Стотици хиляди умират заради замърсяването с азотен диоксид всяка година. В градове като София този проблем се прикрива и на хартия не съществува.
От Витоша на север на теория се открива красива гледка към София. На практика българската столица често е обвита в гъст смог. Основна вина за това носят хилядите стари дизелови автомобили, които отделят огромни количества мръсни и токсични изгорели газове.
Към този замърсител през зимата се прибавя и още един - димът от печките за отопление на твърдо гориво, които изгарят въглища и отпадъци. Всичко това превръща София в един от европейските градове с най-мръсен въздух.
Официално обаче този проблем не съществува. Измерваните стойности на токсичните азотни диоксиди (NO₂) в повечето случаи не надвишават разрешените в ЕС най-много 40 микрограма на кубичен метър въздух. Това означава, че на хартия замърсяването на въздуха в София е в рамките на допустимото.
Актуална публикация на "За Земята"
от 8 октомври обаче показва, че властите умишлено прикриват какво е състоянието на въздуха. Това е така, защото качеството на въздуха в София се измерва на места, където не се отчита истинската степен на замърсяване.
Една от официалните измервателни станции например е разположена в двора на НИМХ, който е "на практика парк", на 65 метра от главен път. "Тези измервателни станции от години предоставят данни, за да се гарантира, че София уж спазва законовите ограничения за азотен диоксид", казва Ивайло Хлебаров от "За Земята". Измерванията, извършени от организацията на оживени пътища и кръстовища в града, показват почти два пъти по-високи стойности от официално обявените.
Прикриването на замърсяването на въздуха от страна на властите "граничи с престъпление срещу общественото здраве", смятат от организацията.
София не е изолиран случай
Българската столица обаче не е единичен случай. Степента на замърсяване на въздуха системно се прикрива в редица европейски страни - освен в България, и в Унгария, Чехия, Словакия, Косово и Румъния. Това се потвърждава от резултатите от измерванията на седем природозащитни организации, извършени в 64 населени места от 2022 до 2024 г. Те са показали значително по-високи нива на NO₂ от посочените от властите. На 55 места са измерени и концентрации на азотни диоксиди, значително по-високи от задължителната средногодишна пределно допустима стойност на ЕС от 40 микрограма на кубичен метър, която е в сила от повече от 14 години.
В столицата на Косово Прищина например, официално измерените стойности са най-малко два пъти по-ниски от тези, отчетени от на природозащитници. В София те са с 47% по-ниски, в Будапеща - с 43%, в Братислава - с 27% по-ниски, а в Букурещ - с 24% по-ниски от измерванията на природозащитните организации.
Източна Европа е залята от мръсни стари дизели
Емисиите на азотни диоксиди се дължат главно на дизелови автомобили, които не пречистват достатъчно отработените газове. В някои случаи производителите на автомобили са извършвали масови измами в продължение на години - както стана ясно от скандала, разразил се през 2015 г. и тръгнал първо от Фолксваген. Същата порочна практика по-късно бе установена и при други производители на автомобили. Всъщност дизеловите автомобили, продавани като нови до 2020 г., не отговарят на ограниченията на ЕС и все още не са преоборудвани от производителите.
По-старите дизелови автомобили отделят средно около пет пъти повече азотни диоксиди от пределно допустимите стойности, определени от ЕС. Това засяга най-вече гражданите на Централна и Югоизточна Европа, тъй като по пътищата там се движат особено голям брой стари дизелови автомобили.
Да вземем за пример косовската столица: "Качеството на въздуха в Прищина е жертва на масовото използване на дизелови автомобили, което води до нива на NO₂, които надвишават допустимите стойности на СЗО и ЕС", казва Арбен Лила от здравната и природозащитна организация Kosovo Advocacy & Development Centre.
Държавите са длъжни да защитават здравето на гражданите си
Азотният диоксид е токсичен дразнещ газ. Той може да увреди клетките на белите дробове и други органи, да предизвика възпалителни процеси в организма, диабет и да увеличи риска от сърдечносъдови заболявания като инфаркт. Според оценки на Европейската агенция за околна среда около 140 000 души в ЕС умират всяка година в резултат на замърсяването на въздуха, причинено от азотен диоксид.
Граничните стойности за азотен диоксид във въздуха са определени с цел защита на населението. От 2021 година новата препоръчителна стойност на Световната здравна организация (СЗО) вече е десет микрограма NO₂ на кубичен метър въздух. Преди тя беше 40 микрограма NO₂ на кубичен метър въздух. Тази максимална стойност продължава да е актуална за страните от ЕС.
Държавите членки са длъжни да следят за спазването на качеството на въздуха и да докладват актуалните данни на органите на ЕС. Ако пределно допустимата стойност от 40 микрограма NO₂ бъде превишена, те трябва да предприемат мерки за намаляване на емисиите, за да защитят своите граждани.
С решение на Европейския парламент беше прието, че през 2030 г. пределно допустимата стойност ще падне наполовина спрямо сегашната - до 20 микрограма NO₂ на кубичен метър въздух.
ЕС знае за проблема, но топката е в държавите членки
Европейската комисия (ЕК) знае, че природозащитните организации в някои държави са установили по-високи концентрации на NO₂ във въздуха от официално обявените, става ясно от отговор на Комисията на запитване на ДВ. От пресслужбата на ЕК уверяват, че заедно с Европейската агенция по околна среда се полагат усилия за поставяне на официални измервателни уреди на местата с "най-високи концентрации на замърсители на въздуха", както и за изясняване на "причините за несъответствията".
Отговорност за коректните резултати от измерванията обаче носят държавите членки. "Те разполагат с подходящи средства за решаване на проблема, ако опасенията се окажат основателни", подчертава говорител на Комисията.
В България, казва Ивайло Хлебаров от "За Земята", властите все още не са реагирали публично на разкритията, направени от неговата организация. "В някои случаи, когато сме ги конфронтирали с проблема, те са изразявали съмнение в измерените от нас референтни стойности", казва Хлебаров. "Властите изглежда смятат, че винаги са прави. Но това често не е така. Трябва да бъдат по-отворени. Ако обаче липсва политическа воля, тогава единственото, което можем да направим, е да засилим натиска", казва още българският природозащитник.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хахах
Коментиран от #7, #17, #25, #70
12:27 13.10.2024
2 А според
12:27 13.10.2024
3 Хайо
12:29 13.10.2024
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Въглеродни квоти
Коментиран от #20
12:30 13.10.2024
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Всеки сам избира
12:32 13.10.2024
9 Бавно сварена жаба
Скоро такса въздух - Плащаш дишаш, не плащаш.......
12:34 13.10.2024
10 проф.Тупалков
Коментиран от #12
12:38 13.10.2024
11 ИТъйНататък
12:38 13.10.2024
12 Демократ
До коментар #10 от "проф.Тупалков":
Това естествено не е вярно имаш слаби познания в техническите науки.Коментиран от #19
12:39 13.10.2024
13 Сатана Z
Коментиран от #16, #18, #28, #30, #49, #77
12:39 13.10.2024
14 Решението
Коментиран от #73
12:40 13.10.2024
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Берия
До коментар #13 от "Сатана Z":
По времето на соца България беше първенец по онко пациенти благодарение на съветските тенологии в хим.промишленост и индустрията.Коментиран от #21, #23
12:43 13.10.2024
17 Размисли
До коментар #1 от "Хахах":
Всичките зеленчуци в България са внос от Турция и макетата, та къде са ти Европейските боклуци🤣🤣??? Като толкова искаш да ядеш природосъобразна храна, отиваш на полето и копаш, но Ганьо е мързелив, Ганьо стана търговец.Коментиран от #22, #79
12:45 13.10.2024
18 404
До коментар #13 от "Сатана Z":
Много точно казано12:46 13.10.2024
19 проф.Тупалков
До коментар #12 от "Демократ":
30% по-малко (NO₂) при еднаква кубатура в полза на бензинките.12:46 13.10.2024
20 Здрасти
До коментар #5 от "Въглеродни квоти":
Преди с Кремиковци по-чист ли ви беше въздуха, шопчета???12:47 13.10.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 404
До коментар #17 от "Размисли":
В парламента12:49 13.10.2024
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 ае вата
До коментар #21 от "И Киев е Руски":
Изтрезня ли12:49 13.10.2024
25 Ердоган
До коментар #1 от "Хахах":
Руски подлоги накрая сами ще искате слънчевите панели, Китай ги “печата” като вестници и електричкище карате12:49 13.10.2024
26 гост
12:53 13.10.2024
27 реалността
Дойче Зеле на принципа "Да го Д.. бедните.... и да мрат"!
