Турският президент Реджеп Тайип Ердоган заяви, че духът на Манцикерт - място на решителна битка през 1071 г. между селджукските турци и византийските сили, е все още жив за турския и ислямския свят. Ердоган каза това днес по време на проява, част от двудневни чествания на годишнината от битката, завършила с победа на селджукските сили, съобщиха турски медии, цитирани от БТА.
Победата в битката при Манцикерт (на турски Малазгирт) е победа на единството срещу потисничеството и плод на единството и солидарността, каза Ердоган, цитиран от турската частна телевизия НТВ.
"Като народ можем да преодолеем трудностите само ако сме единни. Можем да отблъснем нападенията срещу нашата родина само ако сме заедно", добави турският лидер.
Битката при Манцикерт е знаково събитие в историята на селджукските турци, чиято победа през 1071 г. отваря пътя за масовото им заселване в Мала Азия, където векове по-късно възниква Османската империя.
В обръщение към множеството, събрало се за празника, Ердоган похвали "духа на Манцикерт, който след 953 години все още е жив за турския и ислямския свят", пише "Дейли сабах".
"Благословени сме да отбележим годишнината от победата в Манцикерт, която отвори портите на Анадола (за турците). Като нация ние изпитваме същото вълнение, както преди 953 години", каза Ердоган.
Президентът определи Манцикерт не просто като "златна глава от нашата славна история, но и пътеводна светлина за стремежа ни за Турция през 2071 г."
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 А нашите рушлямисти
18:39 26.08.2024
2 Мехмед
Коментиран от #25
18:41 26.08.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Вятър го вее Ердоган
През 10 век приемат исляма и мигрират на юг, водени от своя вожд Селджук ибн Дукак, който дава името на династията и народа. Апогеят им настъпва по време на управлението на Малик Шах I (1072 – 1092) и с помощта на неговия везир Низам ал-Мюлк, иранец по произход и истински политически и военен гений.
Още от самото основаване на своята империя селджуците силно се иранизират, приемат фарси за официален език, а повечето висши управници са персийци. След 1071 г. от Велики Селджук се отделя Иконийският султанат.
Отслабените селджукски държави са завладени от османците през ХV век. Сегашна Турция просто си приватизира това име. До 18 век в Османската империя турчин е било с обидно значение.
Коментиран от #5, #6, #7, #9, #10, #12
18:44 26.08.2024
5 Мехмед
До коментар #4 от "Вятър го вее Ердоган":
..... а думата българин е обида по настоящем навсякъде извън българистан.18:48 26.08.2024
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Ахмет
До коментар #4 от "Вятър го вее Ердоган":
Може вятър да го вее ама истината е че сегашните ТЮРКСКИ народи се събуждат отновоНавярно ще е трудно, но не и невъзможно един здрав съюз по между им като се обединят всички Кюрдски говори си народи
Пример:
Турция и Азербайджан
Какво се казва:
Един народ две държави
Може ли това да се каже за България и Македония?
Така ,че за напред ще се казва навярно един народ седем държави
Ще трудно, но колкото и Англо Саксонците да не искат това също и Руснаците ще стане ще поживеем и ще видим
Коментиран от #13, #30
18:58 26.08.2024
10 Жжжжж
До коментар #4 от "Вятър го вее Ердоган":
Думата турчин не е била обида, но империята не понасяла националноста. Всички мислещи хора са били опасни за султана. Учени изобретатели художници и. Танатък са били изселвани из Европа.19:01 26.08.2024
11 да ама не
Коментиран от #15, #20
19:13 26.08.2024
12 Българските турци
До коментар #4 от "Вятър го вее Ердоган":
Чел си Амиин Малоуф и лансираш факти от романите му като исторически артефакти тук !...Селджуците са огузки тюрки и тази битка е дата на окончателното настаняване на турците в Мала азия !Манцикерт е арменското име на Малазгирт и на тази дата битката не е между турци и арменци както лекичко се пробутва тук на всеки 26 август...Битката е част от Великото преселение на Тюркските племена от Памиро Алтайските планински вериги и степите на Подбайкалието и Монголия! Не много популярна но приета за една от най достоверните версии за битката е твърдението че Роман IV Диоген е набрал 100 хилядна Византийска армия благодарение на тюркски племена заселили Балканските земи на Византия (-кумани , печенеги, авари плюс и прабългари).Срещу тази армия Алп Арслан е само с 10 хилядна войска ...Прословутата турска стратегия на полумесеца е приложена и при тази битка...но едва ли тя колкото и прехвалена да е , е причината 10 пъти по малка войска да победят 100 хилядна армия... Всички тюрколози в академичния свят са единодушни във факта че езикът на сражаващите се един срещу друг в тогавашните стандарти за воюване се оказва решаващият фактор за края на битката !!!
19:16 26.08.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 ха ха ха...
До коментар #13 от "Българските турци":
Ти докара и комунизма в Турция!Коментиран от #17
19:30 26.08.2024
15 Българските турци
До коментар #11 от "да ама не":
Когато Османците стъпват на европейски земи на запад от Византия и Константинопол има Второто Българско Царство ! Първото свършило при цар Самуил след битката при Беласица с византийския император Василий II Българоубиеца със 200 годишен културен и религиозен геноцид !С Иван и Петър и куманската присадка идва Второто Българско Царство , което е пълно с религиозни войни (кръстоносци -православни), културни войни - (елини , славяни и великото източно преселение)...етнически геноцид c родови кавги и междуособици , борба за власт и оцеляване ! Идва ятаганът на османците и кръвополитието , кошмарът и хаосът на Балканите секва ! Настъпва дълъг период на покой и летаргия ! С гибелта на Империята свършва и Балканската идилия ! Кръвополитието , кошмарът и хаосът отново обладават полуoстрова ! Продължава вече почти 150 години ! Дали ще има пак период на покой и летаргия ?!... Днес никой , дори и не предполага да има такава възможност !
Коментиран от #16
19:36 26.08.2024
16 Ясно е коя история четете!
До коментар #15 от "Българските турци":
Според управителя на Дунавския вилает през 1878 г. Мидхат паша:„ Между българите има повече от един милион мохамедани. Тези мохамедани не са дошли от Азия, както обикновено се мисли. Това са потомци на същите тези българи, преобърнати в исляма през епохата на завоеванията и следващите години. Това са чада на същата тази страна, на същата тази раса и от същото това коляно. “
Мидхат паша. Турция в своето минало, настояще и бъдеще, стр. 1152 на френското списание La Revue scientifique de la France et de létranger, година VII, януари-юли 1878 г., Париж.
Коментиран от #24, #26
19:41 26.08.2024
17 Българските турци
До коментар #14 от "ха ха ха...":
Ти какво знаеш за комунизма ?... Евреите са трансформирали марксизма от сурите и аетите на Корана за да мамят бедните и експлоатираните роби на капитализма !...19:43 26.08.2024
18 Според турския проф. Чиноглу
Процентите по хаплогрупи се разпределят така:
J2 = 24% – J2 (M172) Характерна за западните средиземноморски популации.
R1b = 14,7% Широко разпространена в Западна Евразия, с обособени западноазиатски и западноевропейски родословия.
G = 10,9% – Типична за хората от Кавказ и в по-малка степен за Близкия изток, Балканите и Средиземномирието.
E3B-M35 = 10,7% (E3b1-M78 и E3b3-M123 за всички представители на Е – пробата, освен една – единствена E3b2-M81 хромозома). E-M78 се открива често, и е характерна за северната и източната част на Африка и Западна Азия, а E-M123 се намира, както в Африка, така и в Евразия.
J1 = 9% – Типична сред хората от Арабския полуостров и Дагестан (вариращи от 3% при турците около Кония и до 12% при кюрдите).
R1a = 6,9% – Обща в различни популации от Централна Азия, Индия и Източна Европа.
I = 5,3% – Обща хаплогрупа за Балканите и Източна Европа, вероятно представяща вторична обратна миграция към Анадола.
K = 4,5% – Характерна за населението на Азия и кавказките народи.
