По какво си приличат Партията на европейските социалисти /ПЕС/ и Европейската народна партия/ЕНП/? Вероятно по много признаци. Ние ще се спрем само на един. Този, който касае предизборната обстановка у нас. А именно - ръководствата и на двете партии не виждат или не желаят да видят реалната ситуация в родните левица и десница в навечерието на изборите за Европейски парламент. А най-вероятно виждат, но се правят на ударени.
И ако хората в ПЕС няма как да налеят ум и разум на лидера си, който вреди, както на брюкселската партия, така и на БСП в опита си да разцепи столетницата, то писмото на Джозеф Дол до родните десни буди истинско умиление. Дол призова за единен фронт на всички десни за евровота. Без съмнение, минаващо през смазваща доминация в квотите в полза на "отличниците" от ГЕРБ.
Ген.Атанас Атанасов не се забави с отговора. И тук квотите нямаха никакво значение. Парен каша духа. А пред автентичната, градската или както искате я наричайте, десница, отдавна няма паница за духане. Очакваше се участието в кабинета Борисов-2 да донесе негативи, но чак такова заличаване - не.
Тогавашните им министри Москов, Ненчев и Трайков станаха клиенти на проуратурата, а съдебните саги на "повелителя на ваксините" и неуспелия кандидат за президент се точат и до днес. Кожата отърва само "съвременният Никола Петков" и "най-големият страх на Путин", както умопомрачително бе наречен Ненчев в партийния му сайт.
Загубата на идентичност мина и през жонглирането с какви ли не партийни имена след фиаското с Борисов-2. В публичното пространство и до днес съществува понятието "бившият Реформаторски блок", а поотделно имаме ДБГ, ДСБ, най-новата формация "Да, България", общата формация Демократична България. И многострадалното СДС, което, за разлика от хората на Атанасов, дава вид, че писмото на Дол му е дошло дюшеш. И там са готови да преговарят с ГЕРБ за общо участие. Нищо, че "отношението ни към ГЕРБ е опозиционно". Ах, вие, страшилища...
След като отстъпиха без бой водещата сила в дясно на ГЕРБ, чийто лидер наричаха презрително "неука мутра", после му седнаха в скута и накрая пропаднаха в нищото, останалите изброените по-горе формации тръгват на поредни избори. В "Да, България" проведоха вътрешно допитване, което показа, че симпатиите на привържениците им за водач на листата падат върху дипломата Стефан Тафров. Тепърва ще се избистря и крайният формат на извънпарламентарната десница за вота. Единственото, което беше ясно и преди писмото на Дол, е че за каквито и да било договорки с ГЕРБ няма как да стане и дума. Атанасов беше пределно лаконичен - ГЕРБ вреди на имиджа на ЕНП с политиката си в България. Точка.
Следващите два месеца ще покажат дали бившите коалиционни партньори на ГЕРБ, които се смятат за истинската десница, ще преместят хоризонта на политиката си отвъд трамвайните ограничители по "Графа", втория лифт в Банско и проблемите на дивото къмпингуване.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гном
Коментиран от #2
10:55 19.03.2019
2 Реалист
До коментар #1 от "гном":
1-не си слагай сам плюсове. 2-МИЛИЙОНчева е доказан крадец от парите на КТБ. За 2 000 000 лева получени от Пловдивския панаир като държавно дружество ще я съдим отделно заедно със станигей. 3- мазна курна е най-доброто което можеха да си пожелаят ЕНП за Евроизборите - да изкараш от избирателните списъци председателя на 2та най-голяма парламентарна група в Европарламента е най-малкото егоистично дебилство. 4-гнома атанасов (абе атанасов това ти ли си) е най-мразения от синия сектор - не ни трябва още един болен от наполеонов синдром политик-джудже, пути ни е достатъчен. 5-курни разчиства надалеч всички които могат да са и вътрешнопартийна конкуренция а това отслабва редиците. Когато се бориш да стопиш 2-3 % разлика ОБЕДИНЯВАШ А НЕ РАЗЕДИНЯВАШ хората около себе си. 6-Гнома си е гном - вари го печи го, на пръст мирише11:10 19.03.2019
3 😃АНАЛлизатор😂
Коментиран от #6
11:12 19.03.2019
4 Марк Енгелс
Буржоазията изигра в историята извънредно революционна роля.
Навсякъде, където извоюва господство, буржоазията разруши всички феодални, патриархални, идилични отношения. Тя безмилостно разкъса пъстрите феодални окови, които връзваха човека за неговите „естествени повелители“, и не остави никаква друга връзка между хората освен голия интерес, безсърдечното „плащане в брой“. Тя удави в ледената вода на егоистичната сметка свещения трепет на религиозния екстаз, на рицарското въодушевление, на еснафската сантименталност. Тя превърна личното достойнство в разменна стойност и на мястото на безбройните, гарантирани и придобити свободи постави само една свобода — безсъвестната свобода на търговията. С една дума, забулената с религиозни и политически илюзии експлоатация тя замени с откритата, безсрамна пряка, бездушна експлоатация.
Буржоазията лиши от свещения ореол всички видове дейности, смятани досега за почетни и гледани с благоговеен трепет. Тя превърна лекаря, юриста, попа, поета, човека на науката в свои платени наемни работници.
Буржоазията смъкна трогателно-сантименталното було на семейните отношения и ги сведе до чисто парични отношения.
Коментиран от #12, #36
11:56 19.03.2019
5 Марк Енгелс
Чрез експлоатацията на световния пазар буржоазията превърна производството и потреблението на всички страни в космополитически. За голямо огорчение на реакционерите тя изтръгна изпод нозете на промишлеността националната почва. Старинните национални отрасли на промишлеността са унищожени и биват унищожавани с всеки изминал ден. Изтикват ги нови индустрии, чието въвеждане е въпрос на живот за всички цивилизовани нации — индустрии, които вече не преработват местни суровини, а суровини от най-далечни земи, и чиито фабрикати се употребяват не само в дадената страна, но и във всички части на света. На мястото на старите потребности, задоволявани с местни продукти, възникват нови, за задоволяването на които са необходими продуктите на най-далечни страни и най-различни климати. На мястото на старото местно и национално самозадоволяване и затвореност идват всестранна размяна и всестранна зависимост на нациите една от друга. Това еднакво важи както за материалното, така и за духовното производство. Духовните произведения на отделните нации стават общо достояние. Националната едностранчивост и ограниченост стават все повече невъзможни и от многото национални и местни литератури се образува една световна литература.
12:00 19.03.2019
6 ГОВЕДАР
До коментар #3 от "😃АНАЛлизатор😂":
Анал притиснатите от мизерията са над 90 процента.Ти не знам от кой си но не вярвам да си от тия 10 процента щом четеш тия статии.Баровците от тия проблеми не се вълнуват тях ги интересуват сметките в овшорните зони.До като не разберем че тия който сме от големият процент заедно все ще сме на тоя хал.12:01 19.03.2019
7 Марк Енгелс
Буржоазията подчини селото на господството на града. Тя създаде огромни градове, във висока степен увеличи броя на градското население в сравнение със селското и по този начин изтръгна значителна част от населението от идиотизма на селския живот. Както направи селото зависимо от града, така тя постави варварските и полуварварските страни в зависимост от цивилизованите, селските народи — в зависимост от буржоазните народи, Изтока — в зависимост от Запада.
12:03 19.03.2019
8 Марк Енгелс
През време на своето едва стогодишно класово господство буржоазията създаде по-масови и по-колосални производителни сили, отколкото всички минали поколения, взети заедно. Покоряване на природните сили, машинно производство, приложение на химията в индустрията и земеделието, параходи, железници електрически телеграф, пригодяване за земеделска обработка на цели континенти, превръщане на реките в плавателни, цели, сякаш изпод земята измъкнати човешки маси — кой по-раншен век е могъл да подозира, че в недрата на обществения труд дремят такива производителни сили!
12:05 19.03.2019
9 Марк Енгелс
На тяхно място дойде свободната конкуренция със съответстващия й обществен и политически строй, с икономическото и политическото господство на буржоазната класа.
Пред нашите очи се извършва подобно движение. Съвременното буржоазно общество със своите буржоазни отношения на производство и размяна, с буржоазните отношения на собственост, което като с магия е създало такива огромни средства за производство и размяна, прилича на оня магьосник, който не може вече да се справи с извиканите чрез неговите заклинания подземни сили.
12:07 19.03.2019
10 Марк Енгелс
12:09 19.03.2019
11 Марк Енгелс
Оръжието, с което буржоазията срази феодализма, сега се насочва против самата буржоазия.
Но буржоазията не само изкова оръжието, което й носи смърт; тя създаде и хората, които ще насочат срещу нея това оръжие — съвременните работници, пролетариите.
12:11 19.03.2019
12 Реалист
До коментар #4 от "Марк Енгелс":
Хахахахаа - препечатки от учебника по "Марксизъм-Ленинизъм"... Останаха ли още глупаци да вярват на тоя пасквил. Костов, Иванееее, ти ли си бе? Нали беше доцент по измислената наука "Полит-икономия" и после ни разказа играта на действителната икономика.12:20 19.03.2019
13 Марк Енгелс
Като очертахме най-общите фази в развитието на пролетариата, ние проследихме повече или по-малко прикритата гражданска война в съществуващото общество до точката, когато тя избухва в открита революция и когато пролетариатът чрез насилствено събаряне на буржоазията установява своето господство.
Всички досегашни общества са почивали, както видяхме, на антагонизма между потискащи и потиснати класи. Но за да може една класа да бъде потискана, трябва да й бъдат осигурени условия, при които тя да може да влачи поне своето робско съществуване. При крепостничеството крепостният селянин се добра до положение на член на комуната, както дребният буржоа под игото на феодалния абсолютизъм се добра до положението на буржоа. Съвременният работник, напротив, не се издига с напредъка на индустрията, а пада все по-ниско под условията за съществуване на своята собствена класа. Работникът става паупер и пауперизмът расте още по-бързо, отколкото населението и богатството. Това ясно показва, че буржоазията е неспособна да остане и занапред господстваща класа на обществото и да налага на цялото общество условията за съществуване на своята класа като регулиращ закон. Тя е неспособна да господства, защото е неспособна да осигури на своя роб дори робско съществуване и защото е принудена да го остави да изпадне до такова положение, при което тя трябва да го храни, вместо д
12:25 19.03.2019
14 Марк Енгелс
12:28 19.03.2019
15 Марк Енгелс
Те са само общ израз на действителни отношения на водещата се класова борба, на извършващото се пред нашите очи историческо движение. Премахването на старите отношения на собствеността не е нещо присъщо изключително на комунизма.
Всички отношения на собствеността са били подложени на постоянна историческа смяна, на постоянно историческо изменение.
Например френската революция отмени феодалната собственост, като я замени с буржоазната собственост.
Отличителна черта на комунизма е не премахването на собствеността въобще, а премахването на буржоазната собственост.
Но съвременната буржоазна частна собственост е последният и най-пълен израз на такова производство и присвояване на продукти, което почива върху класови противоположности, върху експлоатацията на едни хора от други.
12:37 19.03.2019
16 Марк Енгелс
Изработена, придобита, припечелена със свой труд собственост! За дребнобуржоазната, дребноселската собственост ли говорите, която предхождаше буржоазната собственост? Ние няма нужда да я премахваме — развитието на индустрията я премахна и всекидневно я премахва.
Или говорите за съвременната буржоазна частна собственост?
Но нима наемният труд, трудът на пролетария, му създава собственост? Съвсем не. Той създава капитал, т.е. собствеността, която експлоатира наемния труд, собствеността, която може да се увеличава само при условие, че поражда нов наемен труд, за да го експлоатира отново. Собствеността в своя съвременен вид се движи в противоположността между капитал и наемен труд. Да разгледаме двете страни на тая противоположност.
Да бъдеш капиталист — това значи да заемаш не само чисто лично, но и обществено положение в производството. Капиталът е колективен продукт и може да бъде приведен в движение само от общата дейност на много членове на обществото, а в последна сметка — само от общата дейност на всички членове на обществото.
