Някои хора подкрепят Русия, но може би става дума за носталгия по собственото им минало от времето на така наречения социализъм. Това е свързано с тяхната идентичност. Не, не става дума за България, а за хората от бившата ГДР. В източните германски провинции дебатите около войната и мира също могат да се обяснят с историческите корени, пуснати десетилетия назад.
Подкрепа за мира?
Подкрепа за мира или подкрепа за Русия? Това се питат мнозина наблюдатели, включително и повод на вчерашната мирна демонстрация в Берлин, организирана от лявата политичка Сара Вагенкнехт и от прочутата феминистка Алис Шварцер. Според официалната информация в събитието са участвали 15 000 души, а според организаторите - 50 000. Главното послание на митинга беше за мир, но миролюбието и симпатиите към Русия често пъти се смесват.
Министър-председателят на провинция Саксония Михаел Кречмер също предизвика дискусии с изявленията си, че войната трябва да бъде „замразена“, а на Украйна да не се доставят тежки оръжия. Особено в Източна Германия мнозина мислят като Кречмер: че Германия трябва да се държи настрана, защото това не е неин конфликт. Политоложката Сара Пагунг, която сама произхожда от Източна Германия, казва пред АРД, че симпатиите към Русия са част от социализацията на хората в бившата ГДР: "Русия е част от източногерманската идентичност", твърди тя.
Опит да не се взима страна
Политоложката смята, че исторически в ГДР се е развило масово недоверие към управленците, към политиката, институциите и медиите, но в същото време и по отношение на Запада, който е непознат за източногерманците. Така мнозина от тях днес смятат войната в Украйна за конфликт между Запада и Изтока. Сара Пагунг твърди, че желанието на тези хора да стоят настрана произтича от липсата на идентификация със Запада. Те просто смятат, че трябва да се държат на еднаква дистанция и от едните, и от другите.
В интервюто си за АРД политоложката добавя и нещо очевидно: хора, които са живели 40 години под управлението на режим по съветски модел, естествено са белязани от това време. Според нея реакцията на много източногерманци към войната не е проруска или антиукраинска, а по-скоро опит да не се взима страна. Или желание да не попаднеш между фронтовете в конфликта Русия-САЩ или Изток срещу Запада.
Политоложката припомня, че докато в Западна Германия благосъстоянието на хората непрекъснато растеше, в ГДР се живееше доста по-оскъдно. Ето защо източногерманците очакваха, че обединението на страната бързо ще подобри материалното им положение. И след като това не се случи, според представите им, мнозина се почувстваха ощетени и подценени. Както казва Сара Пагунг, източногерманците се усетиха декласирани както материално, така и символично. И до днес процентното им присъствие на ръководни позиции в страната е ниско. Включително и по тази причина те изпитват необходимост да защитят своята идентичност и „да си вдигнат цената“.
Защита на собствената идентичност
Мнозина от тях твърдят, че знаят за Русия повече, отколкото западногерманците, че в тази война те са по-компетентните експерти. Освен това съзнателно или не те възприемат Русия като част от своята източногерманска идентичност и в резултат защитават Русия, докато всъщност защитават собствената си идентичност, казва Сара Пагунг.
В същото време тези хора подсъзнателно поставят знак за равенство между едновремешния Съветски съюз и днешна Русия. Но Русия не съвпада със СССР нито като граници, нито като политическа ориентация. В обобщение политоложката казва, че въпросът за източногерманската идентичност и за трайното недоверие на много хора от източните провинции към властта и към Запада трябва да се превърне в тема на обществен дебат в цяла Германия. Защото проблемът не е само на източногерманците, той изисква разговори и решение на национално равнище, казва Сара Пагунг пред АРД.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
19:02 28.02.2023
2 Така е
19:03 28.02.2023
3 КОТарАК
19:10 28.02.2023
4 Майна
Източна Германия уважава Русия!
Източна Германия е против нацизма и фашизма!
19:12 28.02.2023
5 То така
19:13 28.02.2023
6 За размисъл
Коментиран от #14
19:15 28.02.2023
7 Хихихи..
19:15 28.02.2023
8 Потребител
Коментиран от #45
19:16 28.02.2023
9 Майна
Разбиха заводите ...
Германците са добри хора и източните са много сходни с българите..
Та не е тайна, че българи са били по тези земи..
Имена- Нела, Гита ., Петра , Петър .., Аня..
19:18 28.02.2023
10 Интересно защо
19:19 28.02.2023
11 Русофиуууу
Коментиран от #16
19:20 28.02.2023
12 ТаУмВзе
19:20 28.02.2023
13 пешо
19:21 28.02.2023
14 Майна
До коментар #6 от "За размисъл":
Нещо не си информиран, ама кой дава и гласност..Тука протестират с дисциплина на германци..
В малките градчета всяка седмица се събират на протест срещу подкрепата на войната, за несъгласие с политиката на глобалното правителство..
Германското законодателство се ОБЯВИ ЗА РАЗСЛЕДВАНЕ НА ВЗРИВА НА СЕВЕРЕН ПОТОК..
Ще видим.
Коментиран от #19
19:22 28.02.2023
15 БАЙ КУРТИ
19:25 28.02.2023
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Някой
Коментиран от #21
19:25 28.02.2023
18 Хохо Бохо
19:28 28.02.2023
19 ...
До коментар #14 от "Майна":
И аз не подкрепям войната на Путин.Прав си, трябва да се протестира...
19:32 28.02.2023
20 Урюрвкос
19:35 28.02.2023
21 Ветеран от Протеста
До коментар #17 от "Някой":
Носталгия ,защото след Фалита на Комунизъма изграден в Руска окупация и по Руски модел,при обединението на двете Германии,ГФР пое дълга на ГДР възлизащ на 500 милиарда Дойче марки в бюджета ,за да ги спаси...500 милиарда Дойче марки излапали германските Комунисти,без да са ги изработили...Носталгия,а???Коментиран от #23, #25, #30, #33
19:36 28.02.2023
22 ПЕТКО ЛИЛОВ от ОССЕ амер подлога
Колкото и да се опитват да обидят с това немците от изтока , трябва да се признае че хората умеят да съпоставят и да правят разлика между преди и сега . Казвал съм го и пак ще го кажа а дали е случайно че ГДР е единствената държава от СИВ която предлага на СССР да изпрати свои батальон в Афганистан по онова време ? Не , няма нищо случайно защото аз лично съм разговарял с немци от Берлин които с радост говорят за ония времена .
19:36 28.02.2023
23 Ку-ку,ку-ку
До коментар #21 от "Ветеран от Протеста":
Кукуригууу...Коментиран от #26
19:38 28.02.2023
24 Зелето да отрази също
Коментиран от #36
19:42 28.02.2023
25 Някой
До коментар #21 от "Ветеран от Протеста":
А пък сега новите господари на Германия направиха всичко възможно да я съсипят икиномически. Носталгия, а?19:46 28.02.2023
26 Кандидат Милионер
До коментар #23 от "Ку-ку,ку-ку":
И да кугуригаш,ще си останеш само с Кукуригането!!Оная лапаница в Комунизма свърши - ще се наложи и да работите,и да се научите какво е Частна собственост,Приходи,Разходи,Себестойност,Принадена стойност и други подобни неща за Оцеляването!!19:50 28.02.2023
27 Ляв плюс
20:07 28.02.2023
28 ха ха
20:08 28.02.2023
29 ТрампЛин
Коментиран от #32
20:12 28.02.2023
30 ТрампЛин
До коментар #21 от "Ветеран от Протеста":
От тези 500 милиарда поне половината са натрупани за издръжка на Окупационния корпус!Коментиран от #42
20:15 28.02.2023
31 Дойче Гьобелс
Щото в Париж има нов митинг в подкрепа за излизането на Франция от НАТО и ЕС и срещу доставката на оръжия за Украйна. Демонстративно късаха изображения с флаговете на НАТО и ЕС и скандираха "ФрЕкзит"
20:17 28.02.2023
32 Хасковски каунь
До коментар #29 от "ТрампЛин":
Ами тукашните сантименти бе отворко! Всезнайко !ИДВА ТРЕТИ МАРТ !
