МВР и АПИ са за закриване в този си вид! Незабавно държавата за започне прилагане на мерки за обезопасяване на пътни участъци, финансирани от Фонда за пътна безопасност. Имаш близо 500 млн. лв. пари за пътна безопасност и не ги ползваш за тази цел, а да си решаваш фискалните проблеми на централния бюджет.
С тази категорична позиция излиза зам.-председателят на ВМРО и зам.- председател на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет Карлос Контрера. Поводът за острата му реакция са поредицата т. нар. „пътни инциденти“, при които за кратко време загинаха много хора, голяма част от тях и деца. А най-последната ужасяваща катастрофа, отнела живота на малката Сияна, като че ли беше пределната точка, която отключи заспалия гняв на обществото.
За проблемите по пътищата в страната и в София Контрера е говорил, писал и правил много предложения за подобряване на условията, които за съжаление в голямата си част са оставали само на хартия. А причината:
Държавата на безхаберието е уникална!
Имаш близо 500 млн. лв. пари за пътна безопасност и не ги ползваш за тази цел, а да си решаваш фискалните проблеми на централния бюджет. Инцидентно си купуваш леки коли с тези пари. В същото време има километри мантинели за подмяна, има десетки, ако не и стотици, участъци, където има нужда от поставяне на камери за скорост, има десетки места, където трябва да се проектират и изградят пасарелки, надлези, подлези, светофарни уредби, уширения или стеснения на платната за движение и прочие мерки... За тях обаче ред все не идва и пари все нямало, гневи се зам.-председателят на ВМРО и пояснява:
Знаете ли, че съществува такова нещо като Фонд за безопасност на движението. Там постъпват парите от платените глоби за скорост по реда на Закона за движение по пътищата. На практика от там трябва да се финансират мероприятията по мерките за пътна безопасност. Сиреч, с парите постъпващи от глоби, трябва да се обезопасяват опасни участъци от пътната мрежа.
Но това ли се случва в действителност е друг въпрос, който ние от ВМРО също поставяме от години.
В България между теорията, законовите постановки и реалността, обаче, има разлики. Лично аз не съм чул за последната една година с пари от Фонда за безопасност на движението да е обезопасен кой и да е опасен път. Във фонда към края на м. октомври 2024 г. имаше натрупани 465 млн. лв. от глоби. Парите си седят там като буфер в бюджета и се ползват от Министерство на финансите за разплащане на други разходи, които не са свързани с предмета на фонда, разкрива още информация Контрера и допълва скандални факти:
Последната крупна мярка, финансирана от Фонда за безопасност на движението беше покупка на автомобили! Някъде в периода 2023-2024 г. с пари от фонда бяха доставени леки автомобили за около 30 млн. лв. Къде са тези автомобили и за какво точно се ползват - енигма!
Ето и пълния текст на позицията на Карлос Контрера, публикувана във Фейсбук:
Знаете ли, че съществува такова нещо като Фонд за безопасност на движението. Там постъпват парите от платените глоби за скорост по реда на Закона за движение по пътищата. На практика от там трябва да се финансират мероприятията по мерките за пътна безопасност. Сиреч, с парите постъпващи от глоби, трябва да се обезопасяват опасни участъци от пътната мрежа.
В България между теорията, законовите постановки и реалността, обаче, има разлики. Лично аз не съм чул за последната една година с пари от Фонда за безопасност на движението да е обезопасен кой и да е опасен път. Във фонда към края на м. октомври 2024 г. имаше натрупани 465 млн. лв. от глоби.
Парите си седят там като буфер в бюджета и се ползват от Министерство на финансите за разплащане на други разходи, които не са свързани с предмета на фонда.
Последната крупна мярка, финансирана от Фонда за безопасност на движението беше покупка на автомобили... някъде в периода 2023-2024 г. с пари от фонда бяха доставени леки автомобили за около 30 млн. лв. Къде са тези автомобили и за какво точно се ползват - енигма!
Държавата на безхаберието е уникална! Имаш близо 500 млн. лв. пари за пътна безопасност и не ги ползваш за тази цел, а да си решаваш фискалните проблеми на централния бюджет. Инцидентно си купуваш леки коли с тези пари. В същото време има километри мантинели за подмяна, има десетки, ако не и стотици, участъци, където има нужда от поставяне на камери за скорост, има десетки места, където трябва да се проектират и изградят пасарелки, надлези, подлези, светофарни уредби, уширения или стеснения на платната за движение и прочие мерки... За тях обаче ред все не идва и пари все нямало.
