30 Юли, 2024 13:34 4 790 47

Скопие се отказва от влаковата връзка с България. Защо?

  • северна македония-
  • коридор 8-
  • влак-
  • влакове-
  • европа-
  • българия-
  • скопие-
  • ес-
  • сърбия-
  • жп линия-
  • жп транспорт-
  • транспорт-
  • деве баир

Липсва ли политическа воля за свързването на двете съседни страни с влак?

Скопие се отказва от влаковата връзка с България. Защо? - 1
Снимка: БГНЕС

Коментар на Емилия Милчева:

С остра позиция София осъди намерението на Скопие да зачеркне коридор 8 през България, за да даде приоритет на трасето към Белград, част от транспортен коридор 10. Ден по-рано в интервю за БНР специалният представител на Германия за Западните Балкани Мануел Сарацин заяви, че “транспортните коридори в Европа са от компетенцията на Брюксел” и “не е в правомощията на една отделна държава да променя европейските приоритети в транспортната политика”.

Коридор 8, наричан още Изток-Запад, се простира от италианското пристанище Бари, албанското Дуръс, през Скопие, София до Варна и Бургас.

Скопски приоритети

Темата набра скорост, след като македонските власти публично се обявиха за пренасочване на средствата за железопътната (жп) линия с България, част от транспортен коридор №8, към модернизация на жп линия към Белград - по коридор №10. Причината, изтъкната от тях - жп трасето към България било “най-скъпата железница в Европа”. Затова Скопие възнамерява да пренасочи средствата за източната част на жп линията с България - от Куманово до Крива паланка, включващи 75 млн. евро грант от ЕС и 200 млн. евро заем от ЕБВР.

Модернизацията на коридор 10 означава приоритизиране на връзката Виена- Будапеща- Белград с Китай през гръцкия порт Пирея, който е китайска собственост. Други две държави от бивша Югославия - Хърватия и Словения - също получават излаз на Бяло море през това трасе.

Но коридор 8 не е просто обикновен транспортен коридор. На срещата на върха на НАТО във Вашингтон на 9-11 юли беше постигната договореност за изграждането на коридори за военна мобилност между България, Италия, Албания и Северна Македония в рамките на коридор 8, както и между България, Гърция и Румъния. Целта на тези връзки е да ускорят военната мобилност между държавите - в контекста на войната в Украйна и повишаването на отбранителните способности на Източния фланг на НАТО. Значението за повишаване на геостратегическата автономност на ЕС подчертава в позицията си и служебното правителство: “Той (коридорът, б.а.) се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на Kоридор №8 отслабва колективната сигурност на Алианса“.

Локомотивът опира о границата

По-голямата част от 315-те километра на коридор 8 минават през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка, но няма връзки от Кичево до границата с Албания и от Куманово до границата с България (88,2 км). Македонските власти обещаха до края на годината да е готов експресният път Ранковце-Крива паланка (25 км), който започна да се строи през 2018-а и трябваше да е готов преди три години, но краят му се вижда на шестата. С пускането му София-Скопие ще се взема за два часа и половина - “и така ще отворим коридор 8”, увери транспортният министър Александър Николоски.

Но от близо век и половина един локомотив така и не успява да пресече българо-македонската граница, превърнал се в (не)достойна метафора на отношенията между двете държави. С релсовото трасе София-Кюстендил-Скопие се е ангажирала още турската държава през XIX век, но поради различни интереси на Великите сили и барон Хирш, жп линията към Югозападните български земи не се е реализирала.

До 2027 г. България трябва да модернизира жп линията София – Перник – Радомир – македонска граница, а до края на 2025 г. македонската страна да изгради участъка Крива паланка – Деве баир – българска граница, предвижда меморандум от 2017 г. Македонският транспортен министър обвини България, че не строи и изреди какво те са свършили - готова е жп линията Скопие-Куманово, участъкът от Куманово до Беляковце се строи, 15% са готови от линията от Беляковце до Крива Паланка. Проблемна е третата част на жп линията от Крива паланка до границата с България - трябва да се съборят 20 къщи, минава през планина и влаковете няма да могат да се движат с повече от 60 км/час и завършва с тунел, “който не води до никъде от другата страна, защото можем да го изградим само до наша територия, а българите нямат проект”.

“Ще строят ли българите и кога ще строят е въпрос, на който още нямаме отговор. Този проект предвижда изграждането на 22 тунела само на 24 км жп линия, което е нереалистично, няма изпълнител в Европа, който да построи 22 тунела за 4 години. Затова сериозни фирми не кандидатстват”, каза Николоски, според когото прогнозната стойност на последния жп участък от коридор 8 е 560 милиона евро, от които 350 милиона евро - заеми.

