На 10 април 1979 г. в 20:34 ч. е изстрелян космически кораб с първият български космонавт Георги Иванов
1979 г. в 20:34 ч. московско време в Космоса е изстрелян космическият кораб „Союз 33”, в който лети първият български космонавт Георги Иванов. Командир на полета е Николай Рукавишников.
Основната цел е скачване със станцията „Салют 6”, където се намират Владимир Ляхов и Валери Рюмин. След това се предвижда изпълнението на 28 научни експеримента, включващи създадените за целта изцяло български системи и прибори „Спектър 15”, „Средец” и „Пирин”. Съгласно плана, екипажът следва да смени своята капсула с прикачената към станцията капсула от „Союз 32” и да се приземи с нея.
След успешния старт от Байконур в 20.34 ч. (московско време), корабът прекарва първото денонощие по план в уточняване на орбитата си и подготовка за сближаване и стиковане със станцията „Салют 6”.
Поради техническа неизправност корабът не успява да се скачи с орбиталната станция „Салют 6”. След приближаване на 3 км и установен визуален контакт, внезапно отказва основният двигател на кораба „Союз 33”. Той трябва да работи в продължение на 6 секунди, но се самоизключва след първите 3 секунди, а екипажът в станцията „Салют 6”, който наблюдава опита за скачване, вижда искра от главния двигател по посока на резервния в момента на неочакваното изключване. Отказва и системата „Игла”. Последващите три опита за пуск на главния двигател не дават резултат.
Изминават 12 часа в почивка за екипажите, докато от земята вземат решение за по-нататъшните действия. Както се очаква, скачването е отменено, за да не аварира по някакъв начин и космическата станция. Екипажът на „Союз 33” започва да се приготвя за връщане на Земята.
Главният конструктор на кораба Юрий Симеонов взема решение да не се прави трисекундна проба на резервния двигател, а директно да се включи и да се пристъпи към кацане. Резервният двигател сработва, но не се самоизключва след 188 секунди, както се очаква. Командирът Рукавишников изчаква максимално допустимото допълнително време от 25 секунди, след което ръчно спира двигателя. В резултат на прекалено силния импулс, капсулата навлиза в атмосферата по балистична крива под много остър ъгъл.
При достигане на по-плътните въздушни слоеве ускорението нараства до 10G (98 м/с²) за над две минути. Космонавтите издържат това ускорение благодарение на жестоките наземни тренировки по време на подготовката им. Когато се приземяват, те се намират на 320 км югоизточно от Джезказган. Направили са 31 пълни обиколки около Земята. В Космоса прекарват 1 ден, 23 часа и 1 минута.
Причината за аварията остава неизвестна, тъй като модулът с двигателите се отделя от капсулата при навлизането в атмосферата, припомня блогърът Дани Иванов.
Научните експерименти, които не успяват да бъдат извършени от „Союз 33”, впоследствие биват успешно проведени на станцията от Ляхов и Рюмин. Резултатите са предадени и на специалистите от БАН. Днес спускаемият апарат на космически кораб „Союз 33” се съхранява в Музея на авиацията край Пловдив.
На 10 април 1979 г. в 20:34 ч. е изстрелян космически кораб с първият български космонавт Георги Иванов
1979 г. в 20:34 ч. московско време в Космоса е изстрелян космическият кораб „Союз 33”, в който лети първият български космонавт Георги Иванов. Командир на полета е Николай Рукавишников.
Основната цел е скачване със станцията „Салют 6”, където се намират Владимир Ляхов и Валери Рюмин. След това се предвижда изпълнението на 28 научни експеримента, включващи създадените за целта изцяло български системи и прибори „Спектър 15”, „Средец” и „Пирин”. Съгласно плана, екипажът следва да смени своята капсула с прикачената към станцията капсула от „Союз 32” и да се приземи с нея.
След успешния старт от Байконур в 20.34 ч. (московско време), корабът прекарва първото денонощие по план в уточняване на орбитата си и подготовка за сближаване и стиковане със станцията „Салют 6”.
Поради техническа неизправност корабът не успява да се скачи с орбиталната станция „Салют 6”. След приближаване на 3 км и установен визуален контакт, внезапно отказва основният двигател на кораба „Союз 33”. Той трябва да работи в продължение на 6 секунди, но се самоизключва след първите 3 секунди, а екипажът в станцията „Салют 6”, който наблюдава опита за скачване, вижда искра от главния двигател по посока на резервния в момента на неочакваното изключване. Отказва и системата „Игла”. Последващите три опита за пуск на главния двигател не дават резултат.
Изминават 12 часа в почивка за екипажите, докато от земята вземат решение за по-нататъшните действия. Както се очаква, скачването е отменено, за да не аварира по някакъв начин и космическата станция. Екипажът на „Союз 33” започва да се приготвя за връщане на Земята.
Главният конструктор на кораба Юрий Симеонов взема решение да не се прави трисекундна проба на резервния двигател, а директно да се включи и да се пристъпи към кацане. Резервният двигател сработва, но не се самоизключва след 188 секунди, както се очаква. Командирът Рукавишников изчаква максимално допустимото допълнително време от 25 секунди, след което ръчно спира двигателя. В резултат на прекалено силния импулс, капсулата навлиза в атмосферата по балистична крива под много остър ъгъл.
