Външнополитическите и военните политики трябва да се променят с обстоятелствата. По време на Студената война бе логично Вашингтон да създаде НАТО и да вкара в него Турция. Днес, доминиран от САЩ Алианс не е толкова нужен, а същото важи в дори по-голяма степен за турското членство в него, пише в коментар американското издание The American Conservative в материал, представен от Агенция "Фокус" без редакторска намеса.
Вкарването на Турция, която никой никога не е бъркал за либерална демокрация от западен тип, винаги е било леко намирисващо. Страната се е доказала като нестабилна през годините с честа намеса на военните в делата на управляващите. През 1974 г. Турция нахлу Кипър и стигна почти до война с Гърция – друг член на НАТО. А последващите слаби коалиции не успяха да решат проблемите на Турция.
За щастие конфронтацията с Русия така и не дойде и след като СССР се разпадна, официални лица от Алианса работеха денонощно за съставянето на нови планове, полагащи началото на „изнвънрегионални“ операции, които да не са свързани със защитата на Европа. Турция изигра почти никаква роля в тях, макар да прати малък помощен отряд в Афганистан.
Що се отнася до американските санкции, Анкара показа слаби съюзнически връзки (но добро геополитическо мислене) – като отказа да позволи на американски части да открият втори фронт срещу Ирак от нейна територия. Това създаде търкания с Пентагона, дотогава един от защитниците на Анкара в САЩ. Що се отнася до по-скорошно време, Турция изигра и твърде малка роля в Сирия.
Още в началото на войната в Сирия, Ердоган позволи на „Ислямска държава“ да преминава свободно през турската граница. Контрабандата процъфтя. Зетят на Ердоган и министъра, отговарящ за петрола, бяха обвинени в незаконно забогатяване чрез нелегална търговия. В началото на 2018 г. Анкара започна офанзива срещу сирийските кюрди, които съдействаха на САЩ в борбата срещу екстремистите. В искането си за буферна зона, Ердоган дори заплаши да посегне и на американските военни.
Турция се обърна също така срещу Израел, продължи да се боричка с Гърция и отказа да съдейства за разрешаването на кипърския въпрос. А откриването на газ във водите на кипърци доведе до последващо изостряне на отношенията, което въвлече и ЕС в конфликта. Да не говорим че Ердоган открито и без никакви доказателства обвинява САЩ в участие в провалилия се опит за преврат, извършен преди три години. Дори не повдигаме въпроса за върховенството на закона в Турция.
Нищо от това обаче явно не трогва американската администрация. Последният проблем, който може да предизвика влошаване на отношенията, бе закупуването на руските системи С-400 от Турция. Не е изненадващо, че Тръмп обвини администрацията на Обама, но решението бе на Ердоган. Вашингтон многократно предупреждаваше, че това застрашава сигурността на американските самолети F-35, които Турция иска да закупи, тъй като руските техници могат да открият в тях слаби места, ако Анкара наистина закупи такива. Но това остана нечуто от Ердоган.
След като Турция все пак завърши покупката, сега тя най-вероятно ще бъде санкционирана с изтеглянето си от програмата за F-35, както и финансово по закона за противодействие на американските противници.
Но всъщност по-добре ще бъде направо да се прекрати турското членство в НАТО. А може да се обмисли и изтегляне на американското оборудване от Инджирлик. Това ще е доста закъснял ход за Алианса, който до този момент демонстрира невиждан интерес към разширяване.
Единствената сериозна заплаха за сигурността на Европа в момента е Русия. И все пак Турция не може да получава доверието на натовски съюзник в един бъдещ конфликт. Външната политика на Анкара в момента се различава коренно от тази на западните държави, а нейното сътрудничество с Русия ще ѝ попречи да се противопостави на Москва, ако НАТО направи това. Според някои сенатори, Турция все още е твърде важна, но ако нейното членство бъде суспендирано, това само ще приложи на практика съществуващото състояние на нещата.
Естествено, Ердоган няма да бъде начело вечно. САЩ трябва да запомнят, че Турция е повече от един човек и да се концентрират към бъдещето. Но все пак не трябва и да се търси одобрението на двулични съюзници, чието значение е намаляло. Само 18% от турците гледат на САЩ благосклонно, а 72% смятат, че Вашингтон е заплаха за тях.
Анкара де факто е избрала да не бъде в НАТО. САЩ и останалите членове трябва да ратифицират това решение и да работят в Турция за създаването на ново сътрудничество, при коетоинтересите им отново съвпаднат. Новите обстоятелства изискват нови политики.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Анти милиционер
19:03 29.07.2019
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 НАТО
Коментиран от #88
19:07 29.07.2019
6 гост
19:08 29.07.2019
7 Дедо ви
19:08 29.07.2019
8 НАТО
Коментиран от #12, #25, #87
19:08 29.07.2019
9 Факт
Коментиран от #95
19:09 29.07.2019
10 Относно Израел
19:09 29.07.2019
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Анти милиционер
19:10 29.07.2019
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 САЩ са тумор
Коментиран от #33
19:42 29.07.2019
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 БМБ
19:49 29.07.2019
18 NATO
До коментар #16 от "589":
Че го хапваш те таков по голем от Хамбурски салам!Коментиран от #20
19:49 29.07.2019
19 Пан Американо
19:53 29.07.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Матей
20:05 29.07.2019
22 анова
Коментиран от #23
20:11 29.07.2019
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Не знам
До коментар #8 от "НАТО":
След като говориш в трето лице за България, не се напъвай да пишеш на езика им - пиши на родния си език.21:08 29.07.2019
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 БГ БГ БГ
21:40 29.07.2019
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Казуар
До коментар #15 от "САЩ са тумор":
Фидел Кастро който докара кубинците до пълна мизерия. Преди революцията, по това време Куба е била с най висок стандарт сред страните в Южна Америка, сега е на последно.Коментиран от #79
21:58 29.07.2019
34 Хасан
Коментиран от #39
22:12 29.07.2019
35 нервен ( разбивача на тролове )
22:16 29.07.2019
36 Хасан
До коментар #26 от "589":
Не разбирам защо Турция трябва да се съобразява с американския а не с своя национален интересКоментиран от #44, #91
22:16 29.07.2019
37 Хасан
До коментар #32 от "589":
Това е национален интерес ..ти ако си българин не можеш да кажеш че сърбите или румнънците са прави в някакъв конфликт ..Коментиран от #45
22:17 29.07.2019
38 Защо не питате българите ?
Коментиран от #41
22:20 29.07.2019
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 времето ще покаже
22:21 29.07.2019
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Хасан
До коментар #39 от "589":
Ти си българин и е трудно да разбереш че права не се дават а се взимат ...виж груцкия народ как зад всяко нещо веднага излизат на мейдана и палят подред докато си вземат гражданските праваКоментиран от #68
22:24 29.07.2019
43 Хасан
До коментар #39 от "589":
Режимите на шейховете и кралете не искат ,но народа иска да живее като турците ..да бъдат като турците ..либерални мпсплмани ..който иска ие,който иска се моли,който иска се забулва а който иска се разголваКоментиран от #47
22:27 29.07.2019
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Хасан
До коментар #44 от "589":
В историята всеки който е имал възможност е завладявал другите ...хуните са плячкосали Европа ,латините са опожарили и избили Близкия изток ...история ..който има мъдета но погледни многобразието от етноси,народи,секти на Балканите там където е бил османлията ..и виж Европа ..Коментиран от #48, #69
22:35 29.07.2019
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Хасан
До коментар #47 от "589":
Дай да ти обясня ...значи за да се противопостави на съветското влияние в Турция бяха създадени комитети за борба срещу комунузма с имами като Фетулах Гюлен ...Бин Ладин е същия в Афганистан ...и разбира се гюленистите имат подръжници журналисти,бизнесмени,военни и разни интелектуалци които са се продали на западния интересКоментиран от #54, #71
22:41 29.07.2019
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Хасан
До коментар #48 от "589":
Аз съм хуманист и не оправдавам кканетата ,но турците са го правили преди 200г ..а руснаци го правят с своите братя славяни украинци ,сърбите го правят с бошнаци , французите го правят с либийци ,американците с иракчани и сирийциКоментиран от #56, #72, #78
22:43 29.07.2019
52 Хасан
До коментар #50 от "ТОЧКАТА":
Не Русия а богатсвата на Русия ..всичко е за пари ,петрол,злато и пазариКоментиран от #53
22:45 29.07.2019
53 ТОЧКАТА
До коментар #52 от "Хасан":
...да ,прав си...То названието е само ,,адресът,, на богатствата ,изброени от теб....а хората са излишни и пречат....Коментиран от #55
22:48 29.07.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Хасан
До коментар #53 от "ТОЧКАТА":
Не си прав ..хората не се пречат само ако служат на чуждия интерес ...пак има бизнесмени,интелектуакцу,артисти ,журналисти които ти обясняват колко е добре да служиш на чуждия интерес22:53 29.07.2019
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Хасан
До коментар #54 от "589":
Първото аз не искам да те убеждавам а просто се лафиме ...казвам ти че няма никаква логика ..мандрата в Смолян да затвори , тия които работят там да заминат за Германия и да работят в тамошна мандра и като се върнат в отпуск да купуват в Смолян в Кауфланда немско сиренеКоментиран от #58, #60, #73
22:56 29.07.2019
58 Хасан
До коментар #57 от "Хасан":
Индивида поединично се спасява но губи държавата ...а дали това е целта !?..да се създаде един наднационален съюз ..държавите да се стопят и всички да сме ЕврооаКоментиран от #61, #74
22:58 29.07.2019
59 Руско-турски паразит
23:05 29.07.2019
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 JPower
До коментар #58 от "Хасан":
Вече 2год. Ти обяснявам,че за българина турчина е враг. Така ще остане, докато и последния турчеещ се не умре. Забележи, турчеещ се, не мюсюлманин!!! Пък ти си дрънкай....Коментиран от #67
23:19 29.07.2019
62 Рязана карибина
Коментиран от #63
23:46 29.07.2019
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Мисъл
00:16 30.07.2019
65 Госあ
03:43 30.07.2019
66 Каров
06:47 30.07.2019
67 Хасан
До коментар #61 от "JPower":
Аз нищо не мога да кажа за човек който призовава за насилиеКоментиран от #75
08:09 30.07.2019
68 Балканец
До коментар #42 от "Хасан":
За това ти изказване ти пиша +.09:13 30.07.2019
69 Балканец
До коментар #46 от "Хасан":
След османците е останал само пожар и проблеми. Там, дето не са смогнали да стъпят, народите процъфтяват.09:15 30.07.2019
70 Един
Я, да се натиснем ние за тази мисия - що долар ще падне! Уф, ама не сме на Босфора!
09:15 30.07.2019
71 Балканец
До коментар #49 от "Хасан":
.... досущ като наште поклонници на ЕС и САЩ, нали?09:16 30.07.2019
72 Балканец
До коментар #51 от "Хасан":
Зверствата на Баташкото клане не могат да се потулят и забравят докато има време на тоя свят.09:17 30.07.2019
73 Балканец
До коментар #57 от "Хасан":
И тук получаваш +. За жалост, целта на нашите правителства е да ни направят зависими от вноса, като съсипят родното ни производство.09:19 30.07.2019
74 Балканец
До коментар #58 от "Хасан":
Можеш да махнеш физическите граници, но границите на религия, бит, култура няма как да ги размиеш ей така. Виж, съвременните млади турци почват да се поевропейчват, малко по малко, но още имат много за дялкане. Дори ти, дето се пишеш хуманист, си си позволявал неведнъж да плюеш по българите и християните.Коментиран от #76
09:22 30.07.2019
75 Балканец
До коментар #67 от "Хасан":
А за този, който помни насилието?Коментиран от #77
09:24 30.07.2019
76 Хасан
До коментар #74 от "Балканец":
Първото аз не плюя по българите а критикувам ..не плюя по християнството а критикувам ..има разлика ...християнството не успя да спре алчността на западния капиталист ...искат още повече и повече и това ще доведе до гибелта на планетата ..водата се замърсява ,ледницуте се топят ..сигурно в бъдеще ще живеем в варели някъде по Марс10:01 30.07.2019
77 Хасан
До коментар #75 от "Балканец":
Не разбирам какво насилие помниш? Бил си в Батак ?....ами то съюзницитие бомбардираха София през ВСВ , Червената армия влезе в България и изби царските офуцери и буржоазията която беше направила България една от най развитите страни преди ВСВ в Европа ..това също е насилиеКоментиран от #83
10:04 30.07.2019
78 Нин
До коментар #51 от "Хасан":
Хасане, като пишеш за конфликта в Донбас, вярваш ли си???Коментиран от #80
10:06 30.07.2019
79 Глей ти
До коментар #33 от "Казуар":
Дали Фидел докара мизерията!? За ембарго чувал ли си?10:12 30.07.2019
80 Хасан
До коментар #78 от "Нин":
