27 Март, 2024 10:09 4 147 59

"Никой не е допускал, че този мост някога може да рухне"

  • мост-
  • сащ-
  • балтимор-
  • мериленд-
  • франсис скот кий-
  • вашингтон-
  • срутване-
  • жертви-
  • ню йорк

Американските медии отбелязват, че инцидентът е "парализирал столицата и Ню Йорк"

"Никой не е допускал, че този мост някога може да рухне" - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA

Срутването на моста „Франсис Скот Кий“ на река Патапско в американския град Балтимор, щата Мериленд, след като в него се блъсна товарният кораб "Дали", плаващ под сингапурски флаг, е централна тема в западните издания днес. Вчера сутринта мостът рухна във водата, след като големият плавателен съд се удари в него, пише БТА.

Тази сутрин Бреговата охрана на САЩ съобщи, че шестима от хората, паднали във водата и останали до този момент в неизвестност, са смятани за мъртви и издирването на оцелели е спряно.

Стоманеният мост "Франсис Скот Кий" над река Патапско е открит е през 1977 г. след пет години строителство и е с дължина 2,6 километра. Годишно по него минават 11,3 милиона превозни средства, посочва управлението за транспорт на щата Мериленд. Под него минават кораби от и за пристанището в Балтимор.

Американският в. "Вашингтон пост" отбелязва, че инцидентът е "парализирал Вашингтон, както и Ню Йорк, с блокирането на движението по една от най-натоварените пътни артерии в САЩ, включително и по магистралата "Белтуей", опасваща столицата. Самият мост е част от междущатската магистрала 695. Британският в. "Индипендънт" на свой ред пише за "шока, в който са изпаднали местните власти", тъй като "никой не е допускал, че този мост някога би рухнал". "Кой ще плати за това?" е въпросът в много аспекти, който задава във водещо заглавие друго британско издание "Файненшъл таймс". Пред трети британски вестник - "Гардиън", представител на строителна компания казва, че случилото се "е било напълно непредвидено", като се имат предвид мерките за безопасност.

Сигналът за бедствие, подаден от екипажа на блъсналия се в моста товарен кораб, е спасил човешки животи, пише "Вашингтон пост". Служителите, които реагират първи, спират по-голямата част от движението по "Франсис Скот Кий" точно преди корабът с брутно тегло 95 000 тона да се забие в стълб на моста, уточнява изданието.

"Докато товарен кораб с размерите на небостъргач, с двадесет и двама души екипаж на борда, се е приближавал опасно близо до големия мост в Балтимор, по който преминават над тридесет хиляди автомобила дневно, екипажът на "Дали" е подал спешен сигнал за помощ с надеждата да предотврати катастрофата", описва събитията вестникът, като допълва, че първите аварийни екипи, пристигнали на мястото, са започнали да действат точно преди около 1:30 ч. след полунощ местно време (8:30 бълг. вр.) корабът да се забие в колона на моста.

Сцените във видеоклиповете са потресаващи, пише "Вашингтон пост". Изданието цитира губернатора на Мериленд Уес Мур, който приветства спасителите за бързата им реакция и ги нарича "герои". Според изданието мащабът на разрушенията е катастрофален и вероятно ще има последици далеч напред във времето за икономиката и пътуванията по Източното крайбрежие.

Замразени, точно колкото ледените води на река Патапско, са корабоплаването в района и дейностите в пристанището на Балтимор, обобщава "Вашингтон пост".

Друг американски вестник - "Ню Йорк таймс", изрично отбелязва, че според предварителното разследване "не става въпрос за тероризъм, а просто за инцидент". Изданието посочва, че приблизително по същото време, по което товарният кораб се е ударил в моста, екипажът е подал сигнал до бреговата охрана, че корабът е загубил тяга.

"Ню Йорк таймс" изтъква факта, че пристанището в Балтимор е обработило рекордно количество товари през миналата година, а градът е важен търговски център, който е на първо място в страната по поет обем от преминаващи тежкотоварни и лекотоварни автомобили.

Пред британския вестник "Гардиън" говори Джефри Прицкър, старши изпълнителен директор на компанията "Броунър билдърс", чиито служители са строителните работници от бригадата на моста в момента на срутването.

"Това беше напълно непредвидено. Не знаем какво друго да кажем. Толкова много се гордеем с мерките за безопасност и имаме конуси, знаци, светлини, бариери и флагмани. Но никога не сме предвиждали, че мостът ще се срути", заявява Прицкър за "Ню Йорк таймс". Според информация от Белия дом, изнесена от вестника, президентът на САЩ Джо Байдън е разговарял с федерални, щатски и местни служители по повод срутването на моста "Франсис Скот Кий".

Инженери се опитват да обяснят за британския в. "Индипендънт" как така се е стигнало до трагичната структурна повреда. Експертите твърдят, че е твърде рано да се каже какво точно се е случило по време на сблъсъка и при последвалото срутване, но предупреждават, че мостовете от този вид са специално изградени със защита срещу подобни сблъсъци и че може би силата на удара е била огромна, за да падне мостът по този начин, посочва "Индипендънт".

Мостове са се срутвали и преди при сблъсъци с кораби. Между 1960 година и 2015 година е имало 35 големи срутвания на мостове, ударени от морски плавателни съдове, казва за "Индипендънт" Тоби Мотръм от университета в Уоруик. Мостовете от въпросния тип - големи и пресичащи корабоплавателните пътища - трябва да са защитени посредством стълбовете или колоните, които ги поддържат, като тази защити се осигурява под различна форма, посочва за британското издание Робърт Бенаим, член на Кралската инженерна академия.

"Става въпрос например за структурни защити, които са изработени от стомана и са вградени в морското дъно, за да спрат или отклонят кораб. Те могат да бъдат и под формата на изкуствени острови и са предназначени за защита от удар на много големи плавателни съдове. Конструирани са така, че корабът никога да не може да достигне до самия стълб на моста", обяснява за "Индипендънт" експертът Бенаим.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 15 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Българин

    18 80 Отговор
    Кримския мост ще падне по-ефектно

    Коментиран от #6, #9, #28

  • 2 Путин

    58 14 Отговор
    Е виновен както винаги

    Коментиран от #36

  • 3 Сократ

    83 12 Отговор
    Явно наистина има провидение. Не копай гроб други му, ще паднеш сам в него.
  • 4 бен Ходжа

    72 14 Отговор
    Нали щяха да взривяват Кримския мост? Май Бог ги наказва.
  • 5 3.14К

    71 11 Отговор
    Карма: два опита да взривят Кримския мост, а рухна тоя в Балтимор!
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Сталин

    66 9 Отговор
    Този мост изглежда като че е строен от клечки за зъби,от новите инженери от Африка и Азия,Кримския мост колко пъти го бомбиха и няма даже и драскотина,руските инженери са най добрите

    Коментиран от #37

  • 8 Коментар

    62 8 Отговор
    Мечтали са си да се срути мост,но не са уточнили кой.Вместо Кримския е паднал този.Да внимават какво си пожелават!
    Вместо да си оправят собствената държава те дават милиарди на чужда.Присъствието на укро капитан си е ирония на съдбата и подксазка отгоре,че си унищожават държавата благодарение на укрите.Символично си е.

    Коментиран от #16, #57

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Хитлер

    28 3 Отговор
    Новината ми звучи като : две коли се блъснаха има материални щети, в крайна сметка моста не е паднал ей така. Новина с гръмко заглавие от нищото.
  • 11 Така Така

    57 9 Отговор
    Така е съсипахте северен поток ,атентати правихте на Кримският мост, но Съдбата ви го връща! Заслужавате си всичкото лошо , което се случва и ще се случва там
  • 12 вместо кримския падна франси моста

    32 7 Отговор
    да ходят да го строят . 5 милиона на ден скъсяват 500 000 мили на седмица трафик . глупаци .
  • 13 Диди

    33 8 Отговор
    Балти Мора!Балти Мора!Който гроб на друг копае сам пада в него.
  • 14 az #СВО

    46 9 Отговор
    Ако сега от Москва заявят, че това е работа на Ислямска държава, защото имат сигурни данни, Вашингтон дали ще повярва?

    Хахахаха!

    Коментиран от #33

  • 15 Капитан е бил

    40 4 Отговор
    Украинец. Учение, как да разрушат Кримския мост :)!

    Коментиран от #44

  • 16 Янко Виа

    40 7 Отговор

    До коментар #8 от "Коментар":

    Повече от символично е.Мостът носи името на човекът написал американския химн, а капитанът на кораба съборил го е хохохоль.
  • 17 Герен

    22 6 Отговор
    НИКОЙ НЕ Е ДОПУСКАЛ,ЧЕ И БАЙ ДЕМИ НЯМА ДА НАПРАВЯТ ВОЙНА СЪС НАРКО ПРОСЕЩИЯТ ДО РУСИЯ АМА НА СТАНА.
    НИКОЙ ДО СЕГА НЕ Е ""ДОПУСКАЛ" МИСЛИЛ,ЧЕ СУАЩ СА ПРАВИЛИ И ДРУГИ ВОЙНИ, НО ИМА И ТАКИВА КОИТО ДОПУЩАТ. АлаБАЛИЗМИ.
  • 18 az #СВО

    37 5 Отговор
    Впрочем капитанът на контейнеровоза е украинец!
  • 19 Бай Благой

    26 5 Отговор
    Лично Путин е отклонил кораба според мен!!
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Хахаха

    25 5 Отговор
    №6 написа че капитана е украинец и беше изстрит.
  • 22 Циник

    25 2 Отговор
    Капитан Баширов и Боцман Петров са виновни.
  • 23 Лошото е

    19 2 Отговор
    Никой не е застрахован от това,да се случват нещастия.В тази връзка,се чудех,защо,вместо съчувствие ,Русия получи нападки.
  • 24 в бг нямаме , но ако рухне моста на

    2 5 Отговор
    Кольо Фичето, нищо няма да стане . хахаха
  • 25 В.В.П.

    15 5 Отговор
    в сащ строителството е много зле..лоцмана е Окроп..Некадърник...Ще го освидетелстват като Шизофреник.
  • 26 Охи

    26 6 Отговор
    Кримският мост е дълъг 18км.... двоен и изцяло бетонен. Укрите нямат толкова ракети да го бутнат.
  • 27 В.В.П.

    20 4 Отговор
    Окропите са най големите некадърници..На тия да нямаш доверие..Далече от хахлята.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Ами

    21 2 Отговор
    ГЕРБ, ще го възстанови с дарение от Зеленски!
    Това което ГЕРБ са "построили" не може да го ремонтирате и за сто години!
  • 30 В.В.П.

    13 4 Отговор
    Може бе, и умишлено да е.Окропутетекът е под ,,високо напрежение,,, Ахахаха
  • 31 0101

    14 0 Отговор
    В такива инциденти почти винаги капитана е виновен,води ли се въобще разследване
  • 32 В.В.П.

    6 3 Отговор
    На хахлю ,като най много метла и къса лопатка...Повече НеТ.Ше убие някой..
  • 33 няма как да стане

    10 5 Отговор

    До коментар #14 от "az #СВО":

    искямска държава си е американска разработка така че не ти минава партенката…
  • 34 ХА ХА НА ГЛУПАВИЯ КАПИТАН

    14 2 Отговор
    НЕ МУ ДЪРЖАЛИ СПИРАЧКИТЕ НА КОРАБА
  • 35 пако

    12 4 Отговор
    Този капитан на кораб очевидно е бил турбопрост.

    Коментиран от #39

  • 36 Хахахаха

    3 19 Отговор

    До коментар #2 от "Путин":

    Не прави путлера толкова важен, че за всичко да е виновен. Той е виновен само за това, че направи раша ко чи на.
  • 37 Варненец

    6 15 Отговор

    До коментар #7 от "Сталин":

    Само дето е проектиран от холандски инженери. Рушляците такъв мост не могат да проектират.

    Коментиран от #40

  • 38 морския

    10 3 Отговор
    обзалагам се, че капитаните и пилотът на кораба нямат никаква вина ! за всичко ще обвинят механиците на кораба......както в мооого известни и неизвестни случаи.
  • 39 Зеленски съм

    20 3 Отговор

    До коментар #35 от "пако":

    Капитанът е украинец.

    Винага пое Ислямска държава
  • 40 Айсамани

    10 2 Отговор

    До коментар #37 от "Варненец":

    Мхм и този затова падна.Вероятно Вл.П е виновен.Саботаж,нали?Аре бегай.

    Коментиран от #59

  • 41 Йенс Стол Тембе

    17 2 Отговор
    Прекръщавайте го падналия мост на “Кримски” и го пишете победа на НАТО.
  • 42 Ай стига

    9 3 Отговор
    Спасили човешки животи... Капитана Укрианец, не е бил просто пиян и неопитен. Честно!
  • 43 НЕПОЗНАТ

    12 2 Отговор
    АМЕРИКАНЦИТЕ ВЕЧЕ НИКОЙ НЕ ГИ ХАРЕСВА. БЪРКАТ СИ НОСА НАВСЯКЪДЕ. ТАКА, ЧЕ СИ ГО ПОЛУЧИХА.
  • 44 Хи хи хи

    9 2 Отговор

    До коментар #15 от "Капитан е бил":

    И сега упорито търсят, усрите де, да купят, пардон да им дадат( подарят)
    контейнеривоз
  • 45 Македонец

    11 2 Отговор
    Премълчава се че капитана на кораба е украинец.