L
Коментиран от #19, #21
19:44 26.08.2024
19 С две думи голяма част от
До коментар #18 от "Според турския проф. Чиноглу":
днешните турци не са акана турци по произход! Огромна част от тях са заварени основно тракийски популации, които са приели исляма заради по-ниските данъци и заради голямата толерантност по отношение на вярата първоначално. Тюрките са били велик народ затова много племена включително и огузите са приели това име за да се покажат на по-велики!19:48 26.08.2024
20 Това което пишете не е вярно!
До коментар #11 от "да ама не":
Тези бейлици не са турски. Например държавата Караман е завладяна чак през края на 15 век. Караманите са презирали османците, защото са ги смятали за по-низши от тях, затова не са сядали на една софра с тях. Те са казвали, че Осман е бил чобан баши на караманите!Коментиран от #38
19:54 26.08.2024
21 Българските турци
До коментар #18 от "Според турския проф. Чиноглу":
Както и да въртите и сучите ... Турците са факт и фактор на Балканите и Средния Изток!...В Турция няма нацизъм !....Турция все още е многонационална и всички националности и етноси , които обитават територията и , са със запазена идентичност и оригиналност ! Национализмът в Турция не е етнически... а е обединяващият национализъм обявен от Мустафа Кемал Ататюрк с думите "Щастие е за всеки който казва - Аз съм Турчин " !!! ...Днес САЩ са хегемоните ( империя по старому) защото всички там се имат за американци и са все отрекли се от род , родина и национални емоции " мигранти - отрепки или гении - девширмета със зелени карти" !... Този социален модел не е американски , а си е чист отомански патент !!!Коментиран от #22, #27
19:56 26.08.2024
22 Аз уважавам турците, които познавам!
До коментар #21 от "Българските турци":
Имам приятели от тях, тук в България, и в Турция. Навремето Кемал Ататюрк е казвал:"Който тръгне срещу България, той тръгва срещу Турция". Огромната част от турците в Турция са кемалисти. Само че вие тук, особено младите, станахте ердоганисти. И оттук ще дойде проблема един ден. Тази радикализация е много опасна и тя няма да ни доведе до нищо добро. И вие, както и ние българите, сме на път да забравим толерантността на нашите деди, които ни учеха да се уважаваме и разбираме!
Коментиран от #23
20:14 26.08.2024
23 Като казвам
До коментар #22 от "Аз уважавам турците, които познавам!":
огромната част от турците в Турция са кемалисти, имам в предвид българските турци там!20:16 26.08.2024
24 ИсТерик
До коментар #16 от "Ясно е коя история четете!":
Не увъртайте, такова нещо мохамедани по онова време не е имало.Измишльотини и празни фантазии дори в днешно время няма такова нещо да не говорим за автентичноста на твърденията ви.
20:20 26.08.2024
25 Горд Българин🇧🇬
До коментар #2 от "Мехмед":
мехмедчо гладна кокошка просо сънува, че и твоята работа. Ще ви се наложи да забравите балканите, защото те никога не са били ваши. Това, че сте се натресли непоканени години наред не я прави ваша територия. На балканите живеят много националности и турците нямат място там. Това, че тук таме са ви оставили по милост вместо да ви ... след изритването ви от тези земи не означава, че можете да имате някакви претенции за собственост. То, ако е така Византия трябва да има претенции за истанбул, който всъщност е КОНСТАНТИНОПОЛ.Коментиран от #42, #45
20:21 26.08.2024
26 Факти
До коментар #16 от "Ясно е коя история четете!":
Казал го е в контекста на Санстефанския договор, който няма нищо общо България, а си е Задунайски. Какво означава това ? Ами завладените след войната територии са вече част от Крепостна Раша и за да няма тя дальше проблеми с Османлиите се предвиждало всички мюсюлмани да бъдат изринати от тези земи. Така са направили в Крим и Кавказ завоювани в края на 18 -ти и средата на 19-ти век. Според договора от Кючюк Кайнарджа /1774 г./ рашките се изтипосват като покровители.на християните в Османската империя; по конкретно на православните, от своя страна пък Османлиите следят за "Правата и Свободите " на мюсюлманите в Рушистката империя.20:22 26.08.2024
27 По митинги Ердоган прави знака
До коментар #21 от "Българските турци":
на Мюсюлманските братя, а те са взели на въоръжение тезата за джихад с меч.Ако сте чели Корана, ще видите че там пророкът Мохамед, да се свети името му, говори за големият Джихад. А той е борба със самият себе си, да се очистиш от лошите мисли и да победиш страстите в себе си. Има и друг джихад - с писмо, чрез слово. Говорил с много образовани турци, хал хабер си нямат от свещения Коран. налага се да им обяснявам съвсем прости неща. Четете Корана и не ставайте жертва на радикалния ислям, който изопачава казаните на Мохамед от Аллах послания!
Коментиран от #28, #29, #39
20:24 26.08.2024
28 Иначе Ердоган е като Путин - на него
До коментар #27 от "По митинги Ердоган прави знака":
му трябва мурабе за да обединява обедняващите турци, жертви на голямата инфлация. Плюе Запада, а голямата част от износа на Турция е за там! Милиони турци работят там и са добри и съвестни хора. Разговарял съм с такива. И турците и българите на Запад сме втора ръка хора. Само онези турци след Втората световна война, които имат голям принос в изграждането на Германия са много уважавани .Коментиран от #35
20:30 26.08.2024
29 Българските турци
До коментар #27 от "По митинги Ердоган прави знака":
Всеки с власт , насилване и оръжие може да ти наложи всичко като вяра,идеология , име или презиме , род или народност !...Но никой не може да промени уникалния порядък на хромозомите в ДНК ато на всеки жител на планетата ни !.... Всеки е свободен да се назове какъвто си иска и какъвто се чувства без да му пука от никакви вманиачени фили и фоби !.... Днес човечеството разполага с достатъчни технологични знания и възможности за да постави окончателната точка на нацизма и да обяви Планетата ЗЕМЯ за родина на всички които я обитават !... Вместо да човъркате арогантно из тинята на историята за да изровите някакво мнимо превъзходство един над друг ... Защо не се замисляте - Кои и защо не искат и пречат да се постави ТОЧКА на всички тия раздори на този свят в който сме обречени да живеем ?!....Коментиран от #31
20:31 26.08.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Исках да ви предоставя гледната точка
До коментар #29 от "Българските турци":
на турските учени за произхода на днешните турци, нищо повече. Не е важен произхода, а важно националното самосъзнание, ти си такъв, на какъвто се определяш, че си.Политиците са тези, които ни разделят на етнически признак.
Неслучайно Ердоган в обръщението си към ДПС на два пъти им каза:
България е наш съюзник и приятел!
Коментиран от #37
20:37 26.08.2024
32 Трай бе, ей такива пишман българи
До коментар #30 от "Горд Българин🇧🇬":
като тебе не разбират нищо и само всяват раздори!Коментиран от #34
20:38 26.08.2024
33 Тъй кат гледам
До коментар #30 от "Горд Българин🇧🇬":
Виждам горд българин - Задунаец.Коментиран от #36
20:39 26.08.2024
34 Горд Българин🇧🇬
До коментар #32 от "Трай бе, ей такива пишман българи":
За какви раздори ми дрънкаш ? За това, че не съм съгласен турците да претендират за български земи ли ? Ти явно не си българин.20:42 26.08.2024
35 Българските турци
До коментар #28 от "Иначе Ердоган е като Путин - на него":
- Защо един "диктатор" да се разкъсва да търчи с такова неимоверно темпо подир неща без които може спокойно да си кара кефа на власта и управлението си ?!!Защо му е да поставя визии , като "2023 - 100 години от основаването на Република Турция , 2053 - 600 години от превземането на Константинопол и обяваването му за турска столица, и 2071 - 1000 години от окончателното заселване на полуостров Мала Азия и обявяванто му за отечество на турците " когато му е ясно че никой не управлява вечно ?!... Тия хора от анадола , що Владетели и Султани са детронирали и унищожили във вихъра на историята си , вие не знаете !?...Днес никой не се бои от Ердоган...напротив, боготворят го и го пазят като очите си !?...На запада и на тия в България все още не им е ясно,че по време на скалъпения от "ф. гюлен и ЦРУ" пуч срещу Ердоган...хората умирайки в буквалния смисъл за него по улиците и площадите под обстрела на танковете,хеликоптерите и гюленистките Ф-16 , показаха и доказаха на целия свят,че вече са намерили правилния човек за Турция и че няма лесно да се откажат от него !..
