Първата българка, която ръководи въздушния трафик над страната била дежурна по време земетресението във Вранча

8 Март, 2025 14:20 1 439 12

  • въздушен трафик-
  • маргарита врагова-
  • полети

Мисля, че тогава ми се появиха първите бели коси, защото имах 5 самолета на връзка, разказва тя

Първата българка, която ръководи въздушния трафик над страната била дежурна по време земетресението във Вранча - 1
Кадър NOVA NEWS

На 8 март Нова тв ни среща с една вдъхновяваща жена - първата българка, която ръководи въздушния трафик над страната ни още през 1973 г. - Маргарита Врагова.

Спомен от идеен „сблъсък” - между първата българка ръководител полети у нас и пилот от Сирия с предразсъдъци към дамите в тази професия.

Маргарита е на смяна и по време на земетресението във Вранча с магнитуд 7,2 по Рихтер няколко години по-късно. „Букурещ закрива летището, защото има земетресение и никой не може да кацне – и мисля, че тогава ми се появиха първите бели коси, защото имах 5 самолета на връзка”, разказва тя.

Вдъхновени от историите ѝ – по нейните стъпки тръгват синът ѝ Явор и внучката ѝ Маргарита.

А 50 години по-късно дамите ръководители на полети вече са 41. Някои - след рязка маневра в живота си. „Завърших НАТФИЗ, след това веднага започнах на щат в театър „Българска армия“ и бях тръгнала по много различен път, но имаше нещо, което ми липсва. Моят съпруг тогава ми каза „Ти защо не пробваш, много ще бъдеш добра”, казва ръководител „Полети” Десислава Димитрова.

С дете само на 1 година и дипломна работа в ход – тя преминава всички изпити и обучения - и доказва, че подобна промяна в курса е по силите на всяка жена. „Ние сме и майки – и знам, че това доста спира дамите да се развиват в професионален план. Не е невъзможно, напротив – даже имаш достатъчно време за семейството и децата си”, добавя Десислава.

Примерът на Маргарита и Десислава окрилява и тези, които мечтаят да ръководят трафика в небето над София. „Просто реших – ще си завърша правото, но ще продължа с това, което наистина искам. Отговорна работа е, интересна е, и е много различна от всички професии”, казва студентката по право в СУ „Св. Климент Охрдиски” Карина.

„Трябва да слушаш, защото в залата не е идеална тишина. Ако ще атомна бомба да пада около теб – ти си гледаш трафика, да спасиш кой, където може”, обяснява Маргарита.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 5 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Червената шапчица

    0 5 Отговор
    Голям праз...
    100 000 души бе публиката в Трондхайм... Първи е Клаебо - 6-ти златен медал...
    Накратко, говорим за „пълна увереност, че Русия е на ръба на пълен крах и в същото време скоро ще пороби целия свят“. ...
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Сюзън

    2 0 Отговор
    Светът е пълен с всестранно развити личности.
  • 5 Пълен

    9 0 Отговор

    До коментар #1 от "УЛТРАСелянин":

    Бъркоч от главата за краката,тия не си ли четат какво са написали и колко грешки са допуснали
  • 6 Град Козлодуй

    5 0 Отговор
    Истинска ДАМА
  • 7 Никой

    2 1 Отговор
    Друсна ни - спомняме си го - това е бедствието.
  • 8 Лошо

    0 4 Отговор
    Щом само 5 са на връзка и нито един не е приоритетен, драма не виждам. По-скоро това говори за службата. Ами ако и петре бяха приоритетни?
  • 9 Никой

    0 0 Отговор
    За единият блок - дето са жертвите - са разбили носеща стена - да направят топла връзка към столовата. Тоест - блокът е имал отделно от самият блок - столова - но е трябвало да минават по външна пътека.
  • 10 плюс минус

    4 0 Отговор
    Браво на дамата.
  • 11 Деций

    5 0 Отговор
    Тогава в България имаше действащи много летища, Варна,Русе,Горна Оряховица, Пловдив, Бургас,Силистра и т н.Имаше и допълнителни писти дори и до Воден.Трафика беше малък,а възможности за приземяване колкото искаш.
  • 12 КСХ

    3 0 Отговор
    Марго, да си жива и здрава !
    Поздрави от колегите ( от онези години, когато се създаде РВД-то ) от Варна !
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове