Заради наложените на Русия санкции след нейната инвазия в Украйна руските авиокомпании вече не получават нови самолети и резервни части за тях. Освен това техните машини вече не се обслужват технически от съответните компании производителки или от други фирми от САЩ или Европа.
В началото на април т.г. руският икономически и финансов портал РБК съобщи, че за първи път самолет А330 на "Еърбъс" ще бъде изпратен в Иран за ремонт на турбините. Решението на "Аерофлот" не е изненада, тъй като руският авиопревозвач може да разчита, че в Иран по време на техническото обслужване самолетът няма да бъде задържан.
Тази машина на "Аерофлот" е "двойно регистрирана". Руските авиокомпании вече са пререгистрирали стотици пътнически самолети. Те са наети от западни компании, които трябваше да прекратят договорите си за лизинг с руските авиокомпании заради наложените санкции. Следователно това са самолети, които все още са официално регистрирани в чужбина, но са прехвърлени в руския регистър без съгласието на техните собственици. Държавите от ЕС и САЩ са длъжни не само да откажат да ремонтират и зареждат с гориво такива самолети, но и да ги задържат.
Как може да помогне Иран?
Техеран има богат опит с авиацията под удара на санкциите. Освен това Иран разполага и със самолети "Еърбъс" и с резервни части, от които се нуждае сега "Аерофлот". Експертите обаче се съмняват относно техния произход. "Не съществуват законни канали, по които Иран би могъл да се сдобие с оригинални резервни части", казва пред ДВ говорителят на "Еърбъс" Джъстин Дюбон. Наблюдателите не изключват възможността Иран да се снабдява с резервни части чрез "паралелен внос" или от черния пазар. Такива резервни части биха могли да се произвеждат в Китай или Индия.
Освен това Иран би могъл сам да произвежда някои части, смятат журналисти от германското специализирано издание Aero Telegraph. Те обаче подчертават, че Иран не може да предложи много на Русия, тъй като иранският самолетен флот не е в много добро състояние. В края на 2021 Асоциацията на иранските авиолинии беше признала, че около половината от самолетите в страната не могат да летят, тъй като им липсват важни резервни части, включително двигатели.
Все още е рано да се каже дали руските самолети вече ще бъдат редовно обслужвани в Иран. Източник от "Аерофлот" е заявил пред РБК, че ще трябва да се изчака завръщането на самолета A330. Чак след това ще се решава дали и други самолети могат да бъдат обслужвани в Иран.
Какво означава това за безопасността на полетите?
"Ако самолетът е годен за полети, има ли значение къде е бил ремонтиран? Съмнявам се, че има нещо специално в ремонта в Иран. Мисля, че техническият персонал е достатъчно професионален", казва за ДВ бивш пилот на руска авиокомпания, който е пожелал анонимност. Той е напуснал Русия малко след началото на руската инвазия в Украйна на 24 февруари 2022 и сега работи в чужбина.
Едва ли в Русия ще се стигне до масови съкращения на пилоти заради рискове, свързани с техническата годност на самолетите, смята източникът. Според него много негови колеги са загубили работата си по време на пандемията от коронавирус, а сега останалите пилоти ще си траят и ще продължат да летят, за да не рискуват работата си. Източник от ръководството на руска авиокомпания обаче признава пред ДВ, че "само през първата година след налагането на санкциите все още е било безопасно да се лети в Русия".
Производителят на самолети "Еърбъс" не желае да оценява рисковете от обслужването на самолетите на "Аерофлот" в Иран. Говорителят на компанията Джъстин Дюбон заяви пред ДВ само, че всяка оригинална част получава сериен номер, за да може компанията да ги проследява. Но според него няма начин да се проверят резервни части, които не са оригинални, или пък когато ремонтът не е бил извършен в сертифициран център.
Какви алтернативи има Русия?
Що се отнася до резервните части, Русия може да демонтира съществуващите самолети или да използва несертифицирани части от Турция или Китай. "Разбира се, тогава ще има повече технически неизправности. Нито един пилот обаче няма да лети при крещящи технически недостатъци. Както няма да карате кола без гуми, така и няма да летите без определени системи. Разбира се, ако нарушиш всички правила, не знаеш какви ще са последствията", казва бившият руски пилот.
Според него сериозен проблем е липсата на софтуерен ъпдейт за самолетите. Това скоро може да стане критично за руските авиокомпании. Пилотът подчертава: "Ако навигационната база данни е остаряла с два или три месеца, това все още не е голям проблем. Но ако въпросната актуализация се забави повече, маршрутите могат да се променят и никой няма да позволи на такива самолети да летят до цивилизовани страни. Не мисля, че дори Китай ще допусне в своето въздушно пространство самолети без актуализирана база данни след определен период от време".
Що се отнася до самолетите A330 на "Аерофлот," той ги нарича вече "мъртви". Русия, казва той, не се интересува от сертификацията и дори от мястото на ремонта. Такива самолети така или иначе не биха могли да бъдат препродадени. "Те ще се използват само на вътрешния пазар, докато не се развалят съвсем или може би изпратени обратно в Иран", посочва източникът на ДВ.
"Руски" самолети също са засегнати
Между другото западните санкции засягат и самолети, които официално се произвеждат в Русия. Например над 75% от частите на руския самолет Сухой Суперджет-100 (SSJ100) се доставят от чуждестранни компании. През март 2023 няколко руски авиокомпании се оплакаха от недостиг на резервни части от САЩ за този тип самолети, без които е невъзможно продължаването на експлоатацията.
Друг руски тип самолет, самолетът MC-21, чието влизане в експлоатация беше отложено за 2025, също е изправен пред същия проблем - недостиг на части, които не се произвеждат в Русия, а в чужбина.
"От моя гледна точка Русия няма бъдеще при сегашната ситуация. Руската авиационна индустрия също няма бъдеще. Скоро ще се върнем в 90-те години на миналия век, когато имаше много катастрофи", опасява се бившият пилот.
Автор: Ксения Сафронова
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Българин
Коментиран от #5
15:53 20.04.2023
3 Последния Софиянец
15:53 20.04.2023
4 Професора
Коментиран от #7
15:53 20.04.2023
5 Гориил
До коментар #2 от "Българин":
Чакай ги да фалират, подлого!Коментиран от #8
15:54 20.04.2023
6 Анализатор
15:55 20.04.2023
7 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #4 от "Професора":
Ватите го продават на безценица, нема кой да го купи‼️15:55 20.04.2023
8 Българин
До коментар #5 от "Гориил":
Дочаках фалираха, а ти чакай Окрайна да възкръсне хахаха хахаха хахахаКоментиран от #11
15:56 20.04.2023
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Мишел
Коментиран от #27
15:58 20.04.2023
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 комунист ☆
Коментиран от #17, #23
16:05 20.04.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Сатана Z
Z
Коментиран от #18
16:10 20.04.2023
15 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★ ҢҎꡥ
16:10 20.04.2023
16 Сатана Z
16:13 20.04.2023
17 анти комунист
До коментар #12 от "комунист ☆":
Вярваш ли си на глупостите комуне ? Русия никога не е била първа в нищо.Всичко е копие,а дори и копието е 10 класи надолу,особено пък за техниката да не говорим..Това важи и за самолетите.Дали ще е изтребител или пътнически самолет,няма значение.Всичко е изоставащо,евтино изработено и от най-нисък клас.Коментиран от #21, #32
16:15 20.04.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Поредната
16:16 20.04.2023
20 Тия пак реват
Коментиран от #28
16:19 20.04.2023
21 Сатана Z
До коментар #17 от "анти комунист":
Ама имаме най евтините девушки и най добрите алкохолици, в това сме първи винаги!Z
16:19 20.04.2023
22 Теле
16:20 20.04.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★ ҢҎꡥ
16:22 20.04.2023
25 Рашка с прашка
16:23 20.04.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Деций
До коментар #10 от "Мишел":
Абе санкции ,ама всеки ден два четири моторни Ирански А 340 минават над България на път за Европа.Значи се оправят,а ние и без санкции фалирахме Балкан и го "продадоха" на Гад Зееви за160 000$,а той пък "случайно" бил евреин! Сигурно имат проблеми,но по един или друг начин ще ги решават .Много оплаквачки станаха,да плачат на чуждо умряло.Вече е смешно! Колкото до Сухой Супер Джет 100 ,вече 97% от компонентите са руско производство,но това е регионален самолет,който не може да реши дългите полети.Единственната им машина за това е Широко фюзелажният Ил 96,но едва ли имат количество като бройки,и капацитета на производство не е голям.Всъщност без услуга няма да останат,ще летят с чужди компании от техни приятелски страни.Има пре достатъчно авиопревозвачи които с радост ще предоставят тази услуга!16:27 20.04.2023
28 дддд
До коментар #20 от "Тия пак реват":
Няма как да си русофил и да се наричаш българин.Ти си noдлога на българския враг.Службите за сигурност вече се задействаха и такива като тебе вече последжат на арести,съд и депортация.Руските шпиони и българофобите вече ви връщат обратно в руския обор.16:28 20.04.2023
29 Свети Петър...
