13 Октомври, 2024 12:25 2 253 90

Как ни лъжат за въздуха, който дишаме

  • мръсен въздух-
  • дизел-
  • азотен диоксид-
  • дизелово гориво

Емисиите на азотни диоксиди се дължат главно на дизелови автомобили, които не пречистват достатъчно отработените газове

Как ни лъжат за въздуха, който дишаме - 1
Снимка: БГНЕС

Стотици хиляди умират заради замърсяването с азотен диоксид всяка година. В градове като София този проблем се прикрива и на хартия не съществува.

От Витоша на север на теория се открива красива гледка към София. На практика българската столица често е обвита в гъст смог. Основна вина за това носят хилядите стари дизелови автомобили, които отделят огромни количества мръсни и токсични изгорели газове.

Към този замърсител през зимата се прибавя и още един - димът от печките за отопление на твърдо гориво, които изгарят въглища и отпадъци. Всичко това превръща София в един от европейските градове с най-мръсен въздух.

Официално обаче този проблем не съществува. Измерваните стойности на токсичните азотни диоксиди (NO₂) в повечето случаи не надвишават разрешените в ЕС най-много 40 микрограма на кубичен метър въздух. Това означава, че на хартия замърсяването на въздуха в София е в рамките на допустимото.

Актуална публикация на "За Земята"

от 8 октомври обаче показва, че властите умишлено прикриват какво е състоянието на въздуха. Това е така, защото качеството на въздуха в София се измерва на места, където не се отчита истинската степен на замърсяване.

Една от официалните измервателни станции например е разположена в двора на НИМХ, който е "на практика парк", на 65 метра от главен път. "Тези измервателни станции от години предоставят данни, за да се гарантира, че София уж спазва законовите ограничения за азотен диоксид", казва Ивайло Хлебаров от "За Земята". Измерванията, извършени от организацията на оживени пътища и кръстовища в града, показват почти два пъти по-високи стойности от официално обявените.

Прикриването на замърсяването на въздуха от страна на властите "граничи с престъпление срещу общественото здраве", смятат от организацията.

София не е изолиран случай

Българската столица обаче не е единичен случай. Степента на замърсяване на въздуха системно се прикрива в редица европейски страни - освен в България, и в Унгария, Чехия, Словакия, Косово и Румъния. Това се потвърждава от резултатите от измерванията на седем природозащитни организации, извършени в 64 населени места от 2022 до 2024 г. Те са показали значително по-високи нива на NO₂ от посочените от властите. На 55 места са измерени и концентрации на азотни диоксиди, значително по-високи от задължителната средногодишна пределно допустима стойност на ЕС от 40 микрограма на кубичен метър, която е в сила от повече от 14 години.

В столицата на Косово Прищина например, официално измерените стойности са най-малко два пъти по-ниски от тези, отчетени от на природозащитници. В София те са с 47% по-ниски, в Будапеща - с 43%, в Братислава - с 27% по-ниски, а в Букурещ - с 24% по-ниски от измерванията на природозащитните организации.

Източна Европа е залята от мръсни стари дизели

Емисиите на азотни диоксиди се дължат главно на дизелови автомобили, които не пречистват достатъчно отработените газове. В някои случаи производителите на автомобили са извършвали масови измами в продължение на години - както стана ясно от скандала, разразил се през 2015 г. и тръгнал първо от Фолксваген. Същата порочна практика по-късно бе установена и при други производители на автомобили. Всъщност дизеловите автомобили, продавани като нови до 2020 г., не отговарят на ограниченията на ЕС и все още не са преоборудвани от производителите.

По-старите дизелови автомобили отделят средно около пет пъти повече азотни диоксиди от пределно допустимите стойности, определени от ЕС. Това засяга най-вече гражданите на Централна и Югоизточна Европа, тъй като по пътищата там се движат особено голям брой стари дизелови автомобили.

Да вземем за пример косовската столица: "Качеството на въздуха в Прищина е жертва на масовото използване на дизелови автомобили, което води до нива на NO₂, които надвишават допустимите стойности на СЗО и ЕС", казва Арбен Лила от здравната и природозащитна организация Kosovo Advocacy & Development Centre.

Държавите са длъжни да защитават здравето на гражданите си

Азотният диоксид е токсичен дразнещ газ. Той може да увреди клетките на белите дробове и други органи, да предизвика възпалителни процеси в организма, диабет и да увеличи риска от сърдечносъдови заболявания като инфаркт. Според оценки на Европейската агенция за околна среда около 140 000 души в ЕС умират всяка година в резултат на замърсяването на въздуха, причинено от азотен диоксид.

Граничните стойности за азотен диоксид във въздуха са определени с цел защита на населението. От 2021 година новата препоръчителна стойност на Световната здравна организация (СЗО) вече е десет микрограма NO₂ на кубичен метър въздух. Преди тя беше 40 микрограма NO₂ на кубичен метър въздух. Тази максимална стойност продължава да е актуална за страните от ЕС.

Държавите членки са длъжни да следят за спазването на качеството на въздуха и да докладват актуалните данни на органите на ЕС. Ако пределно допустимата стойност от 40 микрограма NO₂ бъде превишена, те трябва да предприемат мерки за намаляване на емисиите, за да защитят своите граждани.

С решение на Европейския парламент беше прието, че през 2030 г. пределно допустимата стойност ще падне наполовина спрямо сегашната - до 20 микрограма NO₂ на кубичен метър въздух.

ЕС знае за проблема, но топката е в държавите членки

Европейската комисия (ЕК) знае, че природозащитните организации в някои държави са установили по-високи концентрации на NO₂ във въздуха от официално обявените, става ясно от отговор на Комисията на запитване на ДВ. От пресслужбата на ЕК уверяват, че заедно с Европейската агенция по околна среда се полагат усилия за поставяне на официални измервателни уреди на местата с "най-високи концентрации на замърсители на въздуха", както и за изясняване на "причините за несъответствията".

Отговорност за коректните резултати от измерванията обаче носят държавите членки. "Те разполагат с подходящи средства за решаване на проблема, ако опасенията се окажат основателни", подчертава говорител на Комисията.

В България, казва Ивайло Хлебаров от "За Земята", властите все още не са реагирали публично на разкритията, направени от неговата организация. "В някои случаи, когато сме ги конфронтирали с проблема, те са изразявали съмнение в измерените от нас референтни стойности", казва Хлебаров. "Властите изглежда смятат, че винаги са прави. Но това често не е така. Трябва да бъдат по-отворени. Ако обаче липсва политическа воля, тогава единственото, което можем да направим, е да засилим натиска", казва още българският природозащитник.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хахах

    54 32 Отговор
    Да да ясно.Дойче зеле с поредната пропаганда,но не ви искаме зелената енергия.Не ви искаме панелите където ще заемат мястото на нивите и ще ви ядем евро боклуците заместители на храна.

    Коментиран от #7, #17, #25, #70

  • 2 А според

    36 12 Отговор
    мен тази снимка е лъжа. Аз живея до тези сгради и такова нещо никога не е било!!
  • 3 Хайо

    54 9 Отговор
    Ами забранете колите ,как забранихте цигарите в барове и ресторанти ,а най големите замърсители са колите .... Смеят ли да забранят колите ? Онзи ден гледам Фон дер Лайен слиза от мощно Ауди ,защо не е с малък клас автомобил или с колело ? Да даде пример .
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Въглеродни квоти

    34 13 Отговор
    20 години България в НАТО, 20 години смрад.

    Коментиран от #20

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Всеки сам избира

    32 4 Отговор
    Никой не ви кара да живеете в мръсна Шопия насила.
  • 9 Бавно сварена жаба

    32 3 Отговор
    С ваксините не се получи.
    Скоро такса въздух - Плащаш дишаш, не плащаш.......
  • 10 проф.Тупалков

    20 11 Отговор
    Бензиновите двигатели отделят приблизително същото количество азотни диоксиди (NO₂)

    Коментиран от #12

  • 11 ИТъйНататък

    20 5 Отговор
    Преди година си направих пълно обследване на имота за вредни неща. Оказа се, че в София почти няма читаво място, с нормален въздух. То радон, то озон, то формалдехид... Абе ужас...
  • 12 Демократ

    9 7 Отговор

    До коментар #10 от "проф.Тупалков":

    Това естествено не е вярно имаш слаби познания в техническите науки.

    Коментиран от #19

  • 13 Сатана Z

    37 12 Отговор
    По времето на соца в България навсякъде пушеха комини,кюмбета и всякави други горива,но това не попречи да станем 9 милиона през 1989,годината на демократичния преврат.Сега дишаме чист въздух благодарение на 3те милиона българи ,които политическите режими в Бг редуцираха за тези 35 год.

    Коментиран от #16, #18, #28, #30, #49, #77

  • 14 Решението

    8 2 Отговор
    Камазите немедлено заминават за скрап.

    Коментиран от #73

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Берия

    17 22 Отговор

    До коментар #13 от "Сатана Z":

    По времето на соца България беше първенец по онко пациенти благодарение на съветските тенологии в хим.промишленост и индустрията.

    Коментиран от #21, #23

  • 17 Размисли

    29 4 Отговор

    До коментар #1 от "Хахах":

    Всичките зеленчуци в България са внос от Турция и макетата, та къде са ти Европейските боклуци🤣🤣??? Като толкова искаш да ядеш природосъобразна храна, отиваш на полето и копаш, но Ганьо е мързелив, Ганьо стана търговец.

    Коментиран от #22, #79

  • 18 404

    6 4 Отговор

    До коментар #13 от "Сатана Z":

    Много точно казано
  • 19 проф.Тупалков

    4 7 Отговор

    До коментар #12 от "Демократ":

    30% по-малко (NO₂) при еднаква кубатура в полза на бензинките.
  • 20 Здрасти

    12 6 Отговор

    До коментар #5 от "Въглеродни квоти":

    Преди с Кремиковци по-чист ли ви беше въздуха, шопчета???
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 404

    0 2 Отговор

    До коментар #17 от "Размисли":

    В парламента
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 ае вата

    3 2 Отговор

    До коментар #21 от "И Киев е Руски":

    Изтрезня ли
  • 25 Ердоган

    6 10 Отговор

    До коментар #1 от "Хахах":

    Руски подлоги накрая сами ще искате слънчевите панели, Китай ги “печата” като вестници и електричкище карате
  • 26 гост

    10 7 Отговор
    До сега 82 години живея в София и още не съм умрял от мръсен въздух.
  • 27 реалността

    18 5 Отговор
    Сега да ви кажа за подлата политика на Дойче Зеле и техните господари, които искат да живеят в ЛГБТ мегаполиси с чист въздух, но за сметка на бедните страни в които всичко да се замърсява и мре заради добива на суровини и материали за техните електрически играчки: Bибpатори, Тротинетки, Смартфони, Електромобили и т. н.
    Дойче Зеле на принципа "Да го Д.. бедните.... и да мрат"!
  • 28 Антикомуне

    12 12 Отговор

    До коментар #13 от "Сатана Z":

    Момче младо, вземи си копейките и не разсъждава какво е било при Диктатура на Пролетариата. Това им беше лозунга на другарите. Сега всяко семейство има поне 2 коли, а при комунистите се чакаше по 20г за кола и я доживееш, я не. Пред панелките имаше по 10-на коли. Колкото до 1989, комунистите си дпретнсха преврат, защото бедна България фалира. Каквото остана си го раздадоха и станаха олигарси. В бедна България никога не е имало демокрация. ДС са в Парламента и Президентството.
  • 29 Механик

    15 11 Отговор

    До коментар #23 от "Е как се вързва":

    И сега сме 9 милиона ,но 3 милиона се заселиха временно по белите държави щото1989г червените чугуни ни докарахте до банкрут ,глад и заплати от 15$

    Коментиран от #32, #34

  • 30 Оня

    9 5 Отговор

    До коментар #13 от "Сатана Z":

    И като е било такъв рай защо като отвориха границите три милиона българи се юрнаха на запад?

    Иначе това е поредната пропагандна статия на Дойче Зеле, в която се опитват да вменят вина на обикновения човек, задето си кара 20 годишния дизелов автомобил. Нищо, че Евросъюза е отговорен за една нищожна част от замърсяването в световен мащаб, те се натискат да се затриват сами. А основните замърсители като САЩ, Русия, Индия, Китай и др не ги бръснат никакви еконорми.
    А и 90 процента от хората не щат натрапваните им електрички, които нито са по-добри от ДВГ, нито пък са по екологични.
  • 31 Антикомуне

    11 10 Отговор

    До коментар #23 от "Е как се вързва":

    Никога не сме били 9 милиона. Щяхме, но не стана, а след 1989 почти 5 милиона българи се изнесохме от България и вкараме по 4 милиарда с България. Това е суха статистика, не си го измислям аз. Колко пари идват от българи в Русия? Колко пари Руснаците са инвестира ли в България? А, забравих, Нефтохим Бургас - ЛукОйл не са плащали данъци, НИКОГА!

    Коментиран от #35, #89

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 да бе, да

    17 2 Отговор
    Дизеловите автомобили били виновни, дайте да ги забраним. Значи не войните, които се водят на няколко стотин километра от България, не токсичните боклуци на Европа, които приемаме да се горят тук, не пожарите и самолетния трафик над страната ни, не безкрайното строителство в големите градове, а точно дизеловите автомобили. Само и единствено те са виновни. Никой не мисли, че населението на България е наблъскано в няколко големи градове и че, ако искаме чиста околна среда, държавата трябва да създаде условия територията да бъде равномерно населена. И не, че българите не искат да живеят в тихо и спокойно малко населено място, просто няма условия за живот в тях. А докато има по 1-2 милиона на едно място, ще има трафик, много емисии от изгорели газове и проблеми с управлението на боклуците. И пълна забрана тук да се горят боклуците на други държави, а горите да се пазят от незаконна сеч и пожари. Не ни трябват еколози, трябват ни държавници, които да обичат България и да виждат по-далеч от носа си.

    Коментиран от #40, #42

  • 38 не мой така

    8 5 Отговор

    До коментар #32 от "За кои бели държави,":

    Знаеш ли колко са мюсюлманите в любимата ри расия че говориш така за циливизования свят.
  • 39 дъртак

    11 1 Отговор
    Чисти глезотии. Кой е знаел какво е фини прлаховиш частици. Работели сме в завода на такъв прах, че после само зъбите и очите светеха. Почти всички колеги днвес са на по 70-80 години и не им се мре. Днешните плужаци от бебета тръгват да се глезят по доктори и болници. На 50 вече са развалини с цероза и чакат трансплантации. Статията е писана за отбиване на номера. П овечето не повнят, но софия се одимяваше като парен локомотив през зимата от печките. Сгурията / изгорелите въглища / от печките се изхвърляше на улицата за да не се хлъзгат минаващите по леда. София си беше в мъгла през повечето време от зимата и си миришеше яко на пушек Прането по дворовете си ставаше черно от сажди. В северните квартали / Свобода, Надежда, Илиянци и т.н. хората не пиеха лекарства защото вечер "Фармахим" изпускаше такъв дим, че миришеше на галенова лаборатирия. За завода за автомобилни гуми ЗАГ да не говорим изобщо. И на никой не му правеше впечатление. А сега, всеки втори със астма, плашат се с магнитни бури и си мислят, че ги кастрират с ваксините и кондензните следи от самолетите. Заприличахме на лудница с изнежени луди в нея.
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Боко Тиквата

    5 2 Отговор
    Аз взимам пари да горя италианския боклук в софийските тецове. На мене в Банкя със западния вятър ми е добре, вие се оправяйте.
  • 42 Мунчо

    3 3 Отговор

    До коментар #37 от "да бе, да":

    Тъпия Ганю изкупи германските стогодишни дизеларки на немските нацита.
  • 43 УдоМача

    1 1 Отговор
    ...както си щат!
  • 44 зрител

    4 3 Отговор
    НЕ НИ ЛЪЖАТ САМО С ЧИСТОТАТА НА ВЪЗДУХА....ВСИЧКИ ИНСТИТУЦИИ НИ ЛЪЖАТ, ТВ НИ ЛЪЖАТ , ПОЛИТИЦЕТЕ НИ ЛЪЖАТ...С ЕДНА ДУМА НИКОЙ НЕ КАЗВА ИСТИНАТА...ГРОБ,ДПСЕ, ПРЕВЪРНАХА ТОВА НАРЕД С ГРАБЕНЕТО НИ В НАЧИН НА ЖИВОТ....

    Коментиран от #75

  • 45 п-0о9и8уъ7

    2 3 Отговор
    Това е от малкото случаи в които вкисналото зеле НЕ лъже- въздуха у вашите градове наистина е гаден...

    Но макар да няма измама има друго- ЯКА МАНИПУЛАЦИЯ...
    Тея идват и мерят нещо си, някъде си (разбира се на най-мръсните места) в софия и казват "тука е много мръсно"... ОК, мръсно е- не спорим...
    Ама я дайте сега да отидем у Швабия, Жабария, Макарония и т.н. и да замерим данните на най-гадните места, в най-тежкия трафик- точно както сте ги измерили у софия...

    Какво казвате? Бихте ли повторили? НЕ МОЖЕ??? ТРЯБВА ДА ВИ ВЯРВАМЕ??? СЕРИОЗНО???

    Ама хората НЕ ВИ ВЯРВАТ... И с основание... В общем- ПОШЛИ НА Х...
  • 46 И адв. Димитър Площаков се включи

    2 2 Отговор
    Адвокат или пропагандист?
    Адвокатът знае как да инициира процесът МОСВ да си сложи станциите където трябва и да събере правилните резултати. Но май целта е друга. Да се вдигне топката на някой от познатите или от новите политически играчи, за да я забие малко преди изборите. Станциите от поне 5 години са разместени, а той се сеща преди 7-те подред парламентарни избори. Сори, ама ми мирише на вкиснато.
  • 47 Сандо

    1 4 Отговор
    Софетата дишат евроатлантически, свободен и демократичен въздух.Той ги вдъхновява и настървява.

    Коментиран от #50

  • 48 Копейка

    4 1 Отговор

    До коментар #36 от "Абе първолак":

    дава акъл на нормален човек? Доживях!
  • 49 Броим умрелите тука.

    6 1 Отговор

    До коментар #13 от "Сатана Z":

    Било е чисто, щото едно време никой не мереше чистотата на въздуха, особено с подвижни измервателни станции. То и Министерство на околната среда нямаше. Кремиковци си обгазяваше Софийското поле, Мариците бълваха пепел, сяра и живак над Тракийското поле, МОК Георги Дамянов засипваше Пирдоп и Златица с арсен и даже трева не никнеше, долината около Златна Панега беше бяла от циментов прах. Първите екоактивисти се проявиха в обгазеното Русе малко преди десетоноемврийския преврат през 1989 г.

    Коментиран от #56

  • 50 Копейките

    3 2 Отговор

    До коментар #47 от "Сандо":

    не са хора.

    Коментиран от #72

  • 51 Азотен двуокис

    4 1 Отговор
    се образува при висока температура на горене на течни горива, бензин, дизел, керосин....Колкото по-висока е температурата на горене, толкова повече е съдържанието на азотен двуокис, температурата на горене в бензиновите двигатели е по-висока от тази с дизелови, поради простата причина, че бензинът е по-калорично гориво от дизела. Повишаване на степента на сгъстяване в бензиновите двигатели и октановото число на бензина, и от там температурата на горене се прави за да се избегне детонационното горене при тях, което разрушава двигателя. Повишената температура на горене създава азотен двуокис и дори триокис, който при взаимодействие с влага, примерно в белите дробове се превръща в азотно киселина...

    Коментиран от #57, #86

  • 52 Казах

    2 1 Отговор
    Да, абсолютна пропаганда ! Лъжа е, че всяко второ дете в сф е с астма или някаква форма на белодробна недостатъчност ! Лъжа е, че и сляп да си веднага можеш да познаеш че си кацнал в сф по миризмата, лъжа е че от Витоша сф стои като цигарено балонче, лъжа е че всяка втора кола в сф има сажди по задната си броня..
    Трябва да се върне комунизЪма, когато бг беше 9 млн и стреляха на месо по браздите !
  • 53 Русенец

    5 0 Отговор
    В София въздухът е “кристално чист” в сравнение с това ,което имаме за “ въздух” в Русе . Елате в Русе да отчетете замърсяване и го покажете на света ,да видят при какви условия “живеем”.Подложени сме на масово изтребване заради печалбите на мафията.

    Коментиран от #80

  • 54 Ама

    3 2 Отговор
    Екотерористите много обичат да ходят на разходки с Раянерите, пък те рулират с по 1000 дизела на излитане
  • 55 Чичо Вова

    2 2 Отговор
    Ша ползвате ли електро танкове, да знам да не харча пари за повече от дрон
  • 56 Аз съм пътувал

    3 2 Отговор

    До коментар #49 от "Броим умрелите тука.":

    през Париж, найсе пъти от шарл дьо гол до орли, а86, ако знаеш какви комини и пушеци има там, не е истина, тръгни сутрин от Аахен - гЕрмания, посока кьолнь, да види, какво е смог от кьолнските заводи, като ги осветявя слънцето, така че ти давам само два примера от еврупата, а ти се сеща за къв пиниз става дума.

    Коментиран от #59

  • 57 Най-чистото

    3 4 Отговор

    До коментар #51 от "Азотен двуокис":

    гориво е водород, да не използва въздух, а от балони да се подава кислород, както и водорода и ето ти абсолютна екология, ама батериите са приоритет на сащисаните и давай сега всичко на черешата, а тез батерии и акумулатори, кой ги рециклира, навремето даже за хартия да предадеш имаше пунктове на път и под път, а сега, бали боклуци по цяла България.

    Коментиран от #87

  • 58 Бонка

    4 3 Отговор
    По време на короната се видя, че трафик няма, а мръсният въздух си седи. Официално транспорта е 25% от замърсяването. От тия 25% колите цапат 60%. Демек колите са винивни общо 15% за замърсяването на въздуха. Търсете големите 75%. Всичко друго е за отнемане на права, подчинение и контрол. Свърши се.

    Коментиран от #90

  • 59 Пиперков

    1 4 Отговор

    До коментар #56 от "Аз съм пътувал":

    Абе комините на запад пушат ама имат някави филтри все пак.А тука по комунизма такива екстри беха непознати.

    Коментиран от #88

  • 60 делянчо

    2 2 Отговор
    за всичко ни лъжат
  • 61 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 62 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 63 Гошо

    1 2 Отговор
    Ей какво ми премахвате коментарите!!!!
    Вижте картата на Европа за NO2 емисиите от европейската космическа агенция и после пишете статия.
  • 64 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Гошо

    1 1 Отговор
    Ето ситуацията в Европа

  • 67 много интересно

    5 1 Отговор
    Аве, те дизеловите автомобили само зимата ли се движат? Защо лятото не е мръсен въздуха, а зимата го режеш с нож?

    Междо другото, до колко е екологично на всеки 5 години да си сменяш автомобила с нов?
  • 68 🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌

    1 2 Отговор
    и до кога ще е така
  • 69 Роза

    3 1 Отговор
    И по време на соца дишахме мръсен въздух, и сега дишаме!Ама хората живеят в големите градове ,защото в малките населени места няма работа!Няма и болници,където да се лекуват болните и възрастните!Положението със замърсения въздух няма да се оправи в близките години,не разчитайте на това!Който оживял, оживял,който умрял-умрял!
  • 70 българин

    2 4 Отговор

    До коментар #1 от "Хахах":

    марш в рашия ве.

    Коментиран от #82

  • 71 Аз си купих парче от Луната,

    2 1 Отговор
    но ще взема Путин със себе си.
  • 72 Те затова не мърдат навън

    2 2 Отговор

    До коментар #50 от "Копейките":

    от компа. Имат параноя от всичко.
  • 73 Боруна Лом

    0 4 Отговор

    До коментар #14 от "Решението":

    КЪДЕ ВИДЯ КАМАЗ,БЕ? ОСВЕН В АРМИЯТА И ПО СЕЛАТА!
  • 74 Въздухът е мръсен

    2 4 Отговор
    от пр(А)Ъдните на копейките. Всичко са обгазили.
    Няма копейки – няма проблем.
  • 75 Кой ти е крив, че си

    2 2 Отговор

    До коментар #44 от "зрител":

    свикнал с руските лъжи, та вече на никого не вярваш.

    Коментиран от #83

  • 76 Щеше да повярваш,

    2 2 Отговор

    До коментар #4 от "Бонев":

    ако беше публикувано от рашистите. Не извъртай.
  • 77 И сега са толкова

    3 2 Отговор

    До коментар #13 от "Сатана Z":

    българите по света. Само дето не са под руско робство. Какъв ти е проблемът?
    България не е концлагер, че да не мърдат навън от него.
  • 78 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 79 Путин

    2 2 Отговор

    До коментар #17 от "Размисли":

    Забрави за нова Лада.
    Тя не е за теб награда.
    Копейките при мен елате,
    но не чакайте палати.
    Значки раздавам и медали
    на всички фенове–п... дали
    Може – визи за лопати.
    Бързо, пиленца, при бати!
  • 80 Сандо

    1 2 Отговор

    До коментар #53 от "Русенец":

    Нали имате опит от БайТошово време - защо не излезете на масови протести,да организирате отново дружества за защита,да пишете декларации и петиции и там каквото още демокрацията ви позволява?
  • 81 тези пък

    2 0 Отговор
    А теца в София само кислород ли бълва? И колко дизела са нужни за да замърсяват колкото ТЕЦ?
  • 82 ЕЛА ДА МЕ ИЗГОНИШ

    0 1 Отговор

    До коментар #70 от "българин":

    К.....АПУТ НЕЩАСТЕН
  • 83 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 84 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 85 Азотният оксид

    0 1 Отговор
    Е резултат на високото налягане и температура които обуславят принципа на работа на ДВГ. Азота във въздуха представлява близо 80% от съдържанието му. Катализаторите на автомобилите намалят процента на азотния оксид в голяма степен но не могат напълно да го преобразуват в безвредни за човека съединения. И това само в изправни автомобили от по - ново поколение.
  • 86 Колега това което сте написали

    0 1 Отговор

    До коментар #51 от "Азотен двуокис":

    Не е вярно. Първо: Опасния компонент е азотен окис. Второ: Той се образува не от горивото а от въздуха които използват ДВГ. Трето: Дизеловия двигател работи на доста по - висока температура и налягане от бензиновия за са се самовъзпламени дизеловото гориво в края на такт компресия. Четвърто: По калорично е дизеловото гориво и съчетано с по - високата степен на компресия дизеловия двигател има по - високо КПД от бензиновия.
    Без да искам да ви засегна, колега, прочетете повечко литература по въпроса преди да пишете
  • 87 Двигател с водород и кислород

    0 1 Отговор

    До коментар #57 от "Най-чистото":

    Наистина би бил екологичен двигател но не и практичен. Няма да може да се конкурира с батериите основно по икономически причини. Това за което пишете означава в ДВГ да се подава по затворена система чист водород и чист кислород от резервоари /които наричате балони/ Обема на резервоарите и цената на промишлено производство на чист водород и чист кислород прави този проект приложим само в лабораторни условия. Освен това горивната смес от водород и кислород е най - взривоопасната смес която съществува.
  • 88 Ама те и сега

    0 1 Отговор

    До коментар #59 от "Пиперков":

    При прехода са непознати. Резултатите са още по плачевни защото при комунизма нямаше толкова автомобили в столицата. А по същото това време в развития капитализъм хората ходеха с маски в Токио и припадаха по улиците. Има литература - прочетете повечко.
  • 89 Шейкър

    1 1 Отговор

    До коментар #31 от "Антикомуне":

    Голям бъркоч ти е в междуушието, да знайш.....
  • 90 Бонка

    1 0 Отговор

    До коментар #58 от "Бонка":

    Това са данни от евро парланента. Цъкайте минуси колкото щете, но това са фактите. Вместо да скачате на дизелите, питайте тия в общината защо са осъдени да мият улиците поне веднъж месечно и защо не го правят всеки ден, както е в Европа. Мръсните улици са замърсител номер едно, а номер две е горенето на отпадъци в битов и промишлен порядък. Колко тона отпадък е изгорил тец софия,м? Филтри милтри, като ги изключат посреднощ е все тая