Шопинг мания: Защо пазаруваме и харчим пари, когато не е необходимо?

7 Март, 2025 16:32 926 11

  • шопинг-
  • пазаруване-
  • пари-
  • харчене-
  • психология

Експерт в женското поведение обяснява кои емоции ни карат безразсъдно да харчим пари

Шопинг мания: Защо пазаруваме и харчим пари, когато не е необходимо? - 1
Снимка: Shutterstock

„Още една рокличка, тази красива чанта, една пола. И обувки – нищо, че вече имам същия модел…“ – понякога, връщайки се с покупки, се питаме с недоумение какво ще правим с цялата тази купчина вещи.

Защо изобщо купихме всичко това? Кога ще го носим? И защо понякога харчим последните си пари (или дори правим дългове) за съвсем ненужни дрехи?
Оказва се, че корените на това поведение са дълбоко емоционални. За причините за безразборното пазаруване говори Перукуа – австралийска певица, която същевременно води уъркшопи за саморазвитие, насочени към жени.

Емоции, които водят до ненужни разходи

Според експерта жените често купуват нужни и ненужни вещи по чисто психологически причини. Блогърите и маркетолозите знаят това отлично и разпалват женските страхове чрез различни тактики. Статистиката е красноречива: цели 80% от покупките на потребителски стоки се правят от жени.

Кои са най-честите емоционални „провокатори“, които ни карат да пазаруваме повече, отколкото трябва?

  1. Страх от стареене
    Перукуа обяснява, че този страх е обвързан с идеята за загуба на красота, здраве, независимост и социални връзки. Общоприетите стандарти, които преувеличават негативните аспекти на остаряването, само засилват тревогите ни. Резултатът? Тичаме към козметичния салон или дори към пластичен хирург, харчим куп пари за скъпа козметика и магически процедури, само и само да „замаскираме“ следите на времето.

  2. Страх от изолация и липса на подкрепа
    Това чувство на тревога се засилва при жените, често на база болезнен опит в миналото, ниска самооценка и силен стремеж към признание от околните. Убеждаваме се, че марковите, модерни дрехи могат да ни направят по-привлекателни в очите на другите.

  3. Несигурност и усещане за провал в отношенията
    Тук говорим за загуба на самочувствие, породена от критики, неуспехи в любовта или прекалено силна зависимост от мнението на околните. Според Перукуа излизането от този порочен кръг не става мигновено и веднъж завинаги – всяка жена живее под постоянен натиск на обществени очаквания и маркетинг послания.

Не бива да забравяме, че психологическото въздействие е само част от маркетинга. На хората просто им трябват парите, енергията, любовта и ресурсите ни. И те не са измислили по-добър начин от това да манипулират жените, за да получат желаното“, отбелязва австралийската певица.

Съветите на Перукуа

Въпреки че е невъзможно напълно да се освободим от тези „задкулисни“ психологически игри, има начини поне да ги осъзнаем и да предприемем стъпки към по-умерен и разумен шопинг. Ето какво препоръчва тя:

  1. Разпознавайте причинителите: Когато усетите, че сте обзети от емоция („Трябва ми тази рокля на всяка цена!“), спрете за миг и се запитайте: „Това наистина ли ще ме направи щастлива или просто гоним краткосрочен ефект?“

  2. Бъдете наясно с емоциите си: Отделяйте време да проверите настроението си, преди да влезете в магазин или онлайн платформа. Понякога е достатъчна минута, за да разберете, че сте под влияние на стрес или тъга, а не на реална необходимост.

  3. Устоявайте на социалния натиск: Знайте, че рекламите и инфлуенсърите често преувеличават, за да стимулират покупките ви. Напомняйте си, че искат парите ви, а не се интересуват от истинските ви нужди.

  4. Равносметка преди покупка: Задайте си въпроса: „Кога реално ще го нося?“ Ако нямате категоричен отговор, може би е време да оставите продукта в магазина.

  5. Потърсете подкрепа: Споделете с приятели или близки за вашите притеснения и стремежи. Понякога един откровен разговор помага да видим ситуацията от друг ъгъл.

Жизнено важно е да си дадем сметка, че крайната цел на маркетинга е да ни убеди да купуваме. Да пазаруваме разумно означава да уважаваме и себе си, и собствения си джоб. В крайна сметка, истинската красота, здраве и самочувствие не идват от витрините, а от вътрешната ни стабилност и умението да се обичаме такива, каквито сме.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сила

    12 0 Отговор
    Защото имаме (аз лично ) .....виж да теглиш кредити и заеми за да кифлееш , това вече си е шизофренично поведение !!!
  • 2 Балкан

    8 0 Отговор
    Може да е "отдушник" на преживано в детството се...но посегателство. Възможно е инвивидът дори да не помни. Добре е да потърси помощ.
  • 3 Мухааа !

    10 1 Отговор
    Харчат кифлите ,с три килограма силикон и джуки модел" стара пуешка трътка" Наричат го модерно- Шопинг терапия.Харчат,защото има кой да им пълни пластиките с пачки.В по други времена, щяха да разнасят кафе и сладолед в някоя квартална сладкарница,защото тогава мъжете бяха от друго тесто.Сега,за двеста грама опикано месо и изкуствени цици,са готови на всичко.
  • 4 Баба без име и буквичка

    5 2 Отговор
    Ами харча си няма да ги оставя да ми ги харчат снахите
    Щом нямам Буквичка ще харча за мен си стига съм се стискала цял живот
    Имам харча и то с КЕф
  • 5 Психолог

    5 0 Отговор
    Отговорът е лесен: девизът на съвремието е - пазарувам, значи съществувам!

    Коментиран от #8

  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    10 0 Отговор
    Мъжът би дал 2 лева за нещо което е струвало 1 лев, само защото му трябва❗
    Жената би дала 1 лев за нещо което не й трябва, само защото е намалено от 2 лв ❗
  • 7 Ицо

    4 0 Отговор
    Правят го за да парадират. За показност. Така си качват самочувствието. Тя гъ за рията не мори човека, само го мъчи.
  • 8 Графинята

    0 1 Отговор

    До коментар #5 от "Психолог":

    Имаш предвид, че сме кинсуматорско общество ли? А защо мъжете не разбират все още, че няма връзка без консумация?

    Коментиран от #10

  • 9 Кифленщрассе

    2 2 Отговор
    Харчите, защото някой друг плаща. Балъците още от днес са се помъкнали с разни клюмнали карамфили, рози, теменужки, лалета, зюмбюли, гербери, филодендрони и други букети. Осми март трябва да се забрани със закон.
  • 10 Психолог

    3 0 Отговор

    До коментар #8 от "Графинята":

    Нещо като при мъжката и женската богомолки. Като свършат веселата работа и женската изяжда мъжката.
  • 11 хараре

    0 0 Отговор
    Перука – австралийска певица,