работа на застрахователите. Едва ли обаче е нормално да се движим със 120 км. в час в центъра на София. Водачите трябва да се движат в рамките на разрешеното и ако "бонус-малус" допринесе за това, значи си е свършил работата", смята Несторова.

Застрахователите подчертаха, че в сравнение с други държави, в някои от които системите "бонус-малус" съществуват от над 100 години, българската или по-точно тази, която е предложена у нас, наистина е уникална. Уникална е по отношение на ограничения си обхват, защото в нея например не се включват щетите в чужбина, щетите на паркинг и много други, които са важни за определянето на реалния рисков профил на застрахования.

Изпълнителният директор на "Евроинс Иншурънс Груп" Кирил Бошов спомена, че в много от държавите, където такава система има, а в ЕС единствено в България тя все още не е въведена, малусът е в с много по-високи нива и с много по-голям обхват. "Самия факт, че когато се правеше проучването за тази система у нас, първите предложения тръгнаха от 800% максимален малус, трябва да ви говори за нивата в други държави. Защото предложенията се базираха на сравнителни данни с други страни", каза Бошов, като пример, че сега предлагана система е възможно най-щадящата клиента

"В сегашния си вид този "бонус-малус" не е застрахователна система, а система за въздействие върху нарушителите по пътищата. "Бонус-малус" щеше да е застрахователна система, ако се базираше на отчетените щети", каза Светла Несторова.

Константин Велев заяви, че бонус-малуса, който се предлага у нас, е възможно най-изгодният за клиентите и ако ние не сме готови да го приемем в сегашния му вариант, значи въобще не сме готови да приемем такава система. "В много държави системата включва всички нарушения, включват се всички двустранни констативни протоколи. Приложи ли се тази практика, скалите ще са по-различни и много повече лица ще попаднат в сферата на малуса.

Ако бонус-малус е на базата на отнети точки се разширява базата, защото точки се отнемат за много повече нарушения отколкото в сега предлаганата система и това означава, че много повече хора при отнемането на точки биха попаднали в малуса. Ако системата е базирана само на пътнотранспортните произшествия, там кръгът също ще е по-широк защото там ще влизат събития, породени от невнимание и довели до одраскване или леко чукване. Такива по-дребни пътнотранспортни произшествия, които нямат ефект върху тежката травматичност на пътя, не се отчитат от предлаганата система. Но тя отчита един сериозен фактор като превишената скорост, който ако системата се базираше на пътнотранспортни произшествия, нямаше да влияе на малуса", обясни Велев.

АБЗ подкрепя въвеждането на 20 бонус-малус класа, защото това дава възможност за по-плавен преход и осигурява по-висока ефективност на въздействие на системата. Асоциацията смята, че максималният срок за връщане в неутрален клас - с нулева наказателна ставка, трябва да е пет години без нарушения, с изключение на случаите за престъпления. Друго предложение е един водач да може да бъде вписван или отписван в една застрахователната полица само веднъж, за да се намалят възможностите за манипулации.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ал та фанах Атаопънах

    84 3 Отговор
    Никой няма да плаща евтина застраховка. Катаджиите веднага ще се хванат да ни измислят нарушения. Или ще си плащаш застраховката или рушвета, и в двата случая ще даваш същата сума.
  • 2 застраховател

    65 2 Отговор
    за мен бонус за вас ф*лос

    Коментиран от #10

  • 3 Onq s konq

    70 1 Отговор
    Авторът на статията, щави или щади е искал да напише в заглавието. Според мен е щави
  • 4 бай Шиле

    91 3 Отговор
    Каквото и да обясняват - СТАВА ВЪПРОС ЗА ПЕЧАЛБИТЕ,а не за "да спрем войната по пътищата".

    Коментиран от #21

  • 5 Български по хелзинкски комитет

    59 2 Отговор
    "..системата няма общо с прегледа на знаците.." Е да де,нали с тези знаци много бързо всички ще сме с малус.Правителството ще настъпи мотиката,ако угоди на мераците на тези загрижени за нас бизнесмени.
  • 6 заз на газ

    78 3 Отговор
    Ей тая глупост никъде по света я няма!Това че водача кара с привишена скорост не ощетява по никакъв начин застрхователя ако няма инцидент! Превишената скорост е проблем на КАТ и само на КАТ !!!!!!!

    Коментиран от #28

  • 7 Бокос-Фалос промиват ви мозъка

    70 3 Отговор
    Стига глупости ! Нищо не щади, Бокос Фалоса наказва водачите преди да са извършили произшествие ! Това че някой превишил с 10 км/ч на някия хранилка не значи, че същият ще предизвика задължителна катастрофа някога !!! Това е все едно да ви вкарат в затвора превантивно, защото примерно някой е решил, че може да откраднетве само, защото сте погледнали с искащ поглед в магазина някоя стока !? Значи Фалосът ви го вкарват веднага, а за да видите Бокоса трябва поне 5 г да сте света вода ненапита, т.е да не карате, а само да плащате ! Безумието с вписване на водачи в полицата имащи право да карат колата остава ! Фалосът е гарантиран от Бокоса ! Хубаво си помислете да позволяваме ли поредната гавра и безобразие !
  • 8 Бокос-Фалос промиват ви мозъка

    36 3 Отговор
    Стига глупости ! Нищо не щади, Бокос Фалоса наказва водачите преди да са извършили произшествие ! Това че някой превишил с 10 км/ч на някия хранилка не значи, че същият ще предизвика задължителна катастрофа някога !!! Това е все едно да ви вкарат в затвора превантивно, защото примерно някой е решил, че може да откраднетве само, защото сте погледнали с искащ поглед в магазина някоя стока !? Значи Фалосът ви го вкарват веднага, а за да видите Бокоса трябва поне 5 г да сте света вода ненапита, т.е да не карате, а само да плащате ! Безумието с вписване на водачи в полицата имащи право да карат колата остава ! Фалосът е гарантиран от Бокоса ! Хубаво си помислете да позволяваме ли поредната гавра и безобразие !
  • 9 Радостин Костов

    34 2 Отговор
    Стига сте писали за тази простотия. Стига с това облъчване. Медиите сте виновни, толкова, колкото държавата и фирмата и КАТ ООД. Ако искате да сте полезни, разобличавайте простотията, а не я показвайте за облъчване. На всеки средно интелигентен човек, са му ясни причините за катастрофите, ясни са му и подобните простотии с каква цел са. Ясно ни е и за КАТ ООД и за всички лапачи покрай него. Сега бих предложил обаче КАТ ООД да се превърне в холдинг, защото и застрахователите вече се намесиха. Докога, заради пари, ще подкрепяте касапницата на пътя? Ако подобна простотия се случи, значи, глупаците в държавата са много, в противен случай, ще се чуе и види какво ще стане.
  • 10 За нас анус

    8 0 Отговор

    До коментар #2 от "застраховател":

    За теб Ванус
  • 11 Усмивката

    25 2 Отговор
    ,,Законът позволява това...” .Гарантирано от ГЕРБ
  • 12 Брах ви лайката гербаджийска

    50 2 Отговор
    Всичките задтрахователчета трепнат в очакване на тая бонус малус че да напълнятбгушите ама в тоя вариянт народа няма да позволи влизането на тая простотия, тука е момента да покажрм народ ли сме или овце
  • 13 На мауса, маусчето

    36 1 Отговор
    "Бонус - малус" щади водачите. Ай, чиститу! Когато влезе в сила, очакваме коментарите на първите ''пощадени''.
  • 14 9689

    40 1 Отговор
    Бандата престъпници застрахователи и банкери в действие щото сме будали.
  • 15 Стамат

    39 1 Отговор
    Бонус-малус алабалус, всъщност истината е другаде но никой не говори за това, в цял свят застраховането е на доброволен принцип, някой помни ли колко струваше тази застраховка преди да стане задължителна. И колко ли ще струва в момента ако е доброволна, тук е заровено кучето, защото идеята на това задължително застраховане беше да се изплащат реални обезщетения съответсващи на щетата но нищо подобно не се случи.
  • 16 гтт

    35 1 Отговор
    Подготвят ни за новите цени на Гражданската, периодично и методично. Въпросът е ще има ли кой да ги плаща или само богатите ще си карат колите? В България май е така.
  • 17 Порно

    29 1 Отговор
    Тая система наистина щади водачите - ще имат по малко пари , ще затягат колана , ще отслабнат. Полезно е за здравето.
  • 18 dido