12:40 19.03.2019
17 Марк Енгелс
И премахването на тези отношения буржоазията нарича унищожение на личността и на свободата! Тя е права. Действително касае се за премахване на буржоазната личност, на буржоазната самостоятелност, на буржоазната свобода.
В рамките на днешните буржоазни производствени отношения под свобода разбират свобода на търговията, свобода на покупката и продажбата.
Но отпадне ли търгашеството — отпада и свободното търгашество. Приказките за свобода на търгашеството, както и всички други надути речи на нашите буржоа за свобода имат въобще смисъл само по отношение на несвободното търгашество, на потиснатия градски жител от средновековието, но не и по отношение на комунистическото премахване на търгашеството, на буржоазните производствени отношения и на самата буржоазия.
12:49 19.03.2019
18 Марк Енгелс
С една дума, вие ни упреквате, че искаме да премахнем вашата собственост. Да, ние действително искаме това.
От момента, когато трудът вече не ще може да бъде превръщан в капитал, в пари, в поземлена рента, накъсо — в обществена сила, която може да бъде монополизирана, т.е. от момента, когато личната собственост вече не ще може да се превръща в буржоазна собственост — от тоя момент, заявявате вие, личността е унищожена.
Значи вие признавате, че под личност разбирате само буржоата, буржоазния собственик. Такава личност действително трябва да бъде унищожена.
Комунизмът не отнема никому възможността да присвоява обществени продукти, той отнема само възможността чрез това присвояване да се подчинява чужд труд.
12:54 19.03.2019
19 комунистът е свиня
13:01 19.03.2019
20 Марк Енгелс
Възразяват, че с премахването на частната собственост щяла да престане всяка дейност и да настъпи всеобща леност.
Ако е така, буржоазното общество би трябвало отдавна да е загинало от леност: защото в него онзи, който се труди, нищо не придобива — а онзи, който придобива, не се труди. Всички опасения се свеждат до тавтологията, че вече няма да има наемен труд, щом няма вече капитал.
Всички възражения, насочени против комунистическия начин на присвояване и производство на материални продукти, се разпростират също и върху присвояването и производството на духовни продукти. Както унищожаването на класовата собственост е за буржоата унищожаване на самото производство, така и унищожаването на класовото образование е за него равносилно на унищожаване на образованието въобще.
Образованието, чиято загуба той оплаква, за грамадното мнозинство е превръщане на човека в машина.
Но не спорете с нас, като преценявате премахването на буржоазната собственост от гледището на вашите представи за свобода, образование, право и т.н. Самите ваши идеи са продукт на буржоазните отношения на производство и собственост, също както вашето право е само издигнатата в закон воля на вашата класа — воля, чието съдържание се определя от материалните условия на живот на вашата класа.
13:07 19.03.2019
21 Марк Енгелс
Върху какво почива съвременното, буржоазното семейство? Върху капитала, върху частната печалба. Напълно развито то съществува само за буржоазията; но то намира своето допълнение в принудителното безбрачие на пролетариите и в публичната проституция.
Буржоазното семейство, естествено, ще отпадне с отпадането на това негово допълнение, а двете заедно ще изчезнат с изчезването на капитала.(тоест отпадане на безбрачието и проституцията, при пълен комунизъм с нула буржоазни отношения)
Или вие ни упреквате, че искаме да премахнем експлоатацията на децата от техните родители? Ние признаваме това престъпление.
Но вие казвате, че като заменяме домашното възпитание с обществено, ние премахваме най-скъпите за човека отношения.
А нима и вашето възпитание не се определя от обществото? Нима то не се определя от обществените отношения, в които вие възпитавате, от пряката или косвена намеса на обществото чрез училището и т.н.? Комунистите не измислят въздействието на обществото върху възпитанието; те само изменят характера на възпитанието, изтръгват го от влиянието на господстващата класа.
Буржоазните фрази за семейство и възпитание, за нежни отношения между родители и деца вдъхват толкова повече отвращение, колкото повече се разкъсват всички семейни връзки сред пролетариата вследствие развитието на едрата индустрия, колкото повече децата се превръща
13:18 19.03.2019
22 Марк Енгелс
Но вие, комунистите, искате да въведете общност на жените — крещи ни в хор цялата буржоазия.
