Нито едно гориво не е по-важно за глобалната икономика от дизела. Задвижва камиони, автобуси, кораби и влакове, машини за строителство, производство и земеделие. Изгаря се за отопление на жилища. И с високата цена на природния газ, на някои места дизелът също се използва за генериране на енергия, пише Bloomberg TV Bulgaria.
През следващите няколко месеца почти всеки регион на планетата ще бъде изправен пред опасността от недостиг на дизел във време, когато свиването на доставките на почти всички световни енергийни пазари влоши инфлацията и задуши растежа.
Щетите могат да бъдат огромни, като се отразяват на всичко - от цената на пуйка за Деня на благодарността в САЩ до сметките на европейците за отопление на домовете тази зима. Само в САЩ растящите разходи за дизел ще означават удар от 100 милиарда долара за икономиката, според Марк Финли, сътрудник по енергетика в Института за обществена политика "Бейкър" към университета "Райс". „Дизелът стои зад всичко, което се движи в нашата икономика“, каза Финли. „Преместването на стоки е едно нещо. Друго е население, потенциално измръзнало до смърт."
В САЩ запасите от дизелово гориво и отоплително гориво са в най-ниската си точка за това време на годината според данни за последните четири десетилетия. Северозападна Европа също е изправена пред нисък буфер – прогнозите са запасите да достигнат дъно този месец и след това да паднат още повече до март, малко след влизането в действие на санкциите, които ще отрежат региона от руските доставки по море. Глобалните експортни пазари станаха толкова затегнати, че по-бедните страни като Пакистан са на практика изхвърлени от тях, като доставчиците не успяват да резервират достатъчно товари, за да отговорят на вътрешните нужди на нацията. „Това със сигурност е най-голямата дизелова криза, която някога съм виждал“, каза Дарио Скафарди, бивш главен изпълнителен директор на италианската петролна рафинерия Saras SpA, който е прекарал почти 40 години в индустрията.
Дизелът на спот пазара на пристанището на Ню Йорк, ключов показател, е нараснал с приблизително 50% тази година. Цената достигна 4,90 долара за галон в началото на ноември, което е около два пъти повече от преди година. Още по-показателно е премията за дизел. Спредовете за горивото се разширяват както спрямо суровия петрол, знак за това колко ограничен е капацитетът за рафиниране, така и по отношение на количества, които са за по-късна доставка, което подчертава, че търговците отчаяно искат да се сдобият с дизел сега. В Северозападна Европа дизеловите фючърси струват около $40 за барел повече от Brent, срещу петгодишна сезонна норма от само $12. Фючърсите за дизел в Ню Йорк с доставка през декември се търгуват с около 12 цента по-високо от тези за януари. Това се сравнява с премия от по-малко от цент по това време миналата година.
Какво причинява недостига?
Има големи ограничения в световен мащаб по отношение на капацитета за рафиниране. Доставките на суров петрол вече са доста ограничени. Но препятствието е много по-остро, когато става въпрос за превръщането на тази суровина в горива като дизел и бензин. Това отчасти е функция на пандемията, след като блокировките унищожиха търсенето и принудиха рафинериите да затворят някои от своите най-малко печеливши заводи. Но задаващият се преход от изкопаемите горива също попречи на инвестициите в сектора. От 2020 г. капацитетът на рафиниране в САЩ се е свил с повече от 1 милион барела на ден. Междувременно в Европа прекъсванията на корабоплаването и стачките на работниците също засегнаха производството на рафинериите.
Нещата може да станат много по-драматични със задаващото се ембарго на Европейския съюз за руските доставки. Европа разчита повече на дизела от който и да е друг регион в света. Приблизително 500 милиона барела годишно се доставят с кораби, като около половината от тях обикновено се товарят в руските пристанища, според данни на Vortexa Ltd. САЩ също спряха вноса от Русия, която беше голям доставчик за Източното крайбрежие миналата зима. Също така на заден план се развива пазарна структура, известна като "обратно контанго", когато премиите са по-високи за бързи доставки, отколкото за по-дългосрочни. Не само, че спредът е необичайно голям, но и структурата е продължила необичайно дълго. Тя стимулира доставчиците да продават сега, вместо да задържат продукта, за да създават запаси.
Протоколи за спешни случаи
В САЩ недостигът по Източното крайбрежие вече накара доставчиците да определят норми и да стартират протоколи за спешни случаи, а зимата дори не е започнала. Североизтокът, най-гъсто населеният ъгъл на САЩ, където температурите често са под нулата по време на люта зима, също е най-зависимият от отоплителен мазут за поддържане на топлината в домовете. (Дизелът и отоплителното гориво са един и същ продукт в САЩ, само че се облагат с различен данък.) Дори в най-добрия случай, потребителите там ще бъдат обременени с най-високите сметки за енергия от десетилетия тази зима. Правителството вече почти удвои прогнозата си за увеличението, прогнозирайки, че семействата, които разчитат на нафта за отопление могат да очакват да плащат с 45% повече от миналата зима спрямо прогнозата за октомври от 27%.