Какво строят българите?

На въпроси на Дойче Веле (ДВ) към транспортното министерство какво е свършено от българска страна, се оказа, че значителна част от проектната документация е готова.

За жп участъка София-Перник-Радомир е изготвен доклад от обследване и технически паспорти на съществуващите гари и междугария, които се запазват в обхвата на проекта; кадастрални карти и регистри; одобрен е технически проект за жп участъка и подробен устройствен план; технически спецификации и приложения за възлагане на строителство; геодезически доклад и инженерно - геоложки доклад. Предстои да бъде одобрен Техническият проект и подробният устройствен план от МРРБ.

И за жп участъка Радомир-Гюешево-граница със Северна Македония е извършена същата работа, но, за разлика от първия проект, техническото проектиране и ПУП-овете още се подготвят. През март т.г. мина и общественото обсъждане на доклада за ОВОС, който даде зелена светлина за инвестиционното предложение. При подготовката и на двата участъка са извършени теренни археологически проучвания и е изготвена теренна документация, също и оценка за съвместимост на проекта с опазване на защитените зони. Трасето преминава през две такива - Коняво и Кършалево, а при общественото обсъждане на ОВОС стана ясно, че бъдещата линия ще мине и през гробищата на селата Вратца и Горна Гращица.

И ето че жп коридорът опира в трансграничния тунел "Деве баир” с проектна дължина 2383 м, от които 1193,7 м са на българска територия. Строителството на тунела от българска страна е започнало през 1941 г., като напълно завършени са 550 м, съобщиха от МТС. Но няма изгледи скоро да се увеличат. В името на “максимална съгласуваност” на действията по проектиране и изграждане, “вече 3 години работни групи с представители от двете жп администрации провеждат съвместни заседания не по-рядко от шест месеца”. Договаря се следваща такава…

Къде е тунелът “Деве баир”?

“България трябваше много отдавна да е готова с нейния участък - за да развива собствената си територия и за да има позицията да изисква от партньорите си, доказвайки реален интерес. Абсурдно е, че Северна Македония има финансиране, докато ние нямаме завършен проект, с което даваме аргументи на противниците на коридора!”, коментира за ДВ Андрей Врабчев от фондация “Татковина”.

Отговорите (на транспортното министерство, б.а.) не дават никаква информация за реални срокове, не е посочено кои от 15-те сценария за реконструкция и модернизация от инвестиционното предложение за „Модернизация на железопътната линия Радомир - Гюешево - граница с Република Северна Македония” ще представляват окончателното трасе, посочва Врабчев. “Разбираме, че няма готов технически проект за участъка Радомир-Гюешево-граница с Република Северна Македония, а не е ясно и дали тунелът “Деве баир” е включен в проекта”, казва той.

Според Андрей Врабчев фактите показват липсата на политическа амбиция за реализирането на коридора, който има голям потенциал. Аргументите му са, че досега България не е изградила своята част от жп линията, не е монтиран подареният още през 1990-те ричстакер и в момента проектните скорости са 160/130 км/ч, падащи на места до 70 км/ч, а не 200 км/ч. Врабчев отбелязва, че не е ясно и дали ще е необходим допълнителен локомотив за преодоляване на наклона при границата - и дали изобщо преминаването ѝ на толкова висока кота е добро решение в XXI век. Становището му е, че България не развива вътрешноевропейските граници и коридори за сметка на насочване на трафик към Сърбия.

А България и Северна Македония не бързат да строят пътища помежду си.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Как защо?

    35 5 Отговор
    Ами така нареждат кукловодите от Белград!

    Коментиран от #24

  • 2 хех

    45 3 Отговор
    Каква влакова връзка с България, като в България няма една нормално работеща линия? За какво им е да трошат пари за глупости? Все едно ние да харчим милиарди за да се свържем с македонските космодруми.

    Коментиран от #28

  • 3 Последния Софиянец

    48 5 Отговор
    Гледах новите 40 годишни вагони от Германия.Покривите им са надупчени на решето от градушка.Затова са ни ги пробутали.
  • 4 Сите

    23 8 Отговор
    Сърби на върби
  • 5 Госあ

    23 5 Отговор
    Много ясно, че им е по оферта към Белграде. Изобщо, от България к’ъв келепир ? А като наши побратими, келепира е най важен !
  • 6 факуса

    23 4 Отговор
    трверси по границата и никакво минаване,посолът им у нас да си оди а нашият там също,никой да не оди у вардарци
  • 7 Как защо

    14 8 Отговор
    Ми немат пара, а и Сърбия забранява търговията с нас. Сръбкините дават по 10 000 евро за брак, за да заминат в чужбина да се раздават, Северните македонки за 3 000.
  • 8 Киро Острото

    34 5 Отговор
    Нали направих самолетна връзка?Защо ви е влак?
  • 9 Трол

    21 7 Отговор
    За какво са ни влакове, като има самолети?