    7 1 Отговор
    nese naqdaxa dokato mal4im he vdigat postoqno tvae
  • 19 Анонимен

    44 1 Отговор
    От какъв зор ЧАСТНА фирма ще ме глобява ??? При условие че съм глобен от КАТ например?? От друга страна застраховката е на автомобила??? Не на шофьора.Ако застрахователя сбърка и трябва по съдебен ред да съдя как авттомобил ще съди застраховател ???как така аз нося отговорност ако друг ми кара автомобила???След като е моя собственост автомобила как частна застраховатеона компания ще определя какво ще правя със собствеността си си и дали аз или друг човек ще се разпорежда с нея ???
  • 20 Лобизам до дупка

    28 0 Отговор
    Две нещо ще се случат с тази глупост. И то е тройно и четворно увеличение на печалбата на застрахователните фирми и още повече корупция в КАТ.
  • 21 кнаус 485

    24 0 Отговор

    До коментар #4 от "бай Шиле":

    Е за това казвам,че живеем в скапана държава,но вече ще казвам ,че живеем в много скапана държава,в престъпна държава....
  • 22 Анди

    26 0 Отговор
    Аз усетих "щаденето" от 140 лв
    Гражданска сега е 250 лв-за същият автомобил
  • 23 анонимен

    14 0 Отговор
    Никой няма изгода от намаляне на катастрофите и жертвите при ПТП. Много маймуни са на клона, които в момента потриват ръчици при всяка тежка катастрофа. Това са застрахователи, разследващи полицаи, адвокати, прокурори, съдии. При жертви тази цялата машина се задейства и работи безотказно. Няма ли жертви, всеки криво-ляво си оправя смачканите ламарини и забравя за случая, но от това нямат изгода по службите. Сега ще се получи двойно глобяване за едно и също нарушение, което е пълна глупост. Цели адвокатски фамии се хранят от жертвите при ПТП и присвояват обезщетения за стотици хиляди, кой точно има изгода това да спре??!
  • 24 шофер

    13 0 Отговор
    що не си го заврат бонуса в мануса алчни пашибозуци
  • 25 Jacques Yvec Moineau

    6 0 Отговор
    Защо щади само водачите??? Аз като не съм водач, кво от това!!! И аз искам да съм пощаден!!!
  • 26 джи пи

    19 0 Отговор
    ПРи нарушение наа пьтя се плаща определена глоба Никьде по света няма второ наказание за едно и сьщо провинение Просто нов начин за пьлнене на гуши за наща сметка
  • 27 Ниц па боц

    14 0 Отговор
    Много ясно че така ще кажат,нали ще се пълни гушата на застрахователите.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 гуш гуш

    10 0 Отговор
    Граждани на България сега застрахователите вкарамели ви го никога няма да го извадим В ъгъла сме ви турили и няма мърдане тйъ глупаво ще си умрете.
    Върху премията брокерите вземат комисионна тъй че на и малуса ще гушат комисион.
  • 30 Пълна глупост

    11 0 Отговор
    Някой от КФН е прибрал доста пари за да натискат за тази простотия. Чиста форма на лобизъм и корупция. Ще бъдат ощетени всички шофьори и това е целта просто по-голяма печалба а не безопасност на пътя
  • 31 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    9 0 Отговор
    ИМА И ЗАСТРАХОВАТЕЛНА МАФИЯ ПОМНИТЕ ЛИ СИЛОВОТО ЗАСТРАХОВАНЕ
  • 32 нани нани48

    11 1 Отговор
    Какъв Мики Маус бе? Това е да се изтръска брашняния чувал още!
    Средствата идват от обикновения и беден човек! Що бунуса не е колко молуса? Примерно да са еднакви проценти? Защо аз ако съм изяден, ще взема 20% отстъпка, докато ако наруша ЗДП, че ми нарастне гражданската с 400%? Напавете по-малка разлика, за да стимулирате изрядните водачи! На мен не ми пука дали ще платя 200лв или 180лв гражданска... пак ми е много! Направете нещо добро за хората стига се чудихте къде да копаете и разкопавате и как да вземете парите от най-бедните за да ги направите по-бедни!
    Но вие не сте виновни - виновни са хората, че си мълчат! Просто има едто примирение във всеки и озлобление... Днес на опашката в лидъл имаше 6 човека преди мен и 6-те платиха с кредитна карта>.. изводите за вас драги зрители, но да не се сетите кога вече е късно и ви вземата и покрива над главата!!!
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 София

