Транспортното министерство реагира на обвиненията на Скопие за жп връзката между България и РСМ

14 Декември, 2024 04:48 4 550 8

  • министерство на транспорта-
  • коридор 8-
  • рсм

Ставаме свидетели на поредното спекулативно твърдение на управляващите в РСМ, заявиха от ведомството

Транспортното министерство реагира на обвиненията на Скопие за жп връзката между България и РСМ - 1
Снимка: БНТ

Министерството на транспорта и съобщенията предлага в междуправителствено споразумение да бъдат поети ясни ангажименти и срокове по изграждането на железопътната връзка между Република България и Република Северна Македония, предаде БНТ.

В прессъобщение от ведомството съобщават, че ставаме свидетели на "поредното спекулативно твърдение на управляващите в Република Северна Македония по преговорите за изграждането на железопътната връзка".

"Министерство на транспорта и съобщенията на Република България отново отбелязва, че некоректният подход няма да доведе до ефективно решение по този значим въпрос. Министерството на транспорта и съобщенията на Република България предлага подписването на ясно и работещо споразумение, което да уреди техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничното железопътно тунелно съоръжение между двете държави в съответствие с европейското законодателство".

Българските власти очакват с подписването на споразумението да се преустанови наложилата се тенденция от страна на РСМ за допълнително поясняване, изясняване и промяна на вече постигнати договорености. Целта е усилията да бъдат насочени в конкретни и ясни стъпки по реализацията на проекта.

"Бихме искали да отбележим, че след проведената на 31 октомври 2024 г. техническа среща в София, все още няма постигнато съгласие от страна на РСМ по протоколния запис от водените разговори, но за сметка на това внушенията и обвиненията към българските институции не са спирали. От българска страна многократно заявихме, че цената и проблемите по изграждането на железопътната линия от Крива паланка до границата с Република България са изцяло ангажимент на РСМ и не могат да бъдат предмет на преговори между двете страни, като Република България ясно е посочила сроковете и ангажиментите си по изграждането на трасето на Коридор VIII на своя територия", пишат от МТС.

Според министерството преговорите по изграждането на железопътната връзка са се превърнали в параван за политически послания и опит за разрешаване на вътрешнополитически въпроси от страна на РСМ, които обаче нямат нищо общо с интереса на двете държави

"Използването и на футболна терминология в техния контекст е обидно спрямо конструктивния и добронамерен тон, който българските представители спазват и налагат и необичайно като форма на комуникация между две съседни държави".

Затова от българска страна се предлага подписване на споразумение, в което:

"Страните се съгласяват да приемат за обща цел изграждането на трансграничен железопътен тунел между Република България и Република Северна Македония в граничната зона на железопътната линия, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъздмездна финансова помощ за строителството на тунела, като изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура".

В кратки срокове от датата на подписване на това споразумение е предвидено да бъде изготвен предварителен график за подготовка и строителство на тунела, който да се представи пред Европейската комисия и финансиращите европейски банкови институции. В споразумението ще се предвиди създаване на Смесен комитет, който да координира всички дейности и да решава въпросите, свързани с изграждането, експлоатацията и поддържането на обекта, въз основа на съответните решения на двете страни.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 30 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Уса

    19 5 Отговор
    Спрете да се занимавате с тая прокси държава Северна Македония,какво ги ръчкате постоянно не разбрахте ли,че притежават украински глави
  • 2 Перо

    20 1 Отговор
    Правилно предложение от страна на МТ! “Макетата” не разбират от устни добронамерени разговори и решения! Явен им е стремежа за изолация на македонисткия режим с БГ, но лъжат местното население с причини и проблеми от българска страна! Да им се предложи договор, съгласувано с ЕС за финансиране и ако не искат да го подпишат, да се приключи с тях, нотифицирайки ЕС с причините за прекратяването на транспортната връзка и повече да не се занимаваме с тях, а само да остане надзора по предприсъединителните процедури и евентуално преговорните глави. С тия хора не може да се работи и общува и нямат място в ЕС! По-добре да се спрат навреме, отколкото после да имаме стократно повече ядове и отстъпки! Просто тази държава няма никакви вътрешни промени и развитие от 1990 г. до сега! Те си живеят още в СФРЮ и да си ходят в новия съюз Сръбски свят, където им е мястото!
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 456

    7 1 Отговор
    МТ един път казва, че трасетата са ангажимент на всяка страна до границата, а след това се съгласява на съвместно изграждане на тунела които е изцяло в Македония. И при това безвъзмездно. Нашите маи пак започнаха да се чупят в поза г или л.
  • 5 Те мразят България

    8 1 Отговор
    А през останалото време мразят останалия свят.
    Какъв ЕС за тях? ЕС не е съюз за мразещи се. Ше бъде тотален позор за германците да приемат тези въшкари. Заслужават да им бъде забранено даже да питат за ЕС тези гладки мозъци.
  • 6 Пълен бойкот

    5 2 Отговор
    на молбата за членство, до изчистване на всички проблеми в отношенията. България сега има силен коз, който трябва да изиграе както чакалите държаха на каишка 20 години тези въшкари. Щом те могат, защо ние да не можем?
    20-30 г. на опашката пред вратите на ЕС и ще омекнат като памук.

    Коментиран от #7

  • 7 Очевидец

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "Пълен бойкот":

    То тогава няма да е Северна Македония, а ИЗТОЧНА АЛБАНИЯ
  • 8 Въпрос на време

    3 4 Отговор
    РСМ да влезе в ЕС и да дръпне доста пред Бг.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове