Украинският президент Володимир Зеленски възприе неочаквано положително китайския план за мир - той заяви, че Китай е отправил много предложения, с които е съгласен. Но не с всички. Това, че Китай говори за Украйна, в никакъв случай не е лошо, констатира Зеленски, който предложи и провеждането на среща на върха с Китай. Междувременно стана известно, че френският президент Макрон планира да посети Китай в началото на април - включително с идеята да помоли Китай да окаже подкрепа за приключването на войната. "Китай трябва да ни помогне да окажем натиск спрямо Русия, за да не използва тя химически или ядрени оръжия и да прекрати агресията си като предпоставка за провеждането на мирни преговори."
Основна цел не е териториалната цялост на Украйна
Но дали мирният план на Китай може действително да проправи пътя към мира? Мико Хутари, директор на Института "Меркатор" за изследване на Китай споделя пред АРД мнението си, че предложението е израз най-вече на позиционирането на Китай в опитите за политическо уреждане на конфликта. "Това в никакъв случай не е цялостен мирен план или нещо подобно, а и в много отношения той е вид скрита подкрепа за руските позиции. При по-внимателно вглеждане се вижда съвсем ясно кой е посочен като причинител на конфликта. А именно - "манталитетът на Студената война", т.е. САЩ. И на много места, въпреки някои полезни намеци за това какво се подкрепя - например, че не трябва да се използват ядрени оръжия - се казва ясно, че в крайна сметка трябва да се гарантират руските интереси."
В плана се говори за териториалната цялост на всички държави. Оттам би следвало, че Украйна трябва да си възвърне всички територии. Така ли е?
Мико Хутари: Не се има предвид това. Китайската страна пише, че трябва да се предотвратят двойните стандарти. С това се насочва към въпроса за Тайван, като тук китайските интереси са поставени на първо място. Основна цел не са териториалната цялост на Украйна и нейният суверенитет - суверенитетът трябва да бъде балансиран спрямо легитимните интереси на Русия.
Китай се опитва да вбие клин сред западните държави
Казвате, че Китай очевидно подкрепя руските интереси. А какви собствени интереси преследва с този план?
Мико Хутари: Те включват подкрепата за Русия - големия северен съсед. Стабилността на границата, стабилността на режима на Путин са важни за Пекин. Става дума и за вбиването на клин в Запада, за предотвратяване на сформирането на блок между САЩ, ЕС и други страни. Става въпрос за избягване на международна изолация на Китай и за позициониране на собствените му интереси, заедно с тези на глобалния Юг. За да се гарантира, че санкциите не се налагат едностранно. В крайна сметка става въпрос и за това Китай да се увери, с оглед на една евентуална криза в Тайван, че няма да бъде създаден международен съюз срещу предполагаемите авторитарни държави.
Когато в Общото събрание на ООН бе приета резолюцията, осъждаща агресивната война и призоваваща Русия да изтегли войските си, Китай се въздържа, но все пак не гласува "против". За какво говори това?
Мико Хутари: Китай разглежда ООН като важна платформа за налагане на собствените си интереси. В този момент въздържанието означава опит да се заяви: това се нашите позиции, бихме искали да се ръководим от тях, ако това е възможно. Това е опит едновременно да не се обърне гръб на Запада и да се даде сигнал на международната общност за собствените позиции, като паралелно се укрепи гърбът на Русия.
Китай се вълнува основно от Тайван
Според някои Китай наблюдава много внимателно ситуацията в Украйна от гледна точка на евентуалното си нахлуване в Тайван. Ако това е така, какво е научил Китай за последната една година?
Мико Хутари: На първо място са въпросите, засягащи хода на войната. И по-конкретно: как се справя руската армия и с какви средства биха могли да се защитят украинците? Внимателно се следи дали ситуацията позволява да се направят изводи за начина, по който Китай би могъл да се наложи в един конфликт с Тайван.
Но вероятно по-важна в момента е оценката за глобалното съотношение на силите. Обединен ли е Западът или не? Как се позиционира глобалният Юг? Това са все въпроси, които биха били важни и за Пекин при евентуален негов конфликт с Тайван. Заради това Китай наблюдава всичко много внимателно. За Пекин централен е въпросът дали той също би могъл да бъде санкциониран и под каква форма, както и дали това ще го засегне силно или слабо.
