Дано целта на мнозина не е била да делигитимират КС преди неговото произнасяне. Това заяви пред БНР проф. Янаки Стоилов, конституционен съдия, докладчик по делото за изборите.
"КС съществува по силата на Конституцията. Да бъде премахнат като институция е в правомощията на Велико народно събрание".
Той призова да се брани наличието на органи, които са в състояние да защитят правата на гражданите.
Проф. Янаки Стоилов отговори на въпроса дали е имало основания за касиране на целия вот.
"Този въпрос е стоял, защото в 3 от 5-те искания, които бяха отправени до КС и които ние обединихме в едно общо дело за разглеждане, се поставяше въпроса за това, че тези нарушения водят към необходимост от цялостно касиране на изборите.
Евентуалното приемане на решение за цялостно касиране на изборите, което би довело до необходимост от провеждане на нови, е крайно средство. За да се стигне до такъв извод от страна на конституционната юрисдикция, трябва да съществува убедителност, че волята на голяма част от участвалите в изборите до такава е засегната, че тя би променила изцяло получения резултат.
Това, което ние направихме с проверката в тези повече от 2200 секции, показа, че има множество нарушения при осъществяване на гласуването и отчитането на изборните резултати в хода на изборния процес, но то не води до драстични отклонения, които биха дали основания за уважаване на тези искания.
За да допусне съдът повторно преброяване на всички, което да разкрие пълната картина на изборите, би трябвало да се съдържат не само искания, но и твърдения за определени нарушения във всяка от тези секции, които са проверими с определен доказателствен стандарт. За много от секциите не бяха посочени данни какво точно се оспорва, за да може съдът да го провери. Съдът не е просто инстанция, която трябва да повтори преброяването на подадените гласове.
Ние правим проверка чрез експертите за законосъобразното съставяне на изборните протоколи. В този случай проверката не е цялостна, а за секциите, попаднали в обхвата на проверката. Рекордите са в русенския и старозагорския регион – над 45%, в кърджалийски – над 41% процента протоколи, при които най-честата грешка е, че са поправяни. Изискването е този протокол да бъде подписан от членовете на комисията, да бъде маркирана поправката, която е правена. Виждаме тази корелация, която вероятно съществува между включване на хора в изборните комисии в последния момент и наличието на редица нарушения при съставянето на протоколите.
Паметта на машината съхранява информация за това кога е приключило гласуването и за честотата на проведеното гласуване във всеки час. Бяха изведени секции в Турция и в Кърджали, където се казва, че едно гласуване в най-активната част на деня средно е отнемало по 45-50 секунди. В гласуването има и предшестващи, и последващи действия. Гласовете са за две партии в над 90 %. Но се предполага, че трябва да има контрол между конкуриращите се за тези гласове.
Дали технологията за гласуване ще е с машини, или с хартия, ако в комисиите няма стриктни действия, така че представителите на различните партии взаимно да се контролират и да се следи за законосъобразно проточине на целия процес, са възможни злоупотреби.
Най-важната фаза на изборния процес е това, което става от откриването на изборния ден до отчитането на бюлетините, попълването и предаването на протоколите. След това контролиращ орган може да констатира само част от нарушенията".
Липсата на видеонаблюдение и видеозаснемане в 43 избирателни секции ни даде основания да допуснем тези секции за проверка, но не и за обявяне за незаконни на изборите в тях, обясни още Стоилов.
"В нашите мотиви се съдържат много констатации и политиците могат да направят следващата стъпка. Ако имаме качествено видеозаснемане и ясно обявяване за кого е съответния глас – да се вижда дали съответства на това, което е в бюлетината, тогава видеозаснемането би могло да се превърне в доказателствено средство. Това е една цялостна логика, която трябва да се развие.
Направени са промени, които влошават законодателния процес. Премахнато беше отпечатването на протокол от машините. Единствено те трябваше да печатат бюлетините, за да се поддържа впечатление за машинно гласуване".
Проф. Стоилов обясни, че съдът е следвал практиката, създадена при оспорване на предишни обжалвания на избори.
"С процедурата има един проблем – тя не е подробно уредена в Изборния кодекс. Работим с разпоредби, които се съдържат в кодекса. Прилагаме общите правила. Това обяснява защо публикувахме изцяло материалите, експертизите след завършването на делото".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 НЕ СА СЧЕЛИ ЗА НУЖНО?
Коментиран от #3
13:43 16.03.2025
2 Егати
13:47 16.03.2025
3 Ал Бънди
До коментар #1 от "НЕ СА СЧЕЛИ ЗА НУЖНО?":
Чували има. Бюлетини в тях няма и така няма как да се провери дали подаденото от гласоподавателите отговаря на посоченото в протокола към чувала.Коментиран от #28
13:49 16.03.2025
4 Боклуците на Боклука
13:52 16.03.2025
5 Никой
Коментиран от #10
13:52 16.03.2025
6 БОЦ - ко
А то - потупване по раменете,
"дарагой товаришь" от блатата,
За отец Паисий си спомнете !!!
