Дни на траур в структурите на Военното министерство. В петък двама пилоти загинаха по време на тренировка на авиобаза „Граф Игнатиево”. Днешният ден е траурен и за Разлог, и за Лом, от където родом са двамата отишли си без време летци. Долна Митрополия, където военните работели, също обяви ден на траур.
Часове след злополуката черната кутия на самолета беше открита. Не се знае обаче дали тя може да бъде разчетена тук, или трябва да бъде изпратена в Чехия, от където са машините. Според експерти тя е сравнително запазена.
Работи се по две версии - техническа неизправност или пилотска грешка, обяви военният министър Атанас Запрянов. Какви са причините за катастрофата обаче все още не се знае официално. От Военната прокуратура в Пловдив допускат и трета версия - грешно подадени команди. Разследването обаче ще отнеме време, обясни нейният ръководител майор Христо Анчев. „Дали е пилотска или техническа грешка, или неправилно зададени команди от центъра ще установим, но няма да стане бързо. Ако има грешка в командването, едва ли ще ни съдействат изцяло. Ако има такъв момент, ще трябва да го установим по трудния начин”, закани се той, цитиран от "Нова телевизия".
Бившият министър на отбраната Велизар Шаламанов поиска разследване, което точно да установи какво е довело до катастрофата - неизправност, пилотска грешка или неправилна команда.
"Тези причини трябва да се намерят, надявам се да не бъдат намерени по лесния начин за техническа неизправност или летателна грешка, а да бъде решен истинският проблем на българската авиация", посочи той.
Според него под сериозен въпрос е дали провеждането на подобни авиодемонстрации е добра идея на фона на малкото летателни часове на пилотите и старата техника.
"Обществена тайна е, че нашите пилоти нямат необходимите часове. Причините са три - нямаме достатъчно самолети и хеликоптери, нямаме достатъчно пари да ги поддържаме в състояние и имаме много повече на брой летци, отколкото е необходимо", смята Шаламанов.
Според друг бивш военен министър - Красимир Каракачанов, причината за инцидента може да е много ниската височина на полет.
"Самолетът е бил на 50 метра, което е много под допустимата долна граница. Според мен това ще е причината за катастрофата. Дори при една неволна малка грешка, на полет с близо 500 км/ч и изпълняване на лупинг, всичко става за части от секундата", подчерта той.
Минутите преди 10 часа пред входа на базата дойдоха фенове на авиацията, които не бяха разбрали, че шоуто е отменено.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Аз да кажа
20:27 14.09.2024
2 Мнение
20:29 14.09.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 опала
20:42 14.09.2024
6 На видеото
Коментиран от #8, #25
20:42 14.09.2024
7 Нещастник
До коментар #4 от "Д-р Менгеле":
Да гориш в Ада20:44 14.09.2024
8 Може ли
До коментар #6 от "На видеото":
експлозива да е поставен във самолета и да е взривен с дистанционно?!Коментиран от #21
20:46 14.09.2024
9 Мнение
Коментиран от #17, #37
20:51 14.09.2024
10 ТаУмВзе
20:52 14.09.2024
11 Налудник
20:52 14.09.2024
12 ЕВРОНЮЗ
Коментиран от #15, #27, #29
21:12 14.09.2024
13 Шах
21:18 14.09.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Много си зле!
До коментар #12 от "ЕВРОНЮЗ":
Кой в днешно време,пък най-малко- съвременни военни пилоти ще се занимават с информация на...хартиен носител...?!На колко години си...дядка...?!?!
Коментиран от #26
21:33 14.09.2024
16 Роза
21:34 14.09.2024
17 Ами ДА...чехите ще са!
До коментар #9 от "Мнение":
Само те имат софтуера и правата за разчитане на тяхната черна кутия...!Нарича се -,,Ноу-Хау"...
Коментиран от #28
21:36 14.09.2024
18 редник
Станалото - станало, когато разследването приключи, публикуваите резултатите!