С Мико Хутари, директор на Института "Меркатор" за изследване на Китай, разговаря Герит Дерковски от АРД.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 оригинал
Коментиран от #82
20:32 25.02.2023
2 Сталин
Българските цървули ще бъдат натоварени на влака и изпратени да гният в окопите на Молдова
Коментиран от #5, #29, #47
20:33 25.02.2023
3 ИЗТЕГЛЯНЕ НА ПУТИН
Коментиран от #6, #25
20:33 25.02.2023
4 Украйна вече не съществува
Проблемът е че много скоро украинците ще свършат и после.....
Това е основният проблем на памперса откъде ще намери ново месо за... кайма.
Коментиран от #7, #28, #70
20:33 25.02.2023
5 НИЕ СМЕ НАТО
До коментар #2 от "Сталин":
И даваме само оръжие за трепане на руснаци.....Коментиран от #49
20:34 25.02.2023
6 И изтеглянето ще бъде
До коментар #3 от "ИЗТЕГЛЯНЕ НА ПУТИН":
към полската граница и през нея.Коментиран от #8
20:34 25.02.2023
7 УКРАЙНА УЖ НЕ СЪЩЕСТВУВА
До коментар #4 от "Украйна вече не съществува":
А Путин още се мъчи с "несъществуващата" Украйна.....Коментиран от #10
20:35 25.02.2023
8 НАТО
До коментар #6 от "И изтеглянето ще бъде":
Чакаме Путлер да се тества с нас....ама нещо се ослушва.....Коментиран от #13, #15
20:36 25.02.2023
9 МирО
20:40 25.02.2023
10 Мъчението е само
До коментар #7 от "УКРАЙНА УЖ НЕ СЪЩЕСТВУВА":
в твоя мозък. Промит е като на зелената жаба и плува в омайна мъгла.Бъди реалист.... бойните действия се водят на украинска територия.
20:40 25.02.2023
11 Деветия зебел
20:41 25.02.2023
12 Минго
20:42 25.02.2023
13 Война между
До коментар #8 от "НАТО":
Нато и русия няма да има.Украйна вече не съществува и трябваше да се докажат кой кого.
Не го ли разбираш.
20:43 25.02.2023
14 Гост
20:45 25.02.2023
15 Кои сте вие ?!
До коментар #8 от "НАТО":
🤣🤣🤣🤣🤣🤣20:45 25.02.2023
16 Факт
Коментиран от #26
20:52 25.02.2023
17 Имотеп
Коментиран от #31
20:55 25.02.2023
18 Тото
20:55 25.02.2023
19 Един
20:57 25.02.2023
20 правилно ли прочетох?
Иначе браво че сте пак сте изровили експерт, за да ни светне.
20:58 25.02.2023
21 А бе
21:00 25.02.2023
22 Оракулът от Каспичан
Коментиран от #32
21:01 25.02.2023
23 Един
Коментиран от #50
21:02 25.02.2023
24 Чичак
Коментиран от #30, #36
21:02 25.02.2023
25 Запозати
До коментар #3 от "ИЗТЕГЛЯНЕ НА ПУТИН":
Като изритат сащ, всичко ще се оправи.21:04 25.02.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Хмммм
21:06 25.02.2023
28 От страни
До коментар #4 от "Украйна вече не съществува":
Това е оптимистичния вариант "до последния украинец" Ама нещо ми се види че само с Украйна нема да мине, та ще го мислиме и ние....Тогава да видиш чудото..21:15 25.02.2023
29 Цървули са
До коментар #2 от "Сталин":
...ватенките дето ги носиш ти, болшевишка о.трепкоКоментиран от #52
21:15 25.02.2023
30 .......
До коментар #24 от "Чичак":
Ами да ял е боб и затова познава.21:15 25.02.2023
31 От страни
До коментар #17 от "Имотеп":
Пирамиди...Фараони... Да загинат милиони....Куче влачи........21:19 25.02.2023
32 От страни
До коментар #22 от "Оракулът от Каспичан":
Всеки си решава само неговите проблеми. И русняците не са викали китайците да им решават проблемите. А това че китайците искат да решат некви си техни проблеми (част от земите са изкупени от Китай и не искат да ги изгубят) си е техен проблем. Русия си решава своите и то успешно. Русия се мери в решаването на проблемите не с мижавата Украйна а с цяла банда на обединения Запад. Русия воюва в момента с трета на брой армия в украйна. Първата беше от украински мижитурки с украинско оръжие, втората украински мижитурки с западно оръжие, третата е западни мижитурки с западно оръжие. САЩ не решава никви проблеми - те ги СЪЗДАВАТ.Така че нема да ни акаш в мозъка тук с твоите глупости.
