Няма такова нещо като европейски или световни критерии за път. Критериите се определят от администрацията и от проекта. Това заяви пред "Фокус" инж. Христо Славчев, специалист в сферата на пътното строителство, проектирането и безопасността на движението.
Инж. Славчев поясни, че т. нар. "устойчива пътна безопасност" има четири характеристики - функционалност, хомогенност, предвидимост и толерантност.
"Функционалността е за целите, които са определени от пътната администрация; хомогенността означава да се избягват големи разлики в скорост, посока и маса на превозните средства, които ползват съответния път; предвидимостта е възприятието на пътя и околната среда от гледна точка на водача, тоест да може да се ориентира в каква категория път е и какво се очаква от него, тоест по-скоро какво не трябва да прави и толерантността е да се прилагат всички възможни пасивни и активни мерки за намаляване на тежестта в случай на възникване на произшествие", обясни специалистът.
Според инж. Славчев пътят сам трябва да води водача. Трябва така да е проектиран, че да е съобразен с начина на ползване и с определените му функции.
"Неслучайно в директивата за управление безопасността на пътната инфраструктура, която беше приета преди доста години, има един одит по пътна безопасност на фаза начална експлоатация. На тази фаза не се гледа нищо по проекта, а се следи поведението на водачите на пътя и как те възприемат пътя. И това се прави както денем, така и при сумрак, тоест изисква се два пъти", уточни той.
Какво означава изразът "Пътят не отговаря на европейските или световните критерии" и има ли изобщо подобни критерии разясни инженерът.
"На един форум, организиран от международната пътна федерация, питах един от водещите специалисти на високо ниво във федерацията, има ли такива критерии? Оказва се, че няма, тоест критерии, разписани "Що е критерий за пътна безопасност" няма. Критериите се определят от администрацията и от проекта. В тази връзка колегите от Холандия преди петнайсетина години казаха, че са започнали инициативата за класифициране и класификация на пътната мрежа от гледна точка на пътна безопасност", каза Славчев.
"15 години им е отнело, за да могат да убедят администрацията и политиците, че трябва да се смени визията и начина на гледната точка. Те са определили три категории пътища от гледна точка на безопасността: транзитни, разпределителни и пътища за достъп, като съответно за тези пътища се разрешава преминаване през населени места или не, както и се определят максимални скорости за движение.
Примерно транзитни пътища и само извън населено място скорости 120-100, разпределителни пътища в населено място 50-70, извън населено място – 80 и пътища за достъп в населено място – 30. Това са прословутите зони с 30 км ограничение на скоростта и извън населено място - 60", поясни той.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бандит методиев борисов-яшаров
Коментиран от #11
20:40 26.06.2024
2 Точно тук ви е грешката
20:41 26.06.2024
3 ТаУмВзе
Коментиран от #8
20:42 26.06.2024
4 "инженер" христу славчеф
20:46 26.06.2024
5 Сатана Z
20:49 26.06.2024
6 -4°
21:01 26.06.2024
7 Киро Кремвиша играе Брейк
Коментиран от #9, #12
21:03 26.06.2024
8 Браво
До коментар #3 от "ТаУмВзе":
Добре го каза. Когато няма критерии според които да се работи, каква е работата на пътният експерт? Както той си го измисли, така ли? Кой го номинира да пътен експерт?21:20 26.06.2024
9 Да знаеш
До коментар #7 от "Киро Кремвиша играе Брейк":
….не е само в Белгия….21:21 26.06.2024
10 Тиквострала
21:38 26.06.2024
11 Хохохо
До коментар #1 от "бандит методиев борисов-яшаров":
Демек ,тези дето нищо не направиха са по добри .21:39 26.06.2024
12 Сатана Z
До коментар #7 от "Киро Кремвиша играе Брейк":
И във Великобритания няма винетки +безплатни магистрали освен една ,която е частна ,но е само 6-7км.Има също платени мостове или тунели,но безплатен ферибот ако ти се чака докато пиеш една бира.21:45 26.06.2024
13 Смърфиета
22:22 26.06.2024
14 Ония с Фордо
Другия момент е че примерно мога да отида до Португалия без да платя и една стотинка (цент) пътни такси защото има алтернативни пътища по които можеш да караш - плаща се само за ползването на магистралите и някои тунели ! А у нас плащаш и за козя пътека !
00:48 27.06.2024
15 Пилотът Гошу
03:33 27.06.2024