Коментиран от #35
20:18 28.02.2023
33 Спасител на плажа
До коментар #21 от "Ветеран от Протеста":
500 млрд марки , нещо около 250млрд $ по онова време дали, ама кво са получили,една сравнително голяма страна,с на селение ,инфра структура и предприятия,за парчета напечатана хартия.А кво получават засега Джуунайтед Снейкс,за вложени в Украйна, горе долу нещо подобно от2 014г насам? Засега един голям б1у1й.Инвестициите не са това което бяха.20:22 28.02.2023
34 И аз
20:22 28.02.2023
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Тези имат най-добро
Те доста вече се бунтуват и имат напълно различно мнение, не само за тази война, от западните немци! Вече видяха разликата между рекламите на запада и реалния живот. Те изпитаха на собствен гръб т.н. "демокрация"! Тука не става въпрос само за "носталгия" по соц-системата. Онази система е била много по-социална от тази. Държавата в бившата система е играела централна роля за почти всичко. Докато капиталистическата държава почти нищо не прави за хората. Тя е само фиктивна, понеже има ли избори или не, на власт са винаги някакви олигарси. Самата държава е паразит в тази система. Човекът е беззащитен и оставен сам на себе си. А самата държава е напълно подчинена на олигархията и това особено добре го видяхме по време на т.н. "пландемия" и "мерките" на държавните органи, ... по цял свят хората бяха хвърлени в диктатура и вече се разбра, че всичките тези мерки са били излишни, НО ПЛАНИРАНИ! Накратко много ГДР-ейци съжаляват, че преди 30 години си унищожиха онази държава, за да вземат тоз боклук, за система!
20:31 28.02.2023
39 Баро
До коментар #35 от "ТрампЛин":
А аз не се съмнявам ,че ще мля1скаш на Бай Дън дай1пърса.Кво е дайпърс ли ,същото като пам1перс,даже и на вкус.20:36 28.02.2023
40 "Подкрепа за мира- подкрепа за Русия"
Един от малкото случаи, в които Дойчу Зелето са написали истината.
20:41 28.02.2023
41 Павел
20:52 28.02.2023
42 Ветеран от Протеста
До коментар #30 от "ТрампЛин":
Така е,обаче това е Вътрешен дълг.Задлъжнялост на предприятията,които работят на ЗАГУБА към банките.Планова Икономика бе Там няма себестойност и други такива ..Тази петилетка произведохме сто трабанта ,другата сто и двайсет - ура другари и Урааа...Обаче дълговете се трупат.И понеже нямахме Западна България да ни спаси 1997 на от дълговете - 16 банки фалираха и хиперинфлация 3000 лева за долар...Обаче ГФР ги спаси.Нито една фалирала банка там....Никаква хиперинфлация..Просто поеха Вътрешния дълг!!21:10 28.02.2023
43 Тия мало умници от дв
Коментиран от #46
21:56 28.02.2023
44 ??????
22:10 28.02.2023
45 Фактъ
До коментар #8 от "Потребител":
Сравняваш Мерцедес със трабант ? Ама не ще само ядене , трябва и акъл .22:23 28.02.2023
46 ТрампЛин
До коментар #43 от "Тия мало умници от дв":
Толкоз достойно се живееше, че на 11 ноември 1989 от България изчезнаха с 200 около 1 милион хора.22:55 28.02.2023
47 Прозрял
Война и САЩ е..... отговорете си сами.
08:03 01.03.2023
48 Перо
10:18 01.03.2023
49 Кергор
11:51 01.03.2023
50 пенко
14:19 01.03.2023