26 Ноември, 2024 03:13 3 510 23

26 ноември 2003 г. Последният полет на "Конкорд"

  • concorde-
  • конкорд-
  • самолет-
  • последен полет

Air France изтегли флота на Concorde през лятото на 2003 г.

26 ноември 2003 г. Последният полет на "Конкорд" - 1
Снимка: Shutterstock

На 26 ноември 2003 г. свръхзвуковият пътнически самолет „Конкорд” се издига за последен път въздуха, за да изпълни ритуалния „прощален” полет. Всъщност полетите с пътници окончателно са прекратени месец преди това.
„Конкорд” излита за пръв път на 2 март 1969 г., като е използван от авиокомпаниите British Airways и Air France от 21 януари 1976 до 24 октомври 2003 г. Първият му полет е по маршрута Париж-Дакар-Рио де Жанейро. Последната френска машина лети от Ню Йорк до парижкото летище "Роаси-Шарл де Гол" на 31 май 2003 г.

185 тонният „Конкорд” е забележително творение на една извънредно амбициозна програма. Построени са само 20 машини, превозващи едва по 100 пътници. Постиганата скорост е малко повече от 2 мах. (2 179 км/час). Трансатлантическият полет продължава около 3,5 часа. По време на полет тялото се удължава с около 30 см. заради нагряването на корпуса.

Най-забележителното преживяване с „Конкорд” е, че това е единственият самолет, който „изпреварва залеза“. По време на полети рано вечерта от Париж или Лондон до САЩ самолетът излита по тъмно и настига Слънцето - от кабината се е вижда как то изгрява от запад.

„Конкорд” е най-сигурният пътнически самолет до единствената му катастрофа през 2000 г., ако се оценява количеството на загинали пътници спрямо изминатото разстояние.

Върху съдбата на самолета се отразяват два фактора. Първият е катастрофата на летище „Шарл де Гол” в Париж в късния следобед на 25 юли 2000 г., когато самолетът излита за Ню Йорк. Лявото полукрило на самолета се запалва и машината катастрофира. Всички пътници и екипажът загиват, както и четирима души на земята. Причината е метално парче на пистата, отчупило се от друг самолет. Минавайки през отломъка с висока скорост, „Конкорд” пука гума, което води до повреда в конструкцията му, получава се теч на гориво. Въпреки че успява да излети, той се запалва и пада.

Вторият фактор, отразил се върху съдбата на самолета, за икономически причини. На 10 април 2003 г. British Airways и Air France едновременно обявяват, че ще прекратят полетите на Конкорд по-късно през годината. Те посочват нерентабилността на „Конкорд” поради по-малкия брой пътници след катастрофата от 2000 г., намаляването на пътниците след атаките на Световния търговски център през 2001 г., както и повишените разходи за гориво и поддръжка.

„Конкорд” и Ту-144 са единствените до момента свръхзвукови самолети, извършвали пътнически полети. Руснаците рано спират своята машина от полети главно поради икономически причини.

Сред тези, които платиха 20 000 долара и се насладиха на Concorde, са: Елтън Джон, Стинг, Род Стюарт, Мик Джагър, Джоан Колинс, Лучано Павароти, Шон Конъри, Робърт Редфорд, Елизабет Тейлър, Джоан Колинс, Майк Тайсън, Ани Ленъкс и Род Стюарт .


Поставете оценка:
Оценка 4 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Ехх

    4 11 Отговор
    Помня,тогава летях с него за последно,като спука гума при кацането !
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Не са само тези.

    12 21 Отговор

    До коментар #1 от "Руснаците се помъчиха да го "прекопират"":

    Буран, Атомната бомба, дори макаров, тт и самолетоносача. Да не забравяме Москвича и Жигулата. Всичко това е пародия. За последните дори им дадоха лиценз.

    Коментиран от #6, #13, #22

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Снежната виелица

    17 4 Отговор

    До коментар #4 от "Не са само тези.":

    От мен да знаеш,като ходиш да пикаш,последната капка е винаги за слипа !!!

    Коментиран от #9

  • 7 А ти що не спиш?

    14 7 Отговор

    До коментар #3 от "Ъсс деее":

    Още.ли.те мъчат.aнaлнuтe фисури и мaйcълa, след като те дъниха руските солдати в "стопа"?
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Тая дума "слип"

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "Снежната виелица":

    на какъв език е, да ма прощаваш?

    Коментиран от #11

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Ами

    4 1 Отговор

    До коментар #9 от "Тая дума "слип"":

    Мисля,че на Френски
  • 12 ЕВРОНЮЗ

    12 0 Отговор
    В статията е пропусната малка подробност. Металното парче спукало гумата е паднало от американски самолет който излита преди Конкорда. При икономическата и търговска война която се води между Боиг и Аербъс някои анализатори по това време видяха и нещо друго.
  • 13 Не знам

    17 4 Отговор

    До коментар #4 от "Не са само тези.":

    кой от кого копира, но Буран отиде сама в космоса и се върна, нещо невъзможно за спейс шатъл! Да не говорим, че спейс шатъл, планираха над земята и ако нещо се обърка и пропуснат пистата, друг шанс нямат, докато Буран можеше да лети като самолет! Иначе да си драскаш, е лесно!

    Коментиран от #16

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Не всички

    5 1 Отговор

    До коментар #10 от "Ако съм пред теб,":

    правят и имат твоите влечения!
  • 16 Някой си...

    1 9 Отговор

    До коментар #13 от "Не знам":

    Пхахахаха.. летя Бурана,ама само един път .. и от тогава лежи в трънака до касмадрума. А Шатъла колко години работи, а? Рашите са голема работс, само дето трошаха пари на поразия.. а за сравнение м/ду Конкорд и оная пародия -Ту-144 и сравненние не може да има..

    Коментиран от #17

  • 17 Кой колко пъти е летял

    4 1 Отговор

    До коментар #16 от "Някой си...":

    е въпрос на финанси, а това е друга тема и няма общо с коментара, който коментираш ни в клин, ни в ръкав! Четенето с разбиране, се учи в първи клас!

    Коментиран от #18

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 ИМПЕРИАЛИСТ

    6 1 Отговор
    "...........това е единственият самолет, който „изпреварва залеза“. По време на полети рано вечерта от Париж или Лондон до САЩ............"
    Смешковци, навремето, при следобедния полет, Силистра-София, със самолет Ан, можеше да се любуваш на един и същ залез два пъти, първия път на летището в Силистра и след това и в София........

    Коментиран от #21

  • 21 В ОЧАКВАНЕ СМЕ

    0 3 Отговор

    До коментар #20 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    дано козлодуйската yтpenka да е пykнала. След няколко дни от тях ако се разнесе cмpaд на рaзлoжeнo ще е супер! ??
  • 22 9988

    2 2 Отговор

    До коментар #4 от "Не са само тези.":

    Попринцип абсолютно вярно е.Всичко руско реално е копие на американското и като цяло на западното.Русия не случайно се развива с 50 години назад.Повечето неща обаче Русия не може да ги копира понеже няма технологичното развитие,нито може да осигури качество и количество.Копията обикновенно ги докарва до евтина външна обвивка,а технологията до руско ниво.Демек нулево
  • 23 фен на Божидара

    0 2 Отговор
    Някой бил ли е с нея? Лесна ли е?
Новини по държави: