25 Септември, 2024 09:05 2 670 17

Ще имаме ли „дигитална бухалка” при шофьорските курсове? Христо Радков пред ФАКТИ

  • христо-
  • радков-
  • шофьорска книжка-
  • курс-
  • изпит-
  • теория-
  • кормуване

Ако един курсист се яви на теория и я изкара, след това се яви  на полигон и го изкара, но го скъсат на „градско”, то той ще трябва да се явява на изпит по теория и на полигон отново, след като завърши следващия курс, казва автомобилният експерт

Ще имаме ли „дигитална бухалка” при шофьорските курсове? Христо Радков пред ФАКТИ - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Как ще рефлектират новите промени в шофьорските курсове... Кандидатите за шофьори вече ще имат лимитирани брой явявания на изпит, след като имаме поредни промени в Закона за движение по пътищата… Пред ФАКТИ по темата говори Христо Радков, председател на управителния съвет на Българското обединение на шофьорите.

- Г-н Радков, вече са в сила нови изисквания за взимане на шофьорска книжка. Твърди се, че така се затягат и правилата за работа на автошколите. Така ли е?
- Сигурно е едно, че това ще утежни работата на учебните центрове, което ще доведе до увеличение на цената на курса, но без да се промени качеството на обучение. Към момента, реално, обучението не е лошо и няма основателна причина за промяната му. Просто може би трябва да се обърне повече внимание на изпитите.

- Според промените в Наредба № 38 за условията и реда за провеждането на изпитите кандидатът ще има право да се яви на теоретичен изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца, след като приключи обучението му. Защо това е важно?
- Това е важно само за бюрократите, а за учебните центрове няма да има никакво значение. Както знаем, теоретичният изпит се провежда на таблет, пред камера и няма начин да бъде манипулиран. Ако условно предположим, че на първите 4 явявания курсистът е бил нехаен или е имал някакви проблеми, които са му попречили да си научи теорията, а за петото явяване е седнал и е научил материала - защо да го спираме?

- Също така кандидатът има право да се яви на практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца, след като си вземе листовките. Ако не мине, кара нов курс… И плаща… Нали така?
- Точно така и с няколко уточнения. Ако един курсист се яви на теория и я изкара, след това се яви на полигон и го изкара, но го скъсат на „градско”, то той ще трябва да се явява на изпит по теория и на полигон отново, след като завърши следващия курс. Разбирате ли, че тези промени са писани от напълно неграмотни по темата хора?

- Ограничението в явяването на изпити ще направи ли кандидатите за водачи по-подготвени?
- Категорично - НЕ. Единственият ефект ще е засилване на корупционните практики, защото пред възможноста да се наложи да се заплати нов курс и това да се „почерпи” някой, то везните ще натежат в посока на „… предложение, на което, трудно се отказва”.

- По-интересни са промени в Наредба № 37, която касае работата на школите за автоподготовка. Обучителните часове ще се въвеждат за всеки курсист, за да се знае къде и колко е карал. И всичко се следи по gps система?
- Към момента часовете също се въвеждат за всеки курсист, но се въвеждат на картон, който се разписва от курсиста. Добре е да се отбележи, че няма постъпили сигнали от обучавани, че не са получили часовете си по теория или практика.

Воят, който надава една групичка хора по този въпрос, може само да ни подскаже, че някой гони някакъв интерес, защо не и корупционен.

Много е интересно тук да се отбележи, че едни хора, представящи се за автоинструктори, постоянно говорят, че в други школи, не техните, имало нередности, но те от къде знаят това? Това е добре да се разследва от Комисията за защита на потребителите (КЗП), за да се установи вярно ли е, или не.

- Идеята на промените е да има пълна дигитализация на информацията за проведените курсове и гаранция, че кандидатите наистина са шофирали по време на обучението си. Кой ще обработва тази информация…
- Много точен въпрос, в който, както се казва, „е заровено кучето”.
Преди да отговоря на въпроса ви, искам да обърна внимание на един факт. През последните години в Министерството на транспорта върви една поголовна „дигитализация”, а ефектът е масово дублиране на билети в БДЖ. Това стана дори и за последните почивни дни. Всичко това се случва във време, в което има интернет, връзка между гарите и ред други удобства. Но… Когато се прави дигитализация от аналогови хора, това всъщност е ефектът, става така, че се връщаме в реалността от 70-те години на миналия век.
Да се върна на въпроса ни. На годишна база у нас има около 150 000 курсиста, които трябва да преминат обучение по практика, което е в размер на 31 часа за всеки. Това прави 465 000 часа обучение, което ще трябва да бъде следено от служители на Изпълнителна агенция ”Автомобилна администрация” (ИААА). Това прави като работна ангажираност нуждата от около 260 служителя, които трябва да работят само това през цялата година. Тук говорим само за практическото обучение! За следенето на преподаването на теорията и следенето на провеждащите се изпити ще трябват още служители на ИААА.

Целият щат на тази агенция в момента е към 660 служителя, което значи, че там няма хора за това следене.

От всичко това си правим логичния извод, че ще се следят само определени учебни центрове с цел тормоз или рекет. Логично е да се сетим, че някой въвежда тази „дигитална бухалка” с цел може би и лична облага. Защото, когато се види, че в агенцията няма ресурс за това следене, те ще го прехвърлят на частна фирма, която най-вероятно вече е готова за това, а нейните собственици по този начин ще се „пенсионират”, че даже децата им и внуците им. В подкрепа на това ще дам малко факти. Има няколко инструктура, които уж са загрижени за пътната безопасност и обучението на курсистите. Но според статистиката на МВР за изминалата година е имало 250 000 „млади водачи”, които са причинили 920 тежки катастрофи, това значи, че 0,3% от тези водачи са причинили подобен инцидент. Също така, около 70% от курсистите, полагат успешно изпита за шофьорска книжка от първия път, а това значи само едно - че са добре подготвени. След всички тези данни, оставям на вашите читатели да се сетят само кой и защо толкова много държи да се въведе тази „дигитална бухалка”.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 16 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Загрижен

    16 5 Отговор
    Стига да плакали тия. И без това куцо, кьораво и сакато взима свидетелство за правоуправление...
    Най-голяма вина има ДАИ. Няма вариант да не си платиш на даяджията. В противен случай ще видим книжката ама друг път.

    Коментиран от #9

  • 2 Перо

    13 4 Отговор
    Корупцията и приходите, без оглед на подготовката, са водещия интерес на тези асоциации на инструктури, шофьори и др. Генерират убийци и самоубиици по пътищата! За тях един курсист може да се явява 100 пъти само и само да му набутват допълнителни часове и пълнене на гушата! Даже четвърто явяване на изпит е много за да се определи, че от курсиста не става шофьор! Кормуването трябва да включва нощно, на полигон, под наклон, в трафик, изпреварване и излизане на път с предимство! Изпитите трябва да са пред КАТ, защото не е заинтересована страна /както беше, преди години/! Сегашните шофьори нямат никакви умения и са опасни за движението!
  • 3 Мда

    20 0 Отговор
    Интересно
    Как хора които не могат да четат и пишат имат книжки

    Коментиран от #11

  • 4 Гого

    9 3 Отговор
    Този като го слуша човек ще реши, че автоинструктурите са най-изрядното звено в държавата. А това, че взимат парите на ръка без да издават касови бележки, че въртят курсистите само в един район, където ще ги изпитват и после горките не са виждали магистрала, извънградско, трамвайна спирка. Отделно теория почти никой не води, а се препоръчва самоподготовка - четене на правилник и решаване на листовки (зазубряне). А това, че това са половината часове от курса и за тях също се плаща.... доста още мога да пиша по темата, но като виждат как им секва кранчето и почват да реват. Хайде, господа инструктори всичко да е според закона и изискванията!
  • 5 Миризлив пор

    6 5 Отговор
    И защо тормозим школите? Нека оправят контрола на пътя от страна на КАТ. Вземаш книжка и ако не си качествено научен и правиш грешки, следват актове и оставаш без точки и естествено без книжка. След време некачествените инструктори или ще се променят или никой няма да кара при тях.

    Коментиран от #6

  • 6 Загрижен

    7 2 Отговор

    До коментар #5 от "Миризлив пор":

    По твоята логика можем дори да даваме книжка директно в родилното.
    Всеки се качва на талигата, започва едно масово трепане, то и сега е почти така, и разчитаме на естествения подбор, че некадърните ще се изтрепят, а автоинструкторите ще се саморегулират...
    Въобще прочете ли, какво си написал?

    Коментиран от #7

  • 7 Миризлив пор

    4 3 Отговор

    До коментар #6 от "Загрижен":

    Сега какво е? Учим човек, той излиза и установява, че каквато и простотия да направи стига да не е превишена скорост и ще му се размине. Мине веднъж на червено и му се размине, после пак и му става навик, със стоп същата работа, това маркировка от.н.
  • 8 Петкан

    5 2 Отговор
    На всеки идиот му дадохте книжка и станаха убийци по пътищата
  • 9 Мдаа

    3 1 Отговор

    До коментар #1 от "Загрижен":

    Има го този момент. На първия изпит ме скъсаха. Инструктора в прав текст ми каза: "Всички курсисти дето ги изпитаха преди тебе си платиха. Ако искаш днес да вземеш изпита и на теб ще ти се наложи."
  • 10 Гергана

    2 3 Отговор
    Не разбирам защо е нужно постоянно да се следи дали часовете се взимат действително. Не са необходими 660 служителя. Може да се проверява по сигнал и ако всичко е наред школите няма за какво да се притесняват. Ако не е, то тогава да ги санкционират.
  • 11 Гого

    4 0 Отговор

    До коментар #3 от "Мда":

    Че и много от тях такси карат
  • 12 Бурофф

    3 1 Отговор
    Защо не се помисли курсовете за шуфьори да се вкарат в училищата, като свободно избираем предмет?
    То ясно е че е бизнес, но да се погледне и от друга гледна точка.
  • 13 Стамболов

    4 0 Отговор
    ИА "Пътна администрация трябва да бъде закрита и преоснована, защото е едно гнусно гнездо на корупция и престъпност.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Пежо

    3 0 Отговор
    В момента, повечето курсисти шофират с 20-30 км/час по едни и същи улици.Те свикват, че това е нормално.Не 31 часа, а поне 45 трябва да е кормуването.И в най-разнообразни условия.После се влачат по пътищата, другите ги изпреварват на неразрешени места, и се създават опасни ситуации.Претупва се подготовката
  • 16 Тираджия

    0 1 Отговор
    В САЩ и Канада а може би и в други страни шофьорските курсове не са задължителни! Също така полигон няма! Всеки има снободата да се подготви както той си реши! Изпита е листовки и грацко, ако си издържал листовки може да се явяваш на кормуване колкото си искаш и когато си поискаш и с какъвто автомобил си искаш! Ние на кви се праим не знам?!

    Коментиран от #17

  • 17 От Варна

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "Тираджия":

    Господи, какъв правоговор и съответно правопис!!! Този учили е в училище “ български език” ??? Ще да е от ““новото поколение”?