12:54 13.10.2024
28 Антикомуне
До коментар #13 от "Сатана Z":
Момче младо, вземи си копейките и не разсъждава какво е било при Диктатура на Пролетариата. Това им беше лозунга на другарите. Сега всяко семейство има поне 2 коли, а при комунистите се чакаше по 20г за кола и я доживееш, я не. Пред панелките имаше по 10-на коли. Колкото до 1989, комунистите си дпретнсха преврат, защото бедна България фалира. Каквото остана си го раздадоха и станаха олигарси. В бедна България никога не е имало демокрация. ДС са в Парламента и Президентството.12:54 13.10.2024
29 Механик
До коментар #23 от "Е как се вързва":
И сега сме 9 милиона ,но 3 милиона се заселиха временно по белите държави щото1989г червените чугуни ни докарахте до банкрут ,глад и заплати от 15$Коментиран от #32, #34
12:55 13.10.2024
30 Оня
До коментар #13 от "Сатана Z":
И като е било такъв рай защо като отвориха границите три милиона българи се юрнаха на запад?Иначе това е поредната пропагандна статия на Дойче Зеле, в която се опитват да вменят вина на обикновения човек, задето си кара 20 годишния дизелов автомобил. Нищо, че Евросъюза е отговорен за една нищожна част от замърсяването в световен мащаб, те се натискат да се затриват сами. А основните замърсители като САЩ, Русия, Индия, Китай и др не ги бръснат никакви еконорми.
А и 90 процента от хората не щат натрапваните им електрички, които нито са по-добри от ДВГ, нито пък са по екологични.
12:56 13.10.2024
31 Антикомуне
До коментар #23 от "Е как се вързва":
Никога не сме били 9 милиона. Щяхме, но не стана, а след 1989 почти 5 милиона българи се изнесохме от България и вкараме по 4 милиарда с България. Това е суха статистика, не си го измислям аз. Колко пари идват от българи в Русия? Колко пари Руснаците са инвестира ли в България? А, забравих, Нефтохим Бургас - ЛукОйл не са плащали данъци, НИКОГА!Коментиран от #35, #89
13:00 13.10.2024
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 да бе, да
Коментиран от #40, #42
13:05 13.10.2024
38 не мой така
До коментар #32 от "За кои бели държави,":
Знаеш ли колко са мюсюлманите в любимата ри расия че говориш така за циливизования свят.13:05 13.10.2024
39 дъртак
13:06 13.10.2024
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Боко Тиквата
13:13 13.10.2024
42 Мунчо
До коментар #37 от "да бе, да":
Тъпия Ганю изкупи германските стогодишни дизеларки на немските нацита.13:16 13.10.2024
43 УдоМача
13:18 13.10.2024
44 зрител
Коментиран от #75
13:18 13.10.2024
45 п-0о9и8уъ7
Но макар да няма измама има друго- ЯКА МАНИПУЛАЦИЯ...
Тея идват и мерят нещо си, някъде си (разбира се на най-мръсните места) в софия и казват "тука е много мръсно"... ОК, мръсно е- не спорим...
Ама я дайте сега да отидем у Швабия, Жабария, Макарония и т.н. и да замерим данните на най-гадните места, в най-тежкия трафик- точно както сте ги измерили у софия...
