Mагистрала „Струма” готова през 2030 г.?

10 Март, 2025 19:50 1 127 22

  • ам струма-
  • строеж-
  • пътища

Прогнозата е на инж. Георги Златев от браншовата камара „Пътища”

Mагистрала „Струма” готова през 2030 г.? - 1
Кадър NOVA NEWS

В предаването „Ревизия” по NOVA NEWS инж. Георги Златев, член на Контролния съвет на БКК „Пътища” призна, че има разминавания между желанията на българите да пътуват по повече магистрални пътища и темповете, с които те се изграждат. „Строителството на пътища е процес, различен от общото понятие строителство –започвайте днес и от утре багерите и камионите са на обекта. Изграждането на пътища започва с множество процеси по планиране, проектиране, отчуждаване, археология и едва след това може да започне да се работи”. По думите му именно този дълъг списък от дейности, които предшестват фактическото строителство забавя целия процес.

Преди дни вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов изчисли, че минават 6 години от идеята до първа копка и обяви, че ще се върви към законови промени, които да съкратят тези срокове.

Инж. Златев посочи, че в Румъния напоследък се забелязва бум на автомагистрални пътища. Самият той е поставил въпроса на администрацията в северната ни съседка как успяват да се справят с всички трудности като отчуждителни процедури например. „Това, което споделиха колегите, е, че в миналото и при тях е било проблем, но със законодателна инициатива, с постоянство, с ясна стратегия са се справили с дългите срокове. В момента сроковете от решението да се строи до фактическото започване на строителството в Румъния са много по-кратки отколкото в България”, обясни той. По думите му това е посока, в която трябва да върви и нашата страна.

Възможността строителството на магистрали у нас да се даде на концесия, а след това ползвателите на пътя да плащат такси, инж. Златев определи като старя идея още от 2008 година. Той обаче поставя въпроса „искаме да имаме социално поносими цени за ползването на пътищата или искаме хубави пътища”?

Златев определи въпроса „Коя ще следващата изцяло готова магистрала у нас и кога ще бъде завършена” като въпрос – мечта. По думите му магистрала „Струма” има най-голям шанс да бъде довършена, ако отново не се явят спънки. Абстрахирайки се от всички екологични и „какви ли не други проблеми”, то със сигурност магистралата може да бъде построена до 2030 година.

При планирани 9 магистрали у нас напълно завършени са само 2

Строителството на магистрали е от изключителна важност за развитието на икономиката, защото по тях се движат всички стоки, за да стигнат до нас. Всеки километър магистрала помага за икономическия растеж на страната ни. Инвестицията в пътища се възвръща и води след себе си нови инвестиции. Затова и всички държави, на които искаме да приличаме се гордеят със своите развити пътни системи. Затова и ние в България отделяме толкова много ресурс всяка година, за да продължим изграждането на основните трасета. При нас - за разлика от държавите, на които искаме да приличаме нещата се случват бавно, трудно, доста често некачествено и с цената на огромен ресурс.

Малко българи са наясно, че България по план трябва да има цели 9 магистрали – с дължина над 1600 км. У нас имаме само 2 напълно завършени магистрали АМ „Тракия” и АМ „Марица”. Останалите, по които се работи - на първо място е вечната „Хемус”, започната преди около 50 години, следват „Струма”, „Черно море”, Русе - Велико Търново, Видин - Монтана, Европа. Имаме и една магистрала, която така и не е стигнала до разработване, магистрала „Рила”, която трябва да свърже ГКПП „Гюешево” с АМ „Тракия”. Изводите - строим, но строим наистина бавно. Затова пък в празник се превръща всяка няколко километрова отсечка, която се пуска в експлоатация или пък всяка първа копка. Един от вариантите строителството на аутобани да се ускори е то да се даде в ръцете на частни ръце – на концесия. Държавата няма да инвестира пари в изграждането на пътя, но пък след това частникът ще сложи бариери и такси, които ще плащаме, за да пътуваме по магистрали.


Поставете оценка:
Оценка 1.4 от 11 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тото

    11 1 Отговор
    Иска да каже 3030 и дори и да готова тогава 3031 ще е за ремонт!!!!
  • 2 Бойко Българоубиец

    11 1 Отговор
    Пф аз като крада 90% от бюджета най рано 2040та й давам хехе ГЕРБ ПОБЕДА!
  • 3 Гост

    9 1 Отговор
    Инженерът, да нямате предвид 3030г
  • 4 дон Вито

    5 1 Отговор
    Дано не е 2030 по арабското летоброене.
  • 5 бою циганина

    5 1 Отговор
    до тогава колко милки от ремонти ще открадна
  • 6 Никой

    5 1 Отговор
    Еми магистралата е хубаво нещо - но ЖП е също интересно. Частник - строител - това е доста тъпо - специално за обекти по дълги от 2-3 километра - частника не може нищо. И на кого ще се оплакваме от строшени джанти - на Първа Частна Църква ли.

    Държавата да си свърши работата, не е толкова трудно - държавната зидария издържа - частната - е до време.
  • 7 ха ха

    4 3 Отговор
    Един от вариантите строителството на аутобани да се ускори е то да се даде в ръцете на частни ръце – на концесия. Държавата няма да инвестира пари в изграждането на пътя, но пък след това частникът ще сложи бариери и такси, които ще плащаме, за да пътуваме по магистрали./ не бре не , тия мутрашки номера няма да минат , щом сте некадърни да се справите , оставка
  • 8 Гарантирано от Герб

    12 2 Отговор
    В Швейцария, Италия, Хърватия, какви тежки за изграждане магистрали красоти има, а в бг Бойко Борисов краде 80 % и немоще и селски път да пусне без ремонт. Но бойкоратурата го спасява.
  • 9 Нешанъл Джиографик

    6 1 Отговор
    То до тогава България отдавна ше е изчезнала
  • 10 Никой

    1 2 Отговор
    Трябва да има пари - хората да имат пари и след това са и магистралите.
  • 11 Иван

    10 0 Отговор
    Тя трябваше да е готова за олимпиядата в Атина 2004г.Такива изявления вече отдавна предизвикват само смях.Мила родна картинка.
  • 12 Хахха

    9 0 Отговор
    Тази магистрала трябваше да е готова за олимпиадата в Гърция през 2004. Тия отгоре крадат направо с г ъз0

    Коментиран от #15

  • 13 Трябва да се плати

    4 1 Отговор
    На германски или френски фирми да направят пътища без недъгави българи това е много важно условие ако ще и много по скъпо са излезе.
  • 14 Абсурдистан

    4 0 Отговор
    А трябваше да е готова за олимпийските игри в Гърция през 2004 година. Схващате ли колко сме зле? Или пак друг ни е виновен?
  • 15 Крадът

    6 0 Отговор

    До коментар #12 от "Хахха":

    С чували
  • 16 До 2030 цел свят ще е забравил

    6 0 Отговор
    Че някога е съществувала кл о А ката България
  • 17 Направете я тая магистрала

    4 0 Отговор
    За тия които ще се натесът на територията след Ган й о
  • 18 Обществени поръчки печели

    4 0 Отговор
    Тоя който връща повече ресто
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Никой

    4 0 Отговор
    Верно сме охлюви.
  • 21 Баце ЕООД

    1 0 Отговор
    2030 най вероятно има огромна война
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове