Румънският вицепремиер и министър на транспорта Сорин Гриндяну съобщи тази седмица, че в края на юни официално ще бъде открит висящият мост над река Дунав при град Браила - един от най-мащабните инфраструктурни проекти в страната през последните три десетилетия.
Мостът трябва да свърже град Браила с намиращия се на отсрещния бряг град Мачин в окръг Тулча и по този начин да подобри транспортната свързаност между зоната на Галац-Браила и черноморските окръзи Тулча и Констанца. Местните медии определиха съобщението на министъра като "дълго очаквана новина".
Това ще бъде последният мост над река Дунав преди вливането ѝ в Черно море и четвъртият мост в румънския участък на реката. Съоръжението ще бъде най-големият висящ мост в Румъния и третият по големина в Европа, отбелязва в. "Евениментул зилей". Изданието също така определя висящия мост при Браила като "най-високата конструкция в Румъния" и "най-скъпия инфраструктурен проект, осъществен през последните 30 години".
Транспортният министър Сорин Гриндяну заяви в петък, че мостът ще бъде отворен за движение, поне частично, на "27 юни, плюс-минус няколко дни", след като първоначално планираното му откриване през 2022 г. не се случи, пише сайтът Хотнюз.
Гриндяну посочи, че наскоро е имал разговор с италианския изпълнител на проекта - компанията УиБилд (бившата Асталди), която е поела твърд ангажимент да открие моста за движение през това лято. А за да окаже допълнителен натиск за спазване на обещания срок, румънският министър заяви, че ще изпрати покана на италианския си колега да присъства на събитието.
Мостът е част от експресния път Бузъу-Браила-Тулча-Констанца, планиран да бъде изграден в периода 2020-2030 г. и целящ да свърже северната част на областта Мунтения и южната част на областта Молдова със северната част на Добруджа, където се намира Делтата на Дунав.
Идеята за такъв мост се заражда още през 1980-те години, когато са анализирани три възможни местоположения, а през 1996 г. е направено предварително проучване за осъществимост на базата на идеите, представени едно десетилетие по-рано. През 2001-2003 г. е извършено проучване за осъществимост на проект за "Строеж на висящ мост над Дунав в района на Браила", а в периода 2015-2016 г. проучването е актуализирано. През 2017 г. е обявен търг, за който са подадени две оферти.
"Румънското чудо - мостът над Дунав при Браила, ще бъде открит през юни", пише агенция Медиафакс по повод съобщението на Гриндяну. Същевременно министърът уточни, че свързващите пътища, които водят към моста, ще бъдат готови само "частично" до лятото.
За строежа са нужни около 81 000 километра стоманено въже, достатъчни да се обиколи два пъти Земята, уточнява Националната компания за администрация на пътната инфраструктура. Образуваните по този начин два основни кабела ще имат общо тегло над 6700 тона.
Стойността на договора е 2,375 милиарда леи (около 500 милиона евро) с ДДС. За целта са отпуснати безвъзмездни средства на стойност около 363 милиона евро от Европейския фонд за регионално развитие, които да бъдат използвани както за строежа на моста, така и и на 23-те километра свързващи пътища, посочва Аджерпрес.
Дължината на висящия мост е над 1,974 километра, а височината на пилоните - близо 200 метра. Съоръжението, свързващо окръзите Браила и Тулча, ще има обща ширина от 31,70 метра, която ще включва четири ленти за движение на автомобилите и две ленти за движение на пешеходци и велосипедисти от двете страни.
Търгът за изграждането на моста беше спечелен през 2017 г. от съдружие между италианската компания Асталди (Astaldi, купена по-късно от WeBuild) и японската Ай Ейч Ай Инфрастръкчър Системс (IHI Infrastructure Systems). Договорът беше подписан на 19 януари 2018 г., а строителните работи започнаха през пролетта на 2019 г. Срокът за завършване на строителните дейности съгласно договора трябваше да бъде до декември 2021 г., напомня Хотнюз.
Строежът на мащабното съоръжение обаче не вървеше гладко - след серия от спорове и закъснения и след взаимни обвинения в несериозност между представители на държавата и на фирмата-строител, се стигна и до няколко съдебни дела. Сайтът ОбсерваторНюз съобщава, че през октомври 2020 г. са били в ход общо 12 съдебни дела, заведени както от държавата, така и от строителя, а вече изтеклите срокове за завършване на строежа са удължени с още три години.
"Всеки път, когато съм идвал аз или е идвал премиерът или някой друг, ни се казваше, че в края на годината мостът ще бъде пуснат в експлоатация. След това действията бяха други", заяви миналата година министърът на транспорта Сорин Гриндяну при една от поредните си инспекции на строежа.
Заради неспазените срокове Асоциацията Про Инфраструктура, най-важната асоциация за наблюдение на транспортните проекти, определи в края на миналата година моста при Браила като "провала на годината" що се отнася до големите инфраструктурни проекти на Румъния, съобщава изданието Еконмедия.
Все пак работата по моста продължи да напредва и в средата на март тази година Националната компания за администрация на пътната инфраструктура, която е възложител на проекта, съобщи, че строежът на моста е завършен на 93 процента, а на свързващите пътища - на 60 процента.
