Изненадана съм от бързата реакция и краткия срок, за който Комисията за регулиране на съобщенията реши да не образува производства, без въобще да е анализирала дали в представените от КЗП данни за системни нарушения на потребителските права, които съм им предоставила, не се сдържат данни за системни нарушения на условията на разрешенията. Изненадващи са и заключенията за неприложимост на чл.232 от ЗЗП и за съществуващо противоречие между разпоредбите на ЗЕС и ЗЗП. Очевидно е, че чл.232 от ЗЗП се вписва по логически смислов начин в контекста на посоченото в Директива 2018/1972, след като същата ясно сочи, че условията на разрешението включват правила за защита на потребителите, чието системно нарушаване е основание, както за изменение, така и за отнемане на разрешението, което пък е в синхрон с разпоредбите на чл.115 и чл.117 от ЗЕС.
Редно би било КРС да е наясно, че дори и при противоречие, специалният закон не би могъл да изключи противоречащите му текстове на други закони, ако за същата хипотеза осигуряват по-висока степен на защита на потребителите § 1. от ДР на ЗЗП - "При противоречие на разпоредби на два закона се прилагат тези, които осигуряват по-висока степен на защита на потребителите."
Целите на Директива (EС) 2018/1972 са транспонирани в чл. 4 от Закона за електронните съобщения. Конституционно задължение на Комисията за регулиране на съобщенията е да постига всички цели на закона, за които законодателят я е овластил. Основните цели на директивата и ЗЕС са повече от една и не се изчерпват със странно посочената като сякаш единствена цел на регулатора "да се гарантира правна сигурност и да се насърчи регулаторната предвидимост, с цел установяване на сигурна среда за инвестиции, по-специално за нови безжични широколентови съобщения". Основна цел на директивата и ЗЕС е също така "да се защитават интересите на гражданите, като се осигури високо и общо ниво на защита на крайните ползватели чрез необходимите правила за ясна информация, изисквания за прозрачност на тарифите и на условията за ползване, чрез правото да ползват приложения и услуги по техен избор, включително като се вземат предвид нуждите на специфични социални групи, по-конкретно на хората с увреждания, на възрастните хора и лицата със специфични социални потребности".
Ако КРС счита, че единствената ѝ цел е свързана с установяването на сигурна среда за инвестиции, значи не изпълнява задълженията, за които законодателят я е създал. Те са ясно регламентирани в чл.29 от ЗЕС - да постигат целите по чл.4 от ЗЕС и конкретно по темата- в чл.30, ал. 1, т. 27 от ЗЕС „ допринася за защитата на правата на крайните ползватели в сектора на електронните съобщения в координация с другите компетентни органи“.
В съответствие с целите на Хартата на основните права на Европейския съюз и Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, регулаторната рамка следва да гарантира, че всички ползватели, включително крайните ползватели с увреждания, възрастните ползватели и ползвателите със специфични социални потребности, имат лесен достъп до висококачествени услуги на достъпни цени.
В съответствие с предвиденото в Приложението към Директива (EС) 2018/1972 условията на общите разрешения за електронни съобщителни мрежи и услуги, с изключение на междуличностни съобщителни услуги без номерà (част А), електронни съобщителни мрежи (част Б), електронни съобщителни услуги, с изключение на междуличностни съобщителни услуги без номерà (част В), правата за ползване на радиочестотен спектър (част Г) и правата за ползване на номерационни ресурси (част Д), включват:
- Достъпност за крайните ползватели на номера от националния номерационен план, на номера от универсалните международни безплатни телефонни номера и когато е технически и икономически осъществимо, на номера от номерационните планове на други държави членки, и условията за това в съответствие с настоящата директива;
- Правила за защита на потребителите, специфични за сектора на електронните съобщения;
- Задължение за предоставяне на услуга или за използване на вид технология в рамките на ограниченията, посочени в член 45, включително, когато е приложимо, изисквания за покритие и качество на услугата;
- Определяне на услугата, за която се ползват номерата, включително евентуални изисквания във връзка с предоставянето на тази услуга и с цел избягване на съмнения, тарифни принципи и максимални цени, които могат да се прилагат в специфичен номерационен обхват за целите на гарантиране на защита на потребителите в съответствие с член 3, параграф 2, буква г).