Коментиран от #34, #61
21:26 25.02.2023
33 Цеко
Коментиран от #41
21:27 25.02.2023
34 Оракулът от Каспичан
До коментар #32 от "От страни":
Е,накъде повече,тя главата ти е препълнена.Коментиран от #37
21:30 25.02.2023
35 ЕЙЙ, КАКВА ЛЪЖА!
ДА ЖИВЕЕ ВЕЛИКА РУСИЯ!!! НЕПОБЕДИМА СИЛА!!!
21:30 25.02.2023
36 От страни
До коментар #24 от "Чичак":
Същия като "британския разузнавач" дето гледал руската телевизия и го дава като разузнавателни данни. Та и тоя така.21:30 25.02.2023
37 От страни
До коментар #34 от "Оракулът от Каспичан":
Ама за останалото си съгласен, нали? А за главата ми не се притеснявай.Коментиран от #46
21:32 25.02.2023
38 Сатана Z
Няма как да си на губещата страна и да искаш да бъде като едно време.
Зеленият клоун да развее белия чаршаф и д сяда на подсъдимата скамейка в Донецк.
Z
Коментиран от #51
21:33 25.02.2023
39 Урюрвкос
Коментиран от #54
21:34 25.02.2023
40 това е диващина
21:38 25.02.2023
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Стефан Стамболов
ПЛАНА НА КИТАЙ Е КАТО МИРЕН ПЛАН ОТ САТАНАТА!
САМО ЛУД МОЖЕ ДА СЕ ХВАНЕ НА ВЪДИЦАТА!
Коментиран от #44
21:46 25.02.2023
43 Иван
21:51 25.02.2023
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Иван
21:55 25.02.2023
46 Оракулът от Каспичан
До коментар #37 от "От страни":
Не съм съгласен,особенно за "мижитурките".Ако това беше вярно,тази "специална операция" отдавна щеше да е завършила с победа на русия.А не е така.Мина една година,руснаците успяха да завземат един голям град ,но и от там ги изхвърлиха.Пропагандата на кремъл е едно,но действителноста е нещо съвсем друго.Коментиран от #59, #62
21:55 25.02.2023
47 Див кашик
До коментар #2 от "Сталин":
С нетърпение чакам сумката и калашника (120русофилапомалко)22:02 25.02.2023
48 Да незабравяме
22:05 25.02.2023
49 колко си наивен!
До коментар #5 от "НИЕ СМЕ НАТО":
всички ли любители на НАТО са такива?Краят на Студената война донесе златна възможност за създаване на траен мир; ред за сигурност в Европа, включващ и Русия. Вместо това имаме повече НАТО. Азия също е изправена пред предизвикателството да изгради траен мир. Азия се нуждае от измислиците и пропагандата на НАТО, колкото от дупка в главата. НАТО, това зомби от Студената война трябваше да бъде погребано, когато Варшавският договор приключи през 1991 г. Походът на изток на лигата на ходещите мъртви изключи възможността за изграждане на „общ европейски дом“ и на траен мир с Русия. За всичко това вината е единствено на САЩ и НАТО.
Коментиран от #88
22:11 25.02.2023
50 това е аргумент
До коментар #23 от "Един":
на политически неграмотни наивници, каквито краварите обожават да срещат и използват!22:12 25.02.2023
51 Няма начин
До коментар #38 от "Сатана Z":
Следва нов план маршъл в украйна а ватниците ще седят от другата страна на границата ще гризът нокти като гладно цигане пред баничарницаСАЩ ще го направят дори само зада ги дразнят
Коментиран от #65
22:14 25.02.2023
52 трети украински фронт
До коментар #29 от "Цървули са":
въведе режима в края на ВСВ у нас. Харесва ли ви?Коментиран от #56
22:15 25.02.2023
53 Свети Петър
22:15 25.02.2023
54 Ще покара
До коментар #39 от "Урюрвкос":
Китайски трактор и ще каже:Наще са по убави
22:19 25.02.2023
55 Запознат и знаещ
Така е, хранениците винаги са най-подлите предатели!!!
Коментиран от #58
22:22 25.02.2023
56 Баро
До коментар #52 от "трети украински фронт":
Нелъжи!Въведе го кпсс
Коментиран от #93
22:23 25.02.2023
57 Китай да си трай !
Да не ги гази трамвай !
22:25 25.02.2023
58 Нищо не знаеш
До коментар #55 от "Запознат и знаещ":
Сега те искат да са украинци и ще бъдатКоментиран от #71
22:26 25.02.2023
59 От страни
До коментар #46 от "Оракулът от Каспичан":
Кака ти Ангела Меркел ти расказа ка 8 години са помпали Украйна за тая битка. 8 години са правили бетонирани "укрепрайони" в тия градове дето се бият. И днес продължават да помпат с оръжия и хора. Руската армия даже не е задействана в СВО-то, тя си седи в казармите щото няма война а е СВО.Коментиран от #63
22:27 25.02.2023
60 Чайна да не се бърка....
Да не вземе да хвърка....
22:30 25.02.2023
61 Отзад
До коментар #32 от "От страни":
Русия никога няма да си реши проблема докато не разбере че проблема е самата тя22:31 25.02.2023
62 От страни
До коментар #46 от "Оракулът от Каспичан":
Всичките най калпавите бойни действия на украинската армия бяха станали срещу "опълчението" на Донбас. Укрите воюваха срещу вчерашни миньори и даскали и попадаха в най големите котли Дебалцево, Иловайск. Е днес войската е налята с наемници и редовни части от НАТо които уж са напуснали службата и са отшли като доброволци.Коментиран от #66
22:32 25.02.2023
63 Оракулът от Каспичан
До коментар #59 от "От страни":
Вярно,че руска армия вече няма.Украинците я изтрепаха в началото на войната.Сега в Украйна мрат пандизчии,клошари,пияници и наемници.Пригожин показа една камара трупове на негови хора,ликвидирани за един ден и се жалваше,че не им дават боеприпаси.22:34 25.02.2023
64 С Украйна
22:37 25.02.2023
65 Сатана Z
До коментар #51 от "Няма начин":
Условия на споразумениетоПрезидентът на САЩ Хари Труман одобри плана Маршал на 3 април 1948 г. Като част от споразумението участващите страни се ангажираха да насърчават развитието на свободното предприемачество, да гарантират финансова стабилност и да насърчават частните американски инвестиции.!!!
Една от точките на споразумението беше създаването на специални фондове в националната валута и възможността САЩ да контролират използването на средствата от тези фондове. Освен това европейските държави бяха задължени да предоставят на правителството на САЩ редовни отчети за използването на средствата, получени от него. Освен това американските власти поискаха отстраняването на представители на комунистическите партии от правителствата на участващите страни и създаването на военни бази на териториите на страните.
Окупация срещу пари.