    Коментиран от #46

  • 46 Сериознооо?

    5 0 Отговор

    До коментар #45 от "Македонец":

    На кораба в тази река 100% има американец лоцман,ако знаеш що е лоцман.Няма никво значение къф е бил капитана на кораба и способностите ми тъй като лоцмана "води парада".Корабът е получил технически проблем и е станал неуправляем.Който и да е бил няма спасение.Застрахователината компания на кораба да му мисли ся...

    Коментиран от #49

  • 47 666

    4 0 Отговор
    ха ха ха случва се УКРАИНСКИЯ капитан просто обърка този с Кримския
  • 48 свидетел

    10 0 Отговор
    тоя мост падна така, все едно ББ и фъндъкора са го строили и ремонтирали !
  • 49 морския

    7 0 Отговор

    До коментар #46 от "Сериознооо?":

    при какъвто и да е инцидент, лоцманът не носи пряка отговорност. за всичко носи отговорност капитанът ! лоцманът е само "съветник". капитанът преценява, дали да бъдат изпълнени разпорежданията на т.н. пилот !

    Коментиран от #53

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Капитан Немо

    1 1 Отговор
    Да ги таковам в пияните ушанки .
  • 52 Зелен наркоман

    3 0 Отговор
    Извинявай, шефе, обърках го с Кримския мост...
  • 53 Морски

    1 1 Отговор

    До коментар #49 от "морския":

    ти сигурно плаваш на ледоразбивач по Марица, нали. Я, питай как преминават корабите през каналите по света. Кой ги води. Чии команди се изпълняват от екипажа. Колко човека лоцмани се качват на борда например при преминаване през панамския, драскач недоокомплектован.

    Коментиран от #54, #55, #58

  • 54 морския

    6 0 Отговор

    До коментар #53 от "Морски":

    имам 30 години корабен стаж, пък и няколко инцидента имам с мостове и кейове. и много добре знам кой кого води ! всяка заповед при маневра се повтаря от кърмчията и записва в корабния дневник. капитанът по свое осмотрение може да я коригира.
  • 55 морския

    6 0 Отговор

    До коментар #53 от "Морски":

    и през панамския съм минавал, и през суецкия , и през магелановия , не помня колко пъти. а босфора и керченския пролив не ги броя като преминаване, изобщо. босфорът преди години се минаваше и без пилот, ако помниш, велики мореплавателю !

    Коментиран от #56

  • 56 морския

    2 0 Отговор

    До коментар #55 от "морския":

    тук явно е отказал ГД , а са били на дистанционно управление от мостика. преминаването от дистанционно към местно от машинното отделение става за секунди , но филипино не са били готови за това. и преди писах - ще е виновна "машинна команда" ! но и капитанът ще го отнесе.
  • 57 васил

    5 0 Отговор

    До коментар #8 от "Коментар":

    Браво ! всички гледат - сами някои виждат и по- малко хора разбират. Същото и аз мислех , сякащ едва , едва стояла , сама щял да се разпадне само чакал " някой " да го бутне за да се разпадне на части не разбрах що за конструкция е ? . Имах познат останал с години в Америка ми разказвaше където оставал в блока междините стени между апартаментите са били направени от гипсови плоскости и между тях изолация - камена или стъклена вата или страфор . Когато някой крадец влизал в един апартамент другите не са били проблем останалите - " един крак на стената в другият апартамент си " така обирали наведнъж няколко най- малко. Когато някой от негрите спи в съседната стая ми казваше , от хъркането му не може да се стои в стаята сякаш няма стена , преграда .(така ми е разказвал , нашите панели са милион ми казваше изглежда по евтино им излиза )
  • 58 дядо поп

    1 0 Отговор

    До коментар #53 от "Морски":

    Морски , не се дръж като горски. Правилно пише човека от коментар № 49 , пилота е съветник на капитана на кораба , всяка отговорност при инцидент се пише на задника на капитана!
  • 59 ВЛ.П.

    1 0 Отговор

    До коментар #40 от "Айсамани":

    Не е виновен а некадърен
    Този мост трябваше да бъде съборен няколко
    часа по-късно
    когато по него
    трябваше да мине
    байдън