20:44 26.08.2024
36 Горд Българин🇧🇬
До коментар #33 от "Тъй кат гледам":
Ми явно си късоглед не само визуално, ами и умствено. Аз му говоря за България, а него го избива някъде из болната му фантазия. За такива възприятия има диагноза "Шизофрения".20:44 26.08.2024
37 Българските турци
До коментар #31 от "Исках да ви предоставя гледната точка":
Рядко и изненадващо от време на време тук се срещат логични и умни анализи на хора , които явно изразяват свое лично мнение !..За съжаление обаче , те се губят и се стопяват сред вихъра нa тролско филофобско "надпикаване" !... Моят призив е - Колкото и безсмислено да е , да се пишат смисленни неща посред хаос от разводнена глупост и безсмислици , продължавайте да пишете !... Приятно хубаво е когато виждаш ,че все още съществува разум... ?!!...20:51 26.08.2024
38 да ама не
До коментар #20 от "Това което пишете не е вярно!":
Караманите не са основно селджукски турци, а в голямата си част са изселени българи в Мала Азия, преселили се при роднините си заселени от Балканите там векове преди това в разцвета на ИРИ. Имало е и присъединили се към тях селджукски турци, но християни. Владеели са голяма територия заедно. Друга българска държава е съществувала в един от дяловете на планината Тавър в днешна Турция, известна още и като Торос или Таурос, който даже доскоро се е наричал "Булгар даг" (Българска планина), а неотдавна е преименуван от турците на Болкар даг ( планина Болкар), което те тълкуват като "снежна планина". И днес в каньоните на Кападокия има скални кухини ползвани за жилища, обитавани до около 60-те/70-те години на миналия век, където още стоят обособените и ползвани за християнски църкви скални помещения с кръстовете над входовете и вътрешността.Тази история, която си чел е писана чак през 18-ти век от чужденци (Австроунгария, Русия, Франция и др.) Средновековните византийски, сирийски, арменски, арабски и други автори описват един съвсем друг свят, но това не е изгодно на днешните политици. С навлизането на интернет обаче стана възможно да се посочат точните автори, произведения и да се разобличат фалшивите. Не са вече толкова недостъпни само за избрани личности и който иска да чете, научава.
Коментиран от #40
20:51 26.08.2024
39 Българските турци
До коментар #27 от "По митинги Ердоган прави знака":
Религиите не са догми и не е необходимо хората да им козируват !...Те са пътеводители в земния живот на битието на човека ! Всеки се бори със своя Мефистофел ... търси утеха в скута на своята Маргарита и се мъчи да вразуми лудоста на мислите си или да успокои беса на чувствата си в хаоса на лабиринта на земния живот ! Едни се възнасят към светлината му с вярата си...други затъват с тежестта на греховете си в гнета на блатото му и който е само един миг между едно мощно проплакване и отпихване с последен дъх ! ...Никой не знае къде е бил преди да проплаче и къде ще бъде след последния си дъх !!!Правилният път е стремежът на всичко живо сътворено с безпогрешен порядък във вселената ни ! Безспорно, истината на Всевишния е неоспорима...Светлината и е отправена към всички ни през прозорците и книгите на всички религии ! Но колко са тия които отправят взор към тази истина?...От момента когато Каин уби Авел ,користта и злобата са с хората и лъчите на всевишната истина за съжаление се прекарват през злобни призми и се отразяват в криви огледала!... В името на тия "субективни и измамни" истини от векове се лее човешка кръв! Всеки влачи своя "кръст" към своята Голгота!...Bсички сме на изпит в този свят и когато се явим пред съда на Всевишния няма да има никакво значение от кой прозорец и през коя книга сме отправили взор към ИСТИНАТА му!...
Коментиран от #41
20:59 26.08.2024
40 Да, прав сте, чел съм
До коментар #38 от "да ама не":
тези истории! Вярвам на основа на редица факти, че са истина!21:00 26.08.2024
41 Напълно съгласен.
До коментар #39 от "Българските турци":
Браво! Чест и почитание!21:02 26.08.2024
42 Ой, какой кеф !
До коментар #25 от "Горд Българин🇧🇬":
Истерията обхванала "Гордите Крепостници" ме убеждава, че Турция воистина е Велика Държава. С армията си, великия и несакрушимая; легендарная и безаналогавая, тя, во веки веков е в състояние да бъде верен Страж на мира, за да можем волно и свободно да ходим на Одринския пазар - крило за бедни и сиромаси балканци21:32 26.08.2024
43 00001
Коментиран от #46
21:59 26.08.2024
44 00001
22:18 26.08.2024
45 А тебе къде да те наритаме
До коментар #25 от "Горд Българин🇧🇬":
Ти си навлек по тези земи23:08 26.08.2024
46 1000001
До коментар #43 от "00001":
След всичко това дето сте изписали излиза че българите са турци независимо къде са в Анадола под Дунав или някъде другаде.Коментиран от #47, #48
23:23 26.08.2024
47 00001
До коментар #46 от "1000001":
Българите-Утигури са племето на Аспарух с местообитание района на сегашния Град Ростов на Дон.До 13 век мето им предимно е Мизи взаимно заменяемо с Българи,Аспаруховите Българи са 30 000 на брой с другите 7 племена са около 50 000. Аспаруховите Бъ;гари не са Тюрки и никога не са били.Единственната причина за да казват че са дошли от Азия е че според географите по това време Европа свършва на западния бряг на река Дон, на източния браг на Дон започва Азия, Утигурите са виели на Източния бряг, Кутруурите са били от Юго источна Герамния до Румъния, а между ръмъния и западния браг на Дон са били Хуногири и Котраги.Те са Скити. Другите които изведнъж се появяват от никъде са Сараматите- Склавини-Славяни по руски.Като самите Руснаци не са нито Славяни нито Скити.Коментиран от #49
03:47 27.08.2024
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 1000001
До коментар #47 от "00001":
Ако турците(тюрките) както казвате са били оттатък реката към Азия то тогава Хан Атила от хуните дето е пра пра дядото или са предци на рода дуло къде са били,?Та къде е бил през IV век че се изплашила голямата Римска Империя до толкова че да си премести столицата от Рим на Бизантинос дето я прекръстили после на Константинопол.
А пък за физзарядката дето правел папата от удоволствие към личността му да не говорим.
Всичко туи хей така измислено нали,,,,,,?
Коментиран от #50, #51
21:06 27.08.2024
50 00001
До коментар #49 от "1000001":
Има голяма разлика между Хефалитски/Средно Азиатски Хуни и Понтийски/Черноморски Хуни. Атила е Хун дошъл са от Северо Източна Европа от раойнна на средното течение на река Волга.. И са изтласкали Готите от Украйна и Румъния.който се заселват в Сегашна България.През 378 Готите се вдигат на възстание заедно с Хуните/Българи/ Готи/Тревинги,Гепиди/ Сармати/Алани и други племена и успяват да подбедят римската Армия при днешно наречения Одрин на Български, като убиват Император Валенс в тази битка.Хуните са конфедерация от различни Европейски племена.Коментиран от #54
03:25 28.08.2024
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 1000001
До коментар #50 от "00001":
Е и така както сте го изписали колкото и да го увъртате било ми то ние отгоре видите ли другите от долу били различни, руснаци не знам си какви не знам си що в края на краищата резултатът е елементарен всички не сама Азия, Анадола а и Европа са ТЮРКИ.Както казва една турска поговорка:-Изплюеш се надолу брада изплюеш се нагоре мустак.
А бе не ви е лесна работата.
Оставете историята на историците.
08:22 28.08.2024