Съгласно Директива (EС) 2018/1972 държавите членки гарантират универсалната услуга.
В директивата е предвидено държавите членки да гарантират в контекста на специфичните национални условия, че всички потребители на техните територии имат достъп на достъпна цена до наличните услуги за подходящ широколентов достъп до интернет и услуги за гласови съобщения, при качеството, установено за техните територии, включително за основната връзка, в определено местоположение. Достъпна цена означава цена, определена от държавите членки на национално равнище с оглед на специфичните национални условия, осигуряваща достъпност на потребители с ниски доходи или със специални социални потребности, включително възрастни хора и крайни ползватели с увреждания, както и потребители, живеещи в селски или географски изолирани райони.
Според цитираната европейска регулаторна рамка, на която и КРС се позовава, условията на разрешенията включват правила за защита на потребителите, специфични за сектора на електронните съобщения.
Видно от чл.30, т. 5 на Директива (EС) 2018/1972, „в случай на тежко нарушение или многократни нарушения на условията на общото разрешение или на правата за ползване на радиочестотен спектър или на номерационни ресурси или на специалните задължения, посочени в член 13, параграф 2 или член 47, параграфи 1 или 2, когато не се постигне изпълнение на мерките, целящи гарантиране на спазването и посочени в параграф 3 от настоящия член, държавите членки оправомощават компетентните органи да възпрепятстват съответното предприятие да продължи да предоставя електронни съобщителни мрежи или услуги, или да прекратят или отнемат тези права за ползване. Държавите членки оправомощават компетентния орган да налага санкции, които са ефективни, пропорционални и възпиращи. Тези санкции могат да се прилагат в продължение на целия срок на нарушението, дори ако нарушението е било поправено впоследствие.“
Идентично основание за отнемане на разрешението е посочено в чл.117, ал.1, т. 2 от ЗЕС "при системни неизпълнения на едно и също условие от издаденото разрешение за ползване на предоставения ограничен ресурс".
Нещо повече, съгласно чл.115, ал.1, т 4 от ЗЕС "Изменения и допълнения на разрешение могат да бъдат правени с мотивирано решение на комисията поради: причини, свързани с обществения интерес, произтичащи от необходимостта да се гарантира ефективното и ефикасното използване на ограничения ресурс, защитата на интересите на ползвателите и потребителите и осигуряването на универсална услуга" .
По смисъла на ЗЕС "Защита на обществения интерес" е защита на достойнството на гражданите, справедливостта и гражданските права и свободи, признати от правовия ред, както и гарантиране на сигурността, отбраната и обществения ред на страната, както и осигуряване на условия за ефективно използване на ограничените ресурси и стимулиране на ефективната конкуренция.
Видно от цитираните разпоредби на действащото европейско и българско законодателство, няма никакво съмнение, че прилагането на разпоредбата на чл.232 от ЗЗП е в пълен синхрон с европейската регулаторна рамка и българското законодателство, въпреки немотивираното становище на КРС.
Считам, че решението на регулатора е взето в отклонение на принципите за безпристрастност и неутралност. Безпристрастността и неутралността изискват органът да провери спазени ли са условията на разрешенията и включените в тях правила за защита на потребителите. Ако не е включил такива правила, регулаторът е длъжен да обясни мотивирано пред обществото причината за това негово решение и как същото кореспондира с европейското законодателство. КРС в такъв случай следва да провери дали не са налице предпоставките по чл.115 от ЗЕС. За съжаление нищо от това не е сторено. Вместо това, регулаторът набързо е решил случая с едно немотивирано решение, от което в общи линии се установява, че ако отнеме разрешенията на трите оператора, държавата и хората ще останат без електронни съобщителни услуги. Интересно ще е регулаторът да отговори, как ще процедира, ако чисто хипотетично операторите в даден момент едновременно започнат да нарушават всякакви правила, закони и разрешения. Тогава пак ли регулаторът няма да им отнеме разрешенията, защото държавата ще остане без достъп до мобилни услуги? Ако това е така, защо тогава КРС не е задължила в условията на разрешенията поне един от операторите да предоставя мобилна услуга в хипотезата на отнети разрешения на всички оператори? Все въпроси, на които КРС не отговаря в решението си.
