"Русия е направила "хиляди" опити за намеса в европейските железопътни мрежи в рамките на кампания за дестабилизиране на ЕС и саботиране на критична инфраструктура, заяви министърът на транспорта на Чешката република", заявява Мартин Купка пред Financial Times.
Купка посочва, че Москва е заподозряна, че е направила "хиляди опити да отслаби нашите системи", откакто руският президент Владимир Путин нареди пълномащабното нахлуване в Украйна през февруари 2022 г.
Хакерската кампания е включвала атаки срещу системите за сигнализация и срещу мрежите на чешкия национален железопътен оператор České dráhy, посочва Купка.
Предишни атаки са изваждали от строя системите за продажба на билети и са пораждали опасения за успешна намеса в сигналите, която да доведе до сериозни инциденти. "Това определено е труден момент... [но] наистина съм много доволен, защото сме в състояние да защитим всички системи [от] успешна атака", заявява Купка. Руските опити за дестабилизиране на европейската енергийна инфраструктура са добре документирани, но намесата в транспортните мрежи е по-малко обсъждана.
Агенцията на ЕС за киберсигурност публикува първия си доклад за заплахите за транспорта през март миналата година. В него се посочваше, че има "атаки срещу железопътни компании с нарастваща честота, главно поради нахлуването на Русия в Украйна".
Той отбелязва големи кибератаки от "проруски хакерски групи" срещу железопътни компании в Латвия, Литва, Румъния и Естония.
Чешката агенция за киберсигурност NUKIB предупреди за нарастващ брой кибератаки през последните години.
"Една от открояващите се тенденции през последната година е нарастващият интерес на злонамерените атакуващи към енергийния и транспортния сектор", се посочва в доклад, публикуван през юли. Чешките железници заявяват, че са "наблюдавали увеличен брой кибератаки срещу нашата цифрова инфраструктура" и "непрекъснато укрепват" своята киберсигурност.
Прага става все по-настъпателна по отношение на руските кампании за влияние, след като през 2022 г. одобри закон, който позволява на правителството да предприема мерки срещу чуждестранни субекти, заподозрени в нарушаване на човешките права или киберпрестъпления.
Миналата седмица чешкото правителство наложи санкции на украинския олигарх Виктор Медведчук и неговия сътрудник Артьом Марчевски, както и на медията Voice of Europe, която според чешкото външно министерство е отговорна за провеждането на "руска операция за влияние" от името на Медведчук.
Купка посочва, че Чешката република, която планира изграждането на високоскоростна железопътна линия, която ще свързва Берлин, Прага и Виена за четири часа, също въвежда ограничения за възможността на чуждестранни оператори да участват в търговете.
"Това не е нещо като забрана, но бихме предпочели европейски компании... За цифровите части, а също и за системите за сигнализация, определено сме поискали ограничение [за чуждестранните оператори, предоставящи специфични части], защото е част от критичната инфраструктура."
Министърът е коментирал пред FT в Брюксел, където лобира ЕС да заложи повече от общия си бюджет за големи транспортни инфраструктурни проекти, тъй като застаряващата железопътна мрежа на блока се бори да се справи с нарастващото търсене.
"Става въпрос за абсолютно претоварени конвенционални оператори" по-специално за товари" допълва Купка, предупреждавайки, че това потенциално би навредило на функционирането на единния пазар на ЕС.
Линията е първата от поредица високоскоростни железопътни проекти, които в крайна сметка имат за цел да свържат Централна Европа с Украйна, Молдова и Западните Балкани. Прага оцени цената на своята част от проекта на около 1 трилион CZK (78.70 милиарда лева).
Железопътният транспорт представлява по-голямата част от проектите в рамките на 25,8 милиарда евро (51.24 милиарда лева), предоставени за транспорт от Механизма за свързване на Европа на ЕС.
Чешки служител е заявил, че разходите за новия им проект вече надхвърлят разпределението на страната от фонда.
5 Април, 2024 22:52 1 877 30
Хакерска атака! Москва се опитва да саботира европейските железници
Предишни атаки са изваждали от строя системите за продажба на билети и са пораждали опасения за успешна намеса в сигналите, която да доведе до сериозни инциденти
Снимка: Shutterstock
Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 12 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 КОТарАК
22:55 05.04.2024
2 Русофил
22:56 05.04.2024
3 Войни и окупации-руска история
23:02 05.04.2024
4 Фън шуй
Коментиран от #8
23:04 05.04.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 1944
23:08 05.04.2024
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Китин от Китен
23:11 05.04.2024
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 последен валс
23:30 05.04.2024
14 Иван Крумов
Купих си вчера едно влакче, викам - че да се поглезя и - руснаците ми го блокирали - става въпрос за играчка-влакче - дето правиш - бррр и - така.
Коментиран от #16
23:30 05.04.2024
15 Зеленчук
23:33 05.04.2024
16 Кондуктора
До коментар #14 от "Иван Крумов":
Прави си бръ, бръ без влакче , то като нямаш нищо на раменете, влакче не ти трябва.23:35 05.04.2024
17 007
Коментиран от #28
00:10 06.04.2024
18 я па ги тия
Да вземат пример от шефовете си в САЩ - там железопътния транспорт бележи рекорди на Гинес по проблеми и аварии, ама не са седнали да се вайкат и да казват, че им идва от руснаците. Къде установяват грешки на персонала, къде не им стигат ресурси за поддръжка, къде просто им е остаряла техниката, но при толкова много катастрофи (по няколко на седмица), не са прибягвали до лесното оправдание, наречено намеса от Русия.
Разбирам, че в ЕС за всичко са виновни лошите руснаци, ама не е лошо, в името на избягване на големи трагедии да се видят и намерят истинските причини. Подобно отношение може да се нарече нехайство или безотговорност, които може да излязат през носа на някой застраховател.
00:21 06.04.2024
19 Коев
04:17 06.04.2024
20 иречек
04:19 06.04.2024
21 Редник
05:08 06.04.2024
22 М3 голд
06:08 06.04.2024
23 Отворихте ми очите
А се чудих за защо казанчето ми в тоалетната, не работи както трябва от два дена.
Тоя Путин вече прекали!!! Не може да понесе, че загуби в Украйна!
Коментиран от #24
07:16 06.04.2024
24 За рецесията и деиндустриализацията
До коментар #23 от "Отворихте ми очите":
на Европа, също е виновен той!И краде деца!
Световен престъпник!
07:24 06.04.2024
25 чатпат бот
08:36 06.04.2024
26 Инж
09:13 06.04.2024
27 факуса
09:34 06.04.2024
28 факуса
До коментар #17 от "007":
ха седмия пол е изчистил туалетната09:37 06.04.2024
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.