С 58,2 процента швейцарците одобриха въвеждането на 13-а пенсия. Мотото на кампанията гласеше „За по-добър живот на старини“. Ефектът от референдума ще е следният: базисната пенсия в страната, която в момента е максимум 2450 франка (5000 лева) ще бъде увеличена с 8,3 процента.
Само преди няколко години сходна инициатива за увеличаване на пенсиите бе категорично отхвърлена от населението, припомня АRD. Но времената вече са други: растящите цени за енергията, жилищата и храните тежат дори и на хората в богата Швейцария. В страната, която традиционно е либерална в икономически план, расте потребността от по-силна държава.
До момента винаги са доминирали аргументите на икономиката
Според политолога Михаел Херман, цитиран от АRD, резултатите от референдума са доказателство за обрат: „Това е наистина историческо решение – никога досега не е било одобрявана инициатива за разширяване на социалната държава. Това се случва за първи път. И със сигурност ще се отрази на цялата политическа структура на Швейцария“, казва той.
В страната винаги досега са доминирали аргументите на икономиката и на бизнеса, отбелязва АRD. Икономическите съюзи неизменно успяваха да се наложат с аргумента, че предлаганите инициативи са твърде скъпи, посочва Херман.
"Зюддойче Цайтунг" от своя страна пише, че държавата в Швейцария по традиция не е склонна да пръска пари. Вместо това важи следният принцип: хората да бъдат самостоятелни – както в добри, така и в лоши времена: ниски данъчни ставки, малко социални облаги, голяма лична отговорност. Тази формула досега като че ли функционираше добре за всички, затова швейцарците рядко се възползваха от правото си да искат увеличаване на държавните помощи. Но не и този път. „Ди Велт“ дори определя резултатите от референдума като „сензация“ и „провал“ за правителството.
Защо швейцарците са разочаровани от държавата
"Зюддойче Цайтунг" пояснява причините: хората разбраха колко много пари е наляла държавата във фирмите по време на пандемията. А преди около година видяха колко бързо държавата подкрепи с милиарди скандалната банка Credit Suisse, вместо да я остави да фалира. Тези два примера показаха на швейцарците, че пари за помощи явно има достатъчно. Защо тогава да няма и за пенсионерите? Още повече, че цените за хранителни продукти, наеми и здравни услуги напоследък нараснаха значително. Според „Зюддойче Цайтунг“ правителството и парламентът не са взели тези проблеми на сериозно, а напротив – са били против увеличаването на пенсиите, очаквайки инициативата ще се провали на референдума.
Депутатката Бригите Хеберли-Колер казва пред АРД, че сега на младите хора ще им се наложи да финансират допълнителната пенсия. „Тяхната покупателна способност ще намалее, удръжките им ще се увеличат, цените ще растат и те ще трябва някак да се справят с всичко това.“
Автор: Катрин Хондл ARD
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #2, #16
11:38 05.03.2024
2 Българин
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Грешиш. Даже са по-зле от нас. Неслучайно там е Давос. А това, че населението получава големи заплати и пенсии в никакъв случай не означава, че е свободно и независимо. Точно обратното. Глупави консуматори и материалисти, които се ваксинираха като овци под строй. А колко им е промита главата от пропаганда... не ми се и говори.Коментиран от #4
11:41 05.03.2024
3 Смех в блатото
Еми, да, то тия гласувалите ще плащат масрафа :))))
Егати заблудените. Гласували си още по една пенсия. Да си бяха гласували и по едно Ферари :)))))
11:41 05.03.2024
4 Смех в блатото
До коментар #2 от "Българин":
"Грешиш. Даже са по-зле от нас."Да, и аз така знам. Милионера с яхти и луксозни вили в Монако е по-зле от люлинските панелни бекове :))))
Те са свободни :)))
Коментиран от #8, #13
11:43 05.03.2024
5 Защото
11:43 05.03.2024
6 Зевс
Коментиран от #9
11:45 05.03.2024
7 Ами
11:45 05.03.2024
8 Българин
До коментар #4 от "Смех в блатото":
Не знам за какви люлински глупаци ми пишеш. Не живея в Люлин, нито имам общо с изброените от теб хора. Но виждам от коментара ти, че се интересуваш само от пари. А що се отнася до обикновения човек в Швейцария. Той никакъв милионер не е... Не знам откъде ги вадиш тези измислици.Коментиран от #10
11:46 05.03.2024
9 Смех в блатото
До коментар #6 от "Зевс":
Искаш ли да проведем малък експеримент с теб? :))))Ако имаш жена или деца им кажи, че те могат да гласуват да определят колко пари да си вземат от заплатата ти за "техни" си харчлъци и примерно им сложи предложения: 10 процента, 20 процента, 30 процента и така нататък.
После докладвай резултатите от "референдума" :)))))
Коментиран от #18
11:47 05.03.2024
10 Смех в блатото
До коментар #8 от "Българин":
Досега от такива "моралисти" като теб не съм чул ЕДИН обективен критерии за това как определят кой е свободен и кой не. Винаги говорите са "вашето лично "усещане"" :))))Което разбира се е само доказателство, че знаете, че приказките ви са яки глупости :))))
Коментиран от #14
11:50 05.03.2024
11 Демократ
11:51 05.03.2024
12 СмЕх
11:52 05.03.2024
13 Атина Палада
До коментар #4 от "Смех в блатото":
Милионери с яхти има навсякъде по света, включително и в България... Но не всички в България са милионери с яхти, както и не всички в Швейцария!11:53 05.03.2024
14 Българин
До коментар #10 от "Смех в блатото":
Добре. Тогава отиди във вертепите в Цюрих, Лозана, Женева и там проповядвай на робините, които се продават в тях, както и на безмозъчните мъже, които ги посещават, отиди и им проповядвай за милионите в яхти и вили в Монако. Не ми се спори с хора, които не знаят за какво говорят. Отивай да правиш мръсни пари и разсъждавай за критериите на морала и какви глупости говорели хората.Коментиран от #17
11:54 05.03.2024
15 ГРАД КОЗЛОДУЙ
11:54 05.03.2024
16 Тцтц
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Тука трябва да гласуваме за 13-та заплата11:55 05.03.2024
17 Смех в блатото
До коментар #14 от "Българин":
Значи познах, че нямаш абсолютно никакви конкретни критерии и ще ми разтягаш локуми :))))Дай си критерийте да видим как определяш кой е по-совбоден и кой не. Обективни, не празни приказки за пред блока. :)))))
Коментиран от #22
11:56 05.03.2024
18 Зевс
До коментар #9 от "Смех в блатото":
Нищо общо няма примера ти с реалността поради простата причина, че гласуват тези, които внасят парите, а не тези, които само цоцат.Коментиран от #21
11:57 05.03.2024
19 ...
Наш Ганю разбира се не вижда и не чува това. Само потърква ръчички за парички
11:57 05.03.2024
20 ЧОЧО
11:59 05.03.2024
21 Смех в блатото
До коментар #18 от "Зевс":
Има има, щото парите трябва да дойдат от тези, които дават ПОВЕЧЕ а да има за ВСИЧКИ, така че тия които дават ПОВЕЧЕ са в позицията, в която би бил ти от примера. :)))))Но да вземем друг пример: във фирмата ти дай на работниците ти да решат дали искат 13, 14, 15 и 16та заплата и докладвай резултатите от "референдума" :))))
Сега само не ми казвай, че работниците не са тези, които вършат работата :))))
Коментиран от #23, #25
12:00 05.03.2024
22 Българин
До коментар #17 от "Смех в блатото":
Голословнико, ти дори не знаеш какво е обект и субект и нямаш никакви философски познания. Като си толкова голям привърженик на "обективните критерии", я ми докажи, че изобщо съществува обективен свят извън сетивата ти! Защото всичко, което виждаш в момента, чуваш, пипаш и прочие е в сетивата ти. Я, сега излез от сетовата си (което е невъзможно) и ми докажи, че обективен свят съществува. Май не знаеш за какво говоря?! Не ми говори за обективни и субективни критерии, защото хора като тебе нямат даже идея за какво говорят.Коментиран от #24
12:02 05.03.2024
23 Зевс
До коментар #21 от "Смех в блатото":
Парите идват от всички, които вземат по-малко дават по-малко, които вземат повече дават повече, пропорционално на доходите, но тежестта като процент е еднаква. Две допълнителни заплати в нормална печелеща фирма с читаво ръководство са нещо нормално, за съжаление по нашите ширини това не е традиционно.Коментиран от #28
12:05 05.03.2024
24 Смех в блатото
До коментар #22 от "Българин":
Ако нямах представа какво е едното и другото нямаше да мога да те поставя пред такова предизвикателство. Факта, че го дефинирам чрез такива категории ясно показва, че знам разликата :)))))А това, че още не си посочил обективен критерии, по който да преценим кой е "по-свободен" показва, че освен общи приказки, които някои наричат философии (но не с референция към философската наука, а с референция към това, че често се използва от неграмотни хора за да си повишават стойността на "мнението". Не е напълно случайно, че най-неграмотните изковаха фразата "всеки си има мнение".), нямаш нищо.
Коментиран от #26
12:06 05.03.2024
25 ...
До коментар #21 от "Смех в блатото":
Искат 13 14 15 16та заплатаПри 15 18 21 23% осигуряване което да плащат от заплатата си месечно в съответствие.
Как не ви стига акъла че руските "референдуми" нямат общо със швейцарските РЕФЕРЕНДУМИ
12:08 05.03.2024
26 Българин
До коментар #24 от "Смех в блатото":
Очаквам да ми докажеш, че съществува обективен свят извън сетивата ти с хора, животни, дървета, звезди, галактики и т.н. Но напразно ще чакам, защото няма философ, който да го е доказал, тъй като това е невъзможно. Та след като не можеш да докажеш даже, че не си единственото съществуващо нещо (нарича се солипсизъм), как не те е срам да ми говориш за "обективни критерии"? Не е нужно един критерии да е обективен, за да има познавателна стойност.Коментиран от #29
12:10 05.03.2024
27 Сзп
12:13 05.03.2024
28 Смех в блатото
До коментар #23 от "Зевс":
Нито е задължително като процент да е еднаква (в Швейцария не е), нито има значение, защото парите са си пари. Те имат покупателна способност. Някой се лишава от далеч повече неща, ако плаща 10 пъти повече данъци отколкото теб, независимо дори ако като процент давате еднакво.Допълнителните заплати не са нормално нещо: бонусите са нормлано нещо, но те се определят на базата на достигнати цели. Само в бюрократичните машини бонуси се разпределят с чужди пари).
По-важното тук е друго: даже без да се реално в ситуацията на решаващ на базата на чужд "референдум" вече зае изходна защитна позиция. Тва казва ВСИЧКО :)))
С чуждите пари лесно се разполага безотговорно. Като стане дума за твоите и нещата рЕзко се променят :))))))
12:13 05.03.2024
29 Смех в блатото
До коментар #26 от "Българин":
РЕалния свят не е свят в който си философстваш за "галактики".Например, един белег за свобода е да можеш да гласуваш в честни и справедливи избори.
Това са избори, в които тайната на вота, отчитането на вота, допускането на кандидати до гласуването, правото на кандидатите на равнопоставеност в предизборната кампания и още и още неща, са съблюдавани.
Друг белег за свобода е да можеш да пътуваш и да се реализираш свободно на трудовия пазар, съобразно уменията ти.
Трети белег на свобода е да можеш да говориш свободно с ФАКТИ, които отговарят на реалността.
Ето как ИМА БЕЛЕЗИ, които са ОБЕКТИВНИ, независимо от философиите ти.
Коментиран от #31, #37
12:18 05.03.2024
30 Австриеца
ела да ми го обясниш и да им кажеш на тия в парламента да махнат 13 и 14та заплата в Австрия.
Не е нормално да имаш Аванс и Заплата.
това означава че парите не ти стигат от заплата до заплата щото или не можеш да боравиш с тях или са толкова малко че ти "пускат на час по лъжичка" - реалността в България и Русия
Коментиран от #36
12:23 05.03.2024
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 пенсионер от Варна
Коментиран от #35
12:30 05.03.2024
35 е ми
До коментар #34 от "пенсионер от Варна":
личи че хабер си нямаш за какво става дума и не си информиран.12:32 05.03.2024
36 Смех в блатото
До коментар #30 от "Австриеца":
Ако парите от 13та и 14та заплата ги имаше налични и свободни, те можеше да са вкарани в нормалните 12 заплати и щеше да е същото :)))))Коментиран от #38
12:43 05.03.2024
37 Българин
До коментар #29 от "Смех в блатото":
Още от първото изречение виждам, че си философски неграмотен. Така че спирам спора с тебе за обективни и субективни критерии.12:43 05.03.2024
38 Австриеца
До коментар #36 от "Смех в блатото":
Ако ако ако... ми можеше да са годишни заплати бе. що да са месечни. или на полугодие. Или на квартал.големи сметачи станахте.
12:47 05.03.2024
39 На швейцарците им изкупуват имотите
13:06 05.03.2024
40 Играта се казва
13:07 05.03.2024
41 българина
13:09 05.03.2024
42 В България
И на това му викате демокрация.
13:25 05.03.2024
43 Пешо
Скучно , но спокойно с висок стандарт , а и красиво поддържано.
Има и знаят от къде да си набавят пари да живеят Швейцарците нормално.
13:50 05.03.2024
44 е стига де
Коментиран от #45
14:00 05.03.2024
45 Карат се,
До коментар #44 от "е стига де":
защото аз познавам хора, които взимат не 5000 евро заплата на месец, а по 30000, но пак са слуги (тоест са напълно зависими и правят точно каквото им се каже), продажници и всичко останало. Каква е тази мания да се преценява, че в една държава е по-добре от друга, само защото се вземат по-високи заплати, не знам. Човек може и милиони да взима и пак да бъде несвободен и да го ликвидират. Населението вземало по-голяма заплата. Това ли е доказателството за свобода?...14:09 05.03.2024
46 Здраво
14:54 05.03.2024
47 безпартиен
16:41 05.03.2024