Наистина сме в страната на чудесата! Това безумие трябва да спре.
Още за вчера МВР, МРРБ, АПИ, общините трябваше да са извадили проекти за обезопасяване на конкретни пътни участъци и през Фонда за безопасност на движението да възлагат изготвяне на проекти и реализация. Слушаме непрекъснато едни и същи глупости и тъпотии, хора умират по пътищата, деца умират в нелепи ПТП, пари има, а мерки няма. Не безобразие, а следващото!
Както навсякъде, администрацията и по тема пътна безопасност е невменяема! Много е сложно да подмениш или да поставиш някъде мантинела или знаци. Ама много! Много е сложно да възложиш проект и да поставиш светофар или камера за скорост... Стига малоумия вече! Всеки обезопасен и сигнализиран участък спасява животи. Дори не говоря за ремонт на пътищата, а за елементарни мерки като хоризонтална пътна маркировка, поставяне на знак или осветяване на кръстовище.
Крайно време е да се разбунтуваме срещу безхаберието на чиновника, на администратора, който прави всичко друго, освен да ни улеснява живота. Все повече се убеждавам, че една работа, за да тръгне, първо трябва да се разтури. В този смисъл и АПИ, и МВР са за закриване в тоя си вид. Безсмислени отдели, сектори и дирекции лапат стотици милиони левове бадева! Стига вече!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 си дзън
Коментиран от #14
11:41 07.04.2025
2 Така е
11:42 07.04.2025
3 и в юса е така
11:44 07.04.2025
4 пожелание
Коментиран от #11, #17
11:47 07.04.2025
5 замислен
Коментиран от #16
11:52 07.04.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 въпрос
11:58 07.04.2025
8 Този ни мисли за късопаметни
11:59 07.04.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 ОМБРЕ
12:03 07.04.2025
11 Б Куба е гладия
До коментар #4 от "пожелание":
Нищо нама.12:07 07.04.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Баце ЕООД
12:18 07.04.2025
14 Защо
До коментар #1 от "си дзън":
Да го прави?12:18 07.04.2025
15 Анонимен
12:22 07.04.2025
16 Умислен
До коментар #5 от "замислен":
На оперативка при започване на смяна , още от Тошово време се нарежда от Началник смяна колко акта или фишове трябват. Също като онея теливизионни кадри с изборите дкъдето на един трябвало да му пишат не 30 а 300 гласа. Та ако началника нареди ,какво да правят катажиите освен да висят на места УМИШЛЕНИ капани за изпълняване на плана. Докато това съществува ние ще сме обрани ,изнервени ,ненормални и наплашени от където идват и многото гафове в шофирането. Самото им име е КАТ /контрол на автомобилния транспорт /. Никъде не пише за простолюдието ,че точно тия ще го пазят и предупреждават за опасности и за възможно убийство. Това са административни въоръжени и изключително овластени служители на НАП и на точно този фонд който им помага единствено на тях за да ни одерат по още една кожа - нови автомобили - патрулките на обществен ред са трагедия за разлика от техните , Камери и техника - не може да си представите с какво работят и как изобщо могат да вършат работа Криминалисти и Експерти трасолози ,следи и други . За това и все още полицаи се натискат ,ползват връзки и дават рушвети само и само да станат катажии и да се махнат от районното. От скубещия КАТ никой не се маха докато не го хванат и изгонят. Там ако могат и две пенсии ще изкарат. После нямат приятели и се крият да живеят по селата да не ги познае някой. Но на тях не им и липсва никой. Те са си търтеи от всякъде . Гьон сурат му казват.Коментиран от #19
12:22 07.04.2025
17 Знам го
До коментар #4 от "пожелание":
Този е испански циганин, не е кубинец.12:30 07.04.2025
18 мвр и мно са за ЗАКРИВАНЕ , БЕЗСПОРНО !
12:35 07.04.2025
19 замислен
До коментар #16 от "Умислен":
За това казах - да се смени системата, да не се набляга колко акта има написани а колко катастрофи има в дадено районно. Така ще започнат не да пазят хранилките където няма опасности а опасните места. Където има проблем с настилката пък да се сезира АПИ и да се пишат актове.12:39 07.04.2025
20 Дрън дрън
13:30 07.04.2025
21 Роден в НРБ
14:10 07.04.2025
22 СКОКОВ
17:52 07.04.2025