Навлязохме в най-предизвикателния сезон за шофиране и зимата кара много от нас да бъдат неспокойни при мисълта да карат колата си. Статистически, шансът за пътнотранспортен инцидент при неопитните шофьори е многократно по-висок. Но дори и начинаещите могат да се наслаждават на времето зад волана, когато колата и гумите им са в добро състояние.
„През зимата има големи разлики в метеорологичните условия, а промяната при сцеплението на сняг и лед могат да изненадат неопитните водачи. Видимостта често е по-слаба, а кишата и суграшицата оказва силно влияние върху управлението на автомобила и спирачния път.“, казва Мика Кууси от Nokian Tyres.
Младите шофьори изпитват затруднения, когато се включват в автомобилния трафик. Много от тях карат рядко. Кратките пътувания между дома и магазините не допринасят особено за натрупване на шофьорски опит в зимни условия.
„Хора, които шофират по-рядко, често имат проблем с предизвикателните маршрути и с различните метеорологичните условия. Шофирането в центъра на града, в задръстване, паркирането и карането по тъмно, изглеждат страшни за новите шофьори.“, обяснява Кууси.
Контролът на автомобила се подобрява с опита
Според Европейската Комисия, шофьорите на възраст между 16 и 24 години много по-често попадат в статистиките за катастрофи и смъртност на пътя. Рискът да попаднат в автомобилен инцидент за тях е от два до три пъти по-висок, отколкото за по-опитните водачи. Инцидентите, свързани с млади шофьори, често са причинени от загуба на контрол или превишаване на скоростта и е по-вероятно да се случат през нощта.
Състоянието на автомобила и познаването на неговите характеристики оказват значителен ефект върху безопасността. Младите шофьори често карат по-стари коли, които нямат съвременни системи за сигурност. Вместо втората семейна кола, по-добре дайте на разположение на младия шофьор автомобил, който е възможно най-безопасен.
„Дори и при по-новите модели автомобили е нужно да знаете как ще се държи колата ви в по-екстремни ситуации. Например, връщането във вашата лента, след като сте изпреварили друга кола, е типичен сценарий за загуба на контрол в зимни условия.“, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres.
Дражик ни напомня, че дори и автоматичните системи за сигурност на големи SUV модели не могат да поддържат теглото на автомобила на хлъзгав път, ако скоростта е твърде висока.
Когато шофирате рядко, добре поддържаните гуми са най-безопасният избор
В допълнение към това, че неопитните шофьори трябва добре да познават автомобила си, те трябва да обръщат специално внимание и на гумите. Дражик препоръчва шофьори с по-малко опит да избират най-добрият и най-нов модел.
„Най-новите модели гуми винаги ще предоставят по-добро сцепление, а актуалните нововъведения ще ви предоставят по-добро усещане за контрол и безопасност, когато карате по хлъзгави пътища. Новите гуми, логично, са в добро състояние, но въпреки това, е препоръчително да проверявате дълбочината на протектора редовно, за да бъдете сигурни. Много е важно ,също така, да поддържате правилно налягане в гумите.“, напомня ни Дражик.
Мартин Дражик и Мика Кууси, които имат дълги и успешни кариери в сферата на автомобилите и автомобилните гуми, искат да окуражат плахите шофьори:
„Особено в зимно време, можете и е нужно да бъдете особено внимателни, когато сте в трафика. Единственият начин да се научите да карате кола, е като шофирате.“
Карайте смело! – Съвети за неопитните шофьори:
• Можете да натрупате необходимата увереност само чрез опит. Празните паркинги, например, ви позволяват да тествате автомобила си в различни ситуации. Можете, също така, да се запишете в училище по кормуване дори и вече да имате шофьорска книжка.
• Трябва редовно да се упражнявате да карате на хлъзгава настилка, за да знаете как ще се държи колата ви, ако поднесе. Пистите, изградени върху ледени езера, са най-подходящи за тази цел. Ако е нужно, можете да посещавате и специални тренировъчни писти. Все пак, често те са много по-хлъзгави и не предоставят същото усещане както снега или леда в реални условия.
• Спокойното завиване е ключов елемент. Вместо да се паникьосвате, да скачате на спирачките и да се вдървявате като заключвате раменете си, трябва да следите за подходящите зони, към които да насочите автомобила си и да се опитате да запазите контрол дори и в случай, че нещо ви изненада.
• Проверката на налягането на гумите от време на време може да изглежда като нещо незначително, но всъщност тя може да се окаже изключително важна по време на екстремни условия. Автомобилите с неправилно налягане могат да се държат странно на пътя по време на маневри с висока скорост. Как да проверите налягането в гумите си.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гост
11:18 20.12.2018
2 гост
11:26 20.12.2018
3 ЪРП
ГУМИТЕ БЯХА САМО НА ПРЕДНИТЕ ЗАДВИЖВАЩИ КОЛЕЛА, А ШОФЬОРА НА ЛИНЕЙКАТА КАРАШЕ ДЕТЕТО МИ ЗА ОПЕРАЦИЯ И КАРАШЕ КАТО БЕСЕН СЪС 110/130 КМ./Ч ПО ЧИСТО ЗАСНЕЖЕНА, ПОЛУЗАСНЕЖЕНА, А НА МЕСТА И ПОЛУЗАЛЕДЕНА МАГИСТРАЛА!!!
БЯХМЕ ПРИНУДЕНИ ДА КАРАМЕ И НИЕ С ТАЗИ СКОРОСТ И БЯХ МЕКО КАЗАНО ИЗУМЕН ОТ СТАБИЛНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ТЕЗИ ГУМИ!!!!!!
СМЕЛО ГИ ПРЕПОРЪЧВАМ НА ВСЕКИ!!!!!
ГУМИТЕ БЯХА ФИНЛАНДСКО ПРОИЗВОДСТВО СЪС СЪОТВЕТНИЯ ЩАМПОВАН НАДПИС НА ТЯХ!!!
СТРАХОТНИ ГУМИ!!!!!!!!
Коментиран от #7
11:50 20.12.2018
4 onq s konq
Коментиран от #6
12:02 20.12.2018
5 Аман от разбирачи
И както казва моят тъст : " Колкото по-проходим е твоят автомобил - толкова по-дълбоко затъваш" !
13:11 20.12.2018
6 Аааааайде
До коментар #4 от "onq s konq":
Коне брат ти не си ли сменяваш подковите със зимен вариант -нещо от рода на гумени или нещо такова , за да не си със летните подкови ми е мисълта ? 🤪😜13:17 20.12.2018
7 Plameni
До коментар #3 от "ЪРП":
Точно тези от последната снимка НЕ са NOKIAN WR D3,а NOKIAN WR SUV 4. Аз съм карал с NOKIAN WR D4 и не ги препоръчвам на никой .15:44 20.12.2018
8 123
16:53 21.12.2018
9 ТИКСАСКИ РАНДЖАР
19:30 22.12.2018
10 Гост
21:15 22.12.2018
11 тъпанар
21:59 24.12.2018