Какво казвате? Бихте ли повторили? НЕ МОЖЕ??? ТРЯБВА ДА ВИ ВЯРВАМЕ??? СЕРИОЗНО???
Ама хората НЕ ВИ ВЯРВАТ... И с основание... В общем- ПОШЛИ НА Х...
13:22 13.10.2024
46 И адв. Димитър Площаков се включи
Адвокатът знае как да инициира процесът МОСВ да си сложи станциите където трябва и да събере правилните резултати. Но май целта е друга. Да се вдигне топката на някой от познатите или от новите политически играчи, за да я забие малко преди изборите. Станциите от поне 5 години са разместени, а той се сеща преди 7-те подред парламентарни избори. Сори, ама ми мирише на вкиснато.
13:27 13.10.2024
47 Сандо
Коментиран от #50
13:28 13.10.2024
48 Копейка
До коментар #36 от "Абе първолак":
дава акъл на нормален човек? Доживях!13:29 13.10.2024
49 Броим умрелите тука.
До коментар #13 от "Сатана Z":
Било е чисто, щото едно време никой не мереше чистотата на въздуха, особено с подвижни измервателни станции. То и Министерство на околната среда нямаше. Кремиковци си обгазяваше Софийското поле, Мариците бълваха пепел, сяра и живак над Тракийското поле, МОК Георги Дамянов засипваше Пирдоп и Златица с арсен и даже трева не никнеше, долината около Златна Панега беше бяла от циментов прах. Първите екоактивисти се проявиха в обгазеното Русе малко преди десетоноемврийския преврат през 1989 г.Коментиран от #56
13:30 13.10.2024
50 Копейките
До коментар #47 от "Сандо":
не са хора.Коментиран от #72
13:30 13.10.2024
51 Азотен двуокис
Коментиран от #57, #86
13:34 13.10.2024
52 Казах
Трябва да се върне комунизЪма, когато бг беше 9 млн и стреляха на месо по браздите !
13:35 13.10.2024
53 Русенец
Коментиран от #80
13:36 13.10.2024
54 Ама
13:37 13.10.2024
55 Чичо Вова
13:39 13.10.2024
56 Аз съм пътувал
До коментар #49 от "Броим умрелите тука.":
през Париж, найсе пъти от шарл дьо гол до орли, а86, ако знаеш какви комини и пушеци има там, не е истина, тръгни сутрин от Аахен - гЕрмания, посока кьолнь, да види, какво е смог от кьолнските заводи, като ги осветявя слънцето, така че ти давам само два примера от еврупата, а ти се сеща за къв пиниз става дума.Коментиран от #59
13:39 13.10.2024
57 Най-чистото
До коментар #51 от "Азотен двуокис":
гориво е водород, да не използва въздух, а от балони да се подава кислород, както и водорода и ето ти абсолютна екология, ама батериите са приоритет на сащисаните и давай сега всичко на черешата, а тез батерии и акумулатори, кой ги рециклира, навремето даже за хартия да предадеш имаше пунктове на път и под път, а сега, бали боклуци по цяла България.Коментиран от #87
13:45 13.10.2024
58 Бонка
Коментиран от #90
13:46 13.10.2024
59 Пиперков
До коментар #56 от "Аз съм пътувал":
Абе комините на запад пушат ама имат някави филтри все пак.А тука по комунизма такива екстри беха непознати.Коментиран от #88
13:48 13.10.2024
60 делянчо
13:50 13.10.2024
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Гошо
Вижте картата на Европа за NO2 емисиите от европейската космическа агенция и после пишете статия.
13:59 13.10.2024
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Гошо
14:02 13.10.2024
67 много интересно
Междо другото, до колко е екологично на всеки 5 години да си сменяш автомобила с нов?
