След 12 юли влиза в сила наредба № Н-32, според която всички леки коли и автомобили до 3,5 тона в България трябва задължително да разполагат с нов екостикер. Той ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.
Европейският център за транспортни политики смята, че процесът в България не транспонира правилно Директива 2014/45/ЕС на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.
Директивата гласи, че ако при даден автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри. Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство.
Българският вариант обаче въвежда ново понятие като „екологични групи", което е нещо различно. Тук се създава възможността автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява. А без съмнение това е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.
С ЕЦТП се свързаха собственици на такива пунктове, защото са притеснени от липсата на неяснота относно това как ще става тестването на автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н.
Те повдигат и други интересни въпроси:
1. Вярно ли е, че въпросните нови екостикери са отпечатани още миналата година?
2. Разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи?
3. Как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.
Важно да се посочи още, че остава неясно защо е необходимо изобщо да се въвеждат подобни стикери и съответно да се изгражда скъпа система за тяхното разчитане. Известно е, че наличните камери по пътищата и в градовете разчитат без проблем регистрационните номера на превозните средства и така може бързо да се провери те на какъв фабричен екостандарт би следвало да отговарят. Според публикации в медиите инфраструктурата за новата система за екостикерите струва около 300 милиона лева, като освен това се генерира допълнителен харч и за данъкоплатците.
ЕЦТП приветства опитите и усилията на властите за присъединяване на България към семейството на държавите от ЕС с екологичен транспорт. Но и пита чия беше идеята да се прокарва политика, която може да струва твърде много на данъкоплатеца заради риск от наказателна процедура и множество дела, които вероятно ще бъдат заведени срещу държавата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хммм
13:49 27.06.2021
2 Русенец
13:51 27.06.2021
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Монтьор
Коментиран от #26, #29
13:52 27.06.2021
5 Русенец
Коментиран от #20
13:54 27.06.2021
6 ТаУмВзе
13:54 27.06.2021
7 Павел пенев
13:55 27.06.2021
8 Бай Шиле
14:05 27.06.2021
9 Рошко
14:06 27.06.2021
10 гадно
14:06 27.06.2021
11 Щирлиц
Коментиран от #33
14:09 27.06.2021
12 не е вярно
14:09 27.06.2021
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 ТОВА Е
14:12 27.06.2021
15 55555
- Платон
14:15 27.06.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 ППП
14:26 27.06.2021
18 ДИВИ
Коментиран от #25
14:28 27.06.2021
19 Боко Бандита
14:34 27.06.2021
20 Ssss
До коментар #5 от "Русенец":
Ами азиатските горива са много по качествени от нефтохимските, зимата там е студено.14:36 27.06.2021
21 Васил
14:42 27.06.2021
22 Историк
14:45 27.06.2021
23 kkk
Тази седмица прекарах на преглед 15-годишен дизел, Евро 4 и с премахнати всякакви еко-чаркове от колата. ДА- не е правилно, ДА- пропушва леко като и смачкаш газта рязко и ДА- вредно е. И понеже знам какво ще стане ИЗРИЧНО казах прегледа да се изпълни на 100% според наредбите и да ми се измерят емисиите. Резултат:
Дъртият кенеф С ПРЕМАХНАТА цялата екология и филтри абсолютно БЕЗ ПРОБЛЕМ си покри нормите за Евро 4 + тея простотии които ще въвеждат където нормите са още малко занижени. Тоест дъртият дизел, в добро състояние и БЕЗ екология спокойно покрива Евро 4 (и то със сериозен запас)- сещайте се къде следва да се класира Евро 4 бензин с газова уредба...
14:47 27.06.2021
24 325
15:04 27.06.2021
25 Забрави лепенка че имаш газова
До коментар #18 от "ДИВИ":
Целата кола у лепенки е15:09 27.06.2021
26 То не е за чудене, я!
До коментар #4 от "Монтьор":
Как Боби(Б.Р.) с чиновническа заплатка, е успял да икономиса и да си купи ПАЛАТИ! А , финансовия министър и шефа та НАП обявяват, че ВСИЧКО Е Ок! Хората и МЕДИИТЕ, живеят в голям страх!!! Върнаха се времената от времето на СОЦА! А, идват и по-лоши! Когато ще въведат и ЕДНОПОЛОВИТЕ БРАКОВЕ. Тогава спокойно политици като Слави ще имат семейство.15:11 27.06.2021
27 Centurion
Коментиран от #30
15:23 27.06.2021
28 Лейка
15:36 27.06.2021
29 Дедо
До коментар #4 от "Монтьор":
Не е Пешо, Иван му е името.15:37 27.06.2021
30 Дада
До коментар #27 от "Centurion":
Ееее, ти сега ще питаш и дали Лукойла плаща данъци, недей с лошо.15:45 27.06.2021
31 Пламен
17:25 27.06.2021
32 Доброюутро
00:05 28.06.2021
33 Joro
До коментар #11 от "Щирлиц":
Бившият заместник министър на транспорта от Герб и настоящ министър на същото. Капката катран в кацата с мед. А нередбата ако почне да лишава хората да ползват собствеността си, съдене на държавата ще има, и аз ще бъда от тези, които ще я съдят. 10 лв. струва завеждането на дело, адвокат не е задължителен, и да загубя ще са 10 лв.00:33 28.06.2021
34 Гадюхи гадни
09:37 29.06.2021