В края на март започнаха дейностите по полагане на асфалтовата настилка, като в момента пътните платна са асфалтирани и в двете посоки на движение. Предстоят тестовете за устойчивост и финализиране на всички детайли на моста. Паралелно строителят работи и по изграждането на свързващите пътища, които са необходими за функционирането му. Ако пътищата за достъп не са готови, завършеният мост над Дунав би останал за известно време само "един музей на открито", коментира Хотнюз.
Румънските медии често наричат висящия мост при Браила "Голдън Гейт на Румъния" или "Голдън Гейт над Дунава". Дължината на моста е 1974 метра, от които 1120 метра е централният отвор, плюс два странични отвора от 489 метра на брега към Браила и 364 метра към брега на Тулча. За сравнение, известният мост "Голдън Гейт" в Сан Франциско е дълъг 1970 метра, а централният му отвор е 1280 метра, отбелязват местните издания.
Двете кули на моста при Браила достигат височина 192 метра и са най-високите съоръжения в Румъния, като се изключат комините и антените. "В момента на финализирането ще бъде третият по големина мост в Европа от гледна точка на централния отвор и дължината", посочва Националната компания за администрация на пътната инфраструктура.
23 Април, 2023 06:23 3 895 34
Румъния открива своя "Голдън гейт" в края на юни
Мостът трябва да свърже град Браила с намиращия се на отсрещния бряг град Мачин в окръг Тулча
Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 19 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Баце
06:31 23.04.2023
2 Киро обратнотно на сложното
Коментиран от #26
06:32 23.04.2023
3 Шишков тъпото
Коментиран от #13
06:36 23.04.2023
4 Александър Димитров
Коментиран от #6
06:37 23.04.2023
5 Електро-Дачии
06:40 23.04.2023
6 Тишо
До коментар #4 от "Александър Димитров":
Едно време им викаха цигани и искаха да ги разделят от нас щото ни бавят за ЕС, а сега си джиткат из БГ с нови коли.Коментиран от #31, #32
06:40 23.04.2023
7 щото толкова можем
06:46 23.04.2023
8 елементарна логика
06:50 23.04.2023
9 А Ганьо
06:51 23.04.2023
10 БолгарТолуп
06:54 23.04.2023
11 мани мани
07:19 23.04.2023
12 дедо Герчо
07:22 23.04.2023
13 БиБиКинг
До коментар #3 от "Шишков тъпото":
Не вярно, направих 500,000 км пътища!07:26 23.04.2023
14 СЗО
07:35 23.04.2023
15 фенче
07:36 23.04.2023
16 Абе
07:37 23.04.2023
17 Хасан
Коментиран от #20, #27
07:40 23.04.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 един
07:49 23.04.2023
20 Един
До коментар #17 от "Хасан":
Наблегни на българския байрамче. Ако беше останала тиквата досега да сме у Шенген и Еврозоната. А Видин Ботевград щеше да е готов. Хемус щеше да е до Плевен или до Бяла. Струма до Промахон. А тунела под Шипка щеше да се копае. Сега ни определят дневния ред и ни яздят мутри , олигарси и джендъри. Жълтопаветниците смучещи от фондовете на Козяк. И румънците ни издухаха с 200.Коментиран от #21
07:59 23.04.2023
21 фенче
До коментар #20 от "Един":
тебе със сигурност някой те е издрусал, но не са румънците, най вероятно е някой подобен на тебе08:05 23.04.2023
22 глоги
08:31 23.04.2023
23 редник
Хм, тунел под Дунав няма ли да е по-евтин?
08:41 23.04.2023
24 БОЙКО ПРАВЕШЕ ТАКИВА МОСТОВЕ
08:44 23.04.2023
25 Един откос само до просперитета
09:03 23.04.2023
26 ъхъ
До коментар #2 от "Киро обратнотно на сложното":
А вие построихте магистралата до Луната.10:02 23.04.2023
27 трай си
До коментар #17 от "Хасан":
Вие пък само тоалетни правите.10:05 23.04.2023
28 Бахари Захаров
10:23 23.04.2023
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Ще се оправим
10:27 23.04.2023
31 Е да де
До коментар #6 от "Тишо":
Ама в Румъния нямат толкова много русофили колкото в БГ които да спират западното развитие на страната въпреки близостта си с Русия и румънците имат топки и не се страхуват от лудостта на Путин, нищо че са на по първа линия на югоизточния фланг , а се радват да има много по силно присъствие с повече бази на НАТО по Източния фланг в Румъния и подпомагат активно Украйна и Молдова, затова натам текат пълноводни реки от западни инвестиции към Румъния и драстично изпреварва в развитието си България...!!!12:06 23.04.2023
32 АРИЙСКИЯ КХМЕР
До коментар #6 от "Тишо":
ТО СЕ ВИЖДА СЕГА КОИ СА ЦИГАНИТЕ ДАЛИ НЕ СА ТЕЯ ОТ ЮЖНИЯ КРАЙ НА ДУНАВА САМО ЧЕ13:45 23.04.2023
33 СЗО
16:09 23.04.2023
34 мечката
17:23 23.04.2023