От обявените 476 места за директори на училища едва около половината се заеха в началото на учебната година.
Това съобщи пред БНР директорът на столичното 51-во СУ "Елисавета Багряна" Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование.
Според него държавата трябва да организира курсове за кандидатите за директори:
"Шестмесечни курсове, може би, преди да се явят на конкурс. Първо, за да преценят дали тази професия е за тях, второ - за да се подготвят по-добре. Това го има в редица държави. Минавайки през тези курсове, те получават статут на кандидат-директор. Нещо като квалификация, която трябва да имаш, преди да кандидатстваш за директор. Много е трудно от учител направо да станеш директор - това са коренно различни отговорности и по тази причина или няма достатъчно кандидати, или не успяват да се справят достатъчно добре. Трябва да се помисли по този въпрос".
Александров подчерта, че училищните директори в България имат най-много права и отговорности, сравнено с другите държави в ЕС:
"Да назначават и да уволняват, управление на бюджет, управление на учебния процес, комуникация с родителите. В другите държави тези отговорности са разделени. ... А и все пак не е чак толкова привлекателна директорската професия на фона на тези отговорности, защото заплатата е с около 20% повече от тази на учителите. Затова казвам, че трябва да се подготвят такива кадри, а не да се разчита да бъдат намерени природни таланти".
За да подобрим образованието, трябва да променяме някои неща, заяви Александров и коментира предстоящите промени в задачите за Националното външно оценяване в 4-ти клас, като целта е те да бъдат практически ориентирани и затова намерението на Министерството на образованието е през тази учебна година да замени диктовката със задача за редактиране на текст.
"Мнението за тази промяна е различно. ... Дали едно нещо е в изпита, или - не, не пречи то да се развива. Аз бих казал, че не е лоша тази идея. ... Очевидно, че предвидената промяна ще подобри уменията на учениците да мислят по-критически. Към това ще бъдат насочени усилията и на техните учители", коментира той и уточни, че за него "по-дълбоката реформа е в оценките, които даваме на учениците, да калкулираме и какви житейски умения - от тези, които търсят и работодателите - са придобили".
В предаването "Неделя 150" Цвета Стоянова, детски психолог и кариерен консултант, коментира, че учениците имат много информация от различни медии и социални мрежи, но въпросът не е в това, че знаят нещо, а какво правят и как го правят, дали разбират, че това се отразява на тях и на околните:
"Същественото е, че те не притежават тези необходими умения за живот, с които биха могли да се представят на публичната сцена, да печелят и да се самоутвърждават, без да нарушават правата на другите".
По думите ѝ много е важна ролята на учителя, "който поема децата, да може да ги сплоти и да създаде правилата и нормите, които са подходящи за дадения клас - спрямо характера и особеностите на децата в него".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хитър Директор
17:12 29.09.2024
2 Кандидати много
17:14 29.09.2024
3 един
Коментиран от #7
17:14 29.09.2024
4 Инкубатори на де билчета
А не да гледат като теле в железница!
17:25 29.09.2024
5 Демократ
17:28 29.09.2024
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 нашия
До коментар #3 от "един":
освен това и лапа от НПО-та с чуждестранно финанасиране....Коментиран от #9
17:43 29.09.2024
8 смешен плач
Който имАл връзки или бил номенклатура, дали му отговорите на теста, който отишъл нещо да се бори на общо основание, отрязали го.
Директор/ките от СОЦА и началото на "демокрацията" в кавички ще бъдат заместени с отдавна посочени свои подобия и/или роднини.
Да не говорим колко от тези "конкурси" са били състезания с един кон. Съвсем същото като "изборите" с един кандидат и една партия.
Коментиран от #13, #14
17:46 29.09.2024
9 123
До коментар #7 от "нашия":
Така е, до скоро на това училище висеше лагото на АзБ.17:51 29.09.2024
10 Дърт даскал
Коментиран от #11
18:05 29.09.2024
11 нашия
До коментар #10 от "Дърт даскал":
въпроса е ЗАЩО изобщо трябва да е така ,като образованието не е търговска дейност....образованието е вложение...18:13 29.09.2024
12 Сандо
18:48 29.09.2024
13 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #8 от "смешен плач":
Така като го гледам, рошавия червендалест Асенчо, сигурно е "гаврътнал по едно"! Всеки директор на училище си има минимум 2(двама) зам-директори, а в столичното 119-то 5(пет), които непрекъснато се учат от титуляра, същевременно ходят и на курсове по квалификация. Назначават се след конкурс от училищна комисия...Добре е до конкурсите за директори на училищата в България да се допускат само училищни зам-директори и директори...Това, че сега половината от кандидатите са отпаднали, говори добре за високото ниво атестационните комисии към министерството...18:51 29.09.2024
14 Яяяяяя
До коментар #8 от "смешен плач":
Като за главен прокурор: един кандидат и това е18:51 29.09.2024
15 Глупав ученик
Коментиран от #18
19:39 29.09.2024
16 Защо ли не го правят?
20:03 29.09.2024
17 Тома
20:04 29.09.2024
18 копи пейст
До коментар #15 от "Глупав ученик":
Средно, разликата между директорската и учителската заплата е 50-100лв, което въобще не отговаря на огромната отговорност носена от директора. Често се случва и парадоксът, учител да взима по висока заплата от Директора, поради някои особености при формирането на учителските заплати.23:00 29.09.2024