„Важен е, защото описва основните механизми и рамката, в която ще се реализира един проект. Дори липсата му показва нещо неясно и нещо, което не е наред толкова години. Третото важно е, че ако документът няма нищо неизрядно, когато се поиска, контрагентът следва до предостави, ако липсва българското копие“.
Това каза бившият министър на енергетиката в кабинета „Петков“ Александър Николов пред bTV.
„Който и да е подписал Пътната карта, както се вижда е ясно, че тогава е министърът Теменужка Петкова, отговорност носи ГЕРБ. Обаче когато има проблем, то е ясно проследима нишката политически. Затова аз ще продължа кой носи отговорност текущо за вземаните решения? Случват се неща, които са меко казано неприемливи“, допълни той.
По думите му е странно, че отново се появява дискусията по казуса „Турски поток“. „Особено когато се очакват новини за сглабяне, разглабяне или каквото и да било. За всички, които водят преговорите днес този документ не е новина, нито проектът е новина. Вдигането на темата за природен газ и инфраструктура по природен газ е много интересна, защото последните 18 месеца показаха изключително тревожни тенденции – абсолютна липса на прозрачност, сключване на дългосрочни договори в очевидна щета за България, чутовно мълчание от институции и партии, които следваше да донесат прозрачност и борба с корупцията“, каза Николов.
„Заварихме 93% зависимост от руски газ. „Турски поток“ е част от тази зависимост, защото основните количества бяха доставяни по тази инфраструктура. За да се изплати една инфраструктура, това значи, че единственият възможен доставчик е „Газпром“. За да се изплати, „Газпром“ трябва да има добрата воля да си изпълнява договорите с България, Унгария и Сърбия. Много ми е интересно през последните 18 месеца какво се случи с подготвения арбитраж срещу „Газпром“. Какво се случва с парите, които трябваше да влязат в „Булгаргаз“ от потенциален арбитраж, къде е процедурата? Кой е основната причина да има толкова гробовно мълчание за сектор „Енергетика“? Защо се мълчи, някой го е страх ли?“, попита бившият енергиен министър.
По думите му, ако транзитната такса се вдигне едностранно от България, това значи, че ставаме страна по договора, който няма нищо общо с първоначално сключения.
„Това може да се случи само ако се направи целенасочено и за всички в ЕС и в резултат на европейска регулация, а не самоинициативно, защото тази „инициатива“ предизвика единствено контрареакция от Унгария и налагане на вето по други процедури“, допълни Александър Николов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 господин палячо
20:37 10.03.2024
2 Красимир Петров
20:45 10.03.2024
3 Да бе
20:52 10.03.2024
4 8383
21:13 10.03.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Софийски
21:22 10.03.2024
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 имало едно време
21:54 10.03.2024
9 реру
Варненци искат съоръжението да бъде по-далеч от гр.Варна и плаж „Паша дере” със защитените си местности „Лиман” и „Ракитник”. Освен компресорна станция трябва да се строи и приемен терминал и измервателни станции с обща площ от близо 500 дка, които ще са разположени на височина, видима от южните квартали на Варна.
Руснаците са против другата възможност, защото искат съоръжението да бъде на повече от 10 km от руските хотели в комплекс „Камчия”.
21:55 10.03.2024
10 Чакаме
22:07 10.03.2024
11 Гориил
23:01 10.03.2024
12 Много
03:23 11.03.2024
13 Грозен натегач на сащ
04:52 11.03.2024