По повод 124 години от пускане на първия трамвай в София на 14 януари 1901 г., Столичен електротранспорт и Общинско предприятие "Туризъм" (Visit Sofia) организират безплатна разходка с ретро трамвай. Началната спирка е надлез „Надежда“, а часовете на тръгване: 15:00 ч./ 16:00 ч. / 17:00 ч. / 18:00 ч. Продължителността на маршрута е 30 минути.
От крайна спирка: пл. „Журналист“ часовете на тръгване са 15:30 ч. / 16:30 ч. / 17:30 ч. / 18:30 ч. Трамваят ще спира на всяка спирка от маршрута. Не е необходимо предварително записване.
По време на обиколката чрез кратка беседа, пътуващите ще научат интересни факти за историята на първия трамвай в София, трамвайното движение и емблематичните места и обекти, през които се преминава.
В духа на XX век, всеки пътник ще се наслади и на незабравимо музикално пътешествие с популярната за онова време шлагерна музика.
На 1 януари (по стар стил 14 януари) в 10,30 ч. 1901 г., след тържествено откриване тръгва първият електрически трамвай в София. На церемония в присъствието на тогавашния столичен кмет Христо Попов, тръгва първият вагон, тържествено накичен с цветя. Маршрутът му е от гарата до площад „Славейков“, а насъбралите се любопитни софиянци, желаещи да видят чудото на техниката.
До тогава едно от най-разпространените превозни средства сред софиянци са конските омнибуси, като основните им направления са селцата в подножието на Витоша – Банкя, Княжево и Горна баня.
Маршрутът на трамвая е нарочно подбран и за времето си е най-представителният: старата гара тъкмо е ремонтирана и разширена с луксозен салон, та да може да приема чуждестранни гости, а пък около пл. "Славейков” е центърът на столицата.
Важно място за новата градска железопътна мрежа е Градската градина, която била опасана от всички страни с трамвайни линии. Това е проектът на германския инженер Клингенберг. Първият покрит вагон тръгва накичен с цветя. Около него са току-що назначените ватмани, зад тях любопитните столичани.
София се явява една от първите европейски столици с електрифициран градски транспорт. Трамвайната мрежа е стигала до кварталите Княжево, Павлово, Красно село и Подуяне, които по онова време са били просто села в околностите на столицата. Трамвайната мрежа била с обща дължина от 23 километра, съставена от 6 линии. Първите мотриси били зелени на цвят и наброявали общо 24 коли и ремаркета, доставени от Белгия. Не е имало спирки и трамваят е спирал само при знак от някой пасажер да слезе или да се качи.
По късно софиянци вече можели да се возят до Подуяне, по "Пиротска" до църквата "Св. Никола" и до Княжево.
Столичната община инвестира в развитието на електрически обществен транспорт в обновяването на превозните средства и линии. Днес в града има над 200 км релсови трамвайни линии (единичен коловоз), а една от най-интересните и романтични спирки е “Вишнева”.
В момента продължава реконструкцията на бул. “Рожен“, където се обновява и трамвайния път.
София днес разполага и с 52 км метро, което продължава да се разширява. В процес на строителство са още 10 км и 10 метростанции, с които метрото ще поеме 46% от градския транспорт.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Троян
11:59 14.01.2025
2 Любопитко
12:13 14.01.2025
3 Пуфи
12:22 14.01.2025
4 Някога
13:16 14.01.2025
5 да да
21:59 14.01.2025