Коментар на Емилия Милчева:
С остра позиция София осъди намерението на Скопие да зачеркне коридор 8 през България, за да даде приоритет на трасето към Белград, част от транспортен коридор 10. Ден по-рано в интервю за БНР специалният представител на Германия за Западните Балкани Мануел Сарацин заяви, че “транспортните коридори в Европа са от компетенцията на Брюксел” и “не е в правомощията на една отделна държава да променя европейските приоритети в транспортната политика”.
Коридор 8, наричан още Изток-Запад, се простира от италианското пристанище Бари, албанското Дуръс, през Скопие, София до Варна и Бургас.
Скопски приоритети
Темата набра скорост, след като македонските власти публично се обявиха за пренасочване на средствата за железопътната (жп) линия с България, част от транспортен коридор №8, към модернизация на жп линия към Белград - по коридор №10. Причината, изтъкната от тях - жп трасето към България било “най-скъпата железница в Европа”. Затова Скопие възнамерява да пренасочи средствата за източната част на жп линията с България - от Куманово до Крива паланка, включващи 75 млн. евро грант от ЕС и 200 млн. евро заем от ЕБВР.
Модернизацията на коридор 10 означава приоритизиране на връзката Виена- Будапеща- Белград с Китай през гръцкия порт Пирея, който е китайска собственост. Други две държави от бивша Югославия - Хърватия и Словения - също получават излаз на Бяло море през това трасе.
Но коридор 8 не е просто обикновен транспортен коридор. На срещата на върха на НАТО във Вашингтон на 9-11 юли беше постигната договореност за изграждането на коридори за военна мобилност между България, Италия, Албания и Северна Македония в рамките на коридор 8, както и между България, Гърция и Румъния. Целта на тези връзки е да ускорят военната мобилност между държавите - в контекста на войната в Украйна и повишаването на отбранителните способности на Източния фланг на НАТО. Значението за повишаване на геостратегическата автономност на ЕС подчертава в позицията си и служебното правителство: “Той (коридорът, б.а.) се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на Kоридор №8 отслабва колективната сигурност на Алианса“.
Локомотивът опира о границата
По-голямата част от 315-те километра на коридор 8 минават през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка, но няма връзки от Кичево до границата с Албания и от Куманово до границата с България (88,2 км). Македонските власти обещаха до края на годината да е готов експресният път Ранковце-Крива паланка (25 км), който започна да се строи през 2018-а и трябваше да е готов преди три години, но краят му се вижда на шестата. С пускането му София-Скопие ще се взема за два часа и половина - “и така ще отворим коридор 8”, увери транспортният министър Александър Николоски.
Но от близо век и половина един локомотив така и не успява да пресече българо-македонската граница, превърнал се в (не)достойна метафора на отношенията между двете държави. С релсовото трасе София-Кюстендил-Скопие се е ангажирала още турската държава през XIX век, но поради различни интереси на Великите сили и барон Хирш, жп линията към Югозападните български земи не се е реализирала.
До 2027 г. България трябва да модернизира жп линията София – Перник – Радомир – македонска граница, а до края на 2025 г. македонската страна да изгради участъка Крива паланка – Деве баир – българска граница, предвижда меморандум от 2017 г. Македонският транспортен министър обвини България, че не строи и изреди какво те са свършили - готова е жп линията Скопие-Куманово, участъкът от Куманово до Беляковце се строи, 15% са готови от линията от Беляковце до Крива Паланка. Проблемна е третата част на жп линията от Крива паланка до границата с България - трябва да се съборят 20 къщи, минава през планина и влаковете няма да могат да се движат с повече от 60 км/час и завършва с тунел, “който не води до никъде от другата страна, защото можем да го изградим само до наша територия, а българите нямат проект”.
“Ще строят ли българите и кога ще строят е въпрос, на който още нямаме отговор. Този проект предвижда изграждането на 22 тунела само на 24 км жп линия, което е нереалистично, няма изпълнител в Европа, който да построи 22 тунела за 4 години. Затова сериозни фирми не кандидатстват”, каза Николоски, според когото прогнозната стойност на последния жп участък от коридор 8 е 560 милиона евро, от които 350 милиона евро - заеми.
Какво строят българите?
На въпроси на Дойче Веле (ДВ) към транспортното министерство какво е свършено от българска страна, се оказа, че значителна част от проектната документация е готова.
За жп участъка София-Перник-Радомир е изготвен доклад от обследване и технически паспорти на съществуващите гари и междугария, които се запазват в обхвата на проекта; кадастрални карти и регистри; одобрен е технически проект за жп участъка и подробен устройствен план; технически спецификации и приложения за възлагане на строителство; геодезически доклад и инженерно - геоложки доклад. Предстои да бъде одобрен Техническият проект и подробният устройствен план от МРРБ.
И за жп участъка Радомир-Гюешево-граница със Северна Македония е извършена същата работа, но, за разлика от първия проект, техническото проектиране и ПУП-овете още се подготвят. През март т.г. мина и общественото обсъждане на доклада за ОВОС, който даде зелена светлина за инвестиционното предложение. При подготовката и на двата участъка са извършени теренни археологически проучвания и е изготвена теренна документация, също и оценка за съвместимост на проекта с опазване на защитените зони. Трасето преминава през две такива - Коняво и Кършалево, а при общественото обсъждане на ОВОС стана ясно, че бъдещата линия ще мине и през гробищата на селата Вратца и Горна Гращица.
И ето че жп коридорът опира в трансграничния тунел "Деве баир” с проектна дължина 2383 м, от които 1193,7 м са на българска територия. Строителството на тунела от българска страна е започнало през 1941 г., като напълно завършени са 550 м, съобщиха от МТС. Но няма изгледи скоро да се увеличат. В името на “максимална съгласуваност” на действията по проектиране и изграждане, “вече 3 години работни групи с представители от двете жп администрации провеждат съвместни заседания не по-рядко от шест месеца”. Договаря се следваща такава…
Къде е тунелът “Деве баир”?
“България трябваше много отдавна да е готова с нейния участък - за да развива собствената си територия и за да има позицията да изисква от партньорите си, доказвайки реален интерес. Абсурдно е, че Северна Македония има финансиране, докато ние нямаме завършен проект, с което даваме аргументи на противниците на коридора!”, коментира за ДВ Андрей Врабчев от фондация “Татковина”.
Отговорите (на транспортното министерство, б.а.) не дават никаква информация за реални срокове, не е посочено кои от 15-те сценария за реконструкция и модернизация от инвестиционното предложение за „Модернизация на железопътната линия Радомир - Гюешево - граница с Република Северна Македония” ще представляват окончателното трасе, посочва Врабчев. “Разбираме, че няма готов технически проект за участъка Радомир-Гюешево-граница с Република Северна Македония, а не е ясно и дали тунелът “Деве баир” е включен в проекта”, казва той.
Според Андрей Врабчев фактите показват липсата на политическа амбиция за реализирането на коридора, който има голям потенциал. Аргументите му са, че досега България не е изградила своята част от жп линията, не е монтиран подареният още през 1990-те ричстакер и в момента проектните скорости са 160/130 км/ч, падащи на места до 70 км/ч, а не 200 км/ч. Врабчев отбелязва, че не е ясно и дали ще е необходим допълнителен локомотив за преодоляване на наклона при границата - и дали изобщо преминаването ѝ на толкова висока кота е добро решение в XXI век. Становището му е, че България не развива вътрешноевропейските граници и коридори за сметка на насочване на трафик към Сърбия.
А България и Северна Македония не бързат да строят пътища помежду си.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Как защо?
Коментиран от #24
13:36 30.07.2024
2 хех
Коментиран от #28
13:36 30.07.2024
3 Последния Софиянец
13:36 30.07.2024
4 Сите
13:38 30.07.2024
5 Госあ
13:38 30.07.2024
6 факуса
13:40 30.07.2024
7 Как защо
13:40 30.07.2024
8 Киро Острото
13:41 30.07.2024
9 Трол
Коментиран от #17
13:41 30.07.2024
10 като искат да спират влака
Коментиран от #29
13:41 30.07.2024
11 Значи така
Немецът вика че било от компетенцията на Брюксел да решава транспортните коридори обаче не пускат СМ в ЕС.
Дееа и двойните стандарти...
Коментиран от #14
13:42 30.07.2024
12 факуса
Коментиран от #34
13:42 30.07.2024
13 Хахаха...
13:43 30.07.2024
14 Ти остави България
До коментар #11 от "Значи така":
Ако не се хванат за палците, Гърция няма да ги пусне никога в Европа. Муцкоски я свърши тая територия, ама Вардар и още не са го разбрали.13:44 30.07.2024
15 За какво ни е този Европейски райх?
Нито серодонците, нито сърбете са в ЕС, но им финансират линията ?! Защо ?
Коментиран от #44
13:47 30.07.2024
16 Обещанията на Кирташки
13:48 30.07.2024
17 Не прочете ли?
До коментар #9 от "Трол":
За транспортиране на военна техника. Много тонове на големи разстояние.13:52 30.07.2024
18 ГОЛАТА ИСТИНА
Коментиран от #25
13:53 30.07.2024
19 Скопие се
13:53 30.07.2024
20 Защо ли? Руснаците ръководят всичко
А инак местните русофили и сърбомани се пишат на големи патриоти! Пфу!
13:54 30.07.2024
21 Уточнение
Коментиран от #46
13:56 30.07.2024
22 Пацо
Трябват ни пътища между Северна и Южна България и поне още един мост на Дунав
14:04 30.07.2024
23 шаа
14:07 30.07.2024
24 никола гешев
До коментар #1 от "Как защо?":
И от Москва!14:07 30.07.2024
25 Аритметика
До коментар #18 от "ГОЛАТА ИСТИНА":
Звучи интересно, но не е истина. А че няма да имаме обща жп линия с тях-няма. Просто ВСВ свърши малко по-рано. До 1947 година щяхме да имаме единни комуникации с Югозападна България.Коментиран от #31
14:09 30.07.2024
26 Аз съм веган
докарва българомразците до ярост.
Коментиран от #36
14:16 30.07.2024
27 Госあ
Коментиран от #45
14:21 30.07.2024
28 ЦИРКаджии
До коментар #2 от "хех":
Как да няма Свиленград Пловдив Септември е изцяло готова и влаковете се движат с колкото им е разрешено ....130 кмвчас. Пловдив Бургас е почти готово. Септември Елин Пелин също се работи усилено, Строят се ново трасе с 13 тунела.Коментиран от #47
14:27 30.07.2024
29 Ами имаше
До коментар #10 от "като искат да спират влака":
И пак пуснаха София-Истанбул и обратно. Чия е композицията, не мога да се сетя, но си пътува по турските линии. Спира и на гара Одрин, което е много удобно за пътуващите.14:28 30.07.2024
30 Мнение
14:30 30.07.2024
31 ГОЛАТА ИСТИНА
До коментар #25 от "Аритметика":
Кое точно не е истина ?... че липсва сериозен стокообмена, между България, РСМ и Албания. Разликата в междурелсието ще наложи претоварване на всеки един товар. Знаеш ли, как изглежда инфраструктура, която не е използвана близо 40 години ? А това, че скоростта в този участък (планински) е 10-15 км/ч. Иди и виж с очите си....14:32 30.07.2024
32 Логично
14:41 30.07.2024
33 Още по-добре
14:41 30.07.2024
34 Може би
До коментар #12 от "факуса":
няма място в главата ти, заета от някаква каша.14:47 30.07.2024
35 Скопие ВСЯКАК
14:57 30.07.2024
36 ти не си веган,
До коментар #26 от "Аз съм веган":
или въобще това не е интересно - но видимо си ЗЕЛЕНЧУК. Лошото е,ч е си сбъркан и МНОГО държиш да ни го показваш през половин час.14:59 30.07.2024
37 Кой бунак взе маке в НАТО?
15:20 30.07.2024
38 И така е добре.
Коментиран от #39
15:28 30.07.2024
39 Че ти на село
До коментар #38 от "И така е добре.":
Къде си виждал ЖП коридор, че и военен!?!Коментиран от #40, #42
15:34 30.07.2024
40 Така се казва в документите
До коментар #39 от "Че ти на село":
И в статията15:40 30.07.2024
41 Българин от Македония
После, кой има интерес от връзката на Черно и Адриатическо море, и кой не?
Ако България беше истински регионален играч - линията щеше вече да я има до границата, заедно с КПП-тата!
15:55 30.07.2024
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 12345
16:41 30.07.2024
44 Цуре
До коментар #15 от "За какво ни е този Европейски райх?":
Е! Па , такава е политиката!17:02 30.07.2024
45 Македонец
До коментар #27 от "Госあ":
У Вас са по евтини бе бате!17:07 30.07.2024
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.