Подновяването на етикета за гуми на ЕС е особено полезно за потребителите на зимни гуми, тъй като той вече ще включва информация за сцепление на сняг и лед. Досега нямаше маркировки свързани с нужните характеристики за взискателно зимно време. Целта на етикета за гуми е да насочи потребителите към гуми, които са по-икономични, безопасни и тихи. Новият етикет ще влезе в сила през май 2021 г.
Досега шофьорите нямаха начин да отсеят между различните зимни гуми проектирани за различни условия. Европейският Съюз се съгласи, че етикетите обозначаващи разходът на енергия и характеристиките на гумите ще бъдат актуализирани. Новите етикети правят по-лесно сравнението между различните модели гуми и помагат при избора на потребителите, които пазаруват онлайн.
Според по-ранния регламент, всички гуми на леки коли и ванове е нужно да имат стикер, който показва сцеплението на гумата на мокра настилка, шумът при търкаляне и влиянието върху разхода на гориво. Стикери досега не са били нужни за гуми на камиони, но информацията трябва да е налична. В Централна и Източна Европа, сцеплението на мокра настилка и на сняг са ключови за безопасното шофиране през зимата, докато в Скандинавските страни сцеплението на лед е по-важно. Досега не е имало изискване за етикет определящ тези две категории.
„Допреди информацията на етикетите на гумите беше подвеждаща за потребителите в Скандинавските страни, докато дилемата пред потребителите в Централна и Източна Европа не беше толкова голяма. Новата маркировка за сцепление на лед ще отличава гумите, които са подходящи за Скандинавия, от други зимни гуми. Маркировката за сцепление на сняг ще бъде позволена за гуми с представяне на сняг, което е достатъчно добро за зимата в Централна и Източна Европа.“, казва Ярмо Суннари, мениджър „Стандарти, правила и одобрения“ в Nokian Tyres.
Изясняване на решението за покупка
Зимите са предимно влажни в Централна и Източна Европа, което прави сцеплението на мокра настилка основна грижа. Скандинавските зимни гуми от друга страна са специално разработени за лед.
„Най-големият проблем досега беше, че не всички гуми с маркировка за зимни гуми бяха подходящи за всички зимни условия. Гумите проектирани за зимата в Централна и Източна Европа са напълно различни от гумите нужни за скандинавската зима. Сцеплението на мокра настилка и сцеплението на лед са взаимоизключващи се характеристики; потребителят може в крайна сметка да закупи грешни гуми, ако информацията на етикета не е правилна.“, казва Суннари.
Маркировката за сцепление на лед първоначално ще се използва само при гумите за леки коли, докато маркировката за сцепление на сняг ще бъде налична и при гумите за миниванове, леки камиони, камиони и бусове. Маркировките са базирани на интернационални стандарти и регулации. В момента вървят тестове за стандартизация на сцеплението на лед в Международната Организация по Стандартизация (International Organization for Standardization, ISO), докато сцеплението на сняг бива разглеждано от регулациите на Икономическата Комисия за Европа на Организацията на Обединените Нации (United Nations Economic Commission for Europe, UNECE).
Nokian Tyres работи активно със скандинавските власти и хората, които вземат решения с цел да бъдат актуализирани маркировките.
За какво точно се отнася?
• Гумите за леки автомобили и ванове имат етикет за гуми на ЕС, който показва сцеплението, шумът при търкаляне и влиянието им върху разхода на гориво.
• Актуализиране на етикетите на ЕС, което да предостави информация за сцеплението на сняг и лед.
• Новите етикети улесняват потребителя да избере конкретен модел гуми, а също така улесняват и потребителите, които пазаруват онлайн.
• Новата регулация няма да бъде приложена за гуми с шипове.
• Новите етикети ще бъдат въведени на 1 май 2021 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лекар БГ
Не знам,до колко изобщо има зимна гума,неплъзгаща върху лед.Може и да са изобретили.Колкото до шума....сорка,изобщо не ми пука.Важното е сцеплението и спирането.
Коментиран от #2, #3
12:26 05.12.2019
2 Гост
До коментар #1 от "Лекар БГ":
От опит ще добавя, че на лед помага ниската скорост и леко спаднатите гуми(1.6 - 1.9бара). Ледът все пак има някаква грапавост и това донякъде оправя леко положението. Живея в планински район и нося портативно компресорче с мен + манометър за равномерно спадане на гумите. Ако положението е наистина зле слагам и вериги, но това ми се налага все по-рядко. Този сезон заложих на предни зимни гуми Нокиан. Двете гуми ми излязоха с 50лв. от по-евтините аналози, но засега съм доволен. Справям се с лек дизелов автомобил само с предно (комби) и на този етап искам да избегна инвестицията в "Джип". Карал съм различни автомобили, но дизелът има предимство на заледени участъци, където подаването на газ с педала не е препоръчително, а потеглянията на 2-ра на наклони е единствения начин да "отлепиш". Това, че е комби малко влошава нещата при наклоните, но пък си има своите плюсове откъм практичност.Коментиран от #4
13:08 05.12.2019
3 Ха ха
До коментар #1 от "Лекар БГ":
Има едни такива с шипове начи21:43 05.12.2019
4 авто фен
До коментар #2 от "Гост":
Да си купиш джип не е инвестиция,а покупка.22:02 07.12.2019
5 Доко
15:36 08.12.2019
6 ГЕШЕВ
23:21 20.12.2019