Аз съм бил в Украйна ...украинците бяха почнали да си губят своята украинска идентичност и език и беше редно да се отделят от руската прегръдка ...не може руския да бъде почти официален език там...но уви руската агресия няма границиКоментиран от #81, #84
10:21 30.07.2019
81 Хммммм
До коментар #80 от "Хасан":
А какво е Украйна? Изкуствено създадена държава след края на руската империя. Украйна е руската МакедонияКоментиран от #82
10:36 30.07.2019
82 Хасан
До коментар #81 от "Хммммм":
Ами това беше идеята на Ленин ...за да се предотврати национализма да се създадат съветски републики обединени с комунистическа идеология и по такъв начин руската империя да се превърне в съветска империя ...а от друга страна Запада да обедини републиките с ”демокрация,свобода ба словото ,пазарна икономика ” и да се създаде западна империяКоментиран от #85
10:51 30.07.2019
83 Балканец
До коментар #77 от "Хасан":
И тях помня, Асене, но това не оневинява османските зверства, нито ги прави по-малковажни. 500г са това. Няма забравяне! Никое НПО няма да го заличи от съзнанието на българина!15:06 30.07.2019
84 Балканец
До коментар #80 от "Хасан":
А в Молдова бил ли си, дето официален език и стана румънският? Само една малка област говори още на молдовски.Коментиран от #89
15:08 30.07.2019
85 Балканец
До коментар #82 от "Хасан":
И този модел работеше много добре, допреди краят на студената война. Двете суперсили се балансираха взаимно. След разпадането на СССР, светът остана на един крак. Западът прокара неговите си ценности - стремеж към материални блага, срещу масово деморализиране. Вече не величаем партията, а величаем долара. Жените ни не се потят на полето, а се събличат по пилоните. Децата ни не се редят на опашка за шоколадче, а си купуват дрога. Мъжете не възпитават с шамари, а си правят маникюр и се епилират. Кое ти изглежда по-приемливо си е лично твой избор..... но от изборът ти си личи и що за човек си!Коментиран от #90
15:15 30.07.2019
86 koпа
17:28 30.07.2019
87 Хитър Петър
До коментар #8 от "НАТО":
Много ясно какво, ще се създаде армия много бързо с американска помощ.19:03 30.07.2019
88 Димитърдд
До коментар #5 от "НАТО":
Абе руско зомби какви ги плещиш? Ако не е НАТО и членството на България в този най мощен военен съюз отдавна щеше да си забравил българският език и да си минал на руски. Щеше да обикаляш необятната руска страна, а не да пътуваш из целият ЕС, тоест западният свят. Така, че повече мисли вместо да пишеш глупости.21:34 30.07.2019
89 Хасан
До коментар #84 от "Балканец":
Молдавия не беше ли окупирана от СССР част на Румъния ?...като Македония и България ...молдавския е диалект на румънскияКоментиран от #93
21:50 30.07.2019
90 Хасан
До коментар #85 от "Балканец":
Прав си ..именно затова ние турците придържайки се към своите традиции,култура и религия се опитваме да се запазим от тая инвазия ,независимо дали сме си в Турция,България или Германия ...виж магистралата милиони идват от Европа в Анадола за да не изгубят връзката ..българина трябва да вземе примерКоментиран от #94
21:54 30.07.2019
91 Роби
До коментар #36 от "Хасан":
млъкни най накрая бе Догане . какво тролиш без спирка00:15 31.07.2019
92 КОНСТАНТИНОВ
10:17 31.07.2019
93 Балканец
До коментар #89 от "Хасан":
Също като Македония и нейният уж-македонски език. И той си е диалект на българският. Остава шопите да се отделят и те, като отделна нация с техен си, шопски език. При молдовският, обаче, се пише на кирилица, докато в румънският на латиница. Нарочно са го направили така, че да се отличава.16:28 31.07.2019
94 Балканец
До коментар #90 от "Хасан":
Трябва, ама много гявули му мътят главата. Разхайтиха децата с тая свободия. Оку*виха жените с права и идеологии за сексуална разкрепостеност. Изпъдиха мъжете, като им направиха труда за цял месец да чини, колкото за един комат хляб. При вас, още е патриархат. Още държите юздите, ама и при вас се забелязват наченки на променени идеологии. Макар и по-бавно, запада ще си постигне целта. Царе са на подстрекателствата и задкулисните игри.16:33 31.07.2019
95 Казуар
До коментар #9 от "Факт":
Русия може да напада съседите си, без да е терористична държава, така може ли.21:18 01.08.2019