Буржоата гледа на своята жена само като на оръдие за производство. Той чува, че оръдията за производство трябва да се използват общо, и, естествено, мисли, че и участта на жените ще бъде такава.
Той и не подозира, че се касае именно за премахване положението на жената като просто оръдие за производство.
Впрочем няма нищо по-смешно от високоморалния ужас на нашите буржоа по повод мнимата официална общност на жените на комунистите. Комунистите няма защо да въвеждат общност на жените, тя почти винаги е съществувала.
Нашите буржоа, като не се задоволяват с това, че имат на разположение жените и дъщерите на своите работници — за официалната проституция и да не говорим, — намират особено голямо удоволствие в това, взаимно да съблазняват съпругите си.
13:20 19.03.2019
23 Марк Енгелс
По-нататък, упрекват комунистите, че искали да премахнат отечеството, националността.
Работниците нямат отечество. Не може да им се отнеме това, което те нямат. Тъй като пролетариатът трябва преди всичко да завоюва политическото господство, да се издигне до положението на национална класа, да се конституира като нация, той сам е вече национален, макар и съвсем не в буржоазен смисъл.
13:26 19.03.2019
24 Марк Енгелс
Господството на пролетариата още повече ще ускори тяхното изчезване. Обединяване на усилията, поне на цивилизованите страни, е едно от първите условия за неговото освобождение.
В същата степен, в която ще бъде премахната експлоатацията на един индивид от друг, ще бъде премахната и експлоатацията на една нация от друга.
Заедно с противоположността между класите в нацията ще отпаднат и враждебните отношения между нациите.
Обвиненията против комунизма, издигани от религиозни, философски и изобщо от идеологични гледни точки, не заслужават подробно разглеждане.
Нужно ли е особено дълбокомислие, за да се разбере, че заедно с жизнените условия на хората, с техните обществени отношения, с тяхното обществено битие се изменят и техните представи, възгледи и понятия — с една дума, тяхното съзнание?
Коментиран от #37
13:29 19.03.2019
25 Марк Енгелс
При това съществуват вечни истини като свобода, справедливост и т.н., които са общи за всички стадии на общественото развитие. А комунизмът премахва вечните истини, премахва религията, морала, вместо да ги преобрази; следователно той противоречи на целия досегашен ход на историческото развитие“.
До какво се свежда това обвинение? Историята на всички досегашни общества се е движила в класови противоположности, които в разните епохи са вземали различни форми.
Но каквато и форма да са вземали те, експлоатацията на една част от обществото от друга е общ факт за всички минали векове. Затова не е чудно, че общественото съзнание на всички векове въпреки цялото разнообразие и различие, се движи в определени общи форми, във форми на съзнанието, които напълно ще изчезнат само с окончателното изчезване на класовата противоположност. (в Рая не е нужно да мислиш за справедливост, както в планината за чист въздух)
13:38 19.03.2019
26 Марк Енгелс
По-горе вече видяхме, че първата крачка в работническата революция е превръщането на пролетариата в господстваща класа, извоюването на демокрацията.
Пролетариатът ще използва своето политическо господство, за да изтръгне постепенно от буржоазията целия капитал, да централизира всички средства за производство в ръцете на държавата, т.е. на организирания като господстваща класа пролетариат, и колкото може по-бързо да увеличи масата на производителните сили.
Разбира се, това може да стане на първо време само с деспотична намеса в правото на собственост и в буржоазните производствени отношения, т.е. чрез мерки, които икономически изглеждат недостатъчни и несъстоятелни, но които в хода на движението надрастват сами себе си[5] и са неизбежни като средство за преврат в целия начин на производство.
13:41 19.03.2019
27 Матей
13:46 19.03.2019
28 Марк Енгелс
Все пак в най-напредналите страни ще могат да бъдат почти навсякъде приложени следните мерки:
1. Експроприация на поземлената собственост и използване на поземлената рента за покриване на държавните разходи.
2. Висок прогресивен данък.
3. Премахване правото на наследство.
4. Конфискация на имуществото на всички емигранти и бунтовници.
5. Централизация на кредита в ръцете на държавата чрез една национална банка с държавен капитал и изключителен монопол.
