Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) обсъди с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев стартирането на неотложни реформи в образователната система, като основен фокус беше поставен върху потребностите на пазара на труда днес и утре и свързаните с това промени на план-приема, учебните планове и програми.
За АОБР образованието е национален приоритет и от неговото качество зависи качеството на живот в страната ни. Представителите на организациите на работодателите посочиха, че в последните години се наблюдават огромни дефицити в образователната система. За последните пет години броят на учениците, получаващи диплома за средно образование, е спаднал с 25%, а тези, които избират професионално образование – с над една трета. Над половината деветокласници са функционално неграмотни според последните международни оценки.
Според АОБР въпреки усилията за адаптиране на образователните програми към нуждите на бизнеса, системата остава недостатъчно гъвкава, а финансирането според принципа „парите следват ученика“ не стимулира качеството. Представителите на национално признатите работодателски организации подчертаха необходимостта от стратегическо преосмисляне на държавния план-прием както във висшите училища, така и в средното професионално образование.
„Развитието на света и икономиките в момента изисква децата ни да притежават широк кръг от комплексни умения. Затова за Министерство на образованието и науката най-важната и неотложна реформа е промяната на учебните планове и програми в средното образование. Те трябва да бъдат по-гъвкави и динамични. По отношение на висшето образование ще работим за допълнително насърчаване на висшите училища за увеличаване на изискванията за прием на студенти и приемане на повече млади хора в технически специалности. Ще предложа експертно и политическо обединение около тези и още няколко реформи и политики, които считам за основополагащи за българското образование“, заяви министър Вълчев.
АОБР категорично подкрепи министъра на образованието за намеренията му за актуализиране на учебните програми с акцент върху уменията, увеличаването на професионалните паралелки за сметка на езиковите в неезиковите гимназии, поетапното въвеждане на задължителна матура по математика, разширяване на участието на МСП в дуална форма на обучение на учениците от професионалните гимназии, насърчаване на висшите училища да обявяват кандидатстване с математика, физика и химия, както и повишаване на изискванията за завършване на висше образование.
Всички участници се обединиха и около още няколко основни тези – обвързване на финансовите стимули с постигане на определени резултати, увеличаване на броя учебни дни в средното образование и активно участие на бизнеса в разработването на учебни програми и съдържание, за да се гарантира, че завършващите са подготвени за реалните изисквания на индустрията.
Сред другите теми, които бяха обсъдени, бяха нуждата от популяризиране на професионалното образование, бързото сформиране на Национален съвет по уменията, увеличаване на средствата в бюджета за ученически и студентски стажове, стипендиите за ключови специалности да бъдат два пъти по-високи от останалите, разширяване на възможностите за провеждане на стажове в реална работна среда след навършване на 14 г. и др.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 провинциалист
11:16 07.02.2025
2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
11:16 07.02.2025
3 Ще ни образовате
11:21 07.02.2025
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
- Ама те и сега я учат разбъткано!- гневни родители.
-Да, ама сега ще е разбъркана по друг начин! - отговори министър Ку.....
Щеше да е смешно, ако беше виц, но беше истина, тъмната истина🤔 на прехода❗
11:25 07.02.2025
5 След средно техникум
11:47 07.02.2025
6 Дъра бъра
Натам върви образУванието...
При предишната власт беше "разностранно развити"....
Сред народа приказката е "много учил нищо не знае..."
Иначе, Ч Е П за зеле не става....
12:30 07.02.2025
7 Дърт даскал
1. Абсолютно задължително основно образование до 10 клас! Да няма "отпаднали" и да има повтарящи !
2. 90% със средно образование в съотношение 7 : 3 в полза на професионалното, като фирмите правят заявка за специалностите и обвързват бъдещите си кадри с договори и стипендии.
3. !5% с висше образование. Закриване на поне 35 от 54 ВУЗ-а и превес на инженерните специалности. Обвързване на студентите по същия начин както при средното професионално. А лекарите, и другите хуманитарни специалности обвързани с договори с държавата за работа минимум 5 години в България. Който не иска договор да си заплаща всички разходи по образованието!
13:13 07.02.2025