    Коментиран от #17

  • 10 като искат да спират влака

    13 6 Отговор
    нали са съседи . турция също нямат влак софия-истанбул, или букурещ . то има измама в това . всеки ден нови скоростни влакове . всичко им било наред . лъжи . скопенчани не идат тук . обаче влак да има . бдж как живее .

    Коментиран от #29

  • 11 Значи така

    6 24 Отговор
    България прави сечено на СМ ама иска от тях жп връзка.

    Немецът вика че било от компетенцията на Брюксел да решава транспортните коридори обаче не пускат СМ в ЕС.

    Дееа и двойните стандарти...

    Коментиран от #14

  • 12 факуса

    20 9 Отговор
    не разбирам защо се чевства трети март,кат всички наименования на турски си стоят,от какво сме се освободили кат всичко ни напомня за робството

    Коментиран от #34

  • 13 Хахаха...

    26 2 Отговор
    То па народа така са е засилил да ходи в Македония,че са изпотрепи,кой първи да са качи у влако
  • 14 Ти остави България

    23 0 Отговор

    До коментар #11 от "Значи така":

    Ако не се хванат за палците, Гърция няма да ги пусне никога в Европа. Муцкоски я свърши тая територия, ама Вардар и още не са го разбрали.
  • 15 За какво ни е този Европейски райх?

    22 1 Отговор
    "това Скопие възнамерява да пренасочи средствата за източната част на жп линията с България - от Куманово до Крива паланка, включващи 75 млн. евро грант от ЕС и 200 млн. евро заем от ЕБВР."

    Нито серодонците, нито сърбете са в ЕС, но им финансират линията ?! Защо ?

    Коментиран от #44

  • 16 Обещанията на Кирташки

    21 0 Отговор
    Ами откак Кирташки пусна самолетната линия София-Скопие и влака стана излишен
  • 17 Не прочете ли?

    22 0 Отговор

    До коментар #9 от "Трол":

    За транспортиране на военна техника. Много тонове на големи разстояние.
  • 18 ГОЛАТА ИСТИНА

    30 1 Отговор
    Всеки, който е бил в Северна Македония и Албания ще се досети, че това е химера. Тяхното "междурелсие" отговаря на нашата "теснолинейка". Цялата им инфраструктура е в критично състояние и занемарена , от идването на демокрацията. По-голяма част от тунелите са запълнени и се използват за сметища. Релсите на много места изобщо липсват. За да бъде пусната отново ще са нужни, не милиони а милиарди. Въобще и дума не може да става за рентабилност, тъй като никъде това трасе не е електрифицирано. Още повече, стокообмена между изброените страни , спокойно се помества в няколко тира. Но за точене на средства от ЕС , е доста подходящ...и дъвка в устата на DW.

    Коментиран от #25

  • 19 Скопие се

    8 14 Отговор
    Отказва, защото са юго-рузки по.дло.ги и измисленяци, като руЗката федерация и Югославия 😂
  • 20 Защо ли? Руснаците ръководят всичко

    17 15 Отговор
    в Сърбия, а Сърбия всичко в РСМ! Нали ги виждате нашите путлеристи, не дават дума да се каже за Сърбия. През вековете Сърбия и Русия са били сред най-големите врагове на българите!
    А инак местните русофили и сърбомани се пишат на големи патриоти! Пфу!
  • 21 Уточнение

    10 6 Отговор
    Скопие още 2025 година ще хапнат дедовия, когато влезем в Шенген. Тогава ще видят кон боб яде ли. Ще им остане само шосето за Белград.

    Коментиран от #46

  • 22 Пацо

    24 2 Отговор
    На никой не му е притрябвала връзка по жп и магистрала със северни македонци.
    Трябват ни пътища между Северна и Южна България и поне още един мост на Дунав
  • 23 шаа

    14 2 Отговор
    А какво стана с фериботната линия София-Скопие? Да не са я отписали?
  • 24 никола гешев

    3 3 Отговор

    До коментар #1 от "Как защо?":

    И от Москва!
  • 25 Аритметика

    9 5 Отговор

    До коментар #18 от "ГОЛАТА ИСТИНА":

    Звучи интересно, но не е истина. А че няма да имаме обща жп линия с тях-няма. Просто ВСВ свърши малко по-рано. До 1947 година щяхме да имаме единни комуникации с Югозападна България.

    Коментиран от #31

  • 26 Аз съм веган

    5 10 Отговор
    Копейките и предатели на България естествено че са срещу коридор 8. София Скопие 2,5 часа
    докарва българомразците до ярост.

    Коментиран от #36

  • 27 Госあ

    15 5 Отговор
    С България нормални взаимоотношения никой не може да има. Все едно с евтина проститутка да имаш нормални взаимоотношения. В България се разпореждат западните сутеньори, опа партньори де, ама то и сутеньора е партньор на платените труженички ! Нали ве ? Кой и какво инвестира в България ? Прави са макетата, само некоя срамна болест ше хванат

    Коментиран от #45

  • 28 ЦИРКаджии

    6 2 Отговор

    До коментар #2 от "хех":

    Как да няма Свиленград Пловдив Септември е изцяло готова и влаковете се движат с колкото им е разрешено ....130 кмвчас. Пловдив Бургас е почти готово. Септември Елин Пелин също се работи усилено, Строят се ново трасе с 13 тунела.

    Коментиран от #47

  • 29 Ами имаше

    3 1 Отговор

    До коментар #10 от "като искат да спират влака":

    И пак пуснаха София-Истанбул и обратно. Чия е композицията, не мога да се сетя, но си пътува по турските линии. Спира и на гара Одрин, което е много удобно за пътуващите.
  • 30 Мнение

    11 1 Отговор
    Парите са на ЕС, а не на Мицкоски, за да казва той как и къде ще се вложат. Това не го решава този абсолютен примат и ЕС трябва да им скръцне яко със зъни на това диво племе. Ако не, да ги оставим да се пържата в собствения си загорял тиган.
  • 31 ГОЛАТА ИСТИНА

    5 1 Отговор

    До коментар #25 от "Аритметика":

    Кое точно не е истина ?... че липсва сериозен стокообмена, между България, РСМ и Албания. Разликата в междурелсието ще наложи претоварване на всеки един товар. Знаеш ли, как изглежда инфраструктура, която не е използвана близо 40 години ? А това, че скоростта в този участък (планински) е 10-15 км/ч. Иди и виж с очите си....
  • 32 Логично

    9 2 Отговор
    Тази ж. п. линия е безсмислена.Урежда ги само хиените от нато, да си транспортират кочините и джендърите през нея.Четете м/у редовете дебили. Какъв Белград, каква Сърбия се месили 😂
  • 33 Още по-добре

    11 0 Отговор
    Коридорът трябва повече за интересите на НАТО, отколкото на страните от коридора.
  • 34 Може би

    2 0 Отговор

    До коментар #12 от "факуса":

    няма място в главата ти, заета от някаква каша.
  • 35 Скопие ВСЯКАК

    9 0 Отговор
    бламира и се подиграва над България. НЯМА противоположен знак ДОСЕГА. Демонстративно ни показва, че заиграва с другите държави и не разчита на нас, освен да ни се подиграва. Не го ли забелязват нашите политици, или това не влиза в техните сметки????
  • 36 ти не си веган,

    3 2 Отговор

    До коментар #26 от "Аз съм веган":

    или въобще това не е интересно - но видимо си ЗЕЛЕНЧУК. Лошото е,ч е си сбъркан и МНОГО държиш да ни го показваш през половин час.
  • 37 Кой бунак взе маке в НАТО?

    2 0 Отговор
    А сега и ЕС им дава кинти!
  • 38 И така е добре.

    3 2 Отговор
    Не ни трябва военен коридор номер 8.

    Коментиран от #39

  • 39 Че ти на село

    0 2 Отговор

    До коментар #38 от "И така е добре.":

    Къде си виждал ЖП коридор, че и военен!?!

    Коментиран от #40, #42

  • 40 Така се казва в документите

    1 0 Отговор

    До коментар #39 от "Че ти на село":

    И в статията
  • 41 Българин от Македония

    6 2 Отговор
    Ами, защото построи ли се този коридор - македонизмът изтича в канала, построи ли се другият - македонците безвъзвратно ще бъдат сърбизирани. Това не е трудно за досещане от някой, комуто чалгата не е форматирала харддиска.

    После, кой има интерес от връзката на Черно и Адриатическо море, и кой не?

    Ако България беше истински регионален играч - линията щеше вече да я има до границата, заедно с КПП-тата!
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 12345

    2 0 Отговор
    Отказаха се защото си имат такава с Белград.
  • 44 Цуре

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "За какво ни е този Европейски райх?":

    Е! Па , такава е политиката!
  • 45 Македонец

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "Госあ":

    У Вас са по евтини бе бате!
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по държави: