По света авиомоделизмът има дълга история, той е известен през второто десетилетие на XX век главно в СССР, Англия и Австралия. Провеждани са дори състезания (има сведения за турнир през 1910 година в Русия, ръководен от Николай Жуковски), а най-известната купа, която съществува и до ден днешен е Купата на лорд Уейкфилд, връчена за пръв път през 1927 година (трофеят сега се връчва на Световния шампион в клас F1B, модели с еластичен двигател). Първите сведения за появата на авиомоделизма в България са от списание “ЛЕТЕЦЪ” бр.7-8 от 1935 г., в който е публикуван чертеж на авиомодел с гумен двигател "Първаче".
Дисциплината и точността са отличителни черти за добрите авиомоделисти и пилоти. Всъщност авиомоделизмът е сложно съчетание между спорт и изкуство, защото не само самостоятелната изработка на летящ модел, но и самата му настройка, както и управление, изискват тънко владеене на тези две на пръв поглед разнопосочни музи.
Моделите се делят на 3 основни групи: свободно летящи, кордови и радиоуправляеми, като във всяка група има отделни класове.
Днес активно действащите спортни клубове в страната са 17 на брой.
2 от най-атрактивните класове в дисциплината са кордовите F2D - Въздушен бой и F2C Тийм Рейсинг, но за тях се изискват много специфични писти, които почти не са останали в България.
Във Въздушния бой влизат 2-ма пилота в кръга, като всеки от тях има по един основен и един помощен механик, закачат им се 3 метрови ленти на опашките и целта е да се направят повече отрязъци на лентата на противника. Всичко приключва в рамките на 3 минути. Моторчетата им се въртят с около 25Х оборота, което ги прави изключително бързи.
В Тийм Рейсинг влизат 3-ма пилота в кръга, като всеки от тях има по един механик, който поема модела при кацане, зарежда го, пали и го подвежда за излитане. Пилотите летят едновременно и трябва да направят 100 кръга за време, с минимум 2 кацания за зареждане. Този вид клас е известен още като Формула 1 на въздушните спортове. Моделите се движат със скорост между 220 и 250 км/ч.
От авиомоделните, това са най-адреналиновите класове, за това са и най-атрактивни.
Според наша информация, в България от кордовите писти има една бетонна такава в Търговище, както и полигон в Ловеч. В Русе тренировъчно се ползва с разрешение на собственика бившата писта на ОСО, но тя не е годна за състезания. Състезателите са малко, тези на високо ниво още по-малко.
Въпреки липсата на добри условия у нас, в клас F2C (Тийм Рейсинг) от 2018 година всяка година имаме поне по един юноша медалист на Световно или Европейско първенство. Първият медал за България от Световно кордово първенство, макар и бронзов е на Никол Павлова от 2018 г., а през 2022 г. световните шампиони при юношите са българчетата - Николай Палежев и Волкан Шукри. Второ място на подиума през 2022 г. грабва и Михаел Ангелов в клас F2D. Преди малко над 10 години на Световното в Австралия световният шампион в клас F1A пък е з.м.с. Николай Николов.
Както може да си представите, финансиране от държавата почти няма. Последната по-сериозна субсидия от ММС е през 2012 година. След което в продължение на над 10 години БФА (Българската Федерация по Авиомоделизъм) е с нулево финансиране. Тази година има обещани 55 хиляди лева, които обаче отново ще са крайно недостатъчни. 15 хиляди ще бъдат разпределени между двама треньора, а остатъкът от парите ще се раздели между 20 човека, които ще трябва си платят таксите за участия, както и престой по време на форумите с тези средства.
За да бъде картинката докрай тъжна, дори състезателите, които са с призови места от световни и европейски първенства са с отказ от ММС за премии по закона за физическото възпитание и спорта. В повечето случаи клубове и спортисти се самофинансират, съответно развитието е бавно, но въпреки всичко успяваме да се преборим за призови места на състезания от международния календар на “FAI”.
За съжаление медиите в чужбина отразяват повече успехите на нашите сънародници, от колкото го правим ние в България. Факти.бг има за цел да запознае своите читатели с възможно най-широк спектър от мнения и спортни успехи.
Следва продължение!
Снимков материал предоставен от “СМК Приста” и “История на Българския Авиомоделизъм в снимки”.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Акула
17:44 26.02.2024
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Росен
17:56 26.02.2024
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Ломския
Коментиран от #8
18:02 26.02.2024
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Механик
Е да ама нямаше бананииииии! Ма и чалга нямаше, нямаше енергийни напитки, нямаше ГМО и даже ни задължаваха да се храним здравословно и да ходим на профилактични прегледи, които също бяха съвсем безплатни.
Лоши хора ни управляваха тогава! Вижте какъв тормоз са ни налагали!
Коментиран от #10
18:07 26.02.2024
8 Акула
До коментар #5 от "Ломския":
Вярно Така БешеМного Вие Точен
КОМЕНТАРЪТ
18:08 26.02.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 ХА ХА
До коментар #7 от "Механик":
Браво колега, къде ме върнаха тия. Нашия кръжок беше в пионерския дворец.А след портала имаше един истински миг15 седял съм с часове в него.
А относно бананите: нямаше банани и колело балканче нямаше и баща ми цяла седмица търси връзки докато ми купи, а за жигула чакахме 12години, аре леко с компропагандата.
Коментиран от #11
19:11 26.02.2024
11 Нам' си кой
До коментар #10 от "ХА ХА":
Да те питам - сега като имаш всичко, по-щастлив ли си. ....От същото поколение съм.....ребрата за крилете на моделите ги правихме от балсово дърво.20:19 26.02.2024
12 Гост
22:41 26.02.2024
13 🏴☠️🏴☠️🏴☠️
22:43 26.02.2024
14 шири
08:06 27.02.2024