13:54 16.03.2025
7 Червената шапчица
13:56 16.03.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 жа жа
Коментиран от #11
13:57 16.03.2025
10 Европеец
До коментар #5 от "Никой":
Не съм съгласен с първата част на коментара ти, тоя е един от качествените юристи в бг територията.... Съгласен съм в втората част на коментара ти, мафията купува избори.... Решението на конституционния съд е показателно за тия и за всички минали избори.... За 35 години в бг територията не е имало честни избори и няма да има..... Конституционния съд, не е съд там се вземат политически решения подплатени с някакви юридически елементи.... Централната избирателна комисия същото се отнася и за не я..... Големи заплати, голямо име, ама накрая никаква работа не свърши ли..... Информационно обслужване частна фирма с 90% държавно участие и тя брои избори.... Въобще какво да кажа повече бг територия.....Коментиран от #34
13:58 16.03.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Петър
14:08 16.03.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Последния Софиянец
Коментиран от #35, #36, #41
14:09 16.03.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Ами писна ми
Това са...ФАКТИ...
14:11 16.03.2025
17 Анонимен
Коментиран от #23
14:12 16.03.2025
18 М-Р КЕШ
14:14 16.03.2025
19 Реголд
14:14 16.03.2025
20 Горски
14:18 16.03.2025
21 Промяна
14:21 16.03.2025
22 Така е при демокрацията
14:22 16.03.2025
23 Ти откъде знаеш
До коментар #17 от "Анонимен":
какво можем или не можем . И защо да не можем да му стъпим на пръстите , с какво е повече от мен или от хиляди отрудени хора , който честно си изкарват прехраната и не са били израснали под крилото на партията и лично на другарят Лилов. Помниш ли ги тези моменти ?14:24 16.03.2025
24 Промяна
14:24 16.03.2025
25 В демократична България
14:25 16.03.2025
26 Промяна
14:26 16.03.2025
27 Промяна
14:29 16.03.2025
28 Промяна
До коментар #3 от "Ал Бънди":
Има фалшиви чували вързани със свински опашки ЯНАКИ Е НАД ВСИЧКИ И ЦЯЛОТО КС14:30 16.03.2025
29 факт
14:53 16.03.2025
30 мишка болшевишка
14:54 16.03.2025
31 Това Зависи от Действията и Деянията
Членовете на Този Консдтитуционен Съд !
14:57 16.03.2025
32 Димо
15:00 16.03.2025
33 Промяна
ЕГИТИМНО ИЗБРАНИ ДЕПУТАТИ И НАСТАНЯНАТ СВОИ ПАРТИИ ИЗПИТАНА СХЕМА Е ВЕЧЕ 5 ГОДИНИ
15:18 16.03.2025
34 Промяна
До коментар #10 от "Европеец":
ЯНАКИ Е ДЪРТ КОМУНИСТ НАЗАЧЕН ЕДНОЛИЧНО ОТ РАДЕВ СКРИХА ЧУВАЛИ С БЮЛЕТИНИ И СИ НАГЛАСИХА РЕЗУЛТАТИ ЗА ДА ВЛЯЗАТ СЛУГИТЕ НА ДЪЛБОКАТА ДЪРЖАВАКоментиран от #37
15:19 16.03.2025
35 Промяна
До коментар #14 от "Последния Софиянец":
ВЪН ТИ И ТВОИТЕ ПЛАТЕНИ БЕЗДЕЛТИЦИ ТЕРОРИСТИ НЕ СТЕ БЪЛГАРИЯ ВЪН15:20 16.03.2025
36 Промяна
До коментар #14 от "Последния Софиянец":
ВЪН ТИ ПЛАТЕН МАФИОТСКИ СЛУГА ТОЗИ ПЪТ НЕ СТЕ ПОЗНАЛИ15:21 16.03.2025
37 Европеец
До коментар #34 от "Промяна":
Ах,колко си ми умничък бе пиленце..... Промяна ха,ха и пак ха.....15:24 16.03.2025
38 ИСКАМ ДА ПИТАМ
15:43 16.03.2025
39 Българските избиратели
КС е пълен със с.клерозирали старци и не знаят по кой свят ходят.Бюлетините ,които са неправилно съхранени са вече манипулирани и не трябва да се броят.Меродавен е единствено преброителният протокол.Един път е направен от СИК.Втори път е коригиран,ако е било необходимо и след това е изпратен в ЦИК.В ЦИК е верният протокол и той трябва да се вземе в предвид за секциите с компроментирано съхранение.
Избирателите питаме,какво сме виновни ние за да не ни зачитат вота само за да угодя на някой от горе?!
КС съществува по силата на Конституцията. Да бъде премахнат като институция е в правомощията на Велико народно събрание.
По добре е да го няма!
15:44 16.03.2025
40 Радевите съдии са за затвора
ПП и Радев отново са фалшифицирали изборите. Този път доказано. Ала балата този път е на ниво ПП кмет и ПП комисии та чак до техните представители в Конституционния съд. Където видите ПП или Радев да се намесват или да Ина техни назначения, все е фалшификации и корупция. Импийчмънт за президента и затвор за ПП.
16:24 16.03.2025
41 Промяна
До коментар #14 от "Последния Софиянец":
КОЙ СИ ТИ И КАКВИ СА ТЕЗИ ЗАПЛАХИ ПЛАТЕН БЕДНЯК ФАКТИИИИИ ДОКОГА ТОВА НЕЩО ТУК ЩЕ ВЪРЛУВА16:31 16.03.2025
42 Промяна
16:33 16.03.2025