Шофьорът на тир Кача живее на място за отдих на германската магистрала A5, близо до Летище "Франкфурт на Майн" от средата на юли. Над 80 шофьори на товарни автомобили стачкуват на това място с искания да им бъдат изплатени липсващи заплати от полската спедиторска фирма "Мазур". Повечето от шофьорите са от Грузия и Узбекистан, а някои от Украйна и Турция.
Цял ден шофиране за 80 евро
Кача работи за тази компания от три години. Обикаля цяла Европа за 80 евро на ден. "Винаги плащат със закъснение и ни удържат пари без обяснение", разказва той. Не е получавал заплата от месеци. Заедно с други 29 шофьори той обяви гладна стачка преди 29 дни. По съвет на лекари те наскоро започнаха да се хранят, но продължават да стачкуват.
Друг шофьор - Роман, работи за "Мазур" от средата на март тази година. По думите му полската фирма му дължи близо 6000 евро. Той пътувал най-вече през Германия, Австрия и държавите от Бенелюкс, затова знае, че му се полагат повече от 80 евро на ден. По принцип би следвало да получава поне германска минимална заплата, но той няма такива очаквания. "Не искам да ми плащат като на германец, но никой не работи без пари. Трябва да ни платят обещаното", казва мъжът.
Шофьорите на "Мазур" протестират за втори път - през април над 60 тираджии обявиха стачка на същия паркинг. Тогава от фирмата изпратиха частни охранители да изземат камионите. Наложи се и германската полиция да се намеси. След около 4 седмици "Мазур" се съгласи да плати на шофьорите дължимото.
"Те са хищници"
Сега камионите на полската компания отново са струпани в Грефенхаузен. Веят се грузински и узбекистански знамена и големи плакати с надписи "Няма пари". Обвинения не липсват и към големите германски компании, които използват услугите на “Мазур” - протестиращите са направили плакати и с логата на тези фирми. Сред тях - "Дойче Бан", DHL, "Ауди" и други. Компании, в чиито вътрешните правила изрично е посочено, че очакват от бизнес партньорите си да спазват "човешките права, включително основните трудови стандарти" и да "действат честно, отговорно и справедливо".
За шофьорите, които стачкуват от 10 седмици, реалността е съвсем различна. Големите каросерии са се превърнали в техен дом, палети се ползват за маси, а кашони за столове. До камионите са разположени газови котлони, на които се готви паста и се притоплят консерви. На паркинга има няколко химически тоалетни, а единственият душ редовно не работи. Хората си топлят вода на слънце.
Върху всеки камион шофьорът е поставил лист, на който е написана дължимата му от "Мазур" сума. Общо тя възлиза на около половин милион евро. Сума, която полската фирма отказва да изплати. "Те са хищници", казва Едвин Атема от нидерландските синдикати, които представляват стачкуващите шофьори.
Докато работниците очакват да им бъде платено обаче, от "Мазур" са повдигнали "обвинения за опит за изнудване, както и за присвояване и кражба на превозни средства и стоки". Случаят се разследва от полската и германската прокуратура.
Фирмите поръчители са сочени като главни виновници
На въпроса кога ще приключи стачката синдикалистът Атема казва следното: "Много е просто - след десет минути, ако германските фирми поръчители, които са допуснали това, платят на шофьорите". Атема вече се е обърнал към компаниите, чиито стоки са блокирани в Грефенхаузен. Засега само две австрийски фирми са изплатили по 20 хиляди евро и са обещали да прекратят договорите си с "Мазур". Според синдикалиста сега същото трябва да направят и "големите риби".
Стачката осветява проблемите на целия транспортен сектор и мизерните условия на работа в индустрията. Основните обвинения се отправят към фирмите, които работят с полската компания. "След първата стачка всички уж се съгласиха, че няма повече да работят с "Мазур". След няколко месец обаче всичко се върна постарому", казва Атема.
През юли полската инспекция по труда е извършила проверки на компанията. Представените документи сочат, че шофьорите са получавали заплащане според отработените часове, но са работили само по няколко десетки часа на месец, пише интернет порталът Trans.info. Когато инспекторите изискали от дружеството да предостави цифровите файлове от тахографите и картите на водачите, те били повредени и вече нямало как да се разчетат.
Шофьорите са изморени, но не губят надежда
Германски и европейски политици идват в Грефенхаузен и обещават помощ. Федералният министър на труда Хубертус Хайл разпореди специална проверка на клиентите на полската спедиторска фирма, а председателят на ГСДП Ларс Клингбайл лично е разговарял с различни фирми, които са обещали да преразгледат веригите си на доставки.
Германски синдикати и организации подкрепят протестиращите шофьори с храна, напитки и други консумативи. В близките градове спортните клубове предлагат на шофьорите да ползват душовете и ги снабдяват с велосипеди.
Шофьорите все още не се отказват, но някои от тях изглежда вече губят надежда. "Не мисля, че "Мазур" ще ни плати", казва Сергей, на когото полският спедитор дължи 7500 евро. Колегата му Роман е уморен да чака, но все още пази искрица надежда. "Ще се борим докрай. Искам само парите за работата си", казва той и добавя: "Надеждата умира последна".
Автор: Катаржина Домагала
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Започна се разпада на Запада!
Коментиран от #11, #22
06:24 28.09.2023
5 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #7
06:30 28.09.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Абе
До коментар #5 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Хамстер ти качвал ли си се някога на камион и знаеш ли колко е отговорно? Сигурен съм,че колело не можеш да караш а си тръгнал акъл да даваш!06:40 28.09.2023
8 Последния Софиянец
До коментар #6 от "Пу..ть.о":
Айде бе,ти пък щото си много убав. Нали съм те виждал в заведението ми как цепиш лева и броиш стотинките!Коментиран от #13
06:42 28.09.2023
9 Отвличат
06:42 28.09.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 червени смешници
До коментар #4 от "Започна се разпада на Запада!":
по колко копейки ви дават на написана простотия???? Гледам опашките от мераклий да ходят в русия е стотици км.! И там ще взимаш 80 евро, но през месец!Коментиран от #26
06:43 28.09.2023
12 Аа ме
До коментар #10 от "Ходи ти":
Кво да вози,той обувките не може да си върже,камо ли камион да управляваКоментиран от #17
06:44 28.09.2023
13 Миячо на картофи
До коментар #8 от "Последния Софиянец":
разсмя ме рано рано! ТИ и твое заведение????? Смех гоУем смех..............Коментиран от #15
06:46 28.09.2023
14 А понаучи
До коментар #10 от "Ходи ти":
ако можеш мааалко български "ве"!!!! и тогава давай наклон на ....... хората! Камиони /тирове/ дето им викате съм карал 20г. достатъчно са ми!Коментиран от #16
06:50 28.09.2023
15 Последния Софиянец
До коментар #13 от "Миячо на картофи":
Вярно,че едното заведение фалира,но мога да те наема за общ работник в другото,което скоро откривам. Вчера г-н Денков идва пихме кафе и лично обеща да среже лентата за откриването.Коментиран от #19
06:50 28.09.2023
16 Хаххаха
До коментар #14 от "А понаучи":
Ама къде ги кара виртуално на компютъра ли или? Хахха сайта се ее напълнил с шегаджии от сутринта!06:52 28.09.2023
17 Не ме мисли
До коментар #12 от "Аа ме":
за обувките си имам такива като теб които ги връзват! цъ..вул!Коментиран от #18
06:53 28.09.2023
18 Хаха
До коментар #17 от "Не ме мисли":
Да разбираме,че си достатъчно не ка дърен щом сам не можеш да се справиш с тази задача,камо ли нещо по сериозно... а такива,като мен може да ги викаш да ти помагат с жената! Отре пка такава!Коментиран от #20
06:56 28.09.2023
19 Смешник!
До коментар #15 от "Последния Софиянец":
а пРезидентО и Деса нямаше ли ги? Нали бяхте първи "приятели"????? Ти и лавка за вестници нямаш, не си имал и няма да имаш!!!!06:56 28.09.2023
20 Дааа идеята
До коментар #18 от "Хаха":
ти е добра! Само че първо ще си оправям жената а после теб. Щом имаш мерак.........06:59 28.09.2023
21 плюс минус
Тровят въздуха, вдигат шум, съсипват настилката на булеварда, правят огромни колони от тирове...
Докога?
Коментиран от #24, #30
07:01 28.09.2023
22 Той "разпада на запада"
До коментар #4 от "Започна се разпада на Запада!":
"почва още от 1944г според рашката идеология и слугите им. така че надявай се.............07:04 28.09.2023
23 фен
07:36 28.09.2023
24 оня с коня
До коментар #21 от "плюс минус":
Докато влезем в Шенген.07:40 28.09.2023
25 Язе Сам
Животът е хубав и не струва 6,000 евро
07:48 28.09.2023
26 Да..
До коментар #11 от "червени смешници":
С удовствие отиваме в Русия. Но Путин не пуска там сульо и пульо както прави Европа.Коментиран от #33, #42
07:57 28.09.2023
27 Хайдуков
08:16 28.09.2023
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 кирчо кокорчев
08:57 28.09.2023
30 докато
До коментар #21 от "плюс минус":
сме живи свиквай аз живея до булеварда …няма как камионите да летят09:00 28.09.2023
31 както казваше един бизнесмен
09:02 28.09.2023
32 Грешката
09:13 28.09.2023
33 Ха ха ха
До коментар #26 от "Да..":
Хайде подай документи ако ти стиска, последните 20 години колко твои роднини отидоха на запад и колко към РусияКоментиран от #34
09:27 28.09.2023
34 Да..
До коментар #33 от "Ха ха ха":
За твоя информация от 1987 живях 30 год. В Гврмания. Сигурно не си бил роден. Върнах се в България заради грешната политика на Меркел.Но в Бъгаря сега е отвратско правителство, което тормози народа. И дазнеш, че вече гледам към Русия.Коментиран от #37
09:39 28.09.2023
35 зевзек
09:40 28.09.2023
36 Българин
11:40 28.09.2023
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Е няма как да ми обяснят
02:29 29.09.2023
41 Шаран БГ
Прогониха около 3 милиона народ в чужбина и сега се вайкат, че нямат " квалифицирана работна сила" !?
Има и друго. Данъците и таксите , които плащат източните фирми в западните страни са по-малки !! От една страна по-малки отчисления за съответната държава, от друга – по малко разходи за Фонд работна заплата.
Не само нашите , но и полските работодатели са учили политическа икономия и марксизъм-ленинизъм, и знаят каквож ее "принадена стойност" !!!
09:50 29.09.2023
42 Този коментар е премахнат от модератор.