През 2024 година в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са получени 27 549 жалби и сигнали от граждани. В по-голямата си част те касаят права на потребителите при покупка на определени видове продукти от интернет сайтове, рекламации на стоки, сключени договори с мобилни оператори, оплаквания, свързани с услуги, предоставяни от банки или във връзка с договори за т.нар. "бързи кредити", презентации по домовете или в хотели с цел закупуване на стоки и др.
Това каза в интервю за БТА председателят на КЗП Мария Филипова, която беше потърсена по повод днешния Световен ден на правата на потребителите, провъзгласен от Общото събрание на ООН.
"Използвам случая да обърна отново внимание на факта, че потребителите най-добре могат да се защитят сами, като бъдат внимателни и се информират предварително за условията, при които сключват договори с търговците. Да бъдат малко по-подозрителни към обещанията за чудодейни стоки или маркови такива на нереално ниски цени", посочи тя.
Филипова припомни, че на първо място потребителите имат право на информиран избор. Това означава, че преди да закупят стока или ползват услуга, те трябва да разполагат с достатъчно информация, която да им позволи да изберат най-доброто за тях приложение, без да бъдат изненадани впоследствие неприятно от скрити обстоятелства, които е било възможно да се предвидят.
Потребителите имат право и на ползването на безопасни стоки и услуги, за което се грижи КЗП съвместно с другите държавни органи. Имат право на защита срещу прилаганите, спрямо тях, нелоялни търговски практики. През миналата година са забранени 269 различни практики, които са прилагани от традиционни и онлайн търговци в различни пазарни сектори - туристически услуги, хранителни и нехранителни стоки, електронни съобщителни услуги, при продажби от разстояние и извън търговски обекти, посочи тя.
При все по-разпространената търговия от разстояние, потребителите имат право, без да дават обяснения, да върнат закупената стока и да развалят договора в 14-дневен срок. Имат право да предявят рекламация, когато закупят стока или ползват услуга, които не съответстват на договореното с търговеца. Потребителите имат право да изискат безплатен ремонт, замяна на стоката, намаляване на цената или възстановяване на платената сума. Важно е да запазят документа, удостоверяващ покупката или ползването на услугата, обясни още председателят на КЗП.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Миризлив пор
Коментиран от #3
08:43 15.03.2025
2 Жал в пустиня
08:44 15.03.2025
3 в банките е същото
До коментар #1 от "Миризлив пор":
абсолютно идентично . подписваш нещо на таблета а не знаеш какво.Коментиран от #20
08:48 15.03.2025
4 дядо поп
Коментиран от #8
08:49 15.03.2025
5 МОСФИЛМЬ 📽️🎬
08:53 15.03.2025
6 Прос
Заявих такава срещу Била.
Заради непризната гаранция за повреден тостер.
Сайтът написа "грешка".
Не се приема жалбата!
Връзки между монополисти олигопол и държавен орган за контрола им?
09:01 15.03.2025
7 хаберих
- Жена, абе ти роди ли го това бебе или го оплете?!
09:03 15.03.2025
8 кзп защо вземате заплата? знаете ли
До коментар #4 от "дядо поп":
няма решени жалби няма наказани монополистиако беше това нещо във белия свят тия щяха да ги спукат с милионни глоби свят щеше да им се завие
и защо на държавен мобилен оператор?
да видим после колко потребители ще имат тия мушенници часниците?
09:04 15.03.2025
9 Рално
09:04 15.03.2025
10 Бай араб
09:15 15.03.2025
11 Масажистка лентяин
09:19 15.03.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 тия да се закрият, не вършат работа
09:21 15.03.2025
14 молба до арменския поп
09:22 15.03.2025
15 Никой
09:23 15.03.2025
16 Али Баба
Това във всяка нормална държава щеше да се реши по законов ред!
Тука нещата са оставени на хората- всеки сам да се защитава....
09:33 15.03.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Няма никакъв
Губене на време и загуба на средства!
09:50 15.03.2025
20 Същото е и при
До коментар #3 от "в банките е същото":
Лекарите!Подписваш на таблета а не знаеш какво!
09:52 15.03.2025
21 Мухааа !
10:40 15.03.2025
22 кел файда
10:41 15.03.2025
23 Ганьо
10:45 15.03.2025
24 Доброжелател
10:46 15.03.2025
25 Безпристрастен
10:56 15.03.2025
26 цар Тиква
Д. Митов е един фигурант, държан с компромати и зависимости.
12:46 15.03.2025