При достигане на по-плътните въздушни слоеве ускорението нараства до 10G (98 м/с²) за над две минути. Космонавтите издържат това ускорение благодарение на жестоките наземни тренировки по време на подготовката им. Когато се приземяват, те се намират на 320 км югоизточно от Джезказган. Направили са 31 пълни обиколки около Земята. В Космоса прекарват 1 ден, 23 часа и 1 минута.
Причината за аварията остава неизвестна, тъй като модулът с двигателите се отделя от капсулата при навлизането в атмосферата, припомня блогърът Дани Иванов.
Научните експерименти, които не успяват да бъдат извършени от „Союз 33”, впоследствие биват успешно проведени на станцията от Ляхов и Рюмин. Резултатите са предадени и на специалистите от БАН. Днес спускаемият апарат на космически кораб „Союз 33” се съхранява в Музея на авиацията край Пловдив.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
Коментиран от #16, #48
03:37 10.04.2024
3 Щерев
Коментиран от #5, #6, #32
03:59 10.04.2024
4 Хаха
Коментиран от #37
04:07 10.04.2024
5 Значи ти си бил
До коментар #3 от "Щерев":
Хлапе кога са спирали тока!04:08 10.04.2024
6 12340
До коментар #3 от "Щерев":
За твоя, лично!04:20 10.04.2024
7 Госあ
Коментиран от #15, #45
04:26 10.04.2024
8 С две думи
04:34 10.04.2024
9 хари
До коментар #1 от "Демократ":
и това ли не е вярно ....ти да видиш ,.... с такива вестители на истината ,ще подкрепяме евроатлантизма , Бойко, Киро , ПосолствоТО ,да знаеш.04:42 10.04.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Нипси
04:57 10.04.2024
12 Цеко сифоня
05:03 10.04.2024
13 хихи
Вчера беларуската, кой знае защо беше астронавтка...
05:11 10.04.2024
14 хихи
До коментар #1 от "Демократ":
9 несхванали хумора и цъкнали минус...05:13 10.04.2024
15 хихи
До коментар #7 от "Госあ":
Абе скакалците баш си бяха червени(пребоядисани в синьо)Коментиран от #18
05:14 10.04.2024
16 Така е
До коментар #2 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":
Руснаците повозиха един път българина и България стана космическа страна 😂😂😂Коментиран от #31, #36
05:28 10.04.2024
17 Венци
05:36 10.04.2024
18 Госあ
До коментар #15 от "хихи":
Абе скакалците си бяха баш сини, пребоядисани в червено, които разтуриха системата и държавата отвътре, за да могат да лапат. Крушовската седесарка е чудесен пример как унищожава социалистическата партия отвътре05:40 10.04.2024
19 789
Коментиран от #40, #41
05:58 10.04.2024
20 Препатил
06:08 10.04.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 дядото
Коментиран от #35
06:38 10.04.2024
23 Първият космонавт
06:44 10.04.2024
24 Режим на тока имахме
Коментиран от #46
06:48 10.04.2024
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 плюс минус
07:13 10.04.2024
27 На гол тумбак
Коментиран от #29, #38
07:20 10.04.2024
28 благодаряти байТошо за комунизма
07:24 10.04.2024
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 БРАВО!
07:29 10.04.2024
31 Не е
До коментар #16 от "Така е":
един път!07:30 10.04.2024
32 Ха ха ха ха
До коментар #3 от "Щерев":
Така е било, защото вашите от стиснатост сте използвали сте вестници и кочани от царевица за целта.07:32 10.04.2024
33 Не си я сменил
До коментар #25 от "Гост":
а се ползва бащиното му име, а не фамилията! Само с манипулации се занимавате! А в този полет, са се стигнали претоварвания от 10 G и има записан рекорд на името на Георги Иванов!07:34 10.04.2024
34 Бойкот на алчните от О.Л.Х.
07:35 10.04.2024
35 Абе
До коментар #22 от "дядото":
Точно никога, за съжаление07:36 10.04.2024
36 Дааааааам
До коментар #16 от "Така е":
А сега се возим на евродемократичен старпон автоматичен, на батерии.07:36 10.04.2024
37 Моарейн
До коментар #4 от "Хаха":
Александър Александров е последния, през 1988 год. После доойде "демокрацията" и започна голямата разсипия.07:38 10.04.2024
38 Моарейн
До коментар #27 от "На гол тумбак":
Затова пък сега е на гол тумбак чИфте евроатлантически "ценности".07:40 10.04.2024
39 🏴☠️🏴☠️🏴☠️
08:02 10.04.2024
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Без Име
До коментар #19 от "789":
Един и същи текст два пъти в статията?!Коментиран от #43
09:20 10.04.2024
42 Роден в НРБ
09:26 10.04.2024
43 Ха ха
До коментар #41 от "Без Име":
Плащат им на буква.Можеши и три -четири пъти да повторят написаното,но за жълтопаветниците текста си е тъмна Индия.Други си е да пишат как 2-3 ма пилоти F-16 разучават,че може и да получиме някоя бройка след десетина години.12:28 10.04.2024
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Някой
До коментар #7 от "Госあ":
Остана някой друг стругар от старото поколение . Работят частно . И не включва струга , за по малко от 50 лв на час. Но така икономика не става . И те като измрат.............. Важи за всички сектори и отрасли .12:51 10.04.2024
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Хахасмех
До коментар #2 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":
Значи всеки турист който е летял в космоса е космонавт?? Скоро имаше един 90г турист, явно той е най-възрастния космонавт.13:30 30.05.2024