Z
Коментиран от #86
22:38 25.02.2023
66 Оракулът от Каспичан
До коментар #62 от "От страни":
Вярвайте на тези глупости.И затова путин провежда "частична мобилизация",а мужиците като разбраха и се разбягаха,като хлебарки.Една година измина,а руснаците са доникъде.Най-късно до месец започва украинската контраофанзива и руснаците отново ще "настъпват отрицателно".Коментиран от #68, #74
22:38 25.02.2023
67 Баро
22:40 25.02.2023
68 стоян георгиев
До коментар #66 от "Оракулът от Каспичан":
Каква офанзива,какви пет лева?хохо лите яко ще отнасят хурката.22:43 25.02.2023
69 ЗАРОБЕНИ
22:48 25.02.2023
70 асд
До коментар #4 от "Украйна вече не съществува":
Е как от кеде , комсомолците Бойко , Киро и Христо веднага козируват и рапортуват “ Виниги Готов“ и изпращат българите ....те самите нали няма да ходят . Ще ни наричат троловете , че сме руски крепостни ...то се видя ,, че партиите от Коалицията на войната ни направиха крепостни.Коментиран от #78
23:02 25.02.2023
71 Кой ти го
До коментар #58 от "Нищо не знаеш":
каза бътъвъ ли? То нали за това спряха непослушните медии, та да си добре запознат.23:02 25.02.2023
72 факти
23:07 25.02.2023
73 Истината не трябва да боли
23:14 25.02.2023
74 Шамана от Ботсвана
До коментар #66 от "Оракулът от Каспичан":
Е, мужиците не са толкова умни като богоизбрания украински патриот, да за затворят и те границите та нищо мъжко 18-60г да не може да прехвръкне и вместо частична мобилизация(2 %) да спретнат 10 общонационални вече и да ги събират насила по улици и пазари.23:22 25.02.2023
75 Аврам
23:25 25.02.2023
76 бабузан
23:40 25.02.2023
77 абсолютно
"Експерт":Мирният план на Китай е скрита подкрепа за Русия
23:49 25.02.2023
78 Най-вече руснаците свършват
До коментар #70 от "асд":
Ьььь00:00 26.02.2023
79 Бивш канадец
Коментиран от #81
00:04 26.02.2023
80 йхнкхйких
Коментиран от #92
00:07 26.02.2023
81 Дявола е пълен с добри намерения
До коментар #79 от "Бивш канадец":
Това е защото Русия побеждава. За това запада не иска мир хахаха Хубаво се посмяхме. А сега нека помълчим. За всички баби,дядовци и деца дето мръзнат и умират заради това,че русия влезе в Украйна.00:11 26.02.2023
82 Китайците скоро са
До коментар #1 от "оригинал":
царете на Сибир.Коментиран от #95
00:18 26.02.2023
83 кредо
Ще дава съвети, ще държи неутралитет, но всъщност всички знаем, че Китай подкрепя Русия!
В тоя ред на мисли обаче, ако САЩ не му осигурява пазари за продукцита Китай е нищо.
Разбирайки това Китай е на кръстопът и каквото и да направи, ще бъде грешно, затова в момента е в тази позиция...
Коментиран от #85, #87
00:43 26.02.2023
84 Механик
Нормално е тоя факт да депресира западнярите. Ама файда няма. Русия и Китай си ви клатят яко.
00:51 26.02.2023
85 хахаха
До коментар #83 от "кредо":
Позицията се казва шпагат. И ЩЕ СТАВА ВСЕ ПО ШПАГАТЕН Примерно сръбския шпагат вече е виртуозен. И скоро ще падат.01:07 26.02.2023
86 Така е!
До коментар #65 от "Сатана Z":
Ето заради това днес Германия е номер 3 икономика в света! Къде е Русия да попитам, щото БВП им е колкото на Италия! И ще се цитирам, без Мазерати, Ферари и даже Фиат! Без даже индезит! Мъка, мъка! Това да продаваш суровини те прави Държава от третия свят! Това означава, държава от т.н.развиващи се страни, нито нямат технологии и средства за собствено производство! Много тъжно! Наистина, защото същата тази Русия е произвеждала 17% от стоманата и около 20%от въглищатата преди ВОР, и точно заради това се е случила революцията, с пари на Ротшилд и Рокфелер! Четете бе хора, отнема време, но помага!02:13 26.02.2023
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Прав си
До коментар #49 от "колко си наивен!":
Само дето Русия не влезе в НАТО, в името на европейския дом! И за какъв европейски дом говорим, когато 80%от територията и е в Азия? Те горките, какви ли не измислени организации създадоха, само да са номер 1 в нещо, и пак нищо! Жалка само забравила се смрад!02:38 26.02.2023
89 Уса
02:52 26.02.2023
90 Българин
а сега
03:05 26.02.2023
91 Еееегати и мира...
03:27 26.02.2023
92 Слава на
До коментар #80 от "йхнкхйких":
Бахмуд ,бейби😄мечтата на Путлер😁ама много му са къси раничките,🤭03:55 26.02.2023
93 А кой
До коментар #56 от "Баро":
ни освободи ? Украинците ?04:10 26.02.2023
94 Този коментар е премахнат от модератор.
95 Много
До коментар #82 от "Китайците скоро са":
гъсто са населени за царе на Сибир . А и не от нам са ги обявили за враг1 .04:17 26.02.2023