Разбира се, продължителен недостиг на дизел в САЩ е малко вероятен, тъй като страната е нетен износител на горивото. Но локализираните прекъсвания и скоковете на цените вероятно ще станат по-чести, особено на Източното крайбрежие, където недостигът на тръбопроводи създава огромни затруднения. Регионът е силно зависим от тръбопровода Colonial, който често е пълен. Един вековен закон за корабоплаването, известен като Закона на Джоунс, допълнително усложнява движението на местни горива и насърчава производителите по крайбрежието на Мексиканския залив да предпочитат износа пред доставките на вътрешния пазар.
Голяма липса
От началото на февруари санкциите на ЕС ще забранят руските доставки по море. Тези руски количества трябва по някакъв начин да бъдат заменени, ако икономиката на региона иска да продължи да работи, както е днес. Как и дали ще стане това, засега не е ясно. Зимният студ също ще изостри проблемите в Европа. Според консултантската компания Wood Mackenzie Ltd., запасите се очаква да паднат до 211,9 милиона барела през март, месец след влизането в сила на санкциите на ЕС. Това би било най-ниското ниво в данните от 2011 г. Тъй като крайният срок за санкциите бързо наближава, Европа все още внася огромно количество дизел от Русия. Освен това купува огромни количества от Саудитска Арабия, Индия и други. В резултат на това вносът по вода през октомври достигна най-високото си ниво поне от началото на 2016 г., според данни от Vortexa, събрани от Bloomberg.
Германия вече е свидетел на затягане, тъй като ниските нива на река Рейн възпрепятстваха доставките и ограничаваха производството, докато рафинериите в съседните Унгария и Австрия също претърпяха значителни смущения. Френското производство беше задушено от вълна от работнически стачки срещу заплащането. „Ако Русия вече не е доставчик, това поставя голяма, голяма дупка в системата, която ще бъде наистина трудна за коригиране“, каза Скафарди, бившият главен изпълнителен директор на Saras.
По-бедните държави страдат
Глобалната криза на горивата направи по-изгодно за износители като Китай и Индия да изпращат товари до страни в Европа, които могат да плащат големи премии. Очаква се общият износ на горива от Китай да нарасне с 500 000 барела на ден до близо 1,2 милиона барела до края на годината, според индустриалния консултант FGE. Остава да видим дали това ще бъде достатъчно, за да запълни глобалния недостиг на предлагане, а междувременно по-бедните страни, които не могат да си позволят главоломно високи цени, страдат.
Закъсалата с пари Шри Ланка се бори да си позволи международните цени на горивата и не е в състояние да осигури достатъчно доставки, каза министърът на енергетиката на страната. Тайланд разшири данъчното облекчение върху дизела в опит да предпази потребителите от нарастващите цени, като правителството прогнозира, че този ход ще струва около 551 милиона долара пропуснати приходи. Виетнам се стреми да въведе спешни мерки, включително да използва своята централна банка, за да отпусне повече заеми за местните производители на гориво, за да увеличи доставките. Кризата на дизела е „вредна за световната икономика“, каза Амрита Сен, ръководител на изследванията в Energy Aspects Ltd. „Разрешаването на проблема с дизеловото гориво в крайна сметка се нуждае от нов капацитет за рафиниране“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Овратен
14:57 23.11.2022
2 Последния Софиянец
Коментиран от #5, #6, #11, #34, #37
14:58 23.11.2022
3 Гошо
15:00 23.11.2022
4 Диамантената ръка
Коментиран от #10
15:01 23.11.2022
5 Поради туй
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
24 в денонощието и 365 дни в годината Русия е Вечната Световна тема!15:01 23.11.2022
6 Гошо
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Там е работа ,че не целия,а по "умната и красива " част ,към която имаме честа и ние да се пишем членове15:03 23.11.2022
7 Иванушка 🇷🇺
15:03 23.11.2022
8 Цепкало
15:03 23.11.2022
9 Сатана Z
15:04 23.11.2022
10 Гошо
До коментар #4 от "Диамантената ръка":
От или тоя път за България15:04 23.11.2022
11 Госあ
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
А без копейките ще си на кофите пак!15:04 23.11.2022
12 !!!!!
Коментиран от #17
15:06 23.11.2022
13 Някой
А сега сериозно. Да, ще има недостиг и на петрол, и на петролни деривати. Особено дизел, защото се оказва, че ЕС няма достатчно мощности за производство на дизел. Същото важало и за САЩ.
А камионите вървят на дизел нявсякъде.
И сега, от 5-ти декември САЩ и пуделите му ще се опитат да наложат ограничение на цената на руския петрол. Русия вече каза, че няма да продава на цени, определени от някой друг по изкуствен начин. Следователно, едно немалки количества за известно време няма да са налични в ЕС (САЩ имат техни си източници и запаси). Това ще вдигне цената отново над 100 долара за барел, като може да достигне и 130-150 долара.
Така че, запасете се с колкото можете гориво. Не че ще ви помогне много, де.
И помнете кой носи вина за липсата на горива и високата им цена. И високите цени на всички останали стоки.
И, не. Не е Русия.
Коментиран от #18
15:07 23.11.2022
14 Факт
15:08 23.11.2022
15 Ццц
15:14 23.11.2022
16 незнайко
15:17 23.11.2022
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 оня с коня
До коментар #13 от "Някой":
Никой не казва че Русия има вина за липсата на Нафта,така че е излишно да я оправдаваш.Тя има ПРЕДОСТАТЪЧНО ВИНА за Войната в Украйна,така че Ембаргото спрямо абсолютно всичко произведено в Русия ще се затяга докато се скъсат гайките!И да - Запада ще пострада малко/може и доста/,но важното е Русия ДА КЛЕКНЕ и "да влезе у Браздата".А че това ще стане,е извън всякакво съмнение!Коментиран от #19, #22, #23, #27, #28
15:37 23.11.2022
19 Някой
До коментар #18 от "оня с коня":
Напротив - казва се, че недостигът е отчасти и заради спрения внос на горива от Русия.Защо не пробваха да "върнат в браздата" САЩ след многобройните им войни? Тогава целокупния запад не се противопостави на САЩ. Ако сега не бяха пробвали да се противопоставят на Русия, нямаше да я има сегашната икономическа криза.
Просто си личи якия двоен стандарт, който се прилага към сходни действия на две големи сили.
15:45 23.11.2022
20 ужас(истински)
15:49 23.11.2022
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Калпазанин
16:05 23.11.2022
25 Мишел
САЩ сами се набутаха с куп грешки в капана с дизела- в нефта, който добиват чрез фракинг няма тежки фракции за дизел, спряха тръбата с тежък нефт от Аляска през Канада, наложиха санкции на най големите производители на тежък нефт в света - Иран, Венецуела и Русия.
16:07 23.11.2022
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Хммм
До коментар #18 от "оня с коня":
Изтрих ми коментара. Сега само кратко.Не можеш да накараш някой да клекне, когато си зависим от него. Ти си зависим от руските ресурси, а не Русия от теб. Природните ресурси на планетата са в Русия. И не само газ и петрол, аа цялата Менделеева таблица. Толкова до клякането. Можеш само да си говориш.
Дано факти да пуснат коментара ми
Коментиран от #29
16:09 23.11.2022
28 Рошко
До коментар #18 от "оня с коня":
Под кляксне какво искаш да кажеш, амерски войски в укрия и лбгт димокрация за какво, за да могат точно зарди тези ресурси да разграбят Русия ли. Да ама не16:12 23.11.2022
29 оня с коня
До коментар #27 от "Хммм":
Ти не разбираш- Вярно е че в Русия има доста Подземни богатства и така или иначе БЛАГОДЕНСТВИЕТО на Запада зависи от тях и ТОЧНО ЗАТОВА същият тоя Запад ЩЕ КАТУРНЕ сегашното Руско Управление и ще постави Удобно за себеси такова,т.е. ДЕМОКРАТИЧНО.А че го може спор няма,видяхме как след 45г Руско Иго Източна Европа беше откъсната от Руските Лапи,а великия СССР се разпадна Безславно.Коментиран от #31
16:29 23.11.2022
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 ГРУЮ
Коментиран от #35
17:40 23.11.2022
34 Керът
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Я пак, че не те разбрах?Загива само блатцето, другото си продължава, след 10 години просто Китай ще си помпа в Сибир, това е разликата...
17:42 23.11.2022
35 Керът
До коментар #33 от "ГРУЮ":
Искаш да кажеш на безполезните ватници...17:43 23.11.2022
36 Супер
17:48 23.11.2022
37 Последния селянин
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Първо беше без газ а сега без дизел Ами Русия от къде ще получава пари Пак плачат народа19:32 23.11.2022
38 нефтологъ
11:31 24.11.2022
39 Пешо бакалина
14:03 24.11.2022
40 не се спряха журналистите
16:55 24.11.2022
41 война на енергийния фронт
20:52 24.11.2022
42 Тон
06:42 25.11.2022
43 Москвич
09:26 25.11.2022
44 Дизел мотор
09:29 25.11.2022