    3 0 Отговор
    Купете си спрей за номерата и ще Ви хванат за .... Фалоса !
  • 35 Гостенин

    3 0 Отговор
    Имам две коли регистрирани в Германия. СТакива нарушения на пътя като превишена скорост или неправилно изпреварване неправилно паркиране или отнети точки застрохователя него интересуват.Важно за застрохователя 1.Кой си,възрастта,кой или Коко още водачи ще управляват ,тяхната възраст от колко време имате шофьорски книжки от дали сте катострофирали през последните години и кога ,колко километра за година ? 2 . Също е важно марка и модел на колата ,в кой регион и населението място.Има големи бонуси за специални професии като полицаи или учители ,но има други бонуси от 5 до 10 процента за ако имате деца под 18 г или сте собственик на къща с гараж или колата я паркирате в двора си или притежавате парко място или ако други автомобили или имущество сте застраховали при тях .Всички тези проценти се събират и на края се получават хубави отстъпки или надбавки.
  • 36 Брах ви лайката гербаджийска

    4 0 Отговор
    Новите катаджий - застрахователчетата. Може да им разрешите да имат патрулки и да слагат камери за скорост и те за да може д лапат повечко левчета
  • 37 Густо Майна

    8 0 Отговор
    Тая работа нема да стане, застрахователчетата и КФН! Ша получите единствено мощен народен фалос! Ако BB King не се прояви, като след всяка пушилка и не каже "Хау", на "полза роду", ние ще ви баннем! Казах!!!
  • 38 Най добре

    3 0 Отговор
    КАТ да стане застрахователно дружество.
  • 39 минаващ

    6 0 Отговор
    Пълна лъжа. Ако мъжът в семейството кара по правилата а жената не, това няма да намали застраховката и почти сигурно ще увеличи шамарите в къщи. Увеличение при тези заплати не може да има. Другото води до неплащане на ГО, масови протести и в крайна сметка началото на края на ГРОБ.
  • 40 Диамантената ръка

    3 0 Отговор
    За пари става въпрос и нищо друго...
  • 41 Driving pleasure

    3 0 Отговор
    Абе има ли глупак да се хване на простотиите на алчните мутри застрахователи?!
  • 42 Driving pleasure

    3 0 Отговор
    нa първo мяcтo кaтo причинa зa пътнoтрaнcпoртни прoизшecтвия e нecъoбрaзeнaтa cкoрocт - 21%. Нa втoрo e нecпaзвaнeтo нa диcтaнция - 16% и нa трeтo e oтнeмaнe нa прeдимcтвo - 11%

    Така и защо тогава превишаването на скоростта, което не е дори в топ 3 на опасните нарушения ще води до такива драстични повишения на застраховката? Кретените от АБЗ ще споделят ли?! За пари ли мизерници или за много пари?! Щото без тези нарушения не 20% от шофиращите, а само 2 ще са с малус, на другите ще трябва бонус, а това ще отреже печалбите!
    СКАПАНЯЦИ!!!
  • 43 Иван Ц

    2 0 Отговор
    Излизат и ни обясняват пълни Л*ЙНА!!! А защо и да не попадат по-старите автомобили в малуса? Сега налии замърсяват повече въздуха и това ще стимулира хората да карат по-нови автомобили? Като сте тръгнали да обяснявате, "видиш ли" колко е щадящ този бонус-малус, защо не кажете в коя друга държава ти поскъпва застраховката при нарушения? Или там не са такива нагли пумяри като вас и когато водача има нарушения, просто не получава бонус, а си заплаща редовната цена на застраховката??? 44.2% ще ползват 25% отстъпка, 0.6% ще плащат с 400% повече... Хубаво де, а останалите 55.2% (НАД ПОЛОВИНАТА) от водачите, които ще плащат със 100-200% отгоре, защо не ги споменахте??? Е направете я тая ПРОСТОТИЯ!!! ДЕЙСТВАЙТЕ!!! Ето това ни трябва на нас българите, за да може най-накрая да се надигнем като народ и да изметем цялата сган, която ни съсипа държавата и живота!!! Ще дойде Видовден най-накрая...
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове