Военните самолети могат да имат изключително кратка продължителност на живота – особено в периоди на технологичен бум. Някои от най-елитните летателни машини през Първата световна война станаха архаични само за няколко месеца. Подобна бе и ситуацията през Втората световна война, пише в анализ изданието „The National Interest“.
В ерата на изтребителите цели „флотилии“ от самолети станаха ненужни. Уж усъвършенстваните бойни самолети в небето над Корея станаха за скрап само години по-късно.
Има няколко модела, обаче, които устояха изпитанието на годините и времето. Боинг Б-52 „Stratofortress“ за първи път лети през 1952 година и все още продължава да е в употреба. С-130 продължава да излиза от фабриките – върху основите на първия дизайн, излетял за първи път през 1954 година. Но това са транспортни самолети и бомбардировачи, които не се бият помежду си и не влизат в преки сблъсъци в небето. Положението при изтребителите е съвсем различно, защото те трябва да бъдат конкурентоспособни на своите противници.
Изключителен модел в това отношение е МиГ-21 („Fishbed“ - названието на НАТО). Тестовете на самолета започват през 1953 година. Успехът на МиГ-15 и МиГ-17 постлаха пътя на следващия самолет – конструиран от съветските инженери – който да е конкурентен на западните ВВС. С МиГ-19 руснаците имаха първия си свръхзвуков изтребител. Технологичния напредък във военната техника обаче ускори процесите.
Изтребители, използвани в Корейската война, станаха неефективни още в средата на 50-те години на миналия век. Съветският съюз искаше да създаде изтребител, който да се конкурира с американската авиация. На сцената се появи МиГ-21.
Като за повечето от своите изтребители, руснаците предпочитат да оперират МиГ-21 от наземен контрол, вместо да го оборудват със сложна радарна система. Между 1959 и 1985 година СССР построява 10 645 изтребителя, а други 657 са направени от Индия – в рамките на споразумение с Кремъл. В Чехословакия броят е 194. Между 1966 и 2013 година Китай произвежда около 2400 самолета. Комбинири, тези числа отреждат първото място на МиГ-21 в класацията на най-произвежданите свръхзвукови изтребители.
Какво прави обаче този модел толкова успешен и предпочитан? Модерните изтребители не летят много по-бързо от МиГ-а, нито маневрират по-успешно. Да, новите бойни машини могат да носят повече боеприпаси и да бъдат с по-сложна електроника и оборудване, но много военновъздушни сили не се интересуват от тези „луксозни придобивки“. За тях е важно да имат евтини, лесни за поддържане, бързи изтребители, които от време на време да пускат по някоя бомба. МиГ-21 перфектно се вписва в тези критерии.
Съветският самолет не би паснал на западните сили, посочва изданието, защото не може да носи голям брой оръдия и няма място за сложно електронно оборудване. МиГ-ът обаче е перфектен за СССР и нуждата му от изтребител, управляван от наземен контрол.
Как се държи изтребителят по време на война? МиГ-ът не е влизал в сражения по оста НАТО – Варшавски договор, въпреки че е бил в бойна готовност. Той се сражава във Виетнам и Близкия изток, участва в сраженията и по време на Шестдневната война. В тях западните сили бележат по-голям успех.
Броят на операциите, в които участва МиГ-21, намалява в края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век. Влияние оказва и разпадът на Съветския съюз. Въпреки това военновъздушните сили на различни държави продължават да използват съветския изтребител и неговите китайски модификации. Към настоящия момент 18 ВВС, включително две от НАТО (Румъния и Хърватия), разчитат на този модел.
Китай приключи с производството на J-7, a след няколко инцидента Индия пенсионира МиГ-овете. Това означава, че края на МиГ-21 е близо. Много от моделите на J-7 и F-7 са сравнително нови и ще останат в експлоатация за известно време. Възможно е никога да не видим изтребител, който да издържи 100 години. МиГ-21 лесно ще достигне шестдесет, а може и седемдесет години. Той си остава един от най-емблематичните изтребители в историята на бойната авиация.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дани
09:49 03.06.2016
2 миг 21
Коментиран от #6, #8
10:20 03.06.2016
3 ДОКАЗАН БОЕЦ
10:53 03.06.2016
4 Vasik Atanasova
МИГ 21
СЪЗДАДЕН Е ОТ АРМЕНЕЦА АРТЬОМ МИКОЯН
12:33 03.06.2016
5 12345
Коментиран от #7
13:53 03.06.2016
6 Дошо
До коментар #2 от "миг 21":
МиГ21 маневрен?14:07 03.06.2016
7 НЕ МОИШ СА ИЗМЪКНА
До коментар #5 от "12345":
Аааа КОГАТО АМЕРИКАНЦИТЕ СЕ О.РАХА ВЪВ ВИЕТНАМ НЕ БЯХА ЛИ В НАТО ?????16:19 03.06.2016
8 Косматия
До коментар #2 от "миг 21":
Бате тоя гюм е всичко друго но не и маневрен!16:35 03.06.2016
9 Косматия
16:38 03.06.2016
10 миг 21
20:54 03.06.2016
11 раптор
23:04 03.06.2016
12 ПФ ПФМ М МФ бис
Създаден да сваля цел в задна полусфера, т.е. в догон, затова и като конструкция е толкова оптимизиран за висока скорост - Страхотно ниско челно съпротивление, къси силно стреловидни крила с малка площ.. изкл. лесно разгонва скорост.
Разбира се, това означава че не обича малки скорости, където е нестабилен и може да бъде мн опасен за пилота. Но тези му особенности са добре усвоени от всички ВВС, и самолета е използван толкова успешно навсякъде. Последните му модификации, са от по-късни години, и разбира се това са летящите МиГ-21 в наши дни.
Евтин за летене, прост (относително) в техническо отношение, и здрав като бик. Огромен живот на конструкцията, за разлика съвременните изтребители, които са много натоварени, и не леки за маневриране особено в натоварени конфигурации..
Основен недостатък на МиГ-21 е слабия малък радар вграждан тогава, заради който самолета е обречен да носи ракети с ниска (малка) дистанция на пуска - 1-3км/ 9-10км.. Но малкия пъргав МиГ-21 е една истинска стрела в небето,
способна да.. разгонва в завой - Започваш завой на 180' с М1.2 скорост и излизаш от него с М1.6-М1.7.. За това е създаден. Да гони, и да се доближава там от където е най-трудно да бъде открит (тогава) - изотзад целта.
Това не го могат следващите ( и по-тежки) МиГ-23 (губи скорост в завой на свърхзвукови скорости) и МиГ-29 ( поддържа скоростта), просто не могат да разгонват ка
15:15 12.06.2017