Коментиран от #31
16:29 20.04.2023
30 Калин
Коментиран от #33
16:33 20.04.2023
31 Делю Хайдутин
До коментар #29 от "Свети Петър...":
Пълни с вати и подлоги.16:43 20.04.2023
32 комунист ☆
До коментар #17 от "анти комунист":
Малко си живял е нищо не си разбрал.Само прочети ,кой е създал първият свръхзвуков пътнически самолет и т.н.Коментиран от #34, #35, #46
16:43 20.04.2023
33 Госあ
До коментар #30 от "Калин":
Хахаха, къде са като ги произвеждат, в иран ли ги складират, а подметкин гладен!16:46 20.04.2023
34 Клошаряда масква 2023, финал май
До коментар #32 от "комунист ☆":
Да копейка, кажи му и за първия космонаффт, после и за валентина, но не забравяй да му кажеш има ли по гладни и съдрани от ватите на планетата, само в това са първи, по глад и мизерия!Коментиран от #40
16:49 20.04.2023
35 Гост
До коментар #32 от "комунист ☆":
Дори и самолета за който говориш е копие и кражба на всичко свързано с проекта от запада.Русия не може да бъде първа в нещо.Нямя нужните технологии,развитие и капацитет за подобни неща.Коментиран от #44
16:53 20.04.2023
36 Развеселен
16:54 20.04.2023
37 ЕВРОНЮЗ
16:54 20.04.2023
38 скапан бандерец..
До коментар #1 от "ТаУмВзе":
БРИКС..ги ремонтират,а до колкото си спомням-в аерофлот за последната петилетка нямат катастрофа..а в краварско на всеки пет дена,некакъв с деменция-влаза в даскалото и почва да пуца по всичко що се движи..17:03 20.04.2023
39 упадък
17:04 20.04.2023
40 мацква,все е първа.
До коментар #34 от "Клошаряда масква 2023, финал май":
Първи у свето,без ни една пушка..взе със референдум цел полуостров,цело море-азовско барбар с пристанищата..и за капак зелен бандерски дашен им даде цел аец-най гоемио в европа,и шест реактора избегаа при вова..тва бандерите много дашни.17:14 20.04.2023
41 Хинденбург
17:19 20.04.2023
42 Факти
Коментиран от #43
17:22 20.04.2023
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Пешо
До коментар #35 от "Гост":
Добре, че майка ти е работила в Амстердам та знаеш и много.Изпускали са те като малък от високо и добре , че си паднал на главата си . Като ги пишеш тези работи , какво искаш да докажеш?
Само падането доказваш.
19:45 20.04.2023
45 Ехааа
Дойче Веле
е нашия нов
Държавен Вестник
20:49 20.04.2023
46 🐘🐘🐘
До коментар #32 от "комунист ☆":
Първият свръхзвуков пътнически самолет е чудесен пример . Създаден е от СССР , несъществуваща днес страна , съставена от 15 днешни държави , като населението на РСФСР е около половината от цялото население. Използвана е крадена техническа документация от Конкорд , като двете машини разбира се имат много различия , основно в двигателите и гондолите им. Разработката е претупана набързо за да бъдат изпреварени буржоазните империалисти като резултатите са печални - самолетът е недоработен , неспособен е да лети на големи разстояния , където би се реализирал потенциала от високата му скорост и изобщо е абсолютно ненужен. Полетите му с пътници се броят на пръсти.22:29 20.04.2023
47 Мемфис
23:26 20.04.2023
48 Този коментар е премахнат от модератор.