Според Министерството на правосъдието психопрофилът на съвременния нарушител на пътя е: неженен, до 39-годишен и дрогиран. Според психолога д-р Велислава Донкина обаче, за да се говори за психопрофил, е нужно изследване с определени методики на конкретен човек.
"В случая говорим за поведение, което се повтаря", каза Донкина в ефира на Нова телевизия.
Според нея подобни повтарящи се действия извършва човек, който не може да удържи страданието си. Той го транслира към другите като причинява страдание и на тях.
„Това показва колко са самотни хората, колко неустойчиви са връзките в семействата. Показва нуждата от методи в културния, обществения, образователния живот, които да ни удържат, цивилизоват, за да се съобразяваме с определени норми, да намираме по-творчески начини да се справяме със своите деструктивни импулси”, обясни психологът.
Според нея е необходимо да се инвестира във възпитанието и самоосъзнаването, за да можем да се обърнем към един човек, който шофира пил с въпроса: „Какво се случва с Вас, за да карате пил?”.
„Преди административната санкция има други въздържащи темели – възпитанието, инвестирането в зрели личности”, категорична е Донкина.
„Цивилизацията се познава по това, че може да се грижи за хора в страдание. Може би трябва да започнем да работим с децата и младежите, за да стане стойността на едно порицание много по-сериозна, да имаме идея, че е страшно да нараниш или убиеш някого и мисълта за това е много по-плашеща от наказанието”, каза още Донкина.
Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи конфискуването на автомобилите е мярка, която дава резултат в много европейски държави.
„Това, че една трета от престъпленията в страната са транспортни показва, че административните санкции не са сработили. Има един водач, който вижда, че при дребни нарушения нищо не му се случва. В даден момент той придобива спокойствие, че може да кара и пиян, и дрогиран, защото досега нищо не му се е случило. Системата за наказания е от 1968 г., тя работи и със санкции „Порицание”. Има проблем в законодателството, който допуска дребните нарушения да не се санкционират”, обясни Тодоров.
И допълни, че в нашето общество липсва самокритичност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Баце ЕООД
11:33 06.06.2024
2 Ама Оу
11:34 06.06.2024
3 Оф, тия многострадалници
Некой път и Поршета.
С Тойоти, Киа или Рено не съм виждАл.
Коментиран от #9
11:34 06.06.2024
4 Име
11:43 06.06.2024
5 Тая
11:56 06.06.2024
6 Вало
Или само тук това е диагноза...
Оправете нарцисизма, преди да се занимавате с автофеновете. Дебили!
12:01 06.06.2024
7 Циник
12:28 06.06.2024
8 Сила
13:07 06.06.2024
9 Деций
До коментар #3 от "Оф, тия многострадалници":
Е не е така,марката няма значение!Закона наистина е стар,и тези ограничения за скорост са неадекватни!Хайде за населени места да кажем ,че може да се приеме, въпреки ,че преди беше 60 км.ч,Но за първокласните пътища 90 е твърде малко.За мен лично приемливата скорост е 120 км.ч.Даже и през соца си карах ладата и москала със 120.Кътегорията ,"пиян" е много спекулативна,какво означава пиян,50 мл.алкохол може ли да напие човек?Аз годишно пия литър,по някога минават повече от два месеца без капка,и не считам ,че 50 мл,ще окажат влияние да се прибера в къщи карайки 1/2 км с 40 км.ч.За дрогата не мога да взема отношение щото не я познавам,но до като алкохола е на свободен режим,то дрогата не е!Хайде да си насочат усилията към първопричината,а не към следствието!И никой да не пие,пътният травматизъм няма да намалее.Основната причина за него е липсата на умения и възможността на хората да правят правилна преценка за всички фактори които имат отношение.И най гнусното е ,че целта на КАТ не е да запази вашият живот и здраве,те ползват този предтекст ,а реално искат да Ви бъркат в джоба,редовно и ако може подълбоко!
14:35 06.06.2024