6. Централизация на целия транспорт в ръцете на държавата.
7. Увеличаване броя на държавните фабрики, средствата за производство, пригодяване за обработване и подобряване на земите по общ план.
8. Еднаква задължителност на труда за всички, създаване на индустриални армии, особено за земеделието.
9. Съединение на земеделието с индустрията, мерки за постепенно отстраняване на различието между града и селото.
10. Обществено и безплатно възпитание на всички деца. Премахване на фабричния труд на децата в сегашната му форма. Свързване на възпитанието с материалното производство и т.н.
13:51 19.03.2019
29 Марк Енгелс
На мястото на старото буржоазно общество с неговите класи и класови противоположности идва една асоциация, в която свободното развитие на всекиго е условие за свободното развитие на всички.
13:54 19.03.2019
30 Марк Енгелс
Така възникна феодалният социализъм — полупогребална песен и полупасквил, полуотглас от миналото и полузаплаха за бъдещето, понякога улучващ буржоазията в самото й сърце с горчива, остроумна, язвителна присъда, но винаги разсмиващ поради пълната си неспособност да разбере хода на съвременната история. (има предвид национал-социализмът и фашизмът)
14:03 19.03.2019
31 Марк Енгелс
Тази комедия разиграха част от френските легитимисти и „Млада Англия“.
Когато феодалите доказват, че техният начин на експлоатация се различава от буржоазната експлоатация, те забравят само, че те са експлоатирали при съвсем други, сега вече отживели обстоятелства и условия. Когато те изтъкват, че при тяхното господство не е съществувал съвременният пролетариат, те забравят само, че именно съвременната буржоазия е необходим продукт на техния обществен строй.
Впрочем те толкова малко крият реакционния характер на своята критика, че тяхното главно обвинение против буржоазията се състои именно в това, че при нейното господство се развива една класа, която ще вдигне във въздуха целия стар обществен строй.
Те много повече упрекват буржоазията в това, че създава революционен пролетариат, отколкото че изобщо създава пролетариат. (говори за крайнодясното)
14:07 19.03.2019
32 Марк Енгелс
Те много повече упрекват буржоазията в това, че създава революционен пролетариат, отколкото че изобщо създава пролетариат.
Затова в политическата практика те участват във всички насилствени мерки против работническата класа, а в обикновения живот, въпреки всичките си надути фрази, не изпускат случая да събират златните ябълки[3] и да разменят вярност, любов и чест срещу печалба от търговия с овча вълна, захарно цвекло и ракия.[4]
Както попът винаги е вървял ръка за ръка с феодала, така попският социализъм върви с феодалния.
Няма нищо по-лесно от това, да се придаде на християнския аскетизъм социалистическа окраска. Нима християнството не ратуваше също против частната собственост, против брака, против държавата? Нима то не проповядваше вместо тях благотворителност и просия, безбрачие и умъртвяване на плътта, манастирски живот и църква? Християнският социализъм е само светената вода, с която попът ръси озлоблението на аристократа.(за крайно дясното, за националсоциализмът, фашизмът)
14:11 19.03.2019
33 Марк Енгелс
Феодалната аристокрация не е единствената съборена от буржоазията класа, чиито условия на живот в съвременното буржоазно общество се влошиха и отмират. Средновековните градски жители и дребните селяни бяха предшествениците на съвременната буржоазия. В по-слабо развитите в индустриално и търговско отношение страни тази класа все още вегетира наред с възхождащата буржоазия.
В ония страни, в които се е развила съвременната цивилизация, се е образувала — и като допълнителна част на буржоазното общество постоянно отново се образува — нова дребна буржоазия, която се люшка между пролетариата и буржоазията. Но конкуренцията непрестанно смъква нейните членове в редовете на пролетариата и с развитието на едрата индустрия те виждат как се приближава времето, когато съвсем ще изчезнат като самостоятелна част на съвременното общество и ще бъдат заместени в търговията, в манифактурата и в земеделието с надзиратели и служители.
14:15 19.03.2019
34 Марк Енгелс
Този социализъм извънредно остроумно разкриваше противоречията в съвременните производствени отношения. Той разбули лицемерните труфила на икономистите. Той неопровержимо доказа разрушителното действие на машинното производство и на разделението на труда, концентрацията на капиталите и на земевладението, свръхпроизводството, кризите, неизбежната гибел на дребните буржоа и селяни, мизерията на пролетариата, анархията в производството, крещящото неравенство в разпределението на богатството, унищожителната индустриална война между отделните нации, разложението на старите нрави, на старите семейни отношения и на старите националности.
14:26 19.03.2019
35 Morgoth
15:34 19.03.2019
36 Morgoth
До коментар #4 от "Марк Енгелс":
Леле колко си изакал ... ужас15:36 19.03.2019
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Марк Енгелс
Известна част от буржоазията желае да излекува социалните недъзи, за да осигури съществуването на буржоазното общество.
Тук спадат икономисти, филантропи, хуманисти, дейци за подобряване положението на трудещите се класи, организатори на благотворителността, членове на дружествата за закрила на животните, основатели на въздържателни дружества, всевъзможни реформатори на дребно. Този буржоазен социализъм е разработен дори в цели системи.
Като пример ще приведем „Философия на нищетата“ от Прудон.
Буржоата социалисти искат да запазят условията на живот на съвременното общество, но без борбите и опасностите, които неизбежно произтичат от тях. Те искат да запазят съществуващото общество, но без онези елементи, които го революционизират и разлагат. Те искат да има буржоазия без пролетариат. Буржоазията си представя света, в който тя господства, естествено, като най-добрия свят. Буржоазният социализъм разработва тая утешителна представа в повече или по-малко цялостна система. Като призовава пролетариата да осъществи неговата система и да влезе в новия Ерусалим, той всъщност иска само пролетариатът да си остане в сегашното общество, но да се откаже от своята враждебна представа за това общество.
16:17 19.03.2019
39 Марк Енгелс
Своя най-подходящ израз буржоазният социализъм намира едва когато се превръща в чисто ораторска фраза.
Свободна търговия! — в интерес на работническата класа; покровителствени мита! — в интерес на работническата класа; затвори с отделни килии! — в интерес на работническата класа: това е последната, единствената сериозно казана дума на буржоазния социализъм.
Социализмът на буржоазията се състои именно в твърдението, че буржоата са буржоа — в интереса на работническата класа.
16:20 19.03.2019
40 Марк Енгелс
Ние не говорим тук за литература, която във всички велики революции на новото време е изразявала исканията на пролетариата (съчиненията на Бабьоф и др.).
Първите опити на пролетариата непосредствено да осъществи своите собствени класови интереси във време на всеобщо възбуждение, в периода на събаряне на феодалното общество, неизбежно се проваляха поради неразвитостта на самия пролетариат, а също и поради липсата на материални условия за неговото освобождение, тъй като тези условия са продукт едва на буржоазната епоха. Революционната литература, която съпровождаше тия първи движения на пролетариата, по своето съдържание е неизбежно реакционна. Тя проповядва всеобщ аскетизъм и груба уравниловка.
В собствения смисъл на думата социалистически и комунистически системи, системите на Сен Симон, Фурие, Оуен и т.н., се появяват през първия, неразвития период на борбата между пролетариата и буржоазията, които ние изложихме по-горе (виж „Буржоазия и пролетариат“).
16:24 19.03.2019
41 Марк Енгелс
Но вследствие на неразвитата форма на класовата борба, както и на тяхното собствено положение в живота, те се считат стоящи високо над тази класова противоположност. Те искат да подобрят положението на всички членове на обществото, даже и на намиращите се в най-добри условия. Затова те непрекъснато апелират към цялото общество без разлика и даже предимно към господстващата класа. Достатъчно било само да се разбере тяхната система, за да бъде тя призната като най-добрия възможен план за най-доброто възможно общество.
Затова те отхвърлят всяко политическо и особено всяко революционно действие; искат да постигнат своята цел по мирен път и се опитват да прокарат пътя за новото обществено евангелие с дребни и, разбира се, несполучливи експерименти със силата на примера.