14:06 13.10.2024
68 🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌
14:06 13.10.2024
69 Роза
14:16 13.10.2024
70 българин
До коментар #1 от "Хахах":
марш в рашия ве.Коментиран от #82
14:26 13.10.2024
71 Аз си купих парче от Луната,
14:33 13.10.2024
72 Те затова не мърдат навън
До коментар #50 от "Копейките":
от компа. Имат параноя от всичко.14:35 13.10.2024
73 Боруна Лом
До коментар #14 от "Решението":
КЪДЕ ВИДЯ КАМАЗ,БЕ? ОСВЕН В АРМИЯТА И ПО СЕЛАТА!14:38 13.10.2024
74 Въздухът е мръсен
Няма копейки – няма проблем.
14:38 13.10.2024
75 Кой ти е крив, че си
До коментар #44 от "зрител":
свикнал с руските лъжи, та вече на никого не вярваш.Коментиран от #83
14:39 13.10.2024
76 Щеше да повярваш,
До коментар #4 от "Бонев":
ако беше публикувано от рашистите. Не извъртай.14:41 13.10.2024
77 И сега са толкова
До коментар #13 от "Сатана Z":
българите по света. Само дето не са под руско робство. Какъв ти е проблемът?България не е концлагер, че да не мърдат навън от него.
14:43 13.10.2024
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 Путин
До коментар #17 от "Размисли":
Забрави за нова Лада.Тя не е за теб награда.
Копейките при мен елате,
но не чакайте палати.
Значки раздавам и медали
на всички фенове–п... дали
Може – визи за лопати.
Бързо, пиленца, при бати!
14:50 13.10.2024
80 Сандо
До коментар #53 от "Русенец":
Нали имате опит от БайТошово време - защо не излезете на масови протести,да организирате отново дружества за защита,да пишете декларации и петиции и там каквото още демокрацията ви позволява?15:02 13.10.2024
81 тези пък
15:06 13.10.2024
82 ЕЛА ДА МЕ ИЗГОНИШ
До коментар #70 от "българин":
К.....АПУТ НЕЩАСТЕН16:46 13.10.2024
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Азотният оксид
18:31 13.10.2024
86 Колега това което сте написали
До коментар #51 от "Азотен двуокис":
Не е вярно. Първо: Опасния компонент е азотен окис. Второ: Той се образува не от горивото а от въздуха които използват ДВГ. Трето: Дизеловия двигател работи на доста по - висока температура и налягане от бензиновия за са се самовъзпламени дизеловото гориво в края на такт компресия. Четвърто: По калорично е дизеловото гориво и съчетано с по - високата степен на компресия дизеловия двигател има по - високо КПД от бензиновия.Без да искам да ви засегна, колега, прочетете повечко литература по въпроса преди да пишете
18:46 13.10.2024
87 Двигател с водород и кислород
До коментар #57 от "Най-чистото":
Наистина би бил екологичен двигател но не и практичен. Няма да може да се конкурира с батериите основно по икономически причини. Това за което пишете означава в ДВГ да се подава по затворена система чист водород и чист кислород от резервоари /които наричате балони/ Обема на резервоарите и цената на промишлено производство на чист водород и чист кислород прави този проект приложим само в лабораторни условия. Освен това горивната смес от водород и кислород е най - взривоопасната смес която съществува.19:00 13.10.2024
88 Ама те и сега
До коментар #59 от "Пиперков":
При прехода са непознати. Резултатите са още по плачевни защото при комунизма нямаше толкова автомобили в столицата. А по същото това време в развития капитализъм хората ходеха с маски в Токио и припадаха по улиците. Има литература - прочетете повечко.19:05 13.10.2024
89 Шейкър
До коментар #31 от "Антикомуне":
Голям бъркоч ти е в междуушието, да знайш.....19:05 13.10.2024
90 Бонка
До коментар #58 от "Бонка":
Това са данни от евро парланента. Цъкайте минуси колкото щете, но това са фактите. Вместо да скачате на дизелите, питайте тия в общината защо са осъдени да мият улиците поне веднъж месечно и защо не го правят всеки ден, както е в Европа. Мръсните улици са замърсител номер едно, а номер две е горенето на отпадъци в битов и промишлен порядък. Колко тона отпадък е изгорил тец софия,м? Филтри милтри, като ги изключат посреднощ е все тая02:43 14.10.2024