София е първият град на Балканите, в който гражданите ще могат да се възползват от тази нова технология – водороден автобус. Това съобщи заместник-кметът по транспорт в Столична община Илиян Павлов, предаде БГНЕС.
„Много се радвам, че от София започват „Дните на водородната електромобилност“ в България и за пореден път София се доказва като пионер на такива инициативи, на новите технологии, на технологиите, които правят нашия град по-чист, по-зелен и даваме поле на развитие на точно такива технологии, които може би са фундамент на бъдещето“, каза Павлов.
Заместник-кметът по транспорт призова гражданите на столицата да се качат във водородния автобус, когато го видят. „Пробвайте го да видите, че всъщност той не се различава по никакъв начин от останалите автобуси като комфорт, като издръжливост“, добави той и посочи, че единствената разлика е, че излиза само вода от ауспуха, както и че вози безплатно. По думите му ръководството на София продължава да доказва, че работи за подобряване на качеството на въздуха.
„Миналата седмица обявихме инвестиционна програма за 1 милиард лева за нови 500 превозни средства“, припомни Павлов и използва момента, за да обяви, че новите тролейбуси ще бъдат по нов вид технология, която е хибридна, така че те ще могат да се зареждат, докато пътуват от инфраструктурата на тролейбусната мрежа.
Ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България Йорданка Чобанова каза от своя страна, че гражданите ще имат уникалната възможност да се возят във водороден автобус, както и да тестват първата водородна кола в България, закупена по проект на Центъра за компетентност „Хитмобил“, финансиран от Европейския фонд за регионално развитие за периода 2014 – 2020 г. по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
„С европейската солидарност подкрепихме и изграждането на първата водородна станция, отново част към „Хитмобил“, както и изграждането на водородна долина в Стара Загора, финансирана с 8 милиона евро по Програма „Наука и иновации и дигитализация за интелигентна трансформация 2021 – 2027 г.“, добави тя.
Водородните технологии в транспорта, отбеляза Чобанова, са значима стъпка към намаляване на въглеродните емисии и преход към чиста енергия, като посочи, че те допринасят за опазването на околната среда, предлагат възможности за икономически растеж, за иновации, подобряват качеството на въздуха и общественото здраве в нашите градове.
„Зеленият водород е ключов елемент в стремежа на ЕС към устойчиво бъдеще и декарбонизация и от съществено значение за постигане на климатична неутралност до 2050 г. Той може да повиши енергийната независимост на Европа, като намали зависимостта от внос на изкопаеми горива“, каза още тя и заключи, че „Дните на водородната електромобилност“ са символ на ангажимента на Европа към устойчиво развитие, към иновации и към опазване на околната среда.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
15:54 17.06.2024
2 газов инжекцион
15:56 17.06.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Неподписан
16:07 17.06.2024
5 Ох леле
Мен лично сън не ме хваща, че автобусите ни не са водовордни!
16:17 17.06.2024
6 Мунчо
Коментиран от #7, #12
16:19 17.06.2024
7 Град Козлодуй
До коментар #6 от "Мунчо":
дано скоро да гръмне около парламента, и няколко депутата фира да дадатдръжте го на слънце пред парламента да му се радват наще.. па да видим кво ще стане
16:53 17.06.2024
8 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
16:58 17.06.2024
9 Танто за танто
17:16 17.06.2024
10 Ония с Фордо
Водородът и днес се използва в някои индустрии като 95% от него се произвежда по икономически ефективни методи, но с помощта на изкопаеми енергийни източници или т.нар. "черен" водород. Водородът произведен от природен газ (метан) или петролни продукти е с цена около 1600 евро на тон, а от въглищата - към 1000 евро на тон.
При производството се емитират около 9-13 тона въглероден диоксид на тон водород при производството от метан и между 13-18 тона при производството от петрол. Най-замърсяващо е производството на водород от въглища - 20 тона от добитите по открит способ въглища и 24 тона - за закритите мини.
Коментиран от #13
17:16 17.06.2024
11 ООПААА
17:18 17.06.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Ужас(истински)
До коментар #10 от "Ония с Фордо":
Добиването на водород от изкопаеми горива е абсолютно безумие, ако целта е подобрена икономика и екология. Перспективна е единствено плазмената технология за добиване на Браунов газ (смес от водород и кислород) от вода, по метода на гениалния българин от Варна Илия Вълков (Юл Браун). Българска технология, притежание на Китай....За нас българите - утешението е едно експериментално, (евентуално опасно) превозно средство. Кой каквото си заслужи..17:45 17.06.2024
14 Ами сега
До коментар #3 от "ийухъгтфре":
Наистина са много различни и тези неща не са за аматьори, чули-недочули. Единия се нарича водорден, защото ползва водород за ГОРИВО (значи го изгаря, а не го преобразува) и е с ауспух от който излиза само вода или водна пара, а другия се нарича електрически, независимо по какъв начин се произвежда задвижващото го електричество.17:51 17.06.2024
15 Сега е момента!
18:02 17.06.2024
16 Пепъ
20:37 17.06.2024
17 смях
10:07 26.06.2024