16:29 19.03.2019
42 Марк Енгелс
Отговор: Робът е продаден веднъж завинаги, а пролетарият трябва сам да се продава ежедневно и ежечасно. Всеки отделен роб е собственост на определен господар и поради заинтересоваността на последния съществуването на роба, колкото и да е мизерно, е вече осигурено. А отделният пролетарий е, така да се каже, собственост на цялата буржоазна класа. Неговият труд се купува само тогава, когато някой се нуждае от него, и затова неговото съществуване не е осигурено. Това съществуване е осигурено само за класата на пролетариите като цяло. Робът стои извън конкуренцията, пролетарият се намира в условията на конкуренцията и чувства всички нейни колебания.
16:41 19.03.2019
43 Марк Енгелс
Отговор: Не, не е възможно, както не е възможно наведнъж да се увеличат съществуващите производителни сили в размери, необходими за създаването на общественото стопанство. Ето защо приближаващата се, както по всичко изглежда, революция на пролетариата ще може само постепенно да преобразува днешното общество и само тогава ще унищожи частната собственост, когато ще бъде създадена необходимата за тази цел маса от средства за производство.
18-и въпрос. Какъв ще бъде ходът на тази революция?
Отговор: Преди всичко тя ще създаде демократичен строй и с това пряко или косвено ще установи политическо господство на пролетариата. Демокрацията би била съвсем безполезна за пролетариата, ако тя не се използва веднага като средство за провеждане на широки мероприятия, които непосредствено ще посегнат върху частната собственост и ще осигурят съществуването на пролетариата. Най-важни от тези мероприятия, които по необходимост произтичат от съществувалите сега условия, са следните:
1) Ограничаване на частната собственост: прогресивен данък, висок данък върху наследствата, отменяване на наследството по странична линия (братя, племенници и т.н.), принудителни заеми и т.н.
2) Постепенна експроприация на поземлените собственици, фабрикантите, притежателите на железници и на кораби, отчасти чрез конкуренция от страна на държавната промишленост, отчасти непосредствено чрез изкупуване с асигнации.
3) Кон
16:51 19.03.2019
44 Марк Енгелс
4) Организиране на труда или настаняване на работа на пролетарии в националните имения, фабрики и работилници, благодарение на което ще бъде премахната конкуренцията между работниците, а фабрикантите, доколкото такива още ще останат, ще бъдат принудени да заплащат същата висока заплата, както и държавата.
5) Еднаква задължителност на труда за всички членове на обществото до пълно унищожаване на частната собственост. Образуване на промишлени армии, особено за селското стопанство.
6) Централизираме на кредитната система и на търговията с пари в ръцете на държавата с помощта на една национална банка с държавен капитал. Закриване на всички частни банки и банкерски кантори.
7) Увеличаване броя на националните фабрики, работилници, железници и кораби, обработване на всички пустеещи земи и подобрение на вече обработваните земи съобразно с увеличаването на капиталите и нарастването на броя на работниците, с които разполага нацията.
16:53 19.03.2019
45 Марк Енгелс
9) Обзавеждане на големите дворци в националните имения като общи жилища за комуни от граждани, които ще се занимават с промишленост и селско стопанство и ще свържат предимствата на градския и селския начин на живот, без да страдат от тяхната едностранчивост и от техните недостатъци.
10) Разрушаване на всички нездравословни и лошо построени жилища и квартали в градовете.
11) Еднакво наследствено право за брачните и извънбрачните деца.
12) Концентриране на цялото транспортно дело в ръцете на нацията.
16:55 19.03.2019
46 Марк Енгелс
Отговор: Не. С това, че създаде световния пазар, едрата промишленост така свързва всички народи на земното кълбо, особено цивилизованите, че всеки от тях зависи от това, което става при другия. Освен това едрата промишленост дотам изравни общественото развитие във всички цивилизовани страни, че навсякъде буржоазията и пролетариатът станаха двете решаващи класи на обществото, а борбата между тях — главната борба на нашето време. Затова комунистическата революция ще бъде не само национална, по ще стане едновременно във всички цивилизовани страни, т.е. (Ванга го вижда да стане 2072г.)
17:06 19.03.2019
47 Марк Енгелс
17:56 19.03.2019
48 Марк Енгелс
17:59 19.03.2019
49 Мартин
18:28 19.03.2019