„Ние не просто трябва да ограничим телефоните в училище, трябва да изкрещим на родителите да им скрият телефоните вкъщи, и толкова по-силно трябва да го кажем, колкото са по-малки децата“.
Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в ресорната парламентарна комисия, съобщава БТВ.
Думите на министър Вълчев са в отговор на въпрос на Десита Петкова от ГЕРБ-СДС във връзка с това каква е нагласата на Министерството на образованието и науката (МОН) относно въвеждането на забрани на мобилни телефони в училище и предвижда ли се промяна на системата за налагане на санкции на учениците.
Просветният министър отбеляза, че това са два въпроса, които касаят Закона за предучилищното и училищното образование.
„Възнамеряваме да предложим такива промени до 30 април. Надявам се да успеем да се вместим в този амбициозен срок. Не е толкова трудно да изготвим промените, колкото да ги обсъдим“, каза той и посочи, че всяка една промяна изисква значително обсъждане.
Вълчев подчерта, че към днешна дата има достатъчно изследвания, които показват, че продължително взаимодействие с екрани води до силно негативно въздействие върху развитието на децата.
„Страда развитието на когнитивните умения, на комуникативните, на двигателните, води до пристрастяване, страда умението концентрация, развива се т.нар. когнитивна нетърпимост – нещо, което можем да го видим и по нас самите, а много специалисти казват, че концентрацията е умението на XXI век, оттам страдат и резултатите по математика“, добави той и допълни, че е доказано, че устройствата имат негативно въздействие в ранна детска възраст върху формирането на мозъка и мозъчната кора.
Министърът на образованието обърна внимание, че от друга страна децата развиват преди всичко умения на дигитални ползватели, а бъдещето ще изисква дигитални създатели.
„Тук е парадоксът, че ние, ако искаме да подготвим децата за ерата на още по-мащабни дигитални трансформации, трябва да им скрием устройствата“, каза той.
Просветният министър даде пример с това, че и сега можем да видим деца в предучилищна възраст, които са оставени от родителите си да се взират в телефона или в таблета и това води до негативно въздействие върху тяхното развитие.
„Трябва да намерим начин да го кажем на всички родители, защото малко или много това уврежда децата“, категоричен е той.
Според него, ако децата не ползват мобилни телефони в междучасието, ще се концентрират за следващия час, ще имат време да се раздвижат малко, да излязат навън.
„Има дори наблюдение, че някои деца забравят буквално да ходят до тоалетна, защото бързат да хванат телефона и да видят какво са пропуснали, докато са били в час“, добави Вълчев.
Факт е, подчерта той, че голяма част от учителите се въздържат от налагането на санкции.
„Факт е, че ние залитнахме към една концепция, в която само трябва да подкрепяме децата, но нямаме право да ги наказваме, за да не ги увредим. От друга страна пък увреждаме правото на образование на всички останали деца в класната стая, когато учителят не може да наложи дисциплина, така че ние трябва да намерим баланса на правата на децата“, каза още той, като допълни оценка „Дисциплина“ е юридически въпрос.
Проблемът със санкциите е, че те са административно производство и има родители, които ги обжалват, докато оценката е необжалваема и има много повече положителен, отколкото само отрицателен елемент.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Карагьоз
19:39 12.03.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 ФЕЙК
- На 2 шамара и 3 дена без телефон!
19:40 12.03.2025
5 Карагьоз
19:40 12.03.2025
6 Българин
19:50 12.03.2025
7 Абе
Коментиран от #10
19:52 12.03.2025
8 Боруна Лом
20:12 12.03.2025
9 шопо
20:19 12.03.2025
10 РЕАЛИСТ
До коментар #7 от "Абе":
Не е проблема в остарелия формат, а точно обратното. Проблема е я новия соросоиден демократичен формат. От държава с деца на второ място по интелигентност в света през 1989 г , се превърнахме в държавата в Европа с най-ниска интелигентност. Пръкнаха се нови университети с гръмки имена, гимназии разни, тапии големи, а в главата нищо.Коментиран от #11
20:24 12.03.2025
11 топ отговор
До коментар #10 от "РЕАЛИСТ":
наистина си реалист!!!20:28 12.03.2025
12 дедо Ламби
20:42 12.03.2025
13 Посетител
20:49 12.03.2025
14 Шопо
Така няма да могат да ровят в телефона.
20:58 12.03.2025
15 Никой
Къде са преподавателите, къде са учителите - къде е стимулът, къде е примерът.
Един човек трябва да е пример за останалите, а не да търчим по квартални образци на поведение.
Коментиран от #16
21:00 12.03.2025
16 Не може
До коментар #15 от "Никой":
да се разчита само на преподавателите и учителите, а родителите да не се итересуват от децата си. Все пак не става въпрос за сираци. Основата отговорност за възпитанието на децата е на родителите и това с нищо не може да се замени - разберете го най- накрая.21:13 12.03.2025
17 Вълчев
21:16 12.03.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Класната на внучката ми
21:21 12.03.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Петър
22:44 12.03.2025