През 2024 година са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046. Отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ не функционират като система за управление на риска от настъпване на тежки ПТП. В крайна сметка налице е тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП, а не от конкретни действия на отговорните институции.
Това се посочва в анализ на Института за пътна безопасност (ИПБ).
При направен сравнителен анализ спрямо 2023 година се констатира, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват като средното намаление е от 22% по-малко загинали спрямо 2023 година. През месец юни 2024 година се констатира увеличение на жертвите с 39% спрямо същия месец на 2023 година. След това отново имаме спад на жертвите в периода юли-октомври средно с 24%. спрямо същия период на 2023 година. Последните два месеца на годината се характеризират отново със значително увеличение на жертвите с 39%.
Сравнителният анализ ни показва нестабилна транспортна система, при която управлението на риска от настъпване на тежки ПТП или липсва или се използват неподходящи инструменти за въздействие на пътнотранспортния травматизъм. Налице е неспособност да се предвижда и въздейства настъпването на тежки ПТП по републиканската и общинска пътна мрежа.
Отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ не функционират като система за управление на риска от настъпване на тежки ПТП. Статистическите данни ни показват, че броя на жертвите през 2024 година се влияе от случайни събития и статистически грешки (през 2023 г. са настъпили повече единични ПТП със загинали повече от три лица спрямо 2024 г) . Постигнатото намаление на годишна база с около 9% не би следвало да се възприема като закономерно, тъй като не е заложено в плановете и анализите на отговорните институции. За последните 10 години се наблюдава спад на жертвите от ПТП като през 2014 година те са били 660 души, докато през 2024 година те са 479. През този период също се констатират спадове и повишения на загиналите от ПТП през различните години.
В крайна сметка налице е тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП, а не от конкретни действия на отговорните институции. Еволюционното намаление означава, че за 10 години се е подобрила пътната инфраструктура, обновил се е автопарка и са се повишили медицинските способности да спасяват тежко ранени от преждевременна смърт.
През последните две години се предприеха редица законодателни промени, информационни кампании и засилен полицейски контрол за предотвратяване на тежки ПТП с водачи употребили алкохол и наркотици. От данните на таб. 1 се вижда, че през 2024 година е настъпило едно тежко ПТП с водач употребил алкохол докато през 2023 година те са били 4. При употребата на наркотици се констатира, че има 1 настъпил смъртен случай през 2024 година, докато през 2023 са загинали 2 души. Това прави под 0,5 % от всички загинали вследствие ПТП. Насочването на по-голяма част от ресурса на контролните органи за въздействие на водачите, употребяващи алкохол и наркотици и пренебрегвайки други сегменти от безопасността, като жертвите сред пешеходците, употребата на мобилни устройства по време на движение и др. водещи до по-голямата част от загиналите при ПТП показва, че институциите се влияят от емоционални обществени реакции и не действат ефективно.
Изводът, който може да се направи е, че е необходимо да се насочат законодателните усилия към промени, касаещи структурата и организацията на взаимодействие между отговорните институции, както и тяхната отговорност за състоянието на безопасността на движението по пътищата. Считаме, че се преекспонира желанието на емоционално обвързани лица за драстично повишаване на наказанията по ЗДП. Народните представители е необходимо да проявят хладнокръвие и безпристрастност при взимане на решения за промени в ЗДП.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 важното е глобите да вървят
11:41 02.01.2025
2 ако бяха приели
11:45 02.01.2025
3 Катастрофите са една и съща цифра
11:46 02.01.2025
4 гост
11:46 02.01.2025
5 анкета
часа работи един служител от държавните
инст
Коментиран от #14
11:47 02.01.2025
6 Робин Хорсфол
11:51 02.01.2025
7 Бмх
11:54 02.01.2025
8 Миро
Коментиран от #9
11:58 02.01.2025
9 глюпусти
До коментар #8 от "Миро":
Българския президент е кален в битки!12:01 02.01.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 замислен
12:18 02.01.2025
12 Знаменосец
А жертвите намаляват, защото населението намалява. Очаквам и под 400 да паднат. Също и колите и донякъде инфраструктурата е пъти по-добра от преди 10 години. Никакви реални мерки не се предприемат за да стане Ганчо плебея човек! Това е тъжната истина.
12:30 02.01.2025
13 Васил
13:02 02.01.2025
14 Тольо Бибитката
До коментар #5 от "анкета":
Не е важно колко часа работи а каква работа върши. Защото ефективността не е дори двуцифренно чуско14:28 02.01.2025
15 констатация
16:05 02.01.2025
16 Позор
18:08 02.01.2025
17 Неработещите
18:12 02.01.2025
18 НЕ СЪДЕТЕ
19:40 02.01.2025
19 анонимин
21:03 02.01.2025
20 Шаран БГ
Едно МВР с КАТ е предостатъчно като си гледа съвестно задълженията и с вменен дълг за ПРЕВАНТИВНА
дейност !! Всичките се правят на началници и търсят подизпълнители !! И понеже "началниците" са по-вече от изпълнителите – за това сме в тинята !!
Почти във всички шенгенски държави пътната маркировка не е от оня ден, а от вчера !! У нас с гасена вар ли я правят ? И само това да е ??
Шенгенци сме вече, ама с балкански синдром.............
10:28 03.01.2025