В заключение ще посоча, че съгласно чл.169 от ДФЕС (предишен член 153 от ДЕО) Съюзът съдейства за закрилата на здравето, сигурността и икономическите интереси на потребителите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 нещастници
18:43 22.01.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 РУСА ЖЕНА ЩЕ СПАСИ
18:44 22.01.2025
4 Гражданин
Коментиран от #7, #9, #29
18:45 22.01.2025
5 Тая актриса
Коментиран от #70
18:45 22.01.2025
6 БРЕЙЙЙЙ МНОГО БЪРЗО РЕШАВА
18:46 22.01.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 гост
18:48 22.01.2025
9 ЯВНО ГА ТИ Е ОБЯСНЯВАЛА УЧИТЕЛКАТА
До коментар #4 от "Гражданин":
ТИ УРОЦИТЕ ПАК СИ БИЛ НА ЧЕРЕШАТА...18:49 22.01.2025
10 Ами да
18:49 22.01.2025
11 Амиии
18:50 22.01.2025
12 Аз съм веган
18:54 22.01.2025
13 Тома
18:57 22.01.2025
14 подкрепа за Мария Филипова
Коментиран от #58
18:58 22.01.2025
15 Гост
18:58 22.01.2025
16 пак този
18:59 22.01.2025
17 ФИЛИПОВА ПРЕЗИДЕНТ
Долу ръцете от Мария!!!
19:00 22.01.2025
18 Абе кво става
19:03 22.01.2025
19 Това е Мафия
19:03 22.01.2025
20 Сега разбрахте ли
Не, народът си е свикнал да го доят и друго не иска!!!
19:04 22.01.2025
21 интереса на феса
19:07 22.01.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 БиБи
Коментиран от #25, #32
19:32 22.01.2025
24 Не знам !
Какви са вашите закони!
Но правата на един доставчик на комуникационни услуги трябва да бъдат Ограничени!
В случай , че не доставя ниско бюджетни пакети услуги за хората с увреждания ! На които не му се налага да ги ползва особено често! Освен когато Държавната политика го задължава да прави такова ! И тя – Държавата не се е погрижила да осигури цялостното подпомагане на тези индивиди! - Съобразно степента на техните увреждания.
19:38 22.01.2025
25 ха ха ха...
До коментар #23 от "БиБи":
А ти какво искаш дакаже, заспалите шматки дето сами нищо не правят, а все чакат някой друг да им оправя бакиите ивечно недоолни? Все едно всички са им задължени. Човек ако не иска сам да си помогне, няма как да му помогнеш насила!19:39 22.01.2025
26 Николай Стоименов
19:42 22.01.2025
27 ЦИРК
И все още цените в България са ниски реално погледнато цени под 100 (50 евро) лева за мобилен телефон + мобилен интернет са нерентабилни за компанията (в Германия 10Г интернет + 2000 минути са 90 ЕВРО = 180 лева.). Така че операторите да вдигат цените, а държавата да почне да издава БЕЗПЛАТНИ (или поне на символични цени) лицензи за ползване на честоти. На Виваком да им се национализира (или изкупи обратно по цени при първоначалната продажба + обезщетение по направените в подземна инфраструктура инвестиции) подземната инфраструктура която идиоти като Костов и Велчев подариха. С парите от отдаване под наем на всички оператори да се финансира изграждането на нова от държавата. Трябва да има конкуренция при равни начала за да има баланс на цените, а не монополизация и после безмисленни съдебни дела, щото видиш ли на някой не му изнасяло че ще плаща много.