БНТ - в По света и у нас" отделиха 17 минути! да повтарят едни и същи кадри и да слушаме никому ненужни предположения! Срам!
Почти всеки ден има катастрофи по пътищата със загинали обикновени хора - за тях почти нищо...
Ама това били инструктори и най-добрите пилоти - не ми се мисли какви са останалите...
И последно - летенето, особено със военен самолет, е високорискова професия и се избира доброволно и съзнателно и не е случайно, че е първа категория труд...
Светла им памет на загиналите!
21:48 14.09.2024
19 Полк. Владимир Миленски
21:48 14.09.2024
20 Имер
21:49 14.09.2024
21 Какъв взрив
До коментар #8 от "Може ли":
Ви гони... Това са парашути те.... МНОГО СТЕ СМЕШНИКоментиран от #24
21:50 14.09.2024
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 ????
21:54 14.09.2024
24 Тогава,
До коментар #21 от "Какъв взрив":
да се проверят тези от командния пункт!!! Които е задали командите??!!21:54 14.09.2024
25 Хохо Бохо
До коментар #6 от "На видеото":
Тва в сънищата си ли го видя или е плод на увреденият ти мозък? Видя се проблясък от фаровете на самолета, на друг клип сниман странично нито отблясъци нито взривове има. Удоволствие ли ти доставя да лъжеш???22:16 14.09.2024
26 Хохо Бохо
До коментар #15 от "Много си зле!":
Ти кога за последно видя самолет на живо? От къде знаеш как се води подготовка за полет??? Сигурен ли си, че не се пише на хартия??? Сигурен ли си? Точно това, за което говори "дядката" го има и в НАТО, пише се, после се подписва от пилота и от този, който ги допуска до полет, преди всеки полет и листът се ПАЗИ. Ама ги разбираш нешата. НАЛИ???22:21 14.09.2024
27 Интересно...
До коментар #12 от "ЕВРОНЮЗ":
Човек си задава въпроси, но определено твоите ме карат да се замисля. Явно имаш опит в тази област и знаеш какво е предподготовка, подготовка, летене. Има логика всичко това, командири които вземат решения на база опит, психическо и физическо състояние.Коментиран от #34
22:24 14.09.2024
28 Хохо Бохо
До коментар #17 от "Ами ДА...чехите ще са!":
Ай стига ве? Верно ли само те имат софтуера и ноу хау да промият и разчетат фотолента от руска система за запист параметрите на полета? Ама верно ли със софтуер се чете фотолента??? Умен си по цялата глава и ръсиш мозък22:26 14.09.2024
29 Хохо Бохо
До коментар #12 от "ЕВРОНЮЗ":
Двамаа са щото самолета е двуместен и вече не връзват коланите, командва този, който пилотира, другият е щурман и се вози. Не беше точно лупинг. Грешката им започна още като тръгнаха нагоре, с голямо претоварване, с откъсване на потока, на тресене, излезнаха горе с малка скорост и на малка височина, после надолу го задържаха за части от секундата, което беше фатално. Поне това видях на клиповете22:34 14.09.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Пецата
Коментиран от #32
22:35 14.09.2024
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 ЕВРОНЮЗ
До коментар #27 от "Интересно...":
😂 😂 😂 Да, имам. Някакъв нагоре ме нарече дядка. 😂.. Дядка съм, имам четири внучета. Но пък демократичните недоносени знаят всичко, нямат нужда от чужди опит.23:51 14.09.2024
35 тнпхт
00:35 15.09.2024
36 ПРИЧИНА
10:30 15.09.2024
37 СИГУРНО
До коментар #9 от "Мнение":
но само чехите могат да свършат тази работа птичката и кутията са техно изделие това са правила в авиацията смятам че ще са достатъчно коректни а и от видеото много неща стават ясни ...10:43 15.09.2024