19:42 22.01.2025
28 факт
19:42 22.01.2025
29 Николай Стоименов
До коментар #4 от "Гражданин":
Какъв гражданин си бе ЧОБАНИН19:43 22.01.2025
30 АЙДЕ ХОЛАН....
19:50 22.01.2025
31 Браво
19:52 22.01.2025
32 Аз съм веган
До коментар #23 от "БиБи":
Смешник.20:01 22.01.2025
33 Пари ба
20:09 22.01.2025
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Пачки
20:11 22.01.2025
36 Яшар
20:13 22.01.2025
37 Васил
20:19 22.01.2025
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Хахаха
В КРС са за съд поради умишлен отказ от изпълнение на задължения!
20:33 22.01.2025
41 Георги
Коментиран от #55
20:48 22.01.2025
42 Аззз
Хората са ощетени, защото заплащат нещо което не ползват - максимален обем разговори и интернет. Все пак когато са дадени лицензите имаше пакети с различен обем минути разговори и МВ интернет. Всеки би могъл да си прецени какъв онем услуга му е необходима.
Трите мобилни оператори са в ясно изразено картелно конклудентно поведение - предлагат се еднакъв и то максимален обем услуги и на еднакви цени. Безсмислено е да прекратиш договора с един, защото останалите са същите.
На днешно време е немислимо без телефон и интернет, но хората са заложници на трите мобилни оператора.
Нещо друго, всички заплащат роуминг, независимо искат или не. Това също създава условие за заплащане нещо, което много хора или тези които не искат не ползват.
Коментиран от #44
21:12 22.01.2025
43 нда
21:17 22.01.2025
44 хи, хи,
До коментар #42 от "Аззз":
Ти въобще знаеш ли за какво време се изгражда мрежа и какво струва тя?!?21:19 22.01.2025
45 да видим
„В подкрепа на твърдяното даваме пример с издадените заповеди за налагане на принудителни административни мерки (ПАМ) срещу мобилните оператори, с които се твърди, че се забранява увеличението на цените, без комисията да има каквито и да е правомощия за това. В официалните съобщения към медиите се твърди, че с допускане на “предварително изпълнение” на забраната от председателя на КЗП операторите са задължени веднага да прекратят действията си, без това предварително изпълнение да е влязло в сила с краен съдебен акт“, пишат в писмото експертите.
Те казват още, че „действията ѝ показват, че не познава материалните и процесуални закони, по които КЗП има компетенции. При издаване заповеди за налагане на ПАМ мотивите за нелоялна практика са вече забранени от закона нарушения, което е правен абсурд, защото няма как едно и също деяние да изпълва два състава на административно нарушение.
С
Коментиран от #46
21:33 22.01.2025
46 да продължим
До коментар #45 от "да видим":
„Обезпокоителни са посочените факти, като се надяваме да вземете предвид изложеното и предприемете следващите Ви се по закон действия и следва също да се вземе предвид, че преди протекционното политическо назначаване на г-жа Мария Филипова за председател на КЗП, институцията извършваше в цялост качествен контрол на пазара по всички предоставени ѝ за контрол нормативни актове, провеждаха се обучения на служителите, които се подготвяха нормативно и организационно, в това число и за посрещане на членството на Република България в Еврозоната, с цел да се предотвратят отделни опити на търговци да се възползват от преминаването от едната в другата валута, като натрупат спекулативна печалба и с тези действия да създадат предпоставки за прилагане на нелоялни практики на пазара в широк спектър.“Коя е Мария Филипова
Припомняме, че Мария Филипова бе назначена за шеф на КЗП 22 май миналата година. Оттогава тя започна медийна война срещу редица бизнеси, вкл. банки, телекоми, онлайн търговци. В годината преди да поеме позицията на председател на КЗП, а преди това и заместник-председател на КФН, управление „Надзор на инвестиционната дейност“, Филипова е председател на Държавна комисия по хазарта, осъществяваща държавния надзор върху хазарта.
Миналата година по едно от делата срещу Васил Божков Филипова влезе в ролята на свидетел и заяви, че Божков й предлагал по 10 хил. лв. на ден, за да „прави каквото й каже“, а след като отказала на Божков да изпълнява негови поръч
Коментиран от #47
21:36 22.01.2025
47 и още
До коментар #46 от "да продължим":
На обявените от Yettel подобрения в плановете Мария Филипова реагира първо с това, че проблем няма, тъй като компетентна е Комисията за регулиране на съобщенията, която отговаря за прилагането на Закона за електронните съобщения, на базата на който се правят промените в договорите с клиентите. Часове след това Филипова смени позицията и каза, че проблем има, защото подобренията от Yettel били „непоискана услуга“. Тази теза на Филипова беше оборена публично от бившия шеф на КЗП Димитър Маргаритов, който каза, че в този случай непоискана услуга не може да има, тъй като това са бонуси от оператора.При вдигането на цените от втория оператор – Виваком – Филипова също откри как да се противопостави. Този път тя издаде заповеди срещу вдигането на цените с аргумента, че според Закона за защита на потребителите всяка измяна в договорите изисква писмено съгласие на потребителя. Този закон обаче не се прилага в този случай, тъй като правото на едностранна промяна на договорите е заложена в „специалния закон“ ЗЕС, където компетентна е Комисията за регулиране на съобщенията. Въпреки че още с първото медийно становище Филипова призна, че КРС е компетентна да проследява, тя продължи да атакува телекомите. В разговора се включи и Стоил Алипиев – предишния шеф на КЗП. Комисията за защита на потребителите категорично не може да се меси в ценообразуването по договорите между мобилните оператори и техните клиенти. Законът изключва тази опция. Това обясни в ефира на „Здрав
21:38 22.01.2025
48 Васил
21:56 22.01.2025
49 Народа, хората, българите
21:56 22.01.2025
50 Потребител
Жалко, че нашия президент преди дни, прие ръководството на един от операторите, медиите също мълчат.
Всички по един или друг начин, са на хранилка.
Най-добре се ориентираха в ситуацията от А1.
Вече не съм фен на нито един оператор!
22:12 22.01.2025
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Тоти
22:26 22.01.2025
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 аз пък,
До коментар #41 от "Георги":
Георги, ти се чудя как подписваш нещо, което не си прочел и сетне рипаш срещу подписа си?!?Коментиран от #72
22:57 22.01.2025
56 Шаран БГ
22:59 22.01.2025
57 Перо
23:00 22.01.2025
58 Чичо дядко
До коментар #14 от "подкрепа за Мария Филипова":
Може би тази Филипова да играе роля само и само да запази поста си в регулаторният" юрган," където са само наши хора , за да се завие добре под топлият юрган за следващия период/ мандат. На всички от нас е ясно, че няма как да биеш по картелите ( монополите) на днешно време. Наздраве Димо
23:12 22.01.2025
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Костов
02:41 23.01.2025
61 Ончо
06:58 23.01.2025
62 Професионалист
09:39 23.01.2025
63 Никола
10:12 23.01.2025
64 Картела
Данък спокойствие .Данък,който ние плащаме с 2 лв такса отгоре!!!
10:47 23.01.2025
65 Бг.грсжданин
12:00 23.01.2025
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Пол Гаскойн
До коментар #55 от "аз пък,":
Пич ти договора подписваш ама в последствие си правят каквото искат преподновяване на договори без да те питат при половин година от когато си подписал договора редовна практика при пенсионерите и не е само13:58 23.01.2025
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 БОЛЯРИН
17:33 24.01.2025
75